Kaatumisilmiöt tarkastelun kohteena

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Selälleen kaatuminen

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Kesä 2014 01:18

Lilli kirjoitti:Kaatuminen tai kaatumatta jääminen ei pelasta ketään.
Nyt vain tuntuu, että kaatumissuunnasta tehdään oppia, jonka mukaan katsotaan: Ahaa, tuo kaatui taaksepäin, sai siis Jumalan tuomion, tuo kaatui eteenpäin, sai siis siunauksen, tms. Ja siinä mennään metsään.

Ei pelastakaan, mutta kaikki ilmiöt pitää koetella että mistä hengestä on mikäkin ilmiö lähtöisin... Ilman koettelua mennään myös metsään jos vaan otetaan sokeasti vastaan kaikki mitä tulee.

Goljat herjasi Israelin Jumalaa ja kaatui eteenpäin:

1. Sam. 17:49
Ja Daavid pisti kätensä reppuunsa ja otti sieltä kiven, linkosi ja satutti filistealaista otsaan, niin että kivi upposi hänen otsaansa, ja hän kaatui maahan kasvoillensa.

Hänen olisi oletettavasti pitänyt saada tuomio, mutta kaatui "väärään" suuntaan.

Häh? Tuossahan sanotaan että Goljat kaatui siksi että sai kiven kalloonsa. Ei tuossa puhuta mistään Jumalan tuomiosta mitään.

Ananias ja Safira koittivat pettää Pyhää Henkeä, mutta kaatuivat ja heittivät henkensä. Raamatussa ei mainita mihin suuntaan, mutta heidän olisi luullut saavan pikemmin tuomion kuin siunauksen.

Ap.t. 5:5 ja 10

Kun Ananias kuuli nämä sanat, kaatui hän maahan ja heitti henkensä. Ja suuri pelko valtasi kaikki, jotka sen kuulivat.
Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä; ja kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena, kantoivat pois ja hautasivat hänet hänen miehensä viereen.

Ananiaksen kaatumissuunnasta ei sanota mitään. Ja Safirakaan ei välttämättä kaatunut edes eteenpäin vaikka siltä aluksi näyttää tuon tekstin perusteella.

9 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Miksi olette yksissä neuvoin käyneet kiusaamaan Herran Henkeä? Katso, niiden jalat, jotka hautasivat sinun miehesi, ovat oven takana, ja he kantavat sinutkin pois."
10 Niin hän heti kaatui hänen jalkojensa eteen ja heitti henkensä; ja kun nuorukaiset tulivat sisään, tapasivat he hänet kuolleena, kantoivat pois ja hautasivat hänet hänen miehensä viereen.

Jae 9 mahdollistaa sen, että Safira saattoi kääntyä katsomaan ovelle ja siinä samassa hän kaatui taaksepäin Pietarin jalkojen juureen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Masa » 01. Kesä 2014 15:19

Kaatuminen Pyhän Hengen voimasta, ensinnäkin ananiasta ja safiraa ei voi ottaa lukuun sillä molemmat kuolivat - heiltä otettiin henki pois.
Toinen asia, Raamattu ei missään kohdassa sano että joku olisi kaatunut Pyhän Hengen voimasta - jokainen kaatuminen on tapahtunut vain ja ainostaan Kristuksen läsnäolessa. Paavali kaatui - Jeesuksen puhutellessa.
Johanneksen evankeliumissa pidättäjät kaatuivat koska Jeesus sanoi aapeli saarisalon käännöksen mukaan "Minä olen" kun taas muut käännökset kääntävät kohdan "Minä se olen". Aapeli Saarisalon käännöstä koen parempana - koska jokainen joutuu nörytymään/polvistumaan Kristuksen edessä.
Jeesus Kristus ilmoitti kuka hän on vangitsioilleen sanomalla "Minä Olen" ja tästä syystä vangitsijat kaatuivat.

Joten epäilen vahvasti ettei yksikään ei ole kaatunut Pyhän Hengen voimasta!
Masa

ViestiKirjoittaja Lilli » 02. Kesä 2014 11:37

Juha kirjoitti:
Lilli kirjoitti:Kaatuminen tai kaatumatta jääminen ei pelasta ketään.
Nyt vain tuntuu, että kaatumissuunnasta tehdään oppia, jonka mukaan katsotaan: Ahaa, tuo kaatui taaksepäin, sai siis Jumalan tuomion, tuo kaatui eteenpäin, sai siis siunauksen, tms. Ja siinä mennään metsään.

Ei pelastakaan, mutta kaikki ilmiöt pitää koetella että mistä hengestä on mikäkin ilmiö lähtöisin... Ilman koettelua mennään myös metsään jos vaan otetaan sokeasti vastaan kaikki mitä tulee.

Goljat herjasi Israelin Jumalaa ja kaatui eteenpäin:

1. Sam. 17:49
Ja Daavid pisti kätensä reppuunsa ja otti sieltä kiven, linkosi ja satutti filistealaista otsaan, niin että kivi upposi hänen otsaansa, ja hän kaatui maahan kasvoillensa.

Hänen olisi oletettavasti pitänyt saada tuomio, mutta kaatui "väärään" suuntaan.

Häh? Tuossahan sanotaan että Goljat kaatui siksi että sai kiven kalloonsa. Ei tuossa puhuta mistään Jumalan tuomiosta mitään.

Ei muissakaan kohdissa puhuta tuomiosta, mutta niiden perusteella PP perustelee teoriaansa:
Herraa vastaan kapinoivat kaatuvat selälleen
Todella mielenkiintoista on taaksepäin kaatuminen selälleen, sillä taaksepäin kaatuminen ei ole Raamatun mukaan Jumalan siunauksen merkki, vaan tuomion merkki.
Eteenpäin kaatuminen tai kumartuminen kasvoilleen on Raamatun opetuksen mukaan merkki siitä, että ihminen kunnioittaa ja palvoo Raamatun Herraa Jumalaa. Taaksepäin kaatuminen oli tuomion merkki.

https://www.kotipetripaavola.com/kaatum ... sa.html#2b

Tunnistatko eksyttäjän sen perusteella, mihin suuntaan joku kaatuu?

Nyt siis Goljat kaatui tuon teorien mukaan "väärään" suuntaan. Jos kivi tulee otsaan, voisi hyvin kaatua taaksepäin, mutta niin ei käynyt.
Esim. John Chi kaataa naisen eteenpäin, hän siis sai siunauksen? Ei ole eksyttäjä?
Toisessa kohtaa John Chi kaataa naisen taaksepäin, sai siis tuomion? Onko sittenkin eksyttäjä? Puhuu Jeesuksesta ja ajaa pois riivaajia, jopa pääpaholaisen?
David Wilkerson kaatui taaksepäin, sai siis tuomion?

En puolustele kaatumisia enkä sano, että pitäisi mennä jonnekin kaatuilemaan. Ja olen samaa mieltä PP:n kanssa, että ei Jumalan toimintaa tarvitse varmistella eli ei kaatujaa tarvitse ottaa vastaan eikä tarvii mennä kaatumisjonoon.

Kyseenalaistan sen päätelmän, että eteenpäin kaatuja saisi siunauksen ja taaksekaatuja tuomion.
Kasvoilleen kumartuja osoittaa kunnioitusta Jumalalle, mutta se ei ole kaatumista.
Lilli

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 02. Kesä 2014 12:15

Olet lilli varmaan oikeassa, ettei kaatumissuunnalla voida eksyttäjien paljastusmekanismia tehdä... päätän tällä erää tähän tämän keskustelun, koska tämä tuntuu saavuttaneen jonkin kulminaatiopisteen omalla kohdallani... uskoisin kuitenkin, että parein olisi ihmisten pysyä erossa parannuskokouksista, oli sitten siellä kaatumissuunta mikä tahansa, säästyy sielupolo liioilta murheilta... eli ei kannata luottaa siihen, mihin päin henkilö kaatuu... taitanevat olla hieman monimutkaisempia asiota nämä jutut...
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 02. Kesä 2014 14:55

Mutta se on totta ,että tarkkana täytyy kaikkien olla ,mutta onneksi meillä on maailmankaikkeuden parhain Kuningas..
Mr Kerimäki

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Kesä 2014 10:59

Tuon vielä esille sellaisen asian, että apostolit ja Herra Jeesus eivät kaataneet ihmisiä, eivätkä käskeneet kiinniottajia ottamaan kiinni kaatuilevia ihmisiä.

Tämän tosiasian perusteella on turhaa spekuloida kaatumissuunnasta, koska Jeesuksen ja apostolien toiminnan kautta Jumala ei kaatanut ihmisiä, kun Hän siunasi tai kosketti heitä, että he sen kautta olisivat vastaanottaneet jotakin erikoista Jumalan voitelua, parantumista jne.

Se taas on totta, että kun Jumala kaatoi ihmisiä, niin tuomion alla olevat ihmiset kaatuivat taaksepäin sekä Jumalan siunauksen saaneet joko kaatuivat tai kumartautuivat eteenpäin.

Meidän pitäisi uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa ja tässä uskossa ei ole minkäänlaista mainintaa nykyajan kaatumisjonoista ja kaikesta muusta mitä siihen liittyy. Siksi itse en tavoittele sellaisia, enkä tuhlaa aikaani asian pohtimiseen, vaan sen sijaan pyrin tutkimaan ja etsimään sitä mitä Raamattu opettaa ja miten Jumalan Pyhä Henki toimii Raamatun opetuksen mukaisesti.

Ymmärrän kyllä jos jotakin tämä asia pohdituttaa, joten älä turhaan syyllisty siitä, sillä jos asiasta ei ole varmuutta, niin silloin sitä täytyy tutkia ja koetella. Silloin kun saamme jostakin asiasta uskon varmuuden ettei asia ole Jumalasta, niin voimme siirtyä eteenpäin ja keskittyä siihen mikä on Jumalan tahto ja mitä Raamattu ihan oikeasti opettaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja Minä vain » 09. Kesä 2014 12:34

Olen myös koetellut Petrin opetusta, enkä voi tunnustaa sitä oikeaksi, koska opetus on väärin perusteltu ja tehty tulkintojen mukaan.

Kuten olemme huomanneet, niin Raamattu puhuu todella voimakkaasti siitä että kun Jumala koskettaa siunaten ihmistä, niin ihminen kaatuu eteenpäin kasvoilleen Jumalan eteen. En edes laittanut kaikkia Raamatun kohtia esille eteenpäin kaatumisesta Jumalan vaikutuksesta. Koska Raamattu esittää näin laajasti kaatumista eteenpäin Jumalan kosketuksen ja siunauksen merkkinä, niin se ei tietenkään ole sattumaa, vaan sillä on tärkeä merkitys.

Uskon eteenpäin kaatumisen kasvoilleen Jumalan eteen olevan Jumalan itsensä asettama merkki, sillä niin usein se esiintyy Raamatun sanassa. Tästä voimme vetää selkeän johtopäätöksen sekä uskoa, että kun Jumala koskettaa ja siunaa ja jos ihminen kaatuu Jumalan kosketuksesta ja vaikutuksesta, niin se tapahtuu eteenpäin kasvoilleen.

Tähän sanon sen, että vaikka toinen uskoisi, oli sitten opettaja tai kuka suuren auktoriteetin mielessämme omaava tai luotettava, niin siilti siitä ei tule vetää selkeää linjaa/johtopäätöstä ja alkaa uskomaan samoin, vaan asia tulee koetella. Tämä ei ole luotettava perustelu miksi tulisi uskoa kyseiseen opetukseen ja se ottaa pois koettelun tarpeellisuuden.
Ei voi sanoa koetelkaa kirjoitukseni ja sitten sanoa itse kirjoituksessa että voitte luottavaisin mielin uskoa kanssani samoin.

Kansa kumarsi, Mooses kumarsi, Aaron kumarsi, kuka ikinä kumarsi, he kumartuivat. (kasvoilleen maahan, kasvot maahan asti)
Opetus on mielestäni erittäin pahasti väärin tulkittu ja minua ihmetyttää suuresti, onko kukaan koetellut oikeasti vai lukenut suoraan ja hyväksynyt lukemansa?
Opetus on virheellinen ja perustelut vääriä.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Juha » 09. Kesä 2014 12:54

Lilli kirjoitti:Nuo kohdat esimerkkinä, muissa kohdissa sama juttu.
Jos Jumala on tuhoamassa israelilaiset (4. Moos. 16), tuskin on siunauksesta kyse. Mooses ja Aaron lankesivat itse maahan anomaan armoa eivätkä saaneet Jumalan kosketusta ja siunausta, jonka johdosta olisivat "kaatuneet eteenpäin".

Lilli, Jumala ei ollut tuhoamassa Moosesta ja Aaronia. Eikä kenenkään muun kuin Mooseksen ja Aaronin sanota olleen kasvoillaan maassa. Jumala aikoi tuhota muut, mutta Mooses ja Aaron anelivat ettei niin kävisi, niin Jumala päätti että ainoastaan Koorahin, Daatanin ja Abiramin porukat tuhoutuvat.
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 09. Kesä 2014 13:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 09. Kesä 2014 13:03

Noissa Raamatunkohdissa, on kyse Jumalan kirkkauden ilmestymisestä ja HÄnen pyhyydestään jonka edessä ihminen ei voi ylpeänä seistä, vaan alamaisuuttaan kaatuu kasvoillensa/polvillensa tämän edessä :

3 Moos 9:
22 Ja Aaron kohotti kätensä kansaa kohti ja siunasi heidät, ja kun hän oli toimittanut syntiuhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin, astui hän alas.
23 ¶ Ja Mooses ja Aaron menivät ilmestysmajaan, ja kun he tulivat sieltä ulos, siunasivat he kansan. Silloin Herran kirkkaus ilmestyi kaikelle kansalle.
24 Ja tuli lähti Herran tyköä ja kulutti polttouhrin ja rasvat alttarilta. Ja kaikki kansa näki sen, ja he riemuitsivat ja lankesivat kasvoillensa.

4 Moos 16:
41 Mutta seuraavana päivänä kaikki israelilaisten seurakunta napisi Moosesta ja Aaronia vastaan sanoen: "Te olette surmanneet Herran kansaa".
42 Mutta kun kansa kokoontui Moosesta ja Aaronia vastaan, niin he kääntyivät ilmestysmajaan päin, ja katso, pilvi peitti sen, ja Herran kirkkaus näkyi.
43 Silloin Mooses ja Aaron menivät ilmestysmajan edustalle.
44 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
45 "Poistukaa tämän joukon luota, niin minä tuokiossa heidät tuhoan". Silloin he lankesivat kasvoillensa.

Mielestäni on ihan Raamatun opetuksen mukaista, että kun Herra henkilökohtaisesti ilmestyy kirkkaudessaan ja puhuu ihmiselle, menee ihminen sen pyhyyden ja voiman edessä alamaisuudessa polvillensa.

Niin kuin tässäkin tapahtuu:

Hesekiel 1

27 Ja minä näin ikäänkuin hehkuvaa malmia, tulen näköistä, jota ympäröi kehä ylöspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa; ja alaspäin siitä, mikä näytti hänen lanteiltansa, minä näin kuin tulen näköistä, ja sitä ympäröitsi hohde.
28 Kuin kaari, joka on pilvessä sadepäivänä, niin oli näöltään sitä ympäröivä hohde. Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni. Ja minä kuulin äänen, kun joku puhui.

Kysymys. Mitä käy kun Herran kirkkaus ilmestyy syntiselle ihmiselle, mikä reaktio?

Vastaus:

...Senkaltainen oli katsoa Herran kirkkauden hahmo. Ja kun minä sen näin, lankesin minä kasvoilleni....

Minä koettelen kaiken mitä Petri Paavola kirjoittaa, joskus perusteellisemmin joskus hutloiden, kaikki tulee koetella ja on hyvä ja viisasta, että Minävain rohkaiset ja herättelet kaikkia koetelemaan perusteellisesti kaikkien opettajien kirjoitukset.

Tunnen Petrin ja tiedän, että hän on hyvillään ja iloinen jos hänen opetuksiaan Raamatulla koetellaan, muistetaan kaikki koetella kokoajan Raamatun ihanalla puhtaalla sanalla asioita.

Tahtoisin vielä selkeyden vuoksi pyytää sinua Minävain ja muutkin jotka ovat tästä opetuksesta erimieltä perustelemaan kantanne Raamatulla, niin voisimme tarkastella mitä Raamattu on jostain mieltä eikä mitä joku ihminen on jostain mieltä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Kesä 2014 13:17

Minä vain kirjoitti:Olen myös koetellut Petrin opetusta, enkä voi tunnustaa sitä oikeaksi, koska opetus on väärin perusteltu ja tehty tulkintojen mukaan.

Kuten olemme huomanneet, niin Raamattu puhuu todella voimakkaasti siitä että kun Jumala koskettaa siunaten ihmistä, niin ihminen kaatuu eteenpäin kasvoilleen Jumalan eteen. En edes laittanut kaikkia Raamatun kohtia esille eteenpäin kaatumisesta Jumalan vaikutuksesta. Koska Raamattu esittää näin laajasti kaatumista eteenpäin Jumalan kosketuksen ja siunauksen merkkinä, niin se ei tietenkään ole sattumaa, vaan sillä on tärkeä merkitys.

Uskon eteenpäin kaatumisen kasvoilleen Jumalan eteen olevan Jumalan itsensä asettama merkki, sillä niin usein se esiintyy Raamatun sanassa. Tästä voimme vetää selkeän johtopäätöksen sekä uskoa, että kun Jumala koskettaa ja siunaa ja jos ihminen kaatuu Jumalan kosketuksesta ja vaikutuksesta, niin se tapahtuu eteenpäin kasvoilleen.

Tähän sanon sen, että vaikka toinen uskoisi, oli sitten opettaja tai kuka suuren auktoriteetin mielessämme omaava tai luotettava, niin siilti siitä ei tule vetää selkeää linjaa/johtopäätöstä ja alkaa uskomaan samoin, vaan asia tulee koetella. Tämä ei ole luotettava perustelu miksi tulisi uskoa kyseiseen opetukseen ja se ottaa pois koettelun tarpeellisuuden.
Ei voi sanoa koetelkaa kirjoitukseni ja sitten sanoa itse kirjoituksessa että voitte luottavaisin mielin uskoa kanssani samoin.

Kansa kumarsi, Mooses kumarsi, Aaron kumarsi, kuka ikinä kumarsi, he kumartuivat. (kasvoilleen maahan, kasvot maahan asti)
Opetus on mielestäni erittäin pahasti väärin tulkittu ja minua ihmetyttää suuresti, onko kukaan koetellut oikeasti vai lukenut suoraan ja hyväksynyt lukemansa?
Opetus on virheellinen ja perustelut vääriä.

1 Moos 17:
1 ¶ Kun Abram oli yhdeksänkymmenen yhdeksän vuoden vanha, ilmestyi Herra hänelle ja sanoi hänelle: "Minä olen Jumala, Kaikkivaltias; vaella minun edessäni ja ole nuhteeton.
2 Ja minä teen liittoni meidän välillemme, minun ja sinun, ja lisään sinut ylen runsaasti."
3 Ja Abram lankesi kasvoilleen, ja Jumala puhui hänelle sanoen:
4 ¶ "Katso, tämä on minun liittoni sinun kanssasi: sinusta tulee kansojen paljouden isä.
5 Niin älköön sinua enää kutsuttako Abramiksi, vaan nimesi olkoon Aabraham, sillä minä teen sinusta kansojen paljouden isän.
6 Minä teen sinut sangen hedelmälliseksi ja annan sinusta tulla kansoja, ja sinusta on polveutuva kuninkaita.
7 ¶ Ja minä teen liiton sinun kanssasi ja sinun jälkeläistesi kanssa, sukupolvesta sukupolveen, iankaikkisen liiton, ollakseni sinun ja sinun jälkeläistesi Jumala,
8 ja minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi sen maan, jossa sinä muukalaisena asut, koko Kanaanin maan, ikuiseksi omaisuudeksi; ja minä olen heidän Jumalansa."

Gen 17:3 And Abram fell on his face; and God talked with him, saying: (JPS - Jewish Publication Society Bible)

Kun Herra Jumala ilmestyi Aabrahamille, niin alkutekstin mukaan Aabraham kaatui kasvoilleen, eli tippui polvilleen eteenpäin kasvoilleen Herran eteen.

1 Moos 17:13 hepreankielen alkutekstissä on sana naphal, joka tarkoittaa kaatua. Juutalaisten oma Raamatunkäännös käyttää sanaa fell, eli kaatua. Tässä kohdassa oli kyse eteenpäin kaatumisesta kun Abraham kohtasi Jumalan voiman ja kirkkauden.

3 Moos 9:
22 Ja Aaron kohotti kätensä kansaa kohti ja siunasi heidät, ja kun hän oli toimittanut syntiuhrin, polttouhrin ja yhteysuhrin, astui hän alas.
23 ¶ Ja Mooses ja Aaron menivät ilmestysmajaan, ja kun he tulivat sieltä ulos, siunasivat he kansan. Silloin Herran kirkkaus ilmestyi kaikelle kansalle.
24 Ja tuli lähti Herran tyköä ja kulutti polttouhrin ja rasvat alttarilta. Ja kaikki kansa näki sen, ja he riemuitsivat ja lankesivat kasvoillensa.

Lev 9:34 And there came forth fire from before the LORD, and consumed upon the altar the burnt-offering and the fat; and when all the people saw it, they shouted, and fell on their faces. (JPS - Jewish Publication Society Bible)

Kun Herran kirkkaus ilmestyi kaikelle kansalle, niin he riemuitsivat ja alkutekstin mukaan kaatuivat eteenpäin kasvoillensa, eli tippuivat polvilleen eteenpäin kasvoilleen maahan.

3 Moos 9:24 hepreankielen alkutekstissä on sana naphal, joka tarkoittaa kaatua. Juutalaisten oma Raamatunkäännös käyttää sanaa fell, eli kaatua. Tässä kohdassa oli kyse eteenpäin kaatumisesta kun Israelin kansa kohtasi Jumalan voiman ja kirkkauden.

4 Moos 16:
20 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen:
21 "Erottautukaa te tästä joukosta, niin minä tuokiossa heidät tuhoan".
22 Mutta he lankesivat kasvoillensa ja sanoivat: "Oi Jumala, sinä Jumala, jonka vallassa on kaiken lihan henki: jos yksi mies rikkoo, vihastutko silloin koko seurakuntaan?"

Num 16:22 And they fell upon their faces, and said: 'O God, the God of the spirits of all flesh, shall one man sin, and wilt Thou be wroth with all the congregation?' (JPS - Jewish Publication Society Bible)

Kun Herra Jumala puhui Moosekselle ja Aaronille, niin alkutekstin mukaan he kaatuivat eteenpäin kasvoilleen, eli tippuivat polvilleen eteenpäin kasvoilleen maahan.

4 Moos 16:22 hepreankielen alkutekstissä on sana naphal, joka tarkoittaa kaatua. Juutalaisten oma Raamatunkäännös käyttää sanaa fell, eli kaatua. Tässä kohdassa oli kyse eteenpäin kaatumisesta kun he kohtasivat Jumalan voiman ja kirkkauden.

Neh 8:
6 Ja Esra kiitti Herraa, suurta Jumalaa, ja kaikki kansa vastasi, kohottaen kätensä ylös: "Amen, amen"; ja he kumarsivat ja rukoilivat Herraa, heittäytyneinä kasvoilleen maahan.

Neh 8:6 And Ezra blessed the LORD, the great God. And all the people answered: 'Amen, Amen', with the lifting up of their hands; and they bowed their heads, and fell down before the LORD with their faces to the ground. (JPS - Jewish Publication Society Bible)

Kun Israelin kansa kiitti ja ylisti Herra Jumalaa, niin he kohottivat kätensä ja alkutekstin mukaan kumartuen kaatuivat maahan (eteenpäin) kasvoilleen rukoilemaan Jumalaa.

Neh 8:6:ssaa on alkutekstissä sanat qadad (kumartua alas) sekä sana shachah (palvoa, kumartua alas sekä kaatua). Juutalaisten oma Raamatun käännös kääntää hepreasta englanninkielelle, että kun he kumarsivat päänsä, niin he kaatuivat Herran eteen.

Hes 3:
22 ¶ Herran käsi tuli siellä minun päälleni, ja hän sanoi minulle: "Nouse ja mene laaksoon, niin minä siellä puhuttelen sinua".
23 Niin minä nousin ja menin laaksoon, ja katso, siellä seisoi Herran kirkkaus, samankaltainen kuin kirkkaus, jonka minä olin nähnyt Kebar-joen varrella. Ja minä lankesin kasvoilleni.
24 Mutta minuun tuli henki ja nosti minut jaloilleni, ja hän puhutteli minua ja sanoi minulle: "Mene, sulkeudu sisälle huoneeseesi.

Hes 3:23 Then I arose, and went forth into the plain; and, behold, the glory of the LORD stood there, as the glory which I saw by the river Chebar; and I fell on my face. (JPS - Jewish Publication Society Bible)

Hesekiel kohtasi Jumalan kirkkauden, jonka seurauksena alkutekstin mukaan hän kaatui kasvoilleen, eli kaatui polvilleen eteenpäin maahan kasvoilleen Jumalan eteen.

Hes 3:23hepreankielen alkutekstissä on sana naphal, joka tarkoittaa kaatua. Juutalaisten oma Raamatunkäännös käyttää sanaa fell, eli kaatua. Tässä kohdassa oli kyse eteenpäin kaatumisesta kun Herran käsi tuli Hesekielin päälle ja hän kohtasi Herran kirkkauden.

Edellä olevien Raamatun jakeiden mukaan tulee selvästi ilmi ettei Jumala kaatanut kansaansa taaksepäin kun Hän siunasi ja kosketti heitä. Samoin kun israelilainen osoitti kunnioitusta Jumalalle, niin hän kumartui eteenpäin Jumalan edessä. Kyse ei siis ole tulkinnasta, vaan siitä mitä Raamattu sanoo alkutekstin valossa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu