Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Riisu kengät..

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Touko 2014 13:10

Mikko Murpatti kirjoitti:
systeri kirjoitti:Niin onneks mun ei oo tarvinnu luopua kaurasta...vedin just uunista kaura-omena-mansikka-mustikka paistoksen jossa on voita ja vähän ruoko-sokeria :D nam....sen ja kasvis-lohi hässäkän antamalla energialla mennään tänään innolla iltavuoroon :D

Pahasti tehty! !

Nyt tekee hulluna mieli juurikin kanelintuoksuista omena-mansikka-mustikka-paistosta ja mulla ei oo muuta herkkua töissä kun askiin liimautuneita sisuja...osassa karvoja...

:?

Uups..sehän on sitä lihan kurittamista ;D Mä jauhan purkkaa töis ja koitan välttää niitten herkkuja siellä :D
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Touko 2014 13:33

2. Mooseksen kirja 9:

29 Mooses vastasi hänelle: "Kun lähden kaupungista, niin minä ojennan käteni Herran puoleen, ja jylinä lakkaa eikä rakeita enää tule, tietääksesi, että maa on Herran.

30 Mutta et sinä eivätkä sinun palvelijasi, sen kyllä tiedän, vielä nytkään pelkää Herraa Jumalaa."

31 Niin pellava ja ohra tuhoutuivat, sillä ohra oli tähkällä ja pellava kukalla;

32 mutta nisu ja kolmitahkoinen vehnä eivät turmeltuneet, sillä ne tuleentuvat myöhemmin.

"Ikivanha terveystuote"

https://www.vantaanlauri.fi/arkisto/201 ... rveystuote

"Vihreänsävyinen mainos pysäyttää: Mooseksen viljaa!

Mitä se sellainen on? Spelttiä — Wakavanhaa terveysviljaa, jatkaa mainos. Ihanko siis Vanhan testamentin ja Mooseksen ajalta?

Mainos on Ekomarket Ruohonjuuren, josta kerrotaan, että vilja on peräisin Pohjois-Kymenlaaksossa sijaitsevalta luomutilalta. Mutta mistä Mooses?

— Kyseessä on tilan nimi. Se juontaa juurensa 1700-luvulle, jolloin kartanon Mooses-niminen renki raivasi peltoa ja sai torppaoikeudet. 1920-luvulla yksi kartanon maista erotettu tila nimettiin hänen mukaan Moosekseksi, tilan emäntä Pirjo Vesimäki kertoo.

Eikä Vanhan testamentin Mooseskaan jää aivan osattomaksi. Toisessa Mooseksen kirjassa mainitaan nimittäin kolmitahkoinen vehnä. Sillä tarkoitetaan mitä todennäköisimmin viljalajiketta, joka tunnetaan nykyään spelttinä. Spelttiä tosin viljeltiin kauan ennen Moosesta, ehkä jo 9000 vuotta sitten. Ajan myötä speltti sai väistyä pelloilta satoisamman vehnän tieltä.

Terveysvaikutteisten ruokien buumin myötä spelttiä suositaan taas.

— Kuitupitoinen speltti sisältää enemmän kalsiumia, magnesiumia ja rautaa kuin vehnä. Speltti imeytyy helposti elimistöön ja parantaa aineenvaihduntaa, Johanna Koskinen Ekomarket Ruohonjuuresta luettelee.

Spelttiä saa kaupan hyllyltä muun muassa jauhoina, rouheena, hiutaleina ja suurimoina. Koskisen mielestä Mooseksen vilja on herkullisimmillaan mannapuurona."

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja tanu » 13. Touko 2014 13:49

pekka kirjoitti:
tanu kirjoitti:Sokeri on myrkkyä elimistölle. Ihminen ei tarvitse sokeria yhtään mihinkään.
Ja melkein yhtä paha kuin sokeri, on valkoinen vilja, josta kaikki kuitu on perattu pois.
Pelkkää turhaa energiaa ja polttoainetta tulehdussairauksille.

Moni luonnonmukaista lääkintää suositteleva on sanonut, että sokerin syönti on tulehdussairauksien kohdalla, kuin heittäisi bensaa tuleen.
Kuulemma sama pätee syöpään. Sokeri on myös syövälle polttoainetta.

Moni saisi varmasti avun vatsa- ja suolistovaivoihinsa, jos jättäisi viljat pois ruokavaliosta. Jostain syystä(kuiduttomuus, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden ja tuholaismyrkkyjen käyttö?) nykyiset viljat aiheuttavat monille ihmisille terveysongelmia. Ja leipä myös helposti lihottaa jos sitä vähänkin enemmän syö.

Itse en paljoa luottaisi nykyisiin ravintosuosituksiin. Paljon on virheellistä ja haitallista tietoa tarjolla viranomaisten taholta. Juuri leivän syönnin suosittelu on ihan roskaa ja
samoin kaupan maidon suositteleminen on ihan yhtä suurta huijausta. Ei Luoja ole tarkoittanut maitoa muuta kuin imeväisten ravinnoksi. Ja kun vielä tuo kaupan maito on pilalle käsiteltyä, niin ei voi kuin ihmetellä, että miksi sitä pitäisi juoda.

Viimeisimmässä ravintosuosituksessa tosin leivän määrää oli vähennetty ja kehotettu lisäämään kasviksia. Mutta sitten rasvojen kohdalla olikin sellainen vedätys, että huh huh.
Kehotetaan käyttämääm enemmän rasvaa(ihan ok, jos oikeanlaista) ja nimenomaan kasvirasvoja kuten margariinia ja kevytlevitteitä. Ja sitten ihmetellään kun ihmiset sairastuvat.

Rasvaa ihminen tarvitsee ja paljon, mutta ei näitä teollisia, kuumennettuja ja pilkottuja ja ties mitä roskaa sisältäviä myrkkyjä. Leivän päälle vaan rohkeasti luonnontuotetta eli voita ja samoin paistamiseen. Jos haluaa käyttää öljyä, niin kannattaa käyttää kylmäpuristettuja virgin-öljyjä. Ei missään nimessä margariineja tai kuumehtamalla valmistettuja rypsi-, rapsi- tai auringonkukkaöljyjä! Voin käytön kanssa pitää pitää järki mukana, koska liika on liikaa tässäkin. Mutta voi on varmasti terveellistä, toisin kuin viranomaiset antavat ymmärtää(lääkefirmojen painostuksesta ja rahoittamina).

Kannattaa lukea rasvoista esim. Paula Heinosen ja Antti heikkilän kirjoituksia.

Mahdollisimman yksinkertainen, puhtaista raaka-aineista koostuva ruoka-valio on hyvän terveyden a ja o. Vielä kun muistaa harrastaa sopivasti liikuntaa, niin ei tarvitse lääkäreitä eikä lääkkeitä. Luontaislääkinnästä löytyy apu lähes vaivaan kuin vaivaan. Kyllä Luoja on niin tarkoittanut ja suunnitellut, että luonnosta ja oikeasta ravinnosta yleensä apu löytyy. Olen sitä mieltä, että mitä mitä useammin käyt lääkärissä, niin sitä sairaampi olet. Maalaisjärkeä käyttämällä ja netistä opiskelemalla ja ihmisten kokemuksia kuuntelemalla pysyy terveenä, eikä tarvitse käyttää haitallisia ja kalliita lääkkeitä. Toki joskus(hyvin harvoin) lääkkeetkin ovat tarpeen.

Ja ihan mahtava ja Raamatullinen parannuskeino on paasto! Elimistö puhdistuu ja mielikin virkistyy, kun ei syö mitään. Taudit häviävät kun polttoainetta ei ole saatavilla. Eikä maksa mitään, päinvastoin. Tosin paasto ei sovi kuin perusterveelle ihmiselle.

Paljon hyvää mitä tuossa kirjoitit mutta tuo yks kohta pisti silmään joka ei todellakaan täsmää mun vaivojen kohdalla eli kirjoitit, lainaus:

"Moni saisi varmasti avun vatsa- ja suolistovaivoihinsa, jos jättäisi viljat pois ruokavaliosta. Jostain syystä(kuiduttomuus, lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden ja tuholaismyrkkyjen käyttö?) nykyiset viljat aiheuttavat monille ihmisille terveysongelmia. Ja leipä myös helposti lihottaa jos sitä vähänkin enemmän syö."

Eli mun krooniseen vatsa- ja suolistosairauteen auttaa parhaiten just runsas eri viljalaatujen käyttö eli paljon kuitupitoista pitää syödä ja juoda runsaasti nestettä... muuten vatsani ja suolistoni niin sanotusti kovettuu ja siitä ei hyvä seuraa.

Mulla ei esimerkiksi kovin kauaa kestä yksi kaurahiutalepaketti, laitan kylläkin myös koirieni ruuan sekaan pari ruokalusikallista esimerkiksi vaikkapa juuri muun muassa kaurahiutaleita (maksaa esim. Lidlissä vain noin yks euro kilon paketti, ei oo kallista), kyllä koirieni vatsa ja suolisto tuntuu toimivan paremmin kun saavat kuituja esim. eri viljalaaduista.

Nälkä pysyy myös kauan loitolla kun syö esim. kuitupitoisia viljatuotteita. Ja juo siis runsaasti nestettä samaan aikaan.

Image

Kiitos Herralle ja Siunausta tähän päivään jokaiselle.

Olen pahoillani jos tekstistä sai sen kuvan, että kaikkien pitäisi jättää kaikki viljat pois.
Olen vähän liian hätäinen kun kirjoittelen.

Jokainen ihminen on erilainen ja mikä sopii toiselle ei välttämättä sovikaan toiselle. Mutta mitä olen ihmisiltä kuullut, niin aina vaan useampi saa
vatsa-/suolisto-oireita kotimaisista viljoista. Leseet ja varsinkin luomu sellaiset on varmasti hyvä vaihtoehto saada kuituja. Ja olen kuullut että monille sopii kaura, vaikka
muut viljat ei sopisikaan. Keliaakikoilla myös usein kaura käy. Eikä luomukaura-hiutaleet ole edes juurikaan sen kalliimpia kuin tavalliset.

Mutta kuitua on todella vaikea saada tarpeeksi ilman viljoja. Itse painin tämän saman ongelman kanssa. Nyt olen ollut vuoden verran syömättä tärkkelystä: viljoja, perunaa, riisiä, sokeria, palkokasveja, banaania. Ole on todella hyvä ja paino on pudonnut huimasti. Ainoa mihin en ole löytänyt kunnon ratkaisua on juuri tuo kuitujen saanti.
Ja sen olen karusti muutaman kerran huomannut, että jos syön sokeria, niin selkäranka- ja niveloireet alkavat jo samana tai seuraavana päivänä.

Syön itsetehtyä siemenleipää. Tuossa ohje:

2 kananmuna
2 rkl kermaviiliä tai turkkilaista jogurttia
2 tl pellavansiemeniä tai siemenrouhetta
1,5 dl mantelijauhetta
3 rkl seesaminsiemeniä (itse laitoin murskattuja pinjansiemeniä)
2 tl leivinjauhetta
150 g (n. 1 dl) juustoraastetta
Sekoita jogurtti/kermaviili ja muna.
Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää muna-jogurttiseokseen.
Levitä taikina pellille tasaiseksi levyksi.
Paista 200ºC:ssa 15 - 20 min.

Itse olen tehnyt usein tupla-annoksen. Siitä tulee uunipellillinen. Paistan myös vain reilun 10min, koska meijän uunilla tulee muuten liian kypsä.
Aineksia voi vaihdella. Olen käyttänyt mantelijauheen tilalla osaksi auringonkukan siemeniä. Matelijauheesta tulee vähän pistävä maku ja se on lisäksi hurjan kallista.
Muutenkin voi siemeniä kokeilla ja vaihdella.

Vuoden olen tosiaan tuota pupeltanut eikä ole alkanut kyllästyttää.

Olisko kenelläkään vinkkejä, että mistä voisi saada kuitua jos ei käytä viljoja? Kasviksia pitää syöda aika hurjia määriä, että
tulee tarpeeksi kuituja...

Se on harmi, että luomutuotteet, varsinkin liha ja kasvikset on paljon kalliimpia kuin tavalliset. Luomuleipää saa aika samalla hinnalla, eikä luomumaitokaan(homogenoimaton) ole hirvittävän kallista.

Tuntuu että kaikki haitallinen on halpaa(limsat, mehut, makeiset, viina, vehnäleivät yms.) ja terveellinen ravinto(luomutuotteet ja hedelmät yms.)kallista.

Nyt ajatus pätkii ja pitää jatkaa töitä...
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Touko 2014 13:58

Ok Tanu ja Siunausta sinulle ja perheellesi.

Wikipedia kertoo ohrasta muun muassa seuraavasti, lainaus:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohra

"Ohrasta on kaksi muunnosta eli kaksitahoisohra (Hordeum vulgare var. distichon), jonka tähkän tähkylät ovat kahdessa rivissä sekä monitahoisohra (Hordeum vulgare var. vulgare), jossa tähkylät ovat 4–6 rivissä.

Ohran historiaa

Ohra on vanhimpia viljeltyjä viljalajeja. Sitä alettiin viljellä Lähi-idässä ehkä jo ennen 10000 eaa. Kuusirivinen ohra ilmestyi noin 6000 eaa.[1] Suomessa ohran viljelys alkoi viimeistään 4200 eaa Jaalassa tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella. Suomessa ohra oli tärkein ruokavilja 1800-luvulle asti, jolloin ruis otti sen paikan.[2] Riisi korvasi ohran ruoanlaitossa Suomessa 1950-luvulla."

Image
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja tanu » 13. Touko 2014 20:19

vaisuliini kirjoitti:*
Välttelen nykyään lisäaineellisia ruokia kuten ruisleipää jossa on lisäainetta.
Koitan syödä luomuruokaa ja nyt minulla astma voi paljon paremmin ja
taivaan mukaan olen kyllä terve mutta alhaalla olen sairas vääristyneen
ruokamaailman takia....

Mahtava juttu, Vaisuliini, että astma on hellittänyt ruokavalion muutoksella!

Uskon että suurin osa sairauksista, varsinkin tulehdus- ja autoimmuunisairauksista, on parannettavissa
ruokavalion muutoksella. Omatkin allergia- ja astmaoireet ovat hellittäneet ja melkein kokonaan hävinneet.
Koivun siitepöly kyllä vielä kiusaa. Hyvä kun välillä sataa, niin on pölyttömämpää. Ja luontokin alkaa enemmän vihertää.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja tanu » 13. Touko 2014 20:25

pekka kirjoitti:Ok Tanu ja Siunausta sinulle ja perheellesi.

Wikipedia kertoo ohrasta muun muassa seuraavasti, lainaus:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohra

"Ohrasta on kaksi muunnosta eli kaksitahoisohra (Hordeum vulgare var. distichon), jonka tähkän tähkylät ovat kahdessa rivissä sekä monitahoisohra (Hordeum vulgare var. vulgare), jossa tähkylät ovat 4–6 rivissä.

Ohran historiaa

Ohra on vanhimpia viljeltyjä viljalajeja. Sitä alettiin viljellä Lähi-idässä ehkä jo ennen 10000 eaa. Kuusirivinen ohra ilmestyi noin 6000 eaa.[1] Suomessa ohran viljelys alkoi viimeistään 4200 eaa Jaalassa tehtyjen arkeologisten kaivausten perusteella. Suomessa ohra oli tärkein ruokavilja 1800-luvulle asti, jolloin ruis otti sen paikan.[2] Riisi korvasi ohran ruoanlaitossa Suomessa 1950-luvulla."

Image

Kiitos Pekka. Siunausta myös sinulle ja läheisillesi.

Speltti eli muinaisvehnä voisi olla hyvä vaihtoehto nykyisille viljoille.
Sitä jo aika paljon viljellään Suomessa luomuna.

https://birkkala.com/tietoa/index.htm
https://fi.wikipedia.org/wiki/Spelttivehn%C3%A4
https://minaolen.com/lehti/art1_403.html
tanu

ViestiKirjoittaja tanu » 13. Touko 2014 20:30

lonelyrider kirjoitti:Juu, samoin kun Pekka ajattelen että ruisleipä on monelle varmasti just sitä parasta... eri asiahan on pullamöttö... kun mulla oli raskausdiabetes ja mittailin sokeriarvoja, ruisleipä sai sokerit pysymään hyvissä lukemissä... siinä on hitaastiliukenevia hiilihydraatteja, joita ihminen kuitenkin tarvitsee.. vaikka Heikkinen näyttää toisin ajattelevan?

Mua häiritsi kun kävin jonkin linkin siivittämänä Heikkilän jossain yksityisblogisivustolla... se että oli jäsenyys jotain huimaa luokkaa, ainaskin yli satasen jos ei kaksikin vuodessa, sillä pääsisi lukemaan sen neuvoja... mutta eka pitäisi maksaa se hinta ja sitten vasta saisi auki sivut kokonaisuudessaan, eihän sitä etukäteen tiedä saako niistä apua vaivoihinsa edes... eihän äitiyspäivärahoilla sen terveysblogeja ja neuvoja lueta :/ että taitaa olla "rikkaiden" salaklubi... mua siis ihmetyttää yhden ihmisen palvonta, jonka neuvoistakaan en nyt ihan kokonaan perusta, vaikka paljon hyvääkin olisi... mutta tuo kokonaan viljattomuus ei päde edes raamatun ajan olosuhteisiin mielestäni...

Kuitenkin oikeastihan tässä puhdas järkikin pitäisi auttaa, valkoinen höttö mininmiin ja sokrut veks... enemmän on kyse ihtellä mielenhillinnästä, kuin siitä ettei tietoa olisi.

Oikeassa olet Lonelyrider, että on väärin ja ärsyttävää, että Antti Heikkilän terveysneuvoja lukeakseen pitää maksaa.
En kyllä maksa itse. Onneksi on netti pullollaan muitakin vastaavia kirjoituksia ja ilmaisia sellaisia.

Ja luomuruis on varmasti hyvä vaihtoehto. Kotimaassa käytettävästä tavallisesta rukiista tulee noin puolet ulkomailta.
tanu

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Touko 2014 23:19

tanu kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Juu, samoin kun Pekka ajattelen että ruisleipä on monelle varmasti just sitä parasta... eri asiahan on pullamöttö... kun mulla oli raskausdiabetes ja mittailin sokeriarvoja, ruisleipä sai sokerit pysymään hyvissä lukemissä... siinä on hitaastiliukenevia hiilihydraatteja, joita ihminen kuitenkin tarvitsee.. vaikka Heikkinen näyttää toisin ajattelevan?

Mua häiritsi kun kävin jonkin linkin siivittämänä Heikkilän jossain yksityisblogisivustolla... se että oli jäsenyys jotain huimaa luokkaa, ainaskin yli satasen jos ei kaksikin vuodessa, sillä pääsisi lukemaan sen neuvoja... mutta eka pitäisi maksaa se hinta ja sitten vasta saisi auki sivut kokonaisuudessaan, eihän sitä etukäteen tiedä saako niistä apua vaivoihinsa edes... eihän äitiyspäivärahoilla sen terveysblogeja ja neuvoja lueta :/ että taitaa olla "rikkaiden" salaklubi... mua siis ihmetyttää yhden ihmisen palvonta, jonka neuvoistakaan en nyt ihan kokonaan perusta, vaikka paljon hyvääkin olisi... mutta tuo kokonaan viljattomuus ei päde edes raamatun ajan olosuhteisiin mielestäni...

Kuitenkin oikeastihan tässä puhdas järkikin pitäisi auttaa, valkoinen höttö mininmiin ja sokrut veks... enemmän on kyse ihtellä mielenhillinnästä, kuin siitä ettei tietoa olisi.

Oikeassa olet Lonelyrider, että on väärin ja ärsyttävää, että Antti Heikkilän terveysneuvoja lukeakseen pitää maksaa.
En kyllä maksa itse. Onneksi on netti pullollaan muitakin vastaavia kirjoituksia ja ilmaisia sellaisia.

Ja luomuruis on varmasti hyvä vaihtoehto. Kotimaassa käytettävästä tavallisesta rukiista tulee noin puolet ulkomailta.

Ei mun oo tarvinnu vielä maksaa Heikkilän neuvoista niitä kyllä löytyy ihan ilmatteks netistä ja kirjoista just niin paljon kuin on tarvis :) mutta kenellä lääkärillä on enemmän asiakkaita kuin Heikkilällä myös Suomen rajojen ulkopuolella,silti hän vastailee monelle monelle tosin lyhyesti mutta ytimekkäästi ja myös ilmaiseksi kuten mullekkin sähköpostia laittoi.Ja kuka lääkäri tekee työtä ilmaiseksi? Oon kyllä vakavasti välillä harkinnut liittymistä hänen klubiinsa johon sain kutsunkin joskus :)
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Touko 2014 08:10

... mutta tuo kokonaan viljattomuus ei päde edes raamatun ajan olosuhteisiin mielestäni...

Niin silloinhan ei vilja ollu vielä niin pilattua ja käsiteltyä, mutta ei Raamatus kyllä vissiin sanota niinkään että viljan syönnillä olis vaikutusta iankaikkiseen elämään.Leipää täytyy syödä Sanan muodossa ja niin mitenkäs ehtoollisleipä? kai sen vois tehdä esim kaurasta :)
Jumalan Sanaakin "muutetaan" ja käsitellään koko ajan samoin kuin ruokaleipää ja se muuttuu epäterveeksi ja sitäkin tulis toisten tutkijoidenkin mielestä karttaa :idea: vertauskuva??

Ja alkuperäinen luomuleipä on hyvä niille jotka on muuten terveitä.Sitä en tiedä pystyykö luomuleipää syödä jos on proteiini allergia.Musta alkaa vahvasti tuntua siltä ei mulla oo mikään chronin tauti ,vaan allergia joka tulehduttaa suolen ja välttämällä tiettyjä ruokia pysyn kunnossa :roll:
systeri

ViestiKirjoittaja tanu » 14. Touko 2014 11:02

systeri kirjoitti:
... mutta tuo kokonaan viljattomuus ei päde edes raamatun ajan olosuhteisiin mielestäni...

Niin silloinhan ei vilja ollu vielä niin pilattua ja käsiteltyä, mutta ei Raamatus kyllä vissiin sanota niinkään että viljan syönnillä olis vaikutusta iankaikkiseen elämään.Leipää täytyy syödä Sanan muodossa ja niin mitenkäs ehtoollisleipä? kai sen vois tehdä esim kaurasta :)
Jumalan Sanaakin "muutetaan" ja käsitellään koko ajan samoin kuin ruokaleipää ja se muuttuu epäterveeksi ja sitäkin tulis toisten tutkijoidenkin mielestä karttaa :idea: vertauskuva??

Ja alkuperäinen luomuleipä on hyvä niille jotka on muuten terveitä.Sitä en tiedä pystyykö luomuleipää syödä jos on proteiini allergia.Musta alkaa vahvasti tuntua siltä ei mulla oo mikään chronin tauti ,vaan allergia joka tulehduttaa suolen ja välttämällä tiettyjä ruokia pysyn kunnossa :roll:

Täällä me vaan jutellaan leivästä ja syömisestä; ja tärkein leipä on kuitenkin Elämän leipä:

(Mt 4.)
1. Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi.
2. Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä.
3. Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi".
4. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Kirjoitettu on: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee'."

(Jh 6.) 32. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän.
33. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
34. Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää".
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

Mutta kyllä nämä terveellisen ravinnon pohdinnatkin ovat tärkeitä ja tarpeellisia. Kun ei vaan mene terveysintoilu "yli" ja tule ravinto-jutuista
liian tärkeitä. Liika on liikaa tässäkin=).
tanu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu