Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja paa » 05. Heinä 2014 22:20

Entäpä ne Jeesusta pidättämään tulleet sotilaat, jotka kellahtivat myös selälleen? Jumalan voima kaatoi heidät, mutta miksi? Halusiko Jumala näyttää ns. kaapin paikan noille sotilaille, vai että he tajuaisivat ettei heidän vangitsemansa ihminen ollutkaan mikään perusjannu vai kaatuivatko pelosta/säikähdyksestä/jostain.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 05. Heinä 2014 23:04

---
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 07. Heinä 2014 11:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 09:41

paa kirjoitti:Entäpä ne Jeesusta pidättämään tulleet sotilaat, jotka kellahtivat myös selälleen? Jumalan voima kaatoi heidät, mutta miksi? Halusiko Jumala näyttää ns. kaapin paikan noille sotilaille, vai että he tajuaisivat ettei heidän vangitsemansa ihminen ollutkaan mikään perusjannu vai kaatuivatko pelosta/säikähdyksestä/jostain.

Niinpä.... voisi siis kysyä rinnasteisesti, että oliko Jeesuksessa jokin väärä henki tai voitelu tms. koska Hänen sanoessaan; "Minä se olen." sotilaat kaatuivat selälleen?

Itse uskon, että Jumala halusi nimeomaan näyttää voimansa tuossa tilanteessa, eikä Raamattu sano missään, että selälleen kaatuminen olisi kirous.
Tämä on täysin ihmisten tekemä tulkinta!

Eikä Raamattu anna myöskään mitään yleisohjetta siihenkään, missä asennossa tai muodostelmassa ihmisten tulee olla, kun heidän puolestaan rukoillaan, joten sellaisen olosuhteiden pakosta tapahtuvan ulkoisen tilanteen, kuten rukousjonojen muodostamisen tuomitseminen ja arvostelu on minusta vähintäänkin outoa.

Jos esirukoukseen on tulossa niin paljon ihmisiä, että heitä on jonoksi asti ja jokainen haluaa, että hänen puolestaan rukoillaan henk.kohtaisesti, niin miten se voisi olla Raamattun vastaista tai miten siinä tilanteessa tulisi toimi?

Antaako Raamattu siihen jonkin ohjeen tai kieltääkö toimimasta tällä tavalla??

Sehän on vain sen tilanteen vaatima ulkoinen järjestely.

Voitaisiin samalla periaatteilla tuomita se, että ei Jeesuksen aikana ihmiset, jotka tulivat Häntä kuuntelemaan, istuneet sellaisia tuoleilla, kun nykyään istuvat tms.?

Tämä on ehkä niitä harvoja asioita, joissa olen P.P. kanssa eri mieltä, mutta olen ajatellut, että hän on vielä aika nuori uskova ja jos vilpittömästi etsii Jumalallista totuutta tässäkin asiassa, kuten uskon hänen tekevänkin, tämäkin asia vielä hänelle selviää.

Itse siis uskon, että on tapauksia, joissa kaadutaan Jumalan voimasta, ja on tapauksia, joissa kaatuminen on sielullista alkuperää ja on tapauksia, missä vihollinen käyttää samaa metodia, eksyttääkseen sen kautta monia.

Niilo korosti aina sitä, ettei itseistarkoitus ole kaatuminen ja ettei kaatumisella ole parantumiseen eikä uskoon tuloon mitään merkitystä, joten on kysymys vain siitä, että kun Jumalan Pyhän Hengen voima koskettaa voimakkaasti, ihmisen oma voima ei ole silloin kykenevä hallitsemaa hänen ruumistaan.

Sellaista en hyväksy itsekään, enkä näe Pyhän Hengen toimintana, mitä tapahtui esim. Herzogin kokouksissa, että ihminen kaatu ja hänen käsketään nousta ja taas sama uudestaan ja uudestaan, jolloin on todellakin kysymys shousta, mutta ei Niilon aikana tapahtunutkaan tällaista.

Kyllä uudestisyntynyt Pyhän Hengen armolahjoilla varustettu ihminen kykenee erottamaan paikanpäällä, milloin on kysymyksessä Pyhän Hengen teot ja milloin saatanan teot.
Joten on myöskin monien uudestisyntyneiden ja Pyhällä Hengellä täytettyjen Jumalan lasten ylenkatsomista sellainen, etteikö Jumalan henki olisi kyennyt heille ilmoittamaan esim. Niilon kohdalla, että on kysymys saatanan voimasta ja väärästä voitelusta.
Viimeksi muokannut Siivetön päivämäärä 06. Heinä 2014 10:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Siivetön

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 10:05

Jasmiini kirjoitti:Niin, ei niitten sotilaitten kaatuminen ollut mikään siunaus, nehän oli menossa tekemään Jeesukselle pahaa.

https://www.kotipetripaavola.com/kaatum ... lussa.html

Siis eihän kukaan ole kai koskaan väittänyt, että kaatuminen olisi jokin siunaus tai että sen vuoksi kaaduttaisiin, että siinä kaatumisessa saataisiin siunaus tai kirous, tai sen vuoksi tapahtuisi parantuminen tai uskoon tulo???!

Tuota asiaa selitän tuossa edellä olevassa viestissäni näin:
"Niilo korosti aina sitä, ettei itseistarkoitus ole kaatuminen ja ettei kaatumisella ole parantumiseen eikä uskoon tuloon mitään merkitystä, joten on kysymys vain siitä, että kun Jumalan Pyhän Hengen voima koskettaa voimakkaasti, ihmisen oma voima ei ole silloin kykenevä hallitsemaa hänen ruumistaan."

Eli tuolla tekstilläsi taistelet tavallaan olkiukkoa vastaan.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2014 10:09

*
Minä vierastan karismaattisuutta joka tulee kaatumiskokouksesta. Raamattu ei missään kohdassa kehota "perustamaan" kaatumiskokouksen josta pitää hakea kokemuksen kaatumisesta eikä puhu kiinniottajista. FB:ssa mainitsin etten ole karismaattinen niin yksi uskonsisko pettyi minuun ja kysyi miksi. Vastasin että pitäydyn yksin Jumalan Sanaan ja pidän mieluummin jalat maassa kiinni ja lujasti. :D Koska minulla on takana kokemus miten kotosalla ollessani yksin sain Jumalan kosketuksen täysin yllättävästi niin kaaduin. Sen jälkeen tajusin että kiinniottajia Jumala ei kyllä lähettänyt mitään. Koska kokemukseni todisti minulle. Olohuoneen pöytä oli edelläni, olisin voinut kaatua pöydän päälle ja loukkaantua kans mutta Jumala piti huolen etten kaatunut pöydälle vaan putosin jaloilleni pää eteenpäin mutta enemmän alas. Jumalan kosketus oli hyvin voimakasta niin minulta taju meni vain sekunneiksi. Jumala oli tavallaan kiinniottaja ja piti huolen etten loukkaantunut mitään. Jumala on juuri sellainen joka ei järjestä meille mitään ikävyyksiä tai loukkaantumisia. Tällainen kokemus oli Jumalalta ja oli koeteltava Jumalan Sanalla ja oli vedenkestävä Sanalla koettelemuksen kans. Minulla on tapa rukoilla ja pyytää että Jumala varjelee kaikilta eksyttäviltä jutuilta mikä ei ole Jumalasta. Rukous on hyvä muistaa omaksi turvaksi, aina. En ymmärrä miksi pitää hakea kokouksesta karismaattisuutta mikä menee ohi Jumalan Sanaa. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 10:33

vaisuliini kirjoitti:Raamattu ei missään kohdassa kehota "perustamaan" kaatumiskokouksen josta pitää hakea kokemuksen kaatumisesta eikä puhu kiinniottajista.

Mutta en minä ainakaan tiedäkään, että tuollaisia kokouksia olisi varsinaisesti perustettu tai olisi järjestäjiä, jotka järjestävät nimenomaan kaatumiskokouksia, enkä ole tavannut edes koskaan sellaista ihmistä, joka olisi mennyt hakemaan vain kaatumiskokemusta.

Tiedätkö sinä järjestetyn tullaisia kokouksia?
Tai tunnetko / tiedätkö jonkun henkilön, joka on mennyt hakemaan vain kaatumiskokemusta.

Tätä yritin tuoda esille tuolla ensimmäisessä viestissäni, jossa kerroin juurikin siitä, että miten voi olla mahdollista, että jos ihminen menee hakemaan apua JUMALALTA, Jumala sallisi hänen joutua pahan kaatelemaksi ja riepoteltavaksi.

Eli uskon suurimman osan menevän esirukoiltavaksi juuri siksi, että tarvitsevat apua Jumalalta jonkin asian tai sairauden kanssa.

Kun näitä juttuja lukee, tulee välillä tunnelma siitä, että ketkähän ne nyt ovatkaan unohtaneet meidän voimallisen ja väkevän Jumalamme täysin taka-alalle, aivan kuin Hän ei voisi ja kykenisi mihinkään omiensakaan kohdalla??!

Mielestäni nämä kiinniottamisten ja muiden sellaisten kritisointi on joten outoa, kuten tuolla jo sanoin, aivan kuin Jumala kieltäisi määtynlaisten ulkoisten asioiden huomioonottamisen kokonaan.

Voihan olla niinkin, ettei näille järjestysmiehille olisi siinä edes mitään tarvetta, mutta tuollaisen järjestelyn saattaisi vaatia jo lakikin nykypäivänä, sillä lait määrätynkokoisten yleisötilaisuuksien järjestämiseen ovat tänä päivänä aika kovat ja hyvin tarkasti sanellaan esim. järjestysmiesten määrät per paikallaolijaa kohden.

Eikä Raamattu myöskään kiellä, etteikö heitä saisi olla, vaan Raamattu nimeomaan opettaa, että Jumala on järjestyksen Jumala ja kehoittaa jopa profetoidessa ja kielillä puhuessa ihmisiä pitämään hulta järjestyksestä, miksi sitä ei sitten saisi tehdä tässä tilanteessa järjestämällä jonot ja olemaan huomioonottava siinä, ettei mitään pääse kenelekään tapahtumaan,
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2014 10:46

*
No minä haluaisin sanoa että minulla Isän kuva alkoi korjaantua oman kaatumiskokemukseni jälkeen mitä tapahtui täällä kotosalla ollessani yksin ja itselläni on nyt oikeanlainen kuva Isästä joka ei järjestä loukkaantumista kaataamalla ihmisen. Mahtava Isä joka piti minusta huolta silloin kaatuessani koska olisin voinut lyödä pääni pöytään päin. ♥
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 11:01

Minäkin uskon näin olevan, mutta kuten kerroin, kaikki eivät ehkä kaadu Jumalan voimasta ja näiden sielullistenkin kaatujien turvallisuudesta on järjestäjän pidettävä huolta, sillä Jumala on järjestyksen Jumala ja kehoittaa profetoivia ja kielillä puhuviakin pitämään kuitenkin järjestystä yllä.
Siivetön

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Heinä 2014 11:08

Siivetön kirjoitti:Minäkin uskon näin olevan, mutta kuten kerroin, kaikki eivät ehkä kaadu Jumalan voimasta ja näiden sielullistenkin kaatujien turvallisuudesta on järjestäjän pidettävä huolta, sillä Jumala on järjestyksen Jumala ja kehoittaa profetoivia ja kielillä puhuviakin pitämään kuitenkin järjestystä yllä.

Sori haluaisin vain varmistaa ymmärränkö oikein. :) Ne sielulliset kaatujat hakevat kokouksesta kaatumiskokemuksen mikä menee ohi Jumalan Sanaa? Minua askarruttaa se karismaattisuus jota uskovat tuntuu etsivän. :roll:
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 06. Heinä 2014 11:17, muokattu yhteensä 1 kerran
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 06. Heinä 2014 11:16

Siis etkö hyväksy Pyhän Hengen merkitystä ja vaikutusta, joka on = Karismaattisuus?

Tarkoitatko siis, että on väärin etsiä Pyhän Hengen voimaa?

Vai....?

Anteeksi, etten tunne Sinua vielä niin paljon, että voisin ihan ymmärtää mitä tarkoitat ja mitä yleensäkin ajattelet näistä asioista, joten kysymykseni saattaa olla typerä, mutta kysyn mieluummin, kuin teen väärän tulkinnan.

Minä en siis missään nimessä halua väitellä tahi kiistellä, koska uskon ja luotan siihen, että Jumala kykenee jokaiselle vilpittömälle etsijälle tuomaan totuuden esille, mutta olen valmis keskustelemaan tästäkin aiheesta ja siksi tähän osallistun.
Siivetön

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu