Kirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 19:32
Jerusalemin vaakunassa muistaakseni on leijona, mutta leijona ei varsinaisesti ole mitenkään erityinen eläin vaakunoiden maailmassa.
Voihan Suomella ja Israelilla ollakin joku yhteys, mutta toistaiseksi en ole vielä nähnyt tarpeeksi vakuuttavia todisteita. Esim. jonkun mielestä yhteys on olemassa, koska Suomen vaakunassa on punainen tausta ja siten tämä viittaisi Jeesuksen uhrivereen. Tai että leijonan päässä oleva kruunu viittaisi Jeesuksen kuninkuuteen ja siten itse leijona Jeesukseen. Ehkä, mutta jotain muutakin tarvitaan.
Ihmisjärjellä ajateltuna Suomen vaakunassa kyllä kuuluisi olla susi tai karhu tai mikä vaan Suomessa elävä eläin. Leijona ei sovi kylmään pohjolaan. Sitäkin mietin, miksi vaakunan kunnollista historiaa ei tiedetä. Suomen lipuksi oli alunperin erilaisia vaihtoehtoja, joihin sisältyi mm. vaakunan leijona. Joku lippuvaihtoehto oli muistaakseni punainenkin tai punakulta. Kuitenki syystä tai toisesta päätyivät sitten valitsemaan siniristilipun. Sattumaa vai Herran vaikutusta, en tiedä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]