Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 24. Heinä 2014 09:54

Kaatumista olen itsekkin puntaroinut. Jotenkin uskon, että siinä oli paljon lihallista mukana. Ihminen kun on sellainen 'hurmahenki' pohjimmiltaan, aina etsimässä kokemista ja kun ei mitään tapahdu tehdään sitten itse sitä kokemista. Eli epäilen, että monet kaatuivat vaan kaatumisen ilosta. Aina seassa on varmaan sitä väärää 'kuohua'. Mutta silti Niilon kokouksissa, mitä olen nauhoilta seurannut, näyttäisi olevan järjestys, mitä esim. Hinnin kokouksissa ei ollut. Niilon saarnoja en käynyt koskaan kuuntelemassa paikan päällä.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Heinä 2014 09:57

Mikko kirjoitti, lainaus:
"Niiloa vastaan minulla ei ole yhtikäs mitään vaan sitä voimavaikutusta vastaan puhun. Rauha Niilon muistolleen, en usko että hän ehdoin tahdoin ja tietoisesti ketään kaatoi vaan saatanan valhevoima pääsi huijaamaan häntä ja valehtelemaan hänelle, Niilo on mielestäni tarinassa viaton uhri, ja hänessä ei ole pahaa, pelkästään tämä voima joka hänen kauttansa toimi on mielestäni asia jota tulee varoa."

Noin minäkin ajattelen suurinpiirtein. Niilossa oli paljon hyvää ihmisenä jne. en epäile sitä yhtään, että hänen tarkoituksensa ei olisi ollut hyvä, mutta kuten jo monia kertoja tässä ketjussa on tuotu esiin niin hän eksyi uskomaan sitä voimaa Jumalasta lähtöiseksi joka kaatoi ihmisiä sankoin joukoin.

Hänet itsensä kaadettiin Australiassa jossain karismaattisessa seurakunnassa ja hän eksyi luulemaan sitä ilmiötä Jumalasta lähtöiseksi vaikka Raamattu ei tue sitä kaatumisilmiötä taaksepäin missään kohdin, kuten on jo hyvin monta kertaa tuotu sitä asiaa tässä ketjussa esiin.

Lisäksi Niilo alkoi ihannoimaan muitakin sen aikuisia kaatajia kuten esimerkiksi Kathryn Kuhlmania jonka kokouksessakin hän kävi paikan päällä ja sai sieltäkin "lisävaikutteita" tuon ihmeellisen ilmiön tueksi. Niiloa varoitettiin kaatumisilmiöstä matkansa varrella mutta kuitenkin hänen annettiin jatkaa kaatamisia... onneksi Niilo lopulta alkoi itsekin epäilemään tuota kaatumisilmiötä.

Mutta kuten hyvin tiedetään niin kaatumisilmiö ei kuitenkaan loppunut kun Niilo poistui joukostamme vaan se on päinvastoin levinnyt hyvin laajamittaisesti kaikkialle maailmaan eksyttämään ihmisiä, luulemaan että tuo ilmiö olisi Jumalan tahto, vaikka Raamattu ei tuota ilmiötä siis tue missään kohdin.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Siivetön » 24. Heinä 2014 11:27

Mikko Murpatti kirjoitti:Niilo itse omassa kirjassaan sanoo, että voima ei tykkää jos puhutaan tuomiosta taikka synnistä mitään, vaan silloin voima heikkenee ja ei vain silloin jos tuomion hengessä jyristään vaan heti jos edes vähänkin laittoi sekaan synnistä luopumista niin voima heikkeni, niin kuin jo aiemmin ketjussa tuotiin esille.

Valitettavasti joudun oikaisemaan, että Niilo ei missään kohdin kirjassaan sano tuolla tavoin, mutta en jaksa enää oikoa näitä vääristelyjä, joten jätän ne sen tuomarin käsiin, joka oikein ja kaiken tietäen tuomitsee.

Niilo itse kirjoittaa kirjassa tuossa kohdin, johon Mikko viitta mm. myöskin näin:

"Tänään minä näen!
On olemassa yksi, joka on uskollinen!
Jeesus Kristus Jumalan ainosyntyinen Poika!
Silloin kun kuoleman varjolaaksot kaatuvat päälle!
Kaikki näyttää pimmeimmältä tässä elämässä.
On yksi silmä joka valvoo! Jeesus Kristus Jumalan Poika!"

Näin minäkin uskon, luotan ja tiedän, että hän valvoo tätäkin foorumia, tätäkin hetkeä ja jokaista sanaa, jonka tänne kirjoitamme, Hän näkee ja tietää kaiken!
Siivetön

ViestiKirjoittaja Janne » 24. Heinä 2014 12:41

Minusta Leo Meller sanoi aikoinaan tähän kaatumisasiaan hienosti

" kun yksi kaatuu Pyhästä Hengestä, 10 kaatuu omasta hegestään "

En muuten fanita Melleriä enkä suosittele kenenkään muukaan fanittavan häntä sen enempää kun ketään muutakaan, mutta tämä oli mielestäni hienosti sanottu.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Heinä 2014 12:55

Janne kirjoitti:Minusta Leo Meller sanoi aikoinaan tähän kaatumisasiaan hienosti

En muuten fanita Melleriä enkä suosittele kenenkään muukaan fanittavan häntä sen enempää kun ketään muutakaan, mutta tämä oli mielestäni hienosti sanottu.

Muuten näppärästi sanottu, mutta lause "kun yksi kaatuu Pyhästä Hengestä.." -antaa ymmärtää , että Pyhän Hengen vaikutuksesta yksi voi kaatua, ja että Jumala toimii siten että siunauksen tai muun positiivisen asian myötä ihminen kaatuu.

Itse en ole löytänyt tähän todisteita Raamatusta, siksi aina vaan minulla pyörii rikkinäinen levy tätä kaatamisilmiötä vastaan :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Janne » 24. Heinä 2014 13:08

Mikko Murpatti kirjoitti:
Janne kirjoitti:Minusta Leo Meller sanoi aikoinaan tähän kaatumisasiaan hienosti

Muuten näppärästi sanottu, mutta lause "kun yksi kaatuu Pyhästä Hengestä.." -antaa ymmärtää , että Pyhän Hengen vaikutuksesta yksi voi kaatua, ja että Jumala toimii siten että siunauksen tai muun positiivisen asian myötä ihminen kaatuu.

Itse en ole löytänyt tähän todisteita Raamatusta, siksi aina vaan minulla pyörii rikkinäinen levy tätä kaatamisilmiötä vastaan :).

Siihen Meller ei ottanut kantaa onko kyseessä siunaus vai ei, mutta kommentillaan hän halusi tuoda esiin sen että tällainen kaatumisilmiö jota katselemme ei ole raamatullista.

No mutta kuitenkin kyllähän Sanan mukaan voi kaatua Pyhästä Hengestä monellakin tapaa. Kaatua/langeta eteen päin ( harvinaista, mutta mahdollista) tai Jumalaton tai itsensä sielunvihollisen toiminnalle altistanut voi kaatua taakse päin Pyhän Hengen vaikutuksesta kuten sotilaat Jeesuksen vangitsemistilanteessa.

Hepskukkuu vaan sinne Mikko :thumbup: ja siunausta päivääsi
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Heinä 2014 13:14

Isoäiti kirjoitti:Mikko olen samaa mieltä, että pitää katsoa kokonaisuutena. Mutta Niilon ja Hinnin saarnoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä, jos näitä verrataan. Niilo puhui Jeesuksesta, rististä ja verestä, koroittaen niitä Pyhässä Hengessä. Hinni puhuu ja korottaa yksin Pyhää Henkeä. Ainakin niissä mitä itse olen hänen puheitaan aikoinaan kuullut. Ja niissä kokouksissa ainakin mitä suomessa pidettiin oli aika 'villi' meno. Siitä on tosin aikaa, en tiedä mitenkä nykyään puhuu ja toimii?

Mutta tuohon mitä Mikko sanoi jostain kirjasta löytyneen, niin kyllähän Niilon saarnoista löytyy myös laki ja tuomio? Mikä kirjan nimi on? Ja minä vuonna se on ilmestynyt?

Ennen Australian matkaansa Niimo tunnettiin saarnamiehenä jonka saarnoissa oli myös tuomion sävyjä ja vakavaa kehoitusta parannukseen ja syntielämän kukistamiseen, Australian matkan jälkeen niilolla oli uusi voitelu jonka ansioista hän rupesi pitämään uudentyyppisiä kokouksia , joissa ihmiset kaatuivat. Eli jos etsii Niilon aikaisempia saarnoja niin tuomio ja parannus synneistä on ihan oikein mukana ja saarnattu, mutta jokin muuttui Australiassa.

Kirjasta:

Mauno Saari - Saarnaaja
Niilo Yli-Vainion taistelu, testamentti ja päiväkirjat
Painettu 1983 toinen painos
Viimeinen sivunumero 454
WSOY

""Hän havaitsee, että voiman ilmenemisessä on lainalaisuuksia, joiden kautta Jumala ilmeisesti tahtoo ohjata toimintaa tiettyyn suuntaan, ja joita lakeja noudattamalla hän pystyy jo jossain määrin säätelemään voimaa. Mitä enemmän hän puhuu Pyhästä Hengestä, sen ominaisuuksista, arvovallasta ja kaikkivoipaisuudesta mitä enemmän hän antaa sisäänsä pakkautuvan säälin ihmisiä kohtaan purkautua oman persoonansa kautta rakastaviksi
sanoiksi, mitä enemmän hän korostaa anteeksiantoa, sovitusta, Jeesuksen uhrautumisessa ilmenevää rajatonta
rakkautta, sitä vahvemmin lämmin voima ottaa hänet kanavakseen.
Voima ei innostu raamattutunneista, se tuntuu uinailevan tai peräti heittäytyvän passiiviseen vastarintaan, jos hän alkaa hiukankin sovitella armon ja rakkauden sanoman saumakohtiin ikäänkuin tiivisteeksi syyttäviä sävyjä. Siihen hän huomaa itsellään olevan pyrkimystä, kun väsymys erityisesti painaa ja sen painon päälle vielä lastautuu käytännön huolia ja niiden tuomaa pahaa mieltä.
Vielä hankalammaksi käy olo ja hennommaksi voima, jos hänelle itselleen syntyy mielihalu nousta pystympään, ryhdistäytyä ja antaa ihmisten lumoutuneiden katseiden kutitella itseään aamen-huutojen sateen keskellä.

Hän kirjoittaa näitä havaintojaan muistiinja miettii, että tälle kovuudella ja peloilla ihmisiä nuijivalle ajalle Jumala haluaa saarnauttaa helpotusta, huojennusta, rakkautta, pelastusta ja terveyttä.
Syksyyn mennessä hän huomaa voivansa tekstittömien saarnojen lisäksi puhua itse asiassa lähes jokaisen "vanhan Niilon" käyttämän saarnan myös nyt: samat entiset raamatunkohdat ja aiheet vain hän en suussaan kääntyvät nurinpäin. Sama Jumala josta hän ennen näki julman sinimustana piirtyvän profiilin, tulena palavat ja usein vihaa hehkuvat silrnät, se sama Jumala ottaa nyt ihmisiä kämmenelleen hyvin kärsivällisesti ja rauhoittavasti ja katselee heitä rakkauden välkkeen täyttämin silmin.
Niilo on toisinaan pakahtumiseen saakka täynnä tämän
uuden tunteen ja näyn ja oivalluksien tuottamaa iloa. Se ilo on varattu hänelle kokouksiin. Vain niiden kuluessa hän voi kokea sen täyttävän hänen solunsa niin että lopulta tuntuu kuin nahka olisi revetä ilon paineesta; kun mitkään sanat joita hänellä on varastossa eivät millään äänenpainoilla väritettyinä riitä tuon ilon kuvaamiseen, hän kietoo omat kätensä kesken saarnan ympärilleen, puristaa Raamattua rintaa vasten, hypähtelee ja hihkuu. Kun hänen sanansa ja lauseensa kapuavat ylöspäin

aurinkovuorta, ne riittävät vain puoliväliin. Kun saarnan aaltoliike nousee huipullensa ja päätyy dramaattisiin purkausenomai
siin lauseisiin, hän usein niiden jälkeen huomaa ilon liikkeen
jatkuvan tyhjän päällä, tilassa jossa ei enää olekaan sanoja ja jossa leijuessaan hän voi vain päästellä alkuvoimaisia ääniä:
"Ihiiiiii! Jiuuuuu! Aiiiii! Ooooooo! Tzzziiiii!"
Mutta noilta vuorilta joilla valo loistaa läpikuultavan lasisen
taivaan halki niin että hän unohtaa hakkaavan sydämensä ja "

Sivulta 137

Sivunumerosta en oo varma, kun tekstilainaus opn poimittu toiselta foorumilta.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 24. Heinä 2014 13:23

Sukulaiset ja Niilon sen aikaiset uskonystävät taas ovat sanoneet, että Niilon puheet oli aikaisemmin pelkkää armotonta lakia ja raamatulla päähän lyömistä, mutta että ne muuttuivat myöhemmin niin, että niihin tuli armo lain lisäksi mukaan.
Isoäiti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Heinä 2014 13:31

*
Minä en kovin hyvin tunne Niiloa henkilökohtaisesti mutta kun Kristuksen sisäisen tuntemisen kautta ymmärtää Jumalan pyhiä kirjoituksia ja Jumalan voimaa niin sen mukaan toimii eli en tiedä Niilosta mutta videopätkä... Pysyttelen neutraalina. Fanittaminen ihmetyttää minua myös. Mitä tarvitaan fanittelua? :D
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Heinä 2014 13:33

*
Minä sain tietää kenen kanssa Niilon tytär meni naimisiin. Shsshh en kuitenkin kerro. :shh: ;)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu