Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Selälleen kaatuminen

ViestiKirjoittaja Minä vain » 14. Kesä 2014 14:55

PetriFB kirjoitti:
Minä vain kirjoitti:Jatkan taas keskustelua selälleen kaatumisesta.

Koettelen opetuksen tässä kohta kohdalta ja Petri vastaa.
Petri, minä alleviivaan kohdat jotka ovat mielestäni väärin, puuttelisia, tai aiheena tms. ja alla perustelen, kysyn tms. ja toivon vastaustasi.
Kopioin sivuiltasi aina pätkän tekstiä ja kommentoin ja sitten sinä saat esittää kommenttisi tarkennukset ym.
Numeroin myös kohdat jotta pysytään paremmin kärryillä, vaikka saattaa käydä niinkin, että yksi kohta vastaa moneen kohtaan.

Kaatumisilmiöt tarkastelussa
1.
Viime vuosikymmeninä kaatumisilmiöt ovat lisääntyneet uskovien keskuudessa. Monet tavoittelevat "kaatamisen lahjaa" sekä osa tavoittelee kaatumista, "Pyhän Hengen kokemuksena ja vaikutuksena".
2.
Kirjoitukseni herättää varmasti hyvin voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Tarkoitukseni ei ole lyödä ketään, ei kiihottaa ketään toista ihmistä vastaan. Pyrkimykseni ja päämääräni on tutkia aihetta Raamatun sanan valossa. Tutki ja koettele kirjoitukseni Jumalan sanan todistuksen kautta.
3.
Kirjoitukseni tarkoituksen ja kokonaisopetuksen ymmärtämiseksi on tärkeää, että luet koko kirjoituksen läpi. Jos tarkastelet palapeliä muutamien palojen kautta näkemättä kaikkia paloja paikallaan, niin et voi tietää mitä palapeli esittää ja saat vääristyneen mielikuvan siitä mitä palapelin pitäisi esittää. Sama koskee tätä kirjoitusta, jos et lue sitä kokonaan, niin saat vääristyneen kuvan siitä mitä kirjoituksessa sanotaan ja opetetaan.

1.
Mikä on tämä monien tavoittelema "kaatamisen lahja"?
Ja miksi moni tavoittelee tätä ja vain osa kaatumista? Miksi näin päin?

Minulla on sellainen näkemys asiasta, että on ollut kokouksia jossa rukoillaan ihmisten puolesta ja ihmiset ovat parantuneet Pyhän hengen kosketuksesta ja silloin heiltä ehkä menee jalat alta.
He myös kertovat parantuneensa ja mitä kokivat ja näiden todistuksien vuoksi ihmiset menevät vaivoinensa ja asioidensa kanssa rukoiltavaksi, ei sen kaatumisen takia.

2.
Kerro ja tarkenna mitä eroa on mielestäsi näissä kun tutkit Raamatun sanan valossa ja me tutkimme ja koettelemme tutkimuksesi Jumalan sanan todistuksella?

3.
Mitä kirjoituksessasi mielestäsi opetetaan ja kuka opettaa? vastaa lyhyesti esim. kaatumisista raamatussa, kaatumissuuntien merkityksistä, kundalinivoimista ja niiden ilmenemisistä jne.
Päämääräsi oli alussa (2) tutkia aihetta, ja nyt muutaman rivin päästä (3) kirjoitit, että sillä myös opetetaan jotain mikä selviää kun luemme kirjoituksen kokonaisuudessaan, siksi pyytäisin vastausta tuohon kysymykseen.
Ja koska kyseessä on opetus, tämän vuoksi on ehdottoman tärkeää opettaa oikein ja totuudellisesti.

Oma jokerikysymykseni vielä tänne, onko tarpeeksi selkeäkulkuinen koettelutapa vai muutanko jotain tässä koettelutavassa?
Lisäys Suluissa olevat numerot viitteinä.

Minulle sopii tämän aiheen jatkaminen jos muistamme sen, että kun koettelemme toista, niin joudumme myös itse koeteltavaksi. Eli minäkin koettelen sinua kyselen sinulta jotakin mitä koen että tulee kysyä. Kaikki tapahtukoon toinen toisiamme kunnioittaen ja rakastaen.
1. Monien tavoittelema kaatumisen lahja on sellainen, jota jotkut haluavat, eli kyvyn rukoilla niin että ihminen "kaatuu Jumalan voimasta". Tämän olen nähnyt monen vuoden aikana, että jotkut hakevat tällaista "lahjaa".

[Ehkä se osa, joka tavoittelee "lahjaa kaataa ihmisiä" ovat sellaisia enemmän huomionhakuisia sekä haluavat pönkittää omaa voiteluansa jne. Ehkäpä jotkut niistä jotka kaatuvat lähes aina tai usein ovat sellaisia, jotka luulevat että Jumala koskettaa tällä tavalla ja siksi he kaatuvat.

Herra Jeesus eikä apostolit kaataneet ketään, että olisivat rukoilleet ihmisten puolesta, jonka seurauksena Jumala olisi kaatanut ihmisiä. Koska meillä on sama tai pitäisi olla sama voitelu ja voima kun alkuseurakunnassa vaikutti, Pyhän Hengen voima. Niin onko Jumala muuttanut toimintatapaansa ja onko jossakin kerrottu että näin tulee tapahtumaan?

Miksi pyrimme toimimaan sekä vastaanottamaan asioita sellaisella tavalla, josta Raamattu ei opeta yhtään mitään? Viittaan tällä tähän: Herra Jeesus eikä apostolit kaataneet ketään, että olisivat rukoilleet ihmisten puolesta, jonka seurauksena Jumala olisi kaatanut ihmisiä.

2. Ei siinä pitäisi olla mitään eroa, sillä kun tutkitte minun kirjoituksiani, niin ne tulisi tutkia Jumalan sanan valossa sekä rukouksessa ja Pyhässä Hengen vaikutuksesta. Minäkin pyrin kirjoittamaan sivuni opetukset sekä kirjoitukset Raamatun sanaa tutkien, rukouksessa ollen ja Pyhän Hengen vaikutuksesta. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen siksi tarvitsemme koettelemista.

3. Minä pyrin opettamaan asiasta Pyhän Hengen vaikutuksesta siitä mitä Raamattu opettaa ja kertoo kaatumisista. Itse asiassa Jumalan Pyhän Hengen tulisi opettaa meitä toinen toistemme kautta.

Tiit 2:
7 Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta
8 ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.

Paavalikin käyttää sanoja, että Timoteuksen opetus (Jumalan sanan opetus) olisi puhdasta, arvokasta, tervettä ja moitteetonta. Tietenkin kyse on siitä, että Pyhä Henki meissä opettaa, mutta näinkin sen asian voi ilmaista kuinka Paavali asian ilmaisi, että olkoon Timoteuksen opetus hyvää ja Raamatullista.

Ensimmäiseksi oli se että Timoteuksen oma vaellus olisi hyvää ja Raamatullista ja sen jälkeen hän kykenevä opettamaan muitakin. Tämä meidän tulisi pitää mielessä ja pyrkiä elämään tämän mukaan, jos Jumala on kutsunut meidät opettamaan Jumalan sanaa. Herran Jeesuksen opetus, että te eksytte koska ette tunne Kirjoituksia ja Jumalan voimaa tarkoittaa juuri sitä, että elämän täytyy ojentautua käytännössä Pyhän Hengen voimavaikutuksen mukaisesti sekä meidän täytyy uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin on kirjoitettu. Kirjoitukset eivät yksistään riitä, eikä myöskään pelkkä Hengen ilmoitus tai usko Hengessä ilman ojentautumista uskossa Kirjoitusten mukaan.

Jumalan sanan opetuksen lähteenä on Raamatun kirjoitukset (VT ja UT), sillä ne ovat ainoat Jumalan sanan auktoriteetit, mitkä Hän on antanut kansalleen.

Jumala on säätänyt itse että Jumalan kansan tulee kunnioittaa Hätä kumartumalla maahan eteenpäin Jumalan eteen. Kaatumissuunnan merkitys on siten Jumalan kunnioitus, joka tapahtuu siten kuinka Hän on sen määrännyt. Siten taaksepäin kaatuminen ei ole merkki Jumalan kunnioittamisesta. Kundaliinivoiman vaikutuksesta ihmiset kaadetaan taaksepäin tai sitten he sätkivät (pakkoliikkeet) kaatuessa sinne tänne.

Tämä koettelutapa toimii ihan mainiosti kunhan muistat sen, että me koettelemme myös toinen toisemme tässä.

Kirjoitit näin: Minulla on sellainen näkemys asiasta, että on ollut kokouksia jossa rukoillaan ihmisten puolesta ja ihmiset ovat parantuneet Pyhän hengen kosketuksesta ja silloin heiltä ehkä menee jalat alta.

Miksi kirjoitit Pyhän Hengen (hengen pienellä alkukirjaimella) oliko se vahinko tai tarkoituksellisesti kirjoitettu ja jos oli niin miksi kirjoitit Hänet pienin kirjaimin.

Kohta 1
Monien tavoittelema vai joidenkin tavoittelema vai osan tavoittelema? Suora vastaus riittää ja perustelu.
Kaatamisen lahja eli kyvyn rukoilla niin että ihminen "kaatuu Jumalan voimasta". Tämän olen nähnyt monen vuoden aikana, että jotkut hakevat tällaista "lahjaa". Lähde tähän on sinun todistuksesi.
Ja se kelpaa minulle, kunhan se täyttää Käskyn: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Kirjoituksessa on alussa jo liikaa asioita vain sotkemassa, monet, jotkut, osa ja selität asian niin, kuin ne tarkoittasivat samaa asiaa, kuin opetus olisikin täysin oikein.
Ehkä perustelut ja tarkennukset ovat oletuksiasi, niiden osalta ei voi opetusta perustella ja jos, niin ainakin tarkenna että näin itse uskot.

Se että meillä pitäisi olla sama voitelu tai voima, ei pidä paikkaansa raamatun mukaan.
Jokaiselle Jumala jakaa ja heitä asettaa kuten tahtoo, Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi...
Ja 1. Kor. 12:6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.

kohta 2
Toisille näissä on eroa.
Esim. minulle nämä tarkoittavat näitä.
Jumalan Sana = Jeesus.
Raamatun sana = raamatun sisältämät kirjoitukset.
Raamattu = Uusi ja vanhatestamentti. ( laajuus riippuen mikä raamattu käytössä)
Ja kun on mainittu raamatussa "Kirjoitukset" = Vanhatestamentti + apokryfikirjat. Niitä mitä Juutalaisilla on ollut käytössään tuona aikana

kohta 3
Pyrkimys on hyvä, mutta Pyhä Henki on Totuuden Henki, on oltava ja pysyttävä totuudessa, että Pyhä Henki Vaikuttaisi.

(Jumalan sanan opetus) onko viitteenä vai tulkinta?
Raamatullista, mitä tarkoittaa? Koska käytät tätä sanaa, mitä tarkoitat sillä?

Uskominen, niin kuin on kirjoitettu?
Opastaako kirjoitukset meitä, kuinka tulee uskoa?
Kirjoitukset eivät yksin riitä, siitä olen täysin varma, (VT) osoittaa kyllä keneen tulee uskoa mutta myös (UT) osoittaa keneen tulee usko.
Hänen Pyhää Henkeänsä en uskalla epäillä etteikö olisi riittävä.
Henki on suurempi kuin kirjoitukset. Ojentautuminen kirjoitusten mukaan, mutta kenen tulkitsemana?
Eikö Pyhän Henki johdata Kaikkeen totuuteen? Eikö Pyhän Hengen johdatusta tule seurata?
Pitääkö siis ihmisen sitoa kuitenkin itsensä raamatun mukaan ja kenen ymmärryksen mukaan?
Minun mielestäni
Jeesus antoi sen käskyn, että Tehkää kaikki kansat MINUN OPETUSLAPSIKSENI.
Hän opettaa, Hän lähettää opettajan, Johdattajan Pyhän Hengen.
Sitä sitten seuraamalla, me kasvamme.

Auktoriteetti on siellä mihin me itse ne kiinnitämme.
Raamatusta on katollisten ja ortodoksien versiot jne. missä on se paras versio johon esim kirjoitusten mukaan tulee luottaa?
Suurin auktoriteetti on kuitenkin Jeesus, sillä hän on se Jumalan Elävä Sana, Elämän Leipä Joka antaa maailmalle Elämän.
Tätä Leipää ei olla ennen hänen tulemistaan syöty.

Tuosta kun sanot että Jumala on säätänyt, että kansan tulee kunnioittaa häntä kumartumalla hänen edessään, niin eikö se tarkoita jo, että kunnioittava kumartaa itse?
Tätä ei voi liittää kaatumisiin koska kyseessä ei ole kaatuminen vaan kumartuminen.
Sitten jos joku kaatuu Jumalan voimasta läheisyydessä, niin hän kaatuu voimattomana, putoaa, jalat alta, Jumala ei ilmoita tässä mitään suuntamerkkiä, muuta kuin että hänen edessään menevät voimat.
Nämä esimerkit löytyvät Danielin ja Johanneksen näyistä. (edelleen en ole Hesekieliä vielä tutkinut)

Kyllä, minunkin koettelu tulee koetella.

Kysyit tuosta pienestä alkukirjaimesta, se tuli vahingossa.
Minulle sattuu kirjoitusvirheitä, ja käytän isoja kirjaimia painottamaan että viittaan Aitoon ja kielioppisääntöjen mukaan nimissä.
Olen myös adobtoinut hieman samaa tapaa kuin raamatussa, juuri painottamaan asioita.
Tosin tuossa tapauksessa, se on näkemykseni miksi sinne mennään, miten minä asian näen.
Enkä tosin tiedä onko siellä Pyhä Henki vai Paha Henki vai Mikä Henki.
Enkä analysoi kaatumisien perusteella kuka on kaatamassa, enkä mitä tapahtuu kun kaatuu selälleen.
Hedelmistä puu tunnetaan, hyvä puu tekee hyvää hedelmää, huono puu tekee huonoa hedelmää.
Jos noissa kokouksissa Julistetaan Jeesusta ja ihmeet ja merkit seuraavat hänen nimissään, niin he kokoavat, eivät hajoita.
Jos ihmisiä paranee ja he alkavat uskoa Jeesukseen, niin tuskin paha yrittäisi ketään Jeesukselle viedä?
Koska kukaan ei voi ryöstää ketään Jeesuksen käsistä.
Mutta totuuden voi saada selville menemällä paikan päälle ja tarkkailemalla ja erityisesti Henkien Erottamisen lahjalla.
Minä vain

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Kesä 2014 15:07

1. Monien tavoittelema kaatumisen lahja on sellainen, jota jotkut haluavat, eli kyvyn rukoilla niin että ihminen "kaatuu Jumalan voimasta". Tämän olen nähnyt monen vuoden aikana, että jotkut hakevat tällaista "lahjaa".

Onko tämmönen lahja ?? ei mahdu mun hengen maailmaan :oops: ketä se palvelee...eikö parantuminen oo se ihme joka tapahtuu uskon kautta Jumalan voimasta..eikä kaatuminen :) mutta ehkä se vaikuttaa voimallisemmalta jos ei kuitenkaan kukaan paranekkaan :roll:
systeri

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 14. Kesä 2014 16:50

Daniel ja Hesekiel olivat profeettoja ja myös Johanneksen kohdalla kuin Danielin ja Hesekielin kohdalla kyseessä oli profeetaalinen näky ja ilmoitus, minkä Jumala tahtoi heidän kauttaan tuoda.

Kyseessä on ihan eri asia, kuin kaataja"pappien" touhut, eikä näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kukaan ihminen ei koskettanut Danielia, Hesekieliä, eikä Johannesta eikä kukaan ihminen ollut välikappaleena siinä kaatamassa heitä. Heidän kokemuksensa oli muutenkin erilainen.
Näillä ei minun mielestä voi perustella kaatajien tekemisiä.
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Minä vain » 14. Kesä 2014 16:54

Jasmiini kirjoitti:Daniel ja Hesekiel olivat profeettoja ja myös Johanneksen kohdalla kuin Danielin ja Hesekielin kohdalla kyseessä oli profeetaalinen näky ja ilmoitus, minkä Jumala tahtoi heidän kauttaan tuoda.

Kyseessä on ihan eri asia, kuin kaataja"pappien" touhut, eikä näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kukaan ihminen ei koskettanut Danielia, Hesekieliä, eikä Johannesta eikä kukaan ihminen ollut välikappaleena siinä kaatamassa heitä. Heidän kokemuksensa oli muutenkin erilainen.
Näillä ei minun mielestä voi perustella kaatajien tekemisiä.

Olen samaa mieltä.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 14. Kesä 2014 17:38

Tarkoitin sitä, että kaatajat eivät voi perustella kaatamistaan profeettojen kokemuksilla.
Heiltä meni voimat, mutta ainakin osan Jumala nosti jaloilleen ja vahvisti heitä.

Dan. 10: 7 Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.
8 Ja minä jäin yksin. Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima; minun verevä muotoni muuttui kaamean näköiseksi, eikä minussa ollut voimaa mihinkään.
9 Ja minä kuulin hänen sanainsa äänen; ja kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten.
10 Ja katso, käsi kosketti minua ja ravisti minut hereille, polvieni ja kätteni varaan.
11 Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
9 Ja minä kuulin hänen sanainsa äänen; ja kuullessani hänen sanainsa äänen minä vaivuin horroksiin kasvoilleni, kasvot maata vasten.
10 Ja katso, käsi kosketti minua ja ravisti minut hereille, polvieni ja kätteni varaan.
11 Ja hän sanoi minulle: "Daniel, sinä otollinen mies, ota vaari niistä sanoista, jotka minä sinulle puhun, ja nouse seisomaan, sillä minut on nyt lähetetty sinun tykösi". Ja hänen puhuessansa minulle tämän sanan minä nousin vavisten.
12 Ja hän sanoi minulle: "Älä pelkää, Daniel, sillä ensimmäisestä päivästä asti, jona sinä taivutit sydämesi ymmärrykseen ja nöyryyteen Jumalasi edessä, ovat sinun sanasi tulleet kuulluiksi; ja sinun sanojesi tähden minä olen tullut.
13 Persian valtakunnan enkeliruhtinas seisoi vastustamassa minua kaksikymmentäyksi päivää, mutta katso, Miikael, yksi ensimmäisistä enkeliruhtinaista, tuli minun avukseni, sillä minä olin jäänyt yksin sinne, Persian kuningasten tykö.
14 Ja minä tulin opettamaan sinulle, mitä on tapahtuva sinun kansallesi päivien lopulla; sillä vielä tämäkin näky koskee niitä päiviä."
15 Ja hänen näitä minulle puhuessansa minä käänsin kasvoni maahan päin ja olin ääneti.
16 Ja katso, olento, ihmislasten muotoinen, kosketti minun huuliani; silloin minä avasin suuni ja puhuin ja sanoin edessäni seisovalle: "Herrani, nähdessäni näyn valtasi minut tuska, ja minulta meni kaikki voima.
17 Ja kuinka voi herrani palvelija, tällainen kuin minä, puhutella sellaista, kuin minun herrani on? Sillä siitä asti ei minussa ole voimaa, tuskin enää henkeäkään."
18 Silloin kosketti minua jälleen se ihmisen muotoinen ja vahvisti minua.
19 Ja hän sanoi: "Älä pelkää, sinä otollinen mies, rauha olkoon sinulle. Vahvistu! Vahvistu!" Ja hänen puhuessaan minulle minä vahvistuin ja sanoin: "Puhukoon herrani, sillä sinä olet minua vahvistanut".
20 Ja hän sanoi: "Tiedätkö, mitä varten minä olen tullut sinun tykösi? Nyt minä käyn jälleen sotimaan Persian enkeliruhtinasta vastaan, ja kun minä olen päässyt hänestä, niin katso: tulee Jaavanin enkeliruhtinas.
21 Mutta minä ilmoitan sinulle, mitä on kirjoitettuna totuuden kirjassa. Eikä ole ketään muuta vahvistamassa minua heitä vastaan paitsi teidän enkeliruhtinaanne Miikael.

Danielkaan ei kuitenkaan kaatunut selälleen, vaan kasvoilleen kohdatessaan Jumalaa. Häneltä meni voima, kun taas kaatajat koskevat voimalla, joka kaataa.
Tässä taas Danielia tuli auttamaan ihmisen muotoinen, en ole varma tarkoittaako se tuota enkeliä vai Jeesusta, mutta se ei kaatanut vaan auttoi ylös ja vahvisti häntä pysymään pystyssä. Nähdäkseni Daniel kaatui, koska ihmisliha ei kestä kohdata Jumalaa, syntisyys lihassa saa lyhistymään, näin näkisin tämän. Jumalan tarkoitus ei myöskään ollut kaataa kupsauttaa Danielia, Hesekieliä, eikä Johannestakaan, vaan nostaa heidät ylös jotta he menisivät ja kirjoittaisivat ylös, minkä Jumala tahtoi.

Tähän verrattuna siis kaatajien toimintapa on epäraamatullinen, eikä kaatamista ja voimalla koskettamista voi perustella tällaisella, koska noidenkaan kohdalla kaatuminen ei ollut itseistarkoitus.

Mitä tulee voiteluun, niin voitelu ja öljy tarkoittaa Pyhää Henkeä ja jos on eri voitelut, niin on eri Henkikin. Me saamme Hengen voitelun, kun tulemme uskoon, Raamatussa ei sanota, että sitä Henkeä pitäisi mennä anelemaan vielä lisää ja saamaan jotain erikoislatauksia.
Voimateot ovat taas eri asia. Kyllä niidenkin pitää mennä yhteen kirjoitetun Jumalan Sanan kanssa. Jumala on asettanut rajat, joiden mukaan toimii, ilman mitään pimeyttä. Rajat tuovat turvaa. Jumala ei olisi turvallinen Isä, jos Hän toimisi miten sattuu. Ei voisi koskaan tietää, mitä odottaa.
Jos ihmisisät toimisivat siten, että ei tietäisi, että ottaako se kohta kiinni ja heittää viisi metriä seinään, että päässä on musta kuhmu, niin kuka tahtoisi mennä lähellekään sellaista isää. Minä menisin karkuun.
Eikä Raamatusta löydy mitään kaatamisen lahjaa, sellaista ei olekaan eikä sellainen kuulu voimalahjoihinkaan.

Jumala on turvallinen Jumala, Isä jonka luo voimme mennä ja huutaa; Abba. Eikä tarvitse pelätä, että nyt lennätetään seinään tai tulee potkua päähän tai huudetaan korvat hajalle.
Se ei siis ole Jumalan rajoittamista, vaan Jumala on itse asettanut rajat ja ohjeet ja koko kirjoitettu Sana on totuus.

(apokryfikirjoilla ei ole Raamatun arvovaltaa ja ne eivät edes mene yksi yhteen Raamatun kanssa, vaan aiheuttavat ristiriitoja)
Jasmiini

ViestiKirjoittaja Minä vain » 14. Kesä 2014 20:15

Selvä, mutta minä en anna Jumalan Sanan auktoriteettiä millekään muulle, kuin Jeesukselle.
Jokainen antaa auktoriteettinsä itse kenelle antaa, sen mukaan miten tuntee.

Jatkakaamme siis koettelua, minä kuljen siinä johdatuksessa jonka saanut olen ja te siinä minkä olette saanut.
Lopuksi näemme kuka on totuudessa ja kuka ei.
Minä vain

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Kesä 2014 20:40

Yks kaatuminen jonka jo ennemmin luin, tuli puheenaiheeksi täs illan mittaan erääs kyläpaikas.Tässä Jeesus kosketti Sanallaan...kaatuminen tapahtui kai peljästymisen vuoksi.

Joh 18

1 Kun Jeesus oli tämän puhunut, lähti hän pois opetuslastensa kanssa Kedronin puron tuolle puolelle; siellä oli puutarha, johon hän meni opetuslapsinensa.
2 Mutta myös Juudas, joka hänet kavalsi, tiesi sen paikan, koska Jeesus ja hänen opetuslapsensa usein olivat kokoontuneet sinne.
3 Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan.
4 Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?"
5 He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista". Jeesus sanoi heille: "Minä se olen". Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan.
6 Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan.
systeri

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Kesä 2014 21:56

Minä vain:

1.

Jotkut tavoittelevat sellaista "voitelua", jonka avulla ihmiset kaatuvat "Jumalan voimasta". He tavoittelevat sitä siksi, koska he luulevat Jumalan toimivan siten, että parantaessaan tai koskettaessaan Hän voi kaataa ihmisiä maahan.

Uskovat ihmiset ovat saaneet Jumalan armosta saman voiman, eli Pyhän Hengen voiman, joka on sama kaikille, mutta armoitukset ja lahjat ovat moninaisia, eli kaikilla ei ole samoja armoituksia, palvelutehtäviä ja armolahjoja.

2.

Jumalan Sana tarkoittaa Jeesusta, mutta Jumalan sana tarkoittaa myös Raamatun sanaa:

Joh 1:1 ¶ Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala (Theos en ho Logos). - Jumalan sana, eli Jeesus.

Apos 4:31 Ja kun he olivat rukoilleet, vapisi se paikka, jossa he olivat koolla, ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja puhuivat Jumalan sanaa (logon tou Theos) rohkeasti. - Jumalan sana, eli sitä mitä Raamattu opettaa

Raamattu on vanha testamentti ja Uusi Testamentti. Juutalaiseen Raamatun kaanonin ei kuulu apokryfikirjat, niillä ei ole Raamatullista arvovaltaa.

Apokryfikirjat eivät edusta Raamatun auktoriteettia ja arvovaltaa sen tähden, että niissä on mainittu Jumalasta tai Raamatun mainitsemista ihmisistä, koska apokryfikirjat ovat uskonnollista kirjallisuutta, ei Raamatun Jumalan ilmoitusta. Juutalaisessa Raamatussa, niitä ei ole juuri sen takia.

Itse käytän pääasiassa 33/38, Biblia 1776 sekä King James Version 1611. Käytän toki myös muitakin hyviä käännöksiä.

3.

Pyhä Henki on Totuuden Henki ja Jumalan Henki. Totta kai on oltava ja pysyttävä totuudessa Jumalan armosta, että Pyhä Henki vaikuttaisi, mutta koska emme ole täydellisiä, niin Pyhä Henki on ja vaikuttaa meissä silloinkin kun ymmärrämme jotakin väärin tai teemme väärin, sillä Hän haluaa, että teemme parannusta, silloin kun siihen on aihetta.

Uskon Jumalan olevan yksi Jumala, joka on ja vaikuttaa Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Halusin tuoda tämän esille, koska Pyhä Henki on Jumala:

Apt 28:
25 Ja kun he olivat keskenään erimielisiä, erosivat he toisistaan, Paavalin sanoessa ainoastaan nämä sanat: "Oikein on Pyhä Henki puhunut profeetta Esaiaan kautta teidän isillenne, 26 sanoen: ‘Mene tämän kansan luo ja sano: Kuulemalla kuulkaa älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää älkääkä käsittäkö.
27 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, että he eivät näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.

Pyhä Henki puhui Jesajan kautta; näin:

Jes 6:
8 Ja minä kuulin Herran äänen sanovan: "Kenenkä minä lähetän? Kuka menee meidän puolestamme?" Minä sanoin: "Katso, tässä minä olen, lähetä minut".
9 Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: ‘Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö’.
10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."

Jesaja puhui Herran äänestä (Jumala), jonka Paavali sanoi (Jeesuksen valtuuttamana) olevan Pyhä Henki. Raamatun todistuksen mukaan Pyhä Henki on Jumala.

Tiit 2:
7 Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta
8 ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.

Paavalikin käyttää sanoja, että Timoteuksen opetus (Jumalan sanan opetus) olisi puhdasta, arvokasta, tervettä ja moitteetonta. Timoteuksen opetuksen tulisi perustua Jumalan sanaan (Raamattu), eli ei ole viittaus tai tulkinta, vaan fakta sillä jokaisen uskovan opetus tulee perustua Raamatun sanaan.

Raamatullisella tarkoitan sitä, että asioiden (usko, opetus, ojentautuminen) tulee perustua Raamatun sanan totuuteen.

Totta kai Raamattu opettaa meitä kuinka meidän tulee uskoa Herraan Jeesukseen, muutenhan Raamattu olisi turhaan kirjoitettu. Kirjoitukset eivät yksin riitä, eikä Pyhä Henki, siksi Herra Jeesus sanoi: Matt 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Meidän tulee ojentautua Kirjoitusten mukaan, niin kuin Jumala itse opettaa meitä Raamatun sanan kautta. Tämä tarkoittaa sitä, että Pyhän Hengen tulee saada meitä johdattaa sekä avata meille totuuden. Jumala on myös tämän lisäksi säätänyt meille seurakunta yhteyden sekä opettajat ja paimenet opettamaan seurakunnassa. Raamattu myös kehottaa meitä neuvomaan toinen toisiamme. Kaiken tietenkin tulee tapahtua Pyhässä Hengessä Kirjoitusten (Raamattu) mukaisesti.

Pyhä Henki johdattaa kaikkeen totuuteen ja Pyhän Hengen johdatusta tulee seurata. Se tulee muistaa, että Pyhä Henki johdattaa meidät uskomaan totuuteen sekä Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa:

Joh 7:
38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Jeesuksen opetuksen mukaisesti meidän tulee uskoa Häneen, niin kuin Raamattu opettaa, sillä elävän veden virrat (Pyhä Henki) virtailee Raamatun sanan mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamattu opettaa kuinka Pyhä Henki toimii ja Pyhä Henki toimii, niin kuin Raamattu opettaa.

Herran Jeesuksen opetuksen mukaan meidän uskomme tulee sitoutua Raamatun opetuksen alaisuuteen, koska Pyhä Henki toimii sen mukaisesti mitä Raamattu opettaa.

Emme kasva pelkästään seuraamalla Pyhää Henkeä, sillä jos sen lisäksi emme juurru Raamatun opetukseen, niin eksymme, koska Herra Jeesus sanoi niiden ihmisten eksyvän, jotka eivät tunne Kirjoituksia (Raamattu) ja Jumalan voimaa (Pyhä Henki).

Ps 119:160 Sinun sanasi on kokonansa totuus, ja kaikki sinun vanhurskautesi oikeudet pysyvät iankaikkisesti.

Ef 4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

1 Piet 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.

Kuten huomaat, niin uskon kasvu tapahtuu Jumalan sanan (Raamattu) sekä Pyhän Hengen pyhityksen kautta.

Sellainen usko, joka uskoo Jeesukseen pelkän Pyhän Hengen ohjauksen kautta sekä uskoo Jeesukseen ilman Jumalan sanan opetusta (Raamattu) ei ole Raamatullista uskoa, vaan harhaoppia ja eksytystä, sillä Jeesus sanoi ihmisten eksyvän jos he eivät tunne Kirjoituksia ja Jumalan voimaa.

Herra Jeesus on meidän suurin auktoriteettimme ja siksi meidän tulee uskoa Häneen, niin kuin Hän itse käskee miten meidän tulee uskoa Häneen:

Joh 7:
38 Joka uskoo minuun, niinkuin Raamattu sanoo, hänen sisimmästään on, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen; sillä Henki ei ollut vielä tullut, koska Jeesus ei vielä ollut kirkastettu.

Kyllä kunnioittamiseen kuuluu sekä kunnioittava kumartuu itse ja näin on usein tapahtunut Raamatussa kun Häneen uskovat kunnioittivat Häntä. Sellaista missä ihminen itse kumartuu kunnioittamaan Jumalaa ei tietenkään voi liittää kaatumiseen, koska silloin ei ole kyse kaatumisesta, vaan vapaaehtoisesta kumartumisesta.

Olen siinä samaa mieltä, että kun Jumalan voima koskettaa ihmistä siten, että hän menee voimattomaksi, niin hän ei pysy pystyssä, vaan kaatuu maahan voimattomana. Raamattua tutkimalla näemme mitä tapahtui kun Jumalan voima kosketti siten että ihmisiltä menivät voimat:

Dan 10:
8 Ja minä jäin yksin. Ja kun minä näin tämän suuren näyn, meni minulta kaikki voima; minun verevä muotoni muuttui kaamean näköiseksi, eikä minussa ollut voimaa mihinkään.

Kasvot maata vasten on eteenpäin, eli osoitus kunnioituksesta. Daniel ei mennyt maahan vapaaehtoisesti kumartamaan, vaan Jumalan voiman vaikutuksesta.

Ok, pienellä kirjaimella asia on käsitelty.

Koska Herra Jeesus, eikä apostolit asettaneet rukousjonoja, jossa ihmisiä kaadettiin, niin ei meidänkään tulisi tehdä sillä tavalla. Ylimääräiset asiat, jotka eivät kuulu uskon asioihin, vievät ihmisen huomion asioihin, joihin ei tule kiinnittää huomiota ja joita ei saisi olla meidän keskuudessamme. Liian usein ne johdattavat uskovia myös keskittymään asioihin ja ilmiöihin, joita ei saisi tapahtua uskovien keskuudessa. Näistä tulee sitten ajan myöten harhaoppeja ja vääriä opetuksia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Lilli » 16. Kesä 2014 16:48

Jos Raamatussa sanotaan, että Mooses ja Aaron lankesivat maahan, Petri lukee siinä lukevan, että Jumala kaatoi M:n ja A:n siunauksen merkkinä maahan.

4. Moos. 16:45
"Poistukaa tämän joukon luota, niin minä tuokiossa heidät tuhoan". Silloin he lankesivat kasvoillensa.

Kaatuiko joku vai lankesi maahan?
Jos joku kaatui, kaatoiko Jumala hänet/heidät?
Jos Jumala kaatoi, kaatoiko Hän jonkin merkkinä?
Siunauksen merkkinäkö?
Missä se siunaus on?
Oliko Jumala tuhoamassa israelilaisia, ei siis M ja A:a, vaan napisijoita?
Lankesivatko M. ja A. kasvoilleen maahan anomaan Jumalalta armoa napisijoille, ettei heitä tuhottaisi?

Petri vastaa kyllä pitkästi, mutta ei toimi itsekään oman toistonsa:
Ei yli kirjoitusten, mukaan.
En halua kuulla pitkiä jaaritteluja, että tässä Jumala kaatoi ja siunauksen merkkinä, koska en lue niin enkä usko siinä lukevan niin. Turha siis kinastella asiasta. Olen tässä eri mieltä Petrin kanssa. Tekeekö se minusta harhautuneen?
Pikemmin oletan, että jos Lilli sanoisi, että Jumala kaatoi heidät siunauksen merkkinä eteenpäin, monet älähtäisivät eivätkä sanoisi vain aamen.
Lilli

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Kesä 2014 17:48

Lilli kirjoitti:Jos Raamatussa sanotaan, että Mooses ja Aaron lankesivat maahan, Petri lukee siinä lukevan, että Jumala kaatoi M:n ja A:n siunauksen merkkinä maahan.

4. Moos. 16:45
"Poistukaa tämän joukon luota, niin minä tuokiossa heidät tuhoan". Silloin he lankesivat kasvoillensa.

Kaatuiko joku vai lankesi maahan?
Jos joku kaatui, kaatoiko Jumala hänet/heidät?
Jos Jumala kaatoi, kaatoiko Hän jonkin merkkinä?
Siunauksen merkkinäkö?
Missä se siunaus on?
Oliko Jumala tuhoamassa israelilaisia, ei siis M ja A:a, vaan napisijoita?
Lankesivatko M. ja A. kasvoilleen maahan anomaan Jumalalta armoa napisijoille, ettei heitä tuhottaisi?

Petri vastaa kyllä pitkästi, mutta ei toimi itsekään oman toistonsa:
Ei yli kirjoitusten, mukaan.
En halua kuulla pitkiä jaaritteluja, että tässä Jumala kaatoi ja siunauksen merkkinä, koska en lue niin enkä usko siinä lukevan niin. Turha siis kinastella asiasta. Olen tässä eri mieltä Petrin kanssa. Tekeekö se minusta harhautuneen?
Pikemmin oletan, että jos Lilli sanoisi, että Jumala kaatoi heidät siunauksen merkkinä eteenpäin, monet älähtäisivät eivätkä sanoisi vain aamen.

Lilli:

Olen erehtyväinen ihminen kuten me kaikki muutkin.

4 Moos 16:45:ssa n alkutekstissä sana naphal, jonka mm. King James Version kääntää seuraavin tavoin: fail 318 kertaa, fall down 25 krt, cast 18 krt, cast down 9 krt, fall away 5 krt, divide 5 krt, overthrow 5 krt, present 5 krt, lay 3 krt, rot 3 krt, accepted 2 krt, lie down 2 krt, inferior 2 krt, lighted 2 krt, lost 2 krt,.

Juutalaiset Raamatut kääntävät naphal sanan 4 Moos 16 45:ssa näin:

4 Moos 16:45 'Get you up from among this congregation, that I may consume them in a moment.' And they fell upon their faces. (Jewish Publication Society Bible)

4 Mos 16:45 Get you away from among this edah, that I may consume them as in a moment. And they fell upon their faces. (Orthodox Jewish Bible)

Septuagintassa 4 Moos 16:45 on sana pipto, joka tarkoittaa kaatua.

En siis ole näitä omasta päästäni keksinyt, vaan Raamatun sanan ja alkutekstin valossa on mahdollista, että kyseessä oli kaatuminen kuten myös juutalaiset Raamatun käännökset sekä Septuaginta sen kääntävät.

En sitäkään täydellä varmuudella kiistä, että he olisivat kumartuneet maahan, mutta silloin yleensä käytetään sanoja bow down.

Mutta koska juutalaiset käännökset käyttävät sanaa fell upon their faces, yhteydessä missä he olivat Herran edessä, niin on hyvin paljon mahdollista, että he kaatuivat Jumalan voimasta.

Minun mielestäni on selvää, että jos joku sanoo ettei Raamattu opeta, että Jeesukseen tulee uskoa, niin kuin Raamattu opettaa, niin on kyse harhaopista ja eksyttäjästä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu