pekka kirjoitti:tanu kirjoitti:Sokeri on myrkkyä elimistölle. Ihminen ei tarvitse sokeria yhtään mihinkään.
Ja melkein yhtä paha kuin sokeri, on valkoinen vilja, josta kaikki kuitu on perattu pois.
Pelkkää turhaa energiaa ja polttoainetta tulehdussairauksille.
Moni luonnonmukaista lääkintää suositteleva on sanonut, että sokerin syönti on tulehdussairauksien kohdalla, kuin heittäisi bensaa tuleen.
Kuulemma sama pätee syöpään. Sokeri on myös syövälle polttoainetta.
Moni saisi varmasti avun vatsa- ja suolistovaivoihinsa, jos jättäisi viljat pois ruokavaliosta. Jostain syystä(kuiduttomuus, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden ja tuholaismyrkkyjen käyttö?) nykyiset viljat aiheuttavat monille ihmisille terveysongelmia. Ja leipä myös helposti lihottaa jos sitä vähänkin enemmän syö.
Itse en paljoa luottaisi nykyisiin ravintosuosituksiin. Paljon on virheellistä ja haitallista tietoa tarjolla viranomaisten taholta. Juuri leivän syönnin suosittelu on ihan roskaa ja
samoin kaupan maidon suositteleminen on ihan yhtä suurta huijausta. Ei Luoja ole tarkoittanut maitoa muuta kuin imeväisten ravinnoksi. Ja kun vielä tuo kaupan maito on pilalle käsiteltyä, niin ei voi kuin ihmetellä, että miksi sitä pitäisi juoda.
Viimeisimmässä ravintosuosituksessa tosin leivän määrää oli vähennetty ja kehotettu lisäämään kasviksia. Mutta sitten rasvojen kohdalla olikin sellainen vedätys, että huh huh.
Kehotetaan käyttämääm enemmän rasvaa(ihan ok, jos oikeanlaista) ja nimenomaan kasvirasvoja kuten margariinia ja kevytlevitteitä. Ja sitten ihmetellään kun ihmiset sairastuvat.
Rasvaa ihminen tarvitsee ja paljon, mutta ei näitä teollisia, kuumennettuja ja pilkottuja ja ties mitä roskaa sisältäviä myrkkyjä. Leivän päälle vaan rohkeasti luonnontuotetta eli voita ja samoin paistamiseen. Jos haluaa käyttää öljyä, niin kannattaa käyttää kylmäpuristettuja virgin-öljyjä. Ei missään nimessä margariineja tai kuumehtamalla valmistettuja rypsi-, rapsi- tai auringonkukkaöljyjä! Voin käytön kanssa pitää pitää järki mukana, koska liika on liikaa tässäkin. Mutta voi on varmasti terveellistä, toisin kuin viranomaiset antavat ymmärtää(lääkefirmojen painostuksesta ja rahoittamina).
Kannattaa lukea rasvoista esim. Paula Heinosen ja Antti heikkilän kirjoituksia.
Mahdollisimman yksinkertainen, puhtaista raaka-aineista koostuva ruoka-valio on hyvän terveyden a ja o. Vielä kun muistaa harrastaa sopivasti liikuntaa, niin ei tarvitse lääkäreitä eikä lääkkeitä. Luontaislääkinnästä löytyy apu lähes vaivaan kuin vaivaan. Kyllä Luoja on niin tarkoittanut ja suunnitellut, että luonnosta ja oikeasta ravinnosta yleensä apu löytyy. Olen sitä mieltä, että mitä mitä useammin käyt lääkärissä, niin sitä sairaampi olet. Maalaisjärkeä käyttämällä ja netistä opiskelemalla ja ihmisten kokemuksia kuuntelemalla pysyy terveenä, eikä tarvitse käyttää haitallisia ja kalliita lääkkeitä. Toki joskus(hyvin harvoin) lääkkeetkin ovat tarpeen.
Ja ihan mahtava ja Raamatullinen parannuskeino on paasto! Elimistö puhdistuu ja mielikin virkistyy, kun ei syö mitään. Taudit häviävät kun polttoainetta ei ole saatavilla. Eikä maksa mitään, päinvastoin. Tosin paasto ei sovi kuin perusterveelle ihmiselle.
Paljon hyvää mitä tuossa kirjoitit mutta tuo yks kohta pisti silmään joka ei todellakaan täsmää mun vaivojen kohdalla eli kirjoitit, lainaus:
"Moni saisi varmasti avun vatsa- ja suolistovaivoihinsa, jos jättäisi viljat pois ruokavaliosta. Jostain syystä(kuiduttomuus, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden ja tuholaismyrkkyjen käyttö?) nykyiset viljat aiheuttavat monille ihmisille terveysongelmia. Ja leipä myös helposti lihottaa jos sitä vähänkin enemmän syö."
Eli mun krooniseen vatsa- ja suolistosairauteen auttaa parhaiten just runsas eri viljalaatujen käyttö eli paljon kuitupitoista pitää syödä ja juoda runsaasti nestettä... muuten vatsani ja suolistoni niin sanotusti kovettuu ja siitä ei hyvä seuraa.
Mulla ei esimerkiksi kovin kauaa kestä yksi kaurahiutalepaketti, laitan kylläkin myös koirieni ruuan sekaan pari ruokalusikallista esimerkiksi vaikkapa juuri muun muassa kaurahiutaleita (maksaa esim. Lidlissä vain noin yks euro kilon paketti, ei oo kallista), kyllä koirieni vatsa ja suolisto tuntuu toimivan paremmin kun saavat kuituja esim. eri viljalaaduista.
Nälkä pysyy myös kauan loitolla kun syö esim. kuitupitoisia viljatuotteita. Ja juo siis runsaasti nestettä samaan aikaan.

Kiitos Herralle ja Siunausta tähän päivään jokaiselle.
Olen pahoillani jos tekstistä sai sen kuvan, että kaikkien pitäisi jättää kaikki viljat pois.
Olen vähän liian hätäinen kun kirjoittelen.
Jokainen ihminen on erilainen ja mikä sopii toiselle ei välttämättä sovikaan toiselle. Mutta mitä olen ihmisiltä kuullut, niin aina vaan useampi saa
vatsa-/suolisto-oireita kotimaisista viljoista. Leseet ja varsinkin luomu sellaiset on varmasti hyvä vaihtoehto saada kuituja. Ja olen kuullut että monille sopii kaura, vaikka
muut viljat ei sopisikaan. Keliaakikoilla myös usein kaura käy. Eikä luomukaura-hiutaleet ole edes juurikaan sen kalliimpia kuin tavalliset.
Mutta kuitua on todella vaikea saada tarpeeksi ilman viljoja. Itse painin tämän saman ongelman kanssa. Nyt olen ollut vuoden verran syömättä tärkkelystä: viljoja, perunaa, riisiä, sokeria, palkokasveja, banaania. Ole on todella hyvä ja paino on pudonnut huimasti. Ainoa mihin en ole löytänyt kunnon ratkaisua on juuri tuo kuitujen saanti.
Ja sen olen karusti muutaman kerran huomannut, että jos syön sokeria, niin selkäranka- ja niveloireet alkavat jo samana tai seuraavana päivänä.
Syön itsetehtyä siemenleipää. Tuossa ohje:
2 kananmuna
2 rkl kermaviiliä tai turkkilaista jogurttia
2 tl pellavansiemeniä tai siemenrouhetta
1,5 dl mantelijauhetta
3 rkl seesaminsiemeniä (itse laitoin murskattuja pinjansiemeniä)
2 tl leivinjauhetta
150 g (n. 1 dl) juustoraastetta
Sekoita jogurtti/kermaviili ja muna.
Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää muna-jogurttiseokseen.
Levitä taikina pellille tasaiseksi levyksi.
Paista 200ºC:ssa 15 - 20 min.
Itse olen tehnyt usein tupla-annoksen. Siitä tulee uunipellillinen. Paistan myös vain reilun 10min, koska meijän uunilla tulee muuten liian kypsä.
Aineksia voi vaihdella. Olen käyttänyt mantelijauheen tilalla osaksi auringonkukan siemeniä. Matelijauheesta tulee vähän pistävä maku ja se on lisäksi hurjan kallista.
Muutenkin voi siemeniä kokeilla ja vaihdella.
Vuoden olen tosiaan tuota pupeltanut eikä ole alkanut kyllästyttää.
Olisko kenelläkään vinkkejä, että mistä voisi saada kuitua jos ei käytä viljoja? Kasviksia pitää syöda aika hurjia määriä, että
tulee tarpeeksi kuituja...
Se on harmi, että luomutuotteet, varsinkin liha ja kasvikset on paljon kalliimpia kuin tavalliset. Luomuleipää saa aika samalla hinnalla, eikä luomumaitokaan(homogenoimaton) ole hirvittävän kallista.
Tuntuu että kaikki haitallinen on halpaa(limsat, mehut, makeiset, viina, vehnäleivät yms.) ja terveellinen ravinto(luomutuotteet ja hedelmät yms.)kallista.
Nyt ajatus pätkii ja pitää jatkaa töitä...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.