PetriFB kirjoitti:Minä vain kirjoitti:Jatkan taas keskustelua selälleen kaatumisesta.
Koettelen opetuksen tässä kohta kohdalta ja Petri vastaa.
Petri, minä alleviivaan kohdat jotka ovat mielestäni väärin, puuttelisia, tai aiheena tms. ja alla perustelen, kysyn tms. ja toivon vastaustasi.
Kopioin sivuiltasi aina pätkän tekstiä ja kommentoin ja sitten sinä saat esittää kommenttisi tarkennukset ym.
Numeroin myös kohdat jotta pysytään paremmin kärryillä, vaikka saattaa käydä niinkin, että yksi kohta vastaa moneen kohtaan.Kaatumisilmiöt tarkastelussa
1.
Viime vuosikymmeninä kaatumisilmiöt ovat lisääntyneet uskovien keskuudessa. Monet tavoittelevat "kaatamisen lahjaa" sekä osa tavoittelee kaatumista, "Pyhän Hengen kokemuksena ja vaikutuksena".
2.
Kirjoitukseni herättää varmasti hyvin voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Tarkoitukseni ei ole lyödä ketään, ei kiihottaa ketään toista ihmistä vastaan. Pyrkimykseni ja päämääräni on tutkia aihetta Raamatun sanan valossa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan todistuksen kautta.
3.
Kirjoitukseni tarkoituksen ja kokonaisopetuksen ymmärtämiseksi on tärkeää, että luet koko kirjoituksen läpi. Jos tarkastelet palapeliä muutamien palojen kautta näkemättä kaikkia paloja paikallaan, niin et voi tietää mitä palapeli esittää ja saat vääristyneen mielikuvan siitä mitä palapelin pitäisi esittää. Sama koskee tätä kirjoitusta, jos et lue sitä kokonaan, niin saat vääristyneen kuvan siitä mitä kirjoituksessa sanotaan ja opetetaan.
1.
Mikä on tämä monien tavoittelema "kaatamisen lahja"?
Ja miksi moni tavoittelee tätä ja vain osa kaatumista? Miksi näin päin?
Minulla on sellainen näkemys asiasta, että on ollut kokouksia jossa rukoillaan ihmisten puolesta ja ihmiset ovat parantuneet Pyhän hengen kosketuksesta ja silloin heiltä ehkä menee jalat alta.
He myös kertovat parantuneensa ja mitä kokivat ja näiden todistuksien vuoksi ihmiset menevät vaivoinensa ja asioidensa kanssa rukoiltavaksi, ei sen kaatumisen takia.
2.
Kerro ja tarkenna mitä eroa on mielestäsi näissä kun tutkit Raamatun sanan valossa ja me tutkimme ja koettelemme tutkimuksesi Jumalan sanan todistuksella?
3.
Mitä kirjoituksessasi mielestäsi opetetaan ja kuka opettaa? vastaa lyhyesti esim. kaatumisista raamatussa, kaatumissuuntien merkityksistä, kundalinivoimista ja niiden ilmenemisistä jne.
Päämääräsi oli alussa (2) tutkia aihetta, ja nyt muutaman rivin päästä (3) kirjoitit, että sillä myös opetetaan jotain mikä selviää kun luemme kirjoituksen kokonaisuudessaan, siksi pyytäisin vastausta tuohon kysymykseen.
Ja koska kyseessä on opetus, tämän vuoksi on ehdottoman tärkeää opettaa oikein ja totuudellisesti.
Oma jokerikysymykseni vielä tänne, onko tarpeeksi selkeäkulkuinen koettelutapa vai muutanko jotain tässä koettelutavassa?
Lisäys Suluissa olevat numerot viitteinä.
Minulle sopii tämän aiheen jatkaminen jos muistamme sen, että kun koettelemme toista, niin joudumme myös itse koeteltavaksi. Eli minäkin koettelen sinua kyselen sinulta jotakin mitä koen että tulee kysyä. Kaikki tapahtukoon toinen toisiamme kunnioittaen ja rakastaen.
1. Monien tavoittelema kaatumisen lahja on sellainen, jota jotkut haluavat, eli kyvyn rukoilla niin että ihminen "kaatuu Jumalan voimasta". Tämän olen nähnyt monen vuoden aikana, että jotkut hakevat tällaista "lahjaa".
[Ehkä se osa, joka tavoittelee "lahjaa kaataa ihmisiä" ovat sellaisia enemmän huomionhakuisia sekä haluavat pönkittää omaa voiteluansa jne. Ehkäpä jotkut niistä jotka kaatuvat lähes aina tai usein ovat sellaisia, jotka luulevat että Jumala koskettaa tällä tavalla ja siksi he kaatuvat.
Herra Jeesus eikä apostolit kaataneet ketään, että olisivat rukoilleet ihmisten puolesta, jonka seurauksena Jumala olisi kaatanut ihmisiä. Koska meillä on sama tai pitäisi olla sama voitelu ja voima kun alkuseurakunnassa vaikutti, Pyhän Hengen voima. Niin onko Jumala muuttanut toimintatapaansa ja onko jossakin kerrottu että näin tulee tapahtumaan?
Miksi pyrimme toimimaan sekä vastaanottamaan asioita sellaisella tavalla, josta Raamattu ei opeta yhtään mitään? Viittaan tällä tähän: Herra Jeesus eikä apostolit kaataneet ketään, että olisivat rukoilleet ihmisten puolesta, jonka seurauksena Jumala olisi kaatanut ihmisiä.
2. Ei siinä pitäisi olla mitään eroa, sillä kun tutkitte minun kirjoituksiani, niin ne tulisi tutkia Jumalan sanan valossa sekä rukouksessa ja Pyhässä Hengen vaikutuksesta. Minäkin pyrin kirjoittamaan sivuni opetukset sekä kirjoitukset Raamatun sanaa tutkien, rukouksessa ollen ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen siksi tarvitsemme koettelemista.
3. Minä pyrin opettamaan asiasta Pyhän Hengen vaikutuksesta siitä mitä Raamattu opettaa ja kertoo kaatumisista. Itse asiassa Jumalan Pyhän Hengen tulisi opettaa meitä toinen toistemme kautta.
Tiit 2:
7 Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta
8 ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.
Paavalikin käyttää sanoja, että Timoteuksen opetus (Jumalan sanan opetus) olisi puhdasta, arvokasta, tervettä ja moitteetonta. Tietenkin kyse on siitä, että Pyhä Henki meissä opettaa, mutta näinkin sen asian voi ilmaista kuinka Paavali asian ilmaisi, että olkoon Timoteuksen opetus hyvää ja Raamatullista.
Ensimmäiseksi oli se että Timoteuksen oma vaellus olisi hyvää ja Raamatullista ja sen jälkeen hän kykenevä opettamaan muitakin. Tämä meidän tulisi pitää mielessä ja pyrkiä elämään tämän mukaan, jos Jumala on kutsunut meidät opettamaan Jumalan sanaa. Herran Jeesuksen opetus, että te eksytte koska ette tunne Kirjoituksia ja Jumalan voimaa tarkoittaa juuri sitä, että elämän täytyy ojentautua käytännössä Pyhän Hengen voimavaikutuksen mukaisesti sekä meidän täytyy uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin on kirjoitettu. Kirjoitukset eivät yksistään riitä, eikä myöskään pelkkä Hengen ilmoitus tai usko Hengessä ilman ojentautumista uskossa Kirjoitusten mukaan.
Jumalan sanan opetuksen lähteenä on Raamatun kirjoitukset (VT ja UT), sillä ne ovat ainoat Jumalan sanan auktoriteetit, mitkä Hän on antanut kansalleen.
Jumala on säätänyt itse että Jumalan kansan tulee kunnioittaa Hätä kumartumalla maahan eteenpäin Jumalan eteen. Kaatumissuunnan merkitys on siten Jumalan kunnioitus, joka tapahtuu siten kuinka Hän on sen määrännyt. Siten taaksepäin kaatuminen ei ole merkki Jumalan kunnioittamisesta. Kundaliinivoiman vaikutuksesta ihmiset kaadetaan taaksepäin tai sitten he sätkivät (pakkoliikkeet) kaatuessa sinne tänne.
Tämä koettelutapa toimii ihan mainiosti kunhan muistat sen, että me koettelemme myös toinen toisemme tässä.
Kirjoitit näin: Minulla on sellainen näkemys asiasta, että on ollut kokouksia jossa rukoillaan ihmisten puolesta ja ihmiset ovat parantuneet Pyhän hengen kosketuksesta ja silloin heiltä ehkä menee jalat alta.
Miksi kirjoitit Pyhän Hengen (hengen pienellä alkukirjaimella) oliko se vahinko tai tarkoituksellisesti kirjoitettu ja jos oli niin miksi kirjoitit Hänet pienin kirjaimin.
Kohta 1
Monien tavoittelema vai joidenkin tavoittelema vai osan tavoittelema? Suora vastaus riittää ja perustelu.
Kaatamisen lahja eli kyvyn rukoilla niin että ihminen "kaatuu Jumalan voimasta". Tämän olen nähnyt monen vuoden aikana, että jotkut hakevat tällaista "lahjaa". Lähde tähän on sinun todistuksesi.
Ja se kelpaa minulle, kunhan se täyttää Käskyn: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Kirjoituksessa on alussa jo liikaa asioita vain sotkemassa, monet, jotkut, osa ja selität asian niin, kuin ne tarkoittasivat samaa asiaa, kuin opetus olisikin täysin oikein.
Ehkä perustelut ja tarkennukset ovat oletuksiasi, niiden osalta ei voi opetusta perustella ja jos, niin ainakin tarkenna että näin itse uskot.
Se että meillä pitäisi olla sama voitelu tai voima, ei pidä paikkaansa raamatun mukaan.
Jokaiselle Jumala jakaa ja heitä asettaa kuten tahtoo, Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi...
Ja 1. Kor. 12:6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
kohta 2
Toisille näissä on eroa.
Esim. minulle nämä tarkoittavat näitä.
Jumalan Sana = Jeesus.
Raamatun sana = raamatun sisältämät kirjoitukset.
Raamattu = Uusi ja vanhatestamentti. ( laajuus riippuen mikä raamattu käytössä)
Ja kun on mainittu raamatussa "Kirjoitukset" = Vanhatestamentti + apokryfikirjat. Niitä mitä Juutalaisilla on ollut käytössään tuona aikana
kohta 3
Pyrkimys on hyvä, mutta Pyhä Henki on Totuuden Henki, on oltava ja pysyttävä totuudessa, että Pyhä Henki Vaikuttaisi.
(Jumalan sanan opetus) onko viitteenä vai tulkinta?
Raamatullista, mitä tarkoittaa? Koska käytät tätä sanaa, mitä tarkoitat sillä?
Uskominen, niin kuin on kirjoitettu?
Opastaako kirjoitukset meitä, kuinka tulee uskoa?
Kirjoitukset eivät yksin riitä, siitä olen täysin varma, (VT) osoittaa kyllä keneen tulee uskoa mutta myös (UT) osoittaa keneen tulee usko.
Hänen Pyhää Henkeänsä en uskalla epäillä etteikö olisi riittävä.
Henki on suurempi kuin kirjoitukset. Ojentautuminen kirjoitusten mukaan, mutta kenen tulkitsemana?
Eikö Pyhän Henki johdata Kaikkeen totuuteen? Eikö Pyhän Hengen johdatusta tule seurata?
Pitääkö siis ihmisen sitoa kuitenkin itsensä raamatun mukaan ja kenen ymmärryksen mukaan?
Minun mielestäni
Jeesus antoi sen käskyn, että Tehkää kaikki kansat MINUN OPETUSLAPSIKSENI.
Hän opettaa, Hän lähettää opettajan, Johdattajan Pyhän Hengen.
Sitä sitten seuraamalla, me kasvamme.
Auktoriteetti on siellä mihin me itse ne kiinnitämme.
Raamatusta on katollisten ja ortodoksien versiot jne. missä on se paras versio johon esim kirjoitusten mukaan tulee luottaa?
Suurin auktoriteetti on kuitenkin Jeesus, sillä hän on se Jumalan Elävä Sana, Elämän Leipä Joka antaa maailmalle Elämän.
Tätä Leipää ei olla ennen hänen tulemistaan syöty.
Tuosta kun sanot että Jumala on säätänyt, että kansan tulee kunnioittaa häntä kumartumalla hänen edessään, niin eikö se tarkoita jo, että kunnioittava kumartaa itse?
Tätä ei voi liittää kaatumisiin koska kyseessä ei ole kaatuminen vaan kumartuminen.
Sitten jos joku kaatuu Jumalan voimasta läheisyydessä, niin hän kaatuu voimattomana, putoaa, jalat alta, Jumala ei ilmoita tässä mitään suuntamerkkiä, muuta kuin että hänen edessään menevät voimat.
Nämä esimerkit löytyvät Danielin ja Johanneksen näyistä. (edelleen en ole Hesekieliä vielä tutkinut)
Kyllä, minunkin koettelu tulee koetella.
Kysyit tuosta pienestä alkukirjaimesta, se tuli vahingossa.
Minulle sattuu kirjoitusvirheitä, ja käytän isoja kirjaimia painottamaan että viittaan Aitoon ja kielioppisääntöjen mukaan nimissä.
Olen myös adobtoinut hieman samaa tapaa kuin raamatussa, juuri painottamaan asioita.
Tosin tuossa tapauksessa, se on näkemykseni miksi sinne mennään, miten minä asian näen.
Enkä tosin tiedä onko siellä Pyhä Henki vai Paha Henki vai Mikä Henki.
Enkä analysoi kaatumisien perusteella kuka on kaatamassa, enkä mitä tapahtuu kun kaatuu selälleen.
Hedelmistä puu tunnetaan, hyvä puu tekee hyvää hedelmää, huono puu tekee huonoa hedelmää.
Jos noissa kokouksissa Julistetaan Jeesusta ja ihmeet ja merkit seuraavat hänen nimissään, niin he kokoavat, eivät hajoita.
Jos ihmisiä paranee ja he alkavat uskoa Jeesukseen, niin tuskin paha yrittäisi ketään Jeesukselle viedä?
Koska kukaan ei voi ryöstää ketään Jeesuksen käsistä.
Mutta totuuden voi saada selville menemällä paikan päälle ja tarkkailemalla ja erityisesti Henkien Erottamisen lahjalla.