Ei kai Jumala ole koskaan asunut käsintehdyissä temppeleissä tai synagogissa, ei VL aikana, eikä UL aikana,
vaikka synagogatkin olivat valmistettu, ainakin siihen aikaan historian tietojen mukaan, samalla pohjapiirrustuksella, kuin Liitonarkkikin.
Jumala on luvannut olla Pyhän Henkensä kautta aina läsnä siellä, missä kokoonnutaan Hänen nimessään,
mutta Raamattu ilmaisee selvästi, ettei Hän asu käsin tehdyissä temppelleissä.
Apt. 7
44. Todistuksen maja oli meidän isillämme erämaassa, niinkuin hän, joka puhui
Moosekselle, oli määrännyt sen tehtäväksi, sen kaavan mukaan, minkä Mooses oli nähnyt.
45. Ja meidän isämme ottivat sen perintönä vastaan ja toivat sen Joosuan johdolla maahan,
minkä he valtasivat pakanoilta, jotka Jumala karkoitti meidän isiemme tieltä. Näin oli Daavidin päiviin saakka.
46. Hän sai armon Jumalan edessä ja anoi, että hän saisi valmistaa majan Jaakobin Jumalalle.
47. Mutta Salomo hänelle huoneen rakensi.
48. Korkein ei kuitenkaan asu käsillä tehdyissä huoneissa; sillä näin sanoo profeetta:
49. 'Taivas on minun valtaistuimeni ja maa minun jalkojeni astinlauta; minkäkaltaisen huoneen te minulle rakentaisitte, sanoo Herra, tai mikä paikka olisi minun leposijani?
Jokainen uskovainen kai tietää, että Ilmestysmaja oli esikuva tulevasta ja Jumalan ilmestymisen ja kohtaamisen paikka israelilaisille, eli paikka mihin mentiin kohtaamaan ja palvelemaan Jumalaa?!
”siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä” (2. Moos. 25:22)
Ja kuten tiedämme, että Israelilaisten matka Egyptistä kohti Luvattuamaata, on meille Jumalan lapsille esikuvana kokonaisuutenaan.
Suosittelen muuten lukemaan Mauri Vikstenin kirjoittaman kirjan: - Ilmestysmajan ihme - jos sen vain vielä jostain saa, sillä se avaa todella hienosti tätä asia ja kaikkea sitä, miten Ilmestysmaja jo itsessään puhuu esikuvallisesti meille suurta ja ihmeellistä sanomaa Kristuksesta ja Hänen armostaan.
”Tulkaa hänen luokseen, elävän kiven luo, jonka ihmiset ovat hylänneet mutta
joka on Jumalan valitsema ja hänen silmissään kallisarvoinen.
Ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi rakennukseksi, pyhäksi
papistoksi, toimittaaksenne hengellisiä uhreja, jotka ovat Jumalalle otollisia
Jeesuksen Kristuksen tähden.” (1. Piet. 2:4–5)