Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 25. Heinä 2014 22:54

Tuon oon joskus lukenutkin asiasta, mutta kiitos. :)
Isoäiti

ViestiKirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 19:06

Minä en näe kaksiteräistä miekkaa:
Image

Kaksi miekkaa kylläkin. Lännen suora leijonan kädessä ja jalkojen alla idän sapeli.
Viimeksi muokannut paa päivämäärä 26. Heinä 2014 19:40, muokattu yhteensä 1 kerran
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 19:32

Jerusalemin vaakunassa muistaakseni on leijona, mutta leijona ei varsinaisesti ole mitenkään erityinen eläin vaakunoiden maailmassa.

Voihan Suomella ja Israelilla ollakin joku yhteys, mutta toistaiseksi en ole vielä nähnyt tarpeeksi vakuuttavia todisteita. Esim. jonkun mielestä yhteys on olemassa, koska Suomen vaakunassa on punainen tausta ja siten tämä viittaisi Jeesuksen uhrivereen. Tai että leijonan päässä oleva kruunu viittaisi Jeesuksen kuninkuuteen ja siten itse leijona Jeesukseen. Ehkä, mutta jotain muutakin tarvitaan.

Ihmisjärjellä ajateltuna Suomen vaakunassa kyllä kuuluisi olla susi tai karhu tai mikä vaan Suomessa elävä eläin. Leijona ei sovi kylmään pohjolaan. Sitäkin mietin, miksi vaakunan kunnollista historiaa ei tiedetä. Suomen lipuksi oli alunperin erilaisia vaihtoehtoja, joihin sisältyi mm. vaakunan leijona. Joku lippuvaihtoehto oli muistaakseni punainenkin tai punakulta. Kuitenki syystä tai toisesta päätyivät sitten valitsemaan siniristilipun. Sattumaa vai Herran vaikutusta, en tiedä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 19:38

Netistä löytynyttä :clap:
Liekö kuva ollut täällä joskus.

Image
paa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 26. Heinä 2014 20:30

Vaakunan leijonalla on kai kädessä kaksiteräinen miekka, mutta seisoo yksiteräisen päällä. Tai onko tuo jalkojen alla oleva edes miekka vai pitäisikö sitä sanoa sapeliksi?
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 21:08

Ai joo, nyt vasta tajusin että onhan se kaksiteräinen :oops:
Ei aina oikein leikkaa :lol: :lol:
Jalkojen alla olevaa voi sanoa varmaan miekaksi tai sapeliksi, kun eikös sapeli kuulu yksiteräisiin miekkoihin. No, joku miekoista ymmärtävä kertokoon paremmin.
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 26. Heinä 2014 21:40

:lol: :lol: :lol:

Mut kun minä en tajunnut vieläkään, että mikä tuosta miekasta tekee kaksiteräisen??

:crazy: :D :D
Siivetön

ViestiKirjoittaja paa » 26. Heinä 2014 22:17

Siinä on molemmat pitkät reunat teräviä, sekä ylä- että alareuna, koko miekan teräosan pituudelta. Eli sillä voi sivaltaa mihin päin vaan, niin aina leikkaa. Varomattomasti käytettynä voi vahingoittaa miekan kantajaakin. Yksiteräisessä miekassa on vaan toinen puoli terävä, kuten tuossa sapelissa käsittääkseni.

:thumbup:
paa

ViestiKirjoittaja Siivetön » 27. Heinä 2014 07:02

No tuo tuli mieleeni, kun asiaa pohdiin ja kuvaa tarkastelin, mutta ei minulla facktatietoa ollut, että tuo tarkoittaisi kasiteräisyyttä. :D

Näin sitä aina viisastuu matkan varrella ja saa tunnustaa, että vieläkin on paljon sellaista, mitä en tiedä enkä ymmärrä. :D

Kiitos Paa!! :thumbup:
Siivetön

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 27. Heinä 2014 10:26

Hyvää siunattua päivää! :)

Siivetön, minulla oli aikoinaan sama juttu, että kuvittelin kaksiteräisen miekan jotenkin ihan toisenlaiseksi, kunnes sain ahaa elämyksen jostain. :D Ja olen paljon viisastunut juuri niin sanotuilla 'tyhmillä' kysymyksillä.

Suomen vaakunassa on 9 ruusuketta, joiden sanotaan kuvaavan mantelipuun kukkia. Mutta en vieläkään muista missä lipussa tai jossain ne israelissa on kuvattuna. Yritän katsella tietoa.
Isoäiti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu