Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 10:54

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 03:31, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Heinä 2014 10:57

Jeesuksen veri puhdistaa meidän omantuntomme kuolleista teoista :)

Mutta Petri laittoi johonkin viestiinsä yhden Raamatun paikan, joka aina laittaa minut miettimään, että mitä tarkoitetaan, kun sanotaan, että "hän oli jättänyt rankaisematta ENNEN TEHDYT synnit (Room.3:25)..." Siis mitä ennen tehdyt? olen varmaan tätä täällä ennenkin pohtinut jossain yhteydessä, mutta aina lukiessani tuota takerrun jotenkin tähän kohtaan.. :roll: Ihan vain hämmentääkseni tätä ennen-nyt-tulevaisuudessa syntisoppaa ;)

"Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta (Room.4:4)..."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Masa » 03. Heinä 2014 11:05

Jasmiini kirjoitti:No tollei minäkin sen olen ymmärtänyt. On jotain hetkiä tai kausia, kun ei ole sillei repsahduksia.

Kuinka on mahdollista, että jos lankeaa niin on poissa Jeesuksesta ja poissa armosta. Sen pitäisi tarkoittaa samalla myös sitä, että Pyhä Henki lähtee ihmisestä pois, eikä Raamattu sillei opeta. Pyhän Hengen ja pelastuksen menettää vasta, kun on kokonaan paatunut pois uskosta.

Ulkona-sisällä-ulkona-sisällä-ulkona-valot päälle-pois päältä-päälle-pois päältä-päälle. Melkoisen kaaottista..

Olisko taas kerran sellainen sanojen sekamelska?
Tiettävästi Jumala ei siunaa syntejä.
Kun ei ole siunausta voidaan kaiketi sanoa että ollaan pois armosta, mutta kun ihminen on ja tekee Jumalan tahdon niin ihminen pysyy siunauksen ja armon alla.

"poissa armosta" on huono ilmaus asialle siunauksen saamiselle tai sen saamattomuudelle :)
Masa

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Heinä 2014 11:12

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Siivetön » 03. Heinä 2014 11:15

Masa kirjoitti:tiettävästi kukaan ei ole näin väittänytkään tässä ketjussa... jos oikein tarkkoja ollaan..
on sanottu vain että jos ihminen pysyy armon ja Jumalan tahdon alla ihmiselle annetaan voima olla lakeamatta.
On ihan eriasia onko tämä käytännössä mahdollista, jokainen varmasti tietää ettei todellakaan ole.

Heitetäänpä Masalle vähän kevennystä peliin, mutta muista, ettei sellaista leikkiä, etteikö puolet totta! :D

Vanhan kansa tapasi sanoa, että; "JOS, niin lehmätkin lentäis!"

Ja totuutta on se, että itsekin automaattisesti ilmaiset asian jos-sanan kautta, eli otathan huomioon, että sillä on hyvin suuri merkitys tässäkin asiassa, sillä jos sana pyyhkii usein pois todellisuuden, eli facktan.

Mm. tässä lauseessasi: "....että jos ihminen pysyy armon ja Jumalan tahdon alla ihmiselle annetaan voima olla lakeamatta."

Eli ymmärrän kyllä mitä tarkoitat ja uskon muidenkin ymmärtävän, mutta koska puhuit tuola edellä relevanttiudesta, niin halusin tästä mainita.

Itse olen nimittäin sitä mieltä, kuin Paavalikin sanoi:

Room. 7
14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Eli minun lihassani ei ole mitään hyvää ja synti asuu meidän lihassamme niin kauan, kuin täällä elämme.

Meidän tulee toki kuolettaa lihan himot, mutta emme voi kuolettaa lihaamme, joka on syntynyt synnin laisuudessa ja siksi näkisin jopa niin jyrkästi, ettemme ole koskaan lihamme puolelta synnittömiä, vaikka mielellämme (tahdollamme) palvelemmekin Herraa.

Siksi sellaiset kauhuskenariot eivät ole oikeita, että entäs jos olen tehnyt väärin, enkä olekaan vielä sitä ehtinyt pyytää anteeksi ja juuri siinä hetkessä kuolen.

Meidän tulee ymmärtää siis myöskin se, että elämme anteeksiantamuksessa niin kauan, kun elämme Kristuksessa, jolloin ero Kristuksesta on tarkemmin sanoen varsinainen synti.

Tämä edellä oleva Raam.kohta tulee lukea monta kertaa ajatuksella ja rukoillen kokonaisuudessaan, että kykenee ymmärtämään, miksi meillä on jatkuva taistelu "amalekia", eli lihaa vastaan siihen saakka, kunnes toivomme muuttuu näkemiseksi.

Olisi myöskin hyvä käsitellä se, mitä kukin tarkoittaa sanalla synti?
Onko se jokin yksittäinen teko, vai onko se ero Jumalasta?
Sillä pyhälle on kaikki pyhää ja syntiselle kaikki on syntiä.
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 11:16

Masa kirjoitti:
tiettävästi kukaan ei ole näin väittänytkään tässä ketjussa... jos oikein tarkkoja ollaan..
on sanottu vain että jos ihminen pysyy armon ja Jumalan tahdon alla ihmiselle annetaan voima olla lakeamatta.
On ihan eriasia onko tämä käytännössä mahdollista, jokainen varmasti tietää ettei todellakaan ole.

Tavallaan tämäkin on epätosi :

"Uskovalle annetaan voima olla lankeamatta"

Ei ole luvattu voimaa, vaan on valmistettu pääsy kiusauksesta, josa vain malttaa/uskoo/tahtoo /muistaa sitä pääsyä odottaa.

: Teitä ei ole kohdannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on uskollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan salliessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää.

Pitäisi sanoa vaan niin kuin lukee Ramatussa:

Jumala valmistaa poispääsyn ja pakotien kiusauksista, mutta ihminen vain harvoin malttaa/uskoo/tahtoo/ odottaa tätä pääsyä. Vain Jeesus aina malttoi tämän tehdä, me emme.

Kannustankin kaikkia kilvoittelemaan siinä, että odotetaan sitä Jumalan valmistamaa poispääsyä kiusauksissa. Itse en tähän pysty, Paavali ei siihen pystynyt, Saul, Daavid, Salomo, eivät hekään, mutta se ei saa estää meitä yrittämästä sillä kasvamme siinäkin vahvemmiksi Jumalan voimasta.

Tuon lupauksen luottamisen idea ja hyöty on se , että tulemme siinä koko ajan paremmiksi kun näin teemme, voimistumme siinä Jumalan voimasta ja kokemuksen tuomalla varmuudella.

Kehitystä tapahtuu! Kavamme tässäkin paremmiksi! Jatketaan kivoittelua tsemppiä , tsemppiä!

Esim:

Tavoite on tehdä 100 000 0000punnerrusta.

Rupeat harjoittelemaan ja kasvat punnertamisessa, joku päivä voit tehdä jo 10! Nyt olet jo 10 punnerrusta rikkaampi kuin alussa, siksi kannatta tähdätä 100 000 000 punnerrukseen, jos olisit tähdännyt vain 10 punnerrukseen et pystyisi tekemään ensiviikolla 20 punnerrusta, mutta kun tähtäät 100 000 0000 punnerrukseen voit tehdä täälä viikolla 10 ensi viikolla 20 eli tähtääminen 1000000 punnerrukseen voimistaa sinua. Älä huoli pystytkö täyttämään 100 000 000 vaan kilvoittele sitä kohti niin voimistut ja olet jo paljon parempi kuin alussa!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Siivetön » 03. Heinä 2014 11:21

Juuri tuota tarkoitin, että on hyvin pitkälle kysymys vain jossittelusta.

Mikko kirjoittaa:

Tuon lupauksen luottamisen idea ja hyöty on se , että tulemme siinä koko ajan paremmiksi kun näin teemme, voimistumme siinä Jumalan voimasta ja kokemuksen tuomalla varmuudella.

Kehitystä tapahtuu! Kasvamme tässäkin paremmiksi! Jatketaan kivoittelua tsemppiä , tsemppiä!

Aamen!
Tällaisenamme siis palvelemme Jumalaa ja luotamme Hänen armoonsa!
Siivetön

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 11:28

Hyvinhän sait tiivistettyä 41 sivuisen ketjun. :)
Ketjun muu saldo oli noin 3 bannia, joitakin harhaoppi syytöksiä, nuhteluita, jne.. ja kaikki vain sen vuoksi kun vastaamme kysymyksiin tai kirjoituksiin omien mielenyhtymien kautta.

Olen siinä käsityksessä että bannin saaneet opettivat että ihminen voi tehdä 100 000 000 punnerrusta suoraan Jumalan voimasta ilman että ensin kasvaa ja voimistuu pikkuhiljaa.

Minä opetan, että pitää tähdätä 100 000 000 punnerrukseen ja siinä voimistuu ja tulee paremmaksi punnerruksessa ja siksi kannattaa tähdätä korkealle, bannatyt opettaa että kaikki voi tehdä 100 000 000 punnerrusta kunhan vain uskovat siihen ja voima tulee kerralla Jumalalta, kunhan siihen vain uskoo.

Minä opetan että voima tulee uskonkasvun myötä pikkuhiljaa Jumalalta , tässä on se ratkaiseva ero.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Heinä 2014 11:32

Joo siivetön,

tuo pieni mutta voimallinen JOS unohtuu liian monesti ottaa huomioon, myös minullakin :oops: .

Pahuksen jos!!

On samaa huonomaineista sukua kuin JOKU.

"Lähden nyt töihin, voisko joku laittaa sitten astianpesukoneen kiinni kun se on lopettanut?"

Tulen taksisn astianpesukone täysillä, JOKU ei ollut taaskaan tehnyt mitä piti! JOKUUN ei voi luottaa, eikä hirveesti JOSSIIN -kaan ;)
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja tanu » 03. Heinä 2014 12:15

Mahottoman pitkäksi on venynyt tämä ketju.

Äsken vasta itse annoin ääneni, kun en oikein tämmöisistä äänestyksistä perusta, mutta silti äänestin että "ei voi".
Uskovasta voi tulla ja tulee synnitön silloin, kun pelastuu ja saa jo tehdyt synnit anteeksi, mutta vain siihen saakka, että lankeaa tekemään syntiä.
Samoin uskovasta tulee aina synnitön, kun katuu tekemiään syntejä ja pyytää niitä sydämestään Jumalalta anteeksi. Mutta vain taas siihen saakka kun taas lankeaa...

Mutta jos joku tekee uskonratkaisun vaikka kuolinvuoteellaan ja saa siinä hetkessä kaikki synnit anteeksi. Ja sitten kuolee tekemättä yhtään syntiä siinä välissä, niin
silloin voisi kysymykseen vastata, että "voi"...

Kysymyksen asettelu on tässä aika haastavaa, mutta uskon että kaikki, jotka ovat Raamatullisessa uskossa, ovat pohjimmiltaan tässä asiassa samaa mieltä.

Tärkein pointti tässä ketjussa ja asia joka itseäni on puhutellut, on mielestäni se että: "kukaan ei tule täydelliseksi täällä maan päällä, mutta joka päivä pitää yrittää kilvoitella kohti täydellisyyttä."

Ettei vaan lipsuta pikku hiljaa takaisin maailmaan ja ajatella että "en minä voi noille kiusauksille ja synneille mitään, kun olen vain ihminen. ja sitä paitsi Jumala kyllä antaa synnit anteeksi kun vaan sitä Häneltä pyydän" . Itselle meinasi juuri noin käydä. Onneksi Herra pysäytti ja näytti minne olen matkalla. Eli pitää valvoa ja kilvoitella joka hetki ja koko ajan, mutta ei omassa voimassa, vaan Herran Jeesuksen veren voimassa.

Siunausta kaikille ja voimia kilvoitteluun.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu