Seurakunnasta asiaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Seurakunnasta asiaa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 09:59

Isoäiti kirjoitti:
Ei kai Jumala ole koskaan asunut käsintehdyissä temppeleissä tai synagogissa, ei VL aikana, eikä UL aikana,
vaikka synagogatkin olivat valmistettu, ainakin siihen aikaan historian tietojen mukaan, samalla pohjapiirrustuksella, kuin Liitonarkkikin.

Jumala on luvannut olla Pyhän Henkensä kautta aina läsnä siellä, missä kokoonnutaan Hänen nimessään,
mutta Raamattu ilmaisee selvästi, ettei Hän asu käsin tehdyissä temppelleissä.

Ai tässä taisitkin sanoa noin, että ei olisi koskaan asunut.

".....aion rakentaa temppelin Herran, Jumalani, nimelle.."
".....on rakentava minun nimelleni temppelin."
".....missä minun nimeni asuisi."
"27. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!"
".....sijoittaisin nimeni siihen ainiaaksi; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat alati olemaan siellä."

Jos emme lue Sanaa niin kuin se on kirjoitettu, silloin joudumme siihen tilanteeseen, jossa Sana on ristiriidassa itsensä kanssa ja joudumme kysymään, kumpi kohta on totta ja kumpi ei, koska Apt. 7 sanoo näin:

Apt. 7
47. Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi.
48. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:
49. 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?

Jos maa on Hänen astinlautansa, eikö se ole yhtäpitävä tämän kanssa:

"27. Mutta asuuko todella Jumala maan päällä? Katso, taivaisiin ja taivasten taivaisiin sinä et mahdu; kuinka sitten tähän temppeliin, jonka minä olen rakentanut!"
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Elo 2014 10:11

Eli ei sitten vissiin ole asunutkaan. :lol: No ei se haittaa. Pääasia kun tiedän, että asuu nyt sisällisesti meissä omissaan. Ja, että ollaan se Jumalan temppeli nyt yksin ja että rakennutaan kaikki yhdessä Jeesuksessa .

ef1:
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Sitä mietin, että nytkin Herra asuu meissä Henkensä kautta. Olisiko voinut silti asua jotenkin samankaltaisesti noissa vanhanliiton temppeleissä?
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 10:15

JHK kirjoitti:Salomon pylväskäytävä oli ilmeisesti katettu alue temppelin itäpuolella. Ei osa varsinaista temppeliä.

Siivetön: Huolimaton lukaisu antoi väärän kuvan, kahden eri henkilön tekstit sekoittuivat keskenään, ja päädyin puhumaan perättömiä.
Anteeksi!

Heti lainattuani tuon kysymyksesi isoäidille katsoin tekstiä toisen kerran ja huomasin erehtyneeni pahasti. En kuitenkaan ehtinyt poistaa sitä ajoissa.

Ehkä saatamme olla eri mieltä siitä, mitä tarkoittaa Jumalan asuminen jossain käsintehdyssä temppelissä, mutta en silti ole eri mieltä siitä, etteikö Jerusalemin temppelillä olisi ollut erityinen merkitys.

Mutta haluaisin vielä kuulla Sinulta, että jos uskomme, että Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona ja Jumala asuu meissä jokaisessa Pyhän Henkensä kautta ja Hän on luvannuta olla Pyhän Henkensä kautta läsnä siellä, missä kaksi tahi kolme kokoontuvat Hänen nimessään, niin mikä on ero sen kanssa, että Hän lupasi olla läsnä Hänen nimelleen rakennetussa Jerusalemin temppelissä?

Me elämme nyt ns. Pyhän Hengen aikakautta ja ennen Jeesuksen syntymää elettiin ns. Jumalan aikakautta, eli 1. Jumalan läsnäolon aikakausi, 2. Jeesuksen läsnäolon aikakausi, 3. Pyhän Hengen läsnäolon aikakausi, mutta kaikki ovat yksi ja sama kolmiyhteinen Jumala, eikö vain?
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 10:21

Isoäiti kirjoitti:Eli ei sitten vissiin ole asunutkaan. :lol: No ei se haittaa. Pääasia kun tiedän, että asuu nyt sisällisesti meissä omissaan. Ja, että ollaan se Jumalan temppeli nyt yksin ja että rakennutaan kaikki yhdessä Jeesuksessa .

ef1:
19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

Sitä mietin, että nytkin Herra asuu meissä Henkensä kautta. Olisiko voinut silti asua jotenkin samankaltaisesti noissa vanhanliiton temppeleissä?

Nimenomaan, asui Henkensä kautta ihan samalla tavoin VL aikana kuin UL aikan, eli oli läsnä omissansa ja omiensa keskellä!

Joudun poistumaan nyt, mutta palaillaan..... :unity:
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 09. Elo 2014 10:28

Eli siis kuitenkin asui? Ei kai kukaan ajatellutkaan, että Jumala olisi kokonaan itseään tukkinut noihin rakennuksiin. :thumbup:

Siunausta päivääsi Siivetön. Minulla myös paljon hommia. Olen tässä välillä jo kaikkea touhunnutkin aamusta saakka.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 09. Elo 2014 11:18

Joh 6.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
59 Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.
60 Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
61 Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
62 Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."

Teologia, tutkii uskontoa, uskonnolllisuutta. Se ei mitään hyödytä. Voi jäädä tutkimaan juutalaisuuttakin, sekään ei mitään hyödytä.

Riittää kun uskoo Poikaa, jonka Jumala on lähettänyt, Elämäksi. Hänessä on Iankaikkisen Elämän sanat, sillä Hän on Jumalan lähettämä Sana.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Elo 2014 11:43

Mutta haluaisin vielä kuulla Sinulta, että jos uskomme, että Pyhä Henki on Jumalan kolmas persoona ja Jumala asuu meissä jokaisessa Pyhän Henkensä kautta ja Hän on luvannuta olla Pyhän Henkensä kautta läsnä siellä, missä kaksi tahi kolme kokoontuvat Hänen nimessään, niin mikä on ero sen kanssa, että Hän lupasi olla läsnä Hänen nimelleen rakennetussa Jerusalemin temppelissä?

Me elämme nyt ns. Pyhän Hengen aikakautta ja ennen Jeesuksen syntymää elettiin ns. Jumalan aikakautta, eli 1. Jumalan läsnäolon aikakausi, 2. Jeesuksen läsnäolon aikakausi, 3. Pyhän Hengen läsnäolon aikakausi, mutta kaikki ovat yksi ja sama kolmiyhteinen Jumala, eikö vain?

Meissä ei yksilöinä taida ilmetä sellaista kirkkautta, mikä oli havaittavissa Jerusalemin temppelissä, taikka Herrassa Jeesuksessa. Moosekseen tarttui ilmestysmajasta konkreettinen kirkkaus, joka sai hänen kasvonsa loistamaan. Tuo sama pelottava läsnäolo ja loisto "vaani" temppelin esiripun takana. Samankaltainen kirkkaus havaittiin kirkastetussa Herrassa Jeesuksessa, mutta vielä en ole kohdannut sellaista ilmiötä kenessäkään uskovassa. Aarre on kätkössä saviastiassa - se ei näy meistä ulos. Sen sijaan Herran Hengen läsnäolo tuottaa näkyvää hedelmää, josta voidaan havaita, että Jumalan valtakunta on meidän keskellämme - jopa sisimmässämme.
(Huomatkaamme etten käytä käsitettä "kirkkaus" Herzogilaisessa mielessä!)

Ehkä saatamme olla eri mieltä siitä, mitä tarkoittaa Jumalan asuminen jossain käsintehdyssä temppelissä, mutta en silti ole eri mieltä siitä, etteikö Jerusalemin temppelillä olisi ollut erityinen merkitys.
Pohdittuani vastauksiasi tarkemmin, en usko että ajattelemme tästä kovin eri tavoin.
JHK

ViestiKirjoittaja Joel.A » 09. Elo 2014 12:27

lonelyrider kirjoitti:Joh 6.
57 Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.
58 Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."
59 Tämän hän puhui synagoogassa opettaessaan Kapernaumissa.
60 Niin monet hänen opetuslapsistansa, sen kuultuaan, sanoivat: "Tämä on kova puhe, kuka voi sitä kuulla?"
61 Mutta kun Jeesus sydämessään tiesi, että hänen opetuslapsensa siitä nurisivat, sanoi hän heille: "Loukkaako tämä teitä?
62 Mitä sitten, jos saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!
63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.
65 Ja hän sanoi: "Sentähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".
66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.
67 Niin Jeesus sanoi niille kahdelletoista: "Tahdotteko tekin mennä pois?"
68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat;
69 ja me uskomme ja ymmärrämme, että sinä olet Jumalan Pyhä."

Teologia, tutkii uskontoa, uskonnolllisuutta. Se ei mitään hyödytä. Voi jäädä tutkimaan juutalaisuuttakin, sekään ei mitään hyödytä.

Riittää kun uskoo Poikaa, jonka Jumala on lähettänyt, Elämäksi. Hänessä on Iankaikkisen Elämän sanat, sillä Hän on Jumalan lähettämä Sana.

Lonelyrider, mielestäni rikot lähes kokoajana suorasti tai epäsuorasti foorumin sääntöjä. Tämän foorumin tarkoitus on tutkia meidän Luojaamme, joka on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala tämä Jumala, joka ensin teki liiton luonnollisen Israelin kansan kanssa tehdäkseen siitä omaisuus kansansa ja joka myöhemmin muutti Poikansa Kristuksen kautta luonnollisesta Israelista hengellisen.

Lonelyrider, ajattelenko/ymmärränkö oiken jos sanon, että sinun Jumalakuvasi perustuu ainoastaan evankeliumeihin? Jos näin on, niin olet lähellä totuutta, mutta kuitenkin hyvin kaukana. Oli keskustelu mistä tahansa missä tahansa niin tuot tätä samaa oppi kokoajan.
Joel.A

ViestiKirjoittaja Siivetön » 09. Elo 2014 15:36

Isoäiti kirjoitti:Eli siis kuitenkin asui? Ei kai kukaan ajatellutkaan, että Jumala olisi kokonaan itseään tukkinut noihin rakennuksiin. :thumbup:

Siunausta päivääsi Siivetön. Minulla myös paljon hommia. Olen tässä välillä jo kaikkea touhunnutkin aamusta saakka.

:D No tuskin ajatteli...siis tuota tukkimista..... :D

Eli en edelleenkään oikein ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla asumisella ja oletko sitä mieltä,
ettei Jumalan Henki asunut VL aikana omissaan, vaan vain esim. Jerusalemin temppelissä?
Siivetön

ViestiKirjoittaja JHK » 09. Elo 2014 15:47

Jumalan henki oli jo VT:n ajan pyhissä. Hänen nimensä saattoi samaan aikaan myös asua temppelissä. Näkisin että Jumalan nimen asuminen jossakin, ja Jumalan Hengen asuminen ihmisissä, ovat kaksi eri asiaa. VT on tarkka sen suhteen, ettei temppelissä asunut Jumala, vaan Jumalan nimi. Ehkä on osuvampaa sanoa Jumalan ilmestyneen temppelissä. En minä näitä asioita kovin hyvin ymmärrä...
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu