Seurakunnasta asiaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Seurakunnasta asiaa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 06:42

Ei kai Jumala ole koskaan asunut käsintehdyissä temppeleissä tai synagogissa, ei VL aikana, eikä UL aikana,
vaikka synagogatkin olivat valmistettu, ainakin siihen aikaan historian tietojen mukaan, samalla pohjapiirrustuksella, kuin Liitonarkkikin.

Jumala on luvannut olla Pyhän Henkensä kautta aina läsnä siellä, missä kokoonnutaan Hänen nimessään,
mutta Raamattu ilmaisee selvästi, ettei Hän asu käsin tehdyissä temppelleissä.

Apt. 7
44. Todistuksen maja oli meidän isillämme erämaassa, niinkuin hän, joka puhui
Moosekselle, oli määrännyt sen tehtäväksi, sen kaavan mukaan, minkä Mooses oli nähnyt.
45. Ja meidän isämme ottivat sen perintönä vastaan ja toivat sen Joosuan johdolla maahan,
minkä he valtasivat pakanoilta, jotka Jumala karkoitti meidän isiemme tieltä. Näin oli Daavidin päiviin saakka.
46. Hän sai armon Jumalan edessä ja anoi, että hän saisi valmistaa majan Jaakobin Jumalalle.
47. Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi.
48. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:
49. 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?

Jokainen uskovainen kai tietää, että Ilmestysmaja oli esikuva tulevasta ja Jumalan ilmestymisen ja kohtaamisen paikka israelilaisille, eli paikka mihin mentiin kohtaamaan ja palvelemaan Jumalaa?!

”siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä” (2. Moos. 25:22)

Ja kuten tiedämme, että Israelilaisten matka Egyptistä kohti Luvattuamaata, on meille Jumalan lapsille esikuvana kokonaisuutenaan.

Suosittelen muuten lukemaan Mauri Vikstenin kirjoittaman kirjan: - Ilmestysmajan ihme - jos sen vain vielä jostain saa, sillä se avaa todella hienosti tätä asia ja kaikkea sitä, miten Ilmestysmaja jo itsessään puhuu esikuvallisesti meille suurta ja ihmeellistä sanomaa Kristuksesta ja Hänen armostaan.

”Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset ovat hylänneet mutta
joka on Jumalan valitsema ja hänen silmissään kallisarvoinen.
Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi
papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia
Jeesuksen Kristuksen tähden.” (1. Piet. 2:4–5)
Siivetön

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Elo 2014 07:25

Ihmisten laatimat käytännöt, muodollisuudet, kaavamaisuus, instituutiomainen seurakuntamalli, laitostuminen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 08. Elo 2014 11:20

Siivetön kirjoitti:Ei kai Jumala ole koskaan asunut käsintehdyissä temppeleissä tai synagogissa, ei VL aikana, eikä UL aikana,
vaikka synagogatkin olivat valmistettu, ainakin siihen aikaan historian tietojen mukaan, samalla pohjapiirrustuksella, kuin Liitonarkkikin.

Jumala on luvannut olla Pyhän Henkensä kautta aina läsnä siellä, missä kokoonnutaan Hänen nimessään,
mutta Raamattu ilmaisee selvästi, ettei Hän asu käsin tehdyissä temppelleissä.

Apt. 7
44. Todistuksen maja oli meidän isillämme erämaassa, niinkuin hän, joka puhui
Moosekselle, oli määrännyt sen tehtäväksi, sen kaavan mukaan, minkä Mooses oli nähnyt.
45. Ja meidän isämme ottivat sen perintönä vastaan ja toivat sen Joosuan johdolla maahan,
minkä he valtasivat pakanoilta, jotka Jumala karkoitti meidän isiemme tieltä. Näin oli Daavidin päiviin saakka.
46. Hän sai armon Jumalan edessä ja anoi, että hän saisi valmistaa majan Jaakobin Jumalalle.
47. Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi.
48. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:
49. 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?

Jokainen uskovainen kai tietää, että Ilmestysmaja oli esikuva tulevasta ja Jumalan ilmestymisen ja kohtaamisen paikka israelilaisille, eli paikka mihin mentiin kohtaamaan ja palvelemaan Jumalaa?!

”siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä” (2. Moos. 25:22)

Ja kuten tiedämme, että Israelilaisten matka Egyptistä kohti Luvattuamaata, on meille Jumalan lapsille esikuvana kokonaisuutenaan.

Suosittelen muuten lukemaan Mauri Vikstenin kirjoittaman kirjan: - Ilmestysmajan ihme - jos sen vain vielä jostain saa, sillä se avaa todella hienosti tätä asia ja kaikkea sitä, miten Ilmestysmaja jo itsessään puhuu esikuvallisesti meille suurta ja ihmeellistä sanomaa Kristuksesta ja Hänen armostaan.

”Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset ovat hylänneet mutta
joka on Jumalan valitsema ja hänen silmissään kallisarvoinen.
Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi
papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia
Jeesuksen Kristuksen tähden.” (1. Piet. 2:4–5)

Olet oikeassa varmaankin, ettei Jumala asunut niissä temppeleissä silloinkaan. Mutta temppeleillä ei kuitenkaan ole samaa merkitystä tänä päivänä, kuin vanhanliiton aikana. Ihan sama missä on uskovien kokoontumispaikka nyt ja kuinka se on rakennettu. Latokin käy. Sielläkin Herra voi asua ja ilmestyä omiensa keskellä. :) Jumalan valtakunta on sisäisesti meissä.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 12:18

Missä mielessä temppeleillä ei ole samaa merkitystä tässä ajassa,
kuin oli esim. Jeesuksen aikana, tai ns. VL aikana?

Eli minkä näet ollen tempelin merkityksen VL aikana?

Juu, olen samaa mieltä kanssasi, että latokin käy ja kuten kirjoitinkin,
että Hän on luvannut Pyhän Henkensä kautta olla läsnä siellä, missä
kaksi tahi kolme kokoontuvat Hänen nimessään, eli tästä ei kai
kenelläkään ole eriävää mielipidettä?

Tai enhän minä toki tiedä, vaikka olisikin?? :D
Siivetön

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Elo 2014 13:49

Tarvinneeko välttämättä lainkaan materialistista ennaltamäärättyä ja sovittua kokoontumispaikkaa, koska rakennus(materialistinen) on pelkkä rakennus, ei sen enempää.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 13:58

Niin, kuka tarvitsee ja kuka ei?
Eikö vain?

Kun Jeesus tarvitsi veron maksamiseen rahaa, Hän sen järjesti kalan suuhun
ja käski antaa keisarille, mikä keisarin on ja Jumalalle, mikä Jumalan on.

Jumala on itse luonut myöskin materian.
Kaikki on Hänen kätensä jälkeä, kysymys on vain siitä,
miten me kaikkea Hänen luomaansa käytämme.
Siivetön

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Elo 2014 14:07

Siivetön kirjoitti:Niin, kuka tarvitsee ja kuka ei?
Eikö vain?

Minkä kalan suuhun? En muista tuollaista kohtaa olevan, erään vertauksen muistan kylläkin olevan.

Kysymys on siitä, minkä merkityksen annamme asioille elämässämme. Henki on se joka eläväksi tekee.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Siivetön » 08. Elo 2014 14:17

lonelyrider kirjoitti:
Eikö vain?

Minkä kalan suuhun? En muista tuollaista kohtaa olevan, erään vertauksen muistan kylläkin olevan.

Kysymys on siitä, minkä merkityksen annamme asioille elämässämme. Henki on se joka eläväksi tekee.

Tso.... tso.....
Oletpa Sinä huonosti lukenut evankeliumit! :D :unity:

Täällä:

Matt. 17
24. Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
25. Hän sanoi: "Maksaa". Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
26. Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat.
27. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi."
Siivetön

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 08. Elo 2014 14:36

Siivetön kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:
Eikö vain?

Tso.... tso.....
Oletpa Sinä huonosti lukenut evankeliumit! :D :unity:

Täällä:

Matt. 17
24. Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
25. Hän sanoi: "Maksaa". Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
26. Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat.
27. Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi."

En muistanut tuota kohtaa, aivan niin...

Vero sille jonka vero on. Eikö? Ei Jeesus sanonut, etteikö maallisille voisi antaa sitä mitä he varoin keräävät.

Temppelinveron kantajat tulivat perimään temppeliveroa. Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia ja veroa? Kysyy Jeesus tuossa vertauksessa. Johon Simon vastaa vierailta. Lapset ovat siis vapaat. Eikö tuolla Jeesus osoittanut, että veron kerääminen on maan kuninkaiden tapa ja temppeliveron kantajat toimivat sen mukaan mikä on ihmisistä itsestään ja maallisten kuninkaiden tapa toimia.

Jumala ei asu käsin tehdyissä temppeleissä, Henki on se joka eläväksi tekee.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 08. Elo 2014 16:57

Vanhanliiton temppelithän tehtiin tarkkaan Jumalan ohjeiden mukaan. Ja oli esirippu joka erotti pyhän ja kaikkein pyhimmän. Esikuvaa tulevista. Kun Jeesus kuoli ristillä esirippu repesi kahtia. Ja raamattu sanoo, että nyt Jeesuksen ristintyön jälkeen esirippu on Jeesuksen liha hebr10: 20. Sen ja veren kautta käy tie kaikkein Pyhimpään, ei tarvita enää mitään käsillä tehtyjä temppeleitä Jumalan palvelemiseen. Sillä sitä vartenhan ne olivat vanhanliiton aikaan.

Ja kyllä alkuseurakunta kokoontui esim. ihmisten kodeissa raamatun mukaan. Mutta edelleen en pidä pahana sitä, että kokoonnutaan rakennuksissa, jotka on nimetty seurakunnan kokoontumispaikoiksi. Jos niissä pidetään Jumalan Sanasta kiinni.

Nyt on vaan niin sekaisin koko Suomen siioni, että surulliseksi vetää.
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu