Ajatuksia avioerosta ja uudelleenavioitumisesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia avioerosta ja uudelleen avioitumisesta

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 10:47

Houkutukset ja kiusaukset on monet ,senhän jokainen tietää mutta lankeaminen on synti ja siitä on tehtävä parannus eli mielenmuutos jos asian on ymmärtänyt.
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 11:13

Tällä jakeella ajattelin paikallisseurakuntaa.Jos on kallellaan jo esim ekumeniaan niin silloin varmaan tulevat kaikki muutkin ilmiöt ovista ja ikkunoista??

systeri kirjoitti:Tuli mieleen Ilm 22

10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.
11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 11:25

systeri kirjoitti:Okei...no siitähän Mikko täs juuri oli kysymys.Työyhteydestä! Ja jos heidät siunataan seurakuntaan sitä itse halutessaan niin silloin he ovat työyhteydessä?? eikö vaan?

Ei pakosti, joissakin seurakunnissa työyhteyteen (mennään yhdessä tekemään vaikkapa jakamaan trakuja) kutsutaan vasta sitten kun uusi seurakuntalainen on ollut jonkin aikaa seurakunnan jäsen ja ollaan jo vähän paremmin opittu tuntemaan ja arvioimaan hedelmää puolin ja toisin.

Joissakin seurakunnissa sitten voi halutessaan heti lähteä mukaan jakamaan traktaatteja ilman mitään tutustumisaikaa.

Monia eri käytätntöjä näissä asioissa, eli vaikka joku on jo seurakunnan jäsen ei häntä välttämättä pyydetä työyhteyteen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 11:47

Nyt putosin Mikko...:)
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 12:05

systeri kirjoitti:Nyt putosin Mikko...:)

Tiedän tunteen, sitä tapahtuu minulle tuontuostakin :).

Selittäisitkö mitä et ymmärrä niin katsotaan josko saisin puheisiini jotakin tolkkua .

Minun murteellani putosin sana tarkoittaa nauruun remahtamista , mutta se voi tarkoittaa myös sitä että "putoaa kelkasta" eli ei enää ole kärryillä mistä toinen hölöttelee, kumpaahan tarkoitat vai kenties kumpaakin? :D
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Vieras » 20. Helmi 2014 12:38

systeri kirjoitti:Niin se on kuin kirjoitit.Itse en henkilökohtaisesti tunne tuota miestä ollenkaan...vaimoa jonkinverran.Tuntuvat vaan olevan "kuuma peruna" uskovien keskuudessa.En oo kuullu että olisivat katuneet, mutta sen tiedän että heille on "huomautettu" siitä että elävät haureudessa, mutta jälleen tapaus joka jakaa porukkaa... :/

Se, että jakavat porukkaa, kertoo juuri siitä moraalin rappeutumisesta ja synnin hyväksynnästä mistä puhuin aiemmin. Tuo asia on Raamatun valossa niin selkeä, että asian ei pitäisi jakaa. Tuo on huono asia, nimittäin jos on joku uskossaan heikko joka kipuilee samantyylisten asioiden kanssa, niin tuollainen julkinen itseään uskovaksi kutsuva pariskunta joka elää haureudessa ei kannusta muitakaan parannuksentekoon.

Aamu-Usva kirjoitti:Ei kannata ylpeästi suhtautua toisten synteihin. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)." "Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea (1.Kor.10:12)."

En myöskään menisi esittämään väitettä itselleni tuntemattomista ihmisistä, että he eivät ole uudestisyntyneitä. Kyllä uudestisyntyneetkin voivat langeta syntiin; jopa erittäin räikeään syntiin. Ikävä kyllä. Raamattu on kokonaan totta ja kaikki, mikä Raamatussa on synniksi sanottu, on syntiä. Mutta kuka meistä voi heittää ensimmäisen kiven näissä haureusasioissa? Kuka ei ole koskaan harjoittanut haureutta jos pienimmätkin haureelliset ajatuksen tyngät ovat haureutta? Itse en ainakaan voi itseäni jalustalle nostaa, vaikka tämä avioliitto onkin minun ainoani. Kuitenkin ennen uskoontuloa olen asunut kahdenkin eri miehen kanssa avoliitossa, enkä kuitenkaan pitäisi itseäni täysin puhtaana näissä asioissa uskoontuloni jälkeenkään...

Ensin luonnollisesti tuleekin, kyllä, mennä sävyisyyden hengessä. Mutta jos puhetta ei kuulla niin silloin ei päästetä seurakuntaan / erotetaan siitä.

Matt. 18:15-17 kirjoitti:Mutta jos veljesi rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele häntä kahdenkesken; jos hän sinua kuulee, niin olet voittanut veljesi. Mutta jos hän ei sinua kuule, niin ota vielä yksi tai kaksi kanssasi, 'että jokainen asia vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Mutta jos hän ei kuule heitä, niin ilmoita seurakunnalle. Mutta jos hän ei seurakuntaakaan kuule, niin olkoon hän sinulle, niinkuin olisi pakana ja publikaani.

Luuk. 17:3 kirjoitti:Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.

Se on totta että uskova voi langeta syntiin, kuten kaikki tietävät vaikkapa Daavidin tarinan. Mutta on eri asia langeta syntiin kuin elää siinä ja tietoisesti harjoittaa sitä. Lankeaminen on mielestäni juuri sitä syntiä, mikä ei ole kuolemaksi, sillä lankeaminen on ns. "kertaluonteista", mutta kuolemaksi oleva synti on synnissä elämistä ja sen harjoittamista, vailla parannuksentekoa ja katumusta. Synti, mikä ole ole kuolemaksi, on sellaista mistä uskova ajattelee "tein nyt väärin, minun täytyy tehdä tästä parannus". Kuolemaksi olevasta synnistä ihminen taas ajattelee että "ei tästä tarvitse tehdä parannusta".

1. Joh. 5:16-18 KR38 kirjoitti:Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava. Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi. Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

Jakeessa 18 sanotaan ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä. Tuo kohta on hieman epätarkasti ilmaistu, Aapeli Saarisalo on kääntänyt tuon kohdan todella hyvin ja selkeästi:

1. Joh. 5:18 AS kirjoitti:18. Tiedämme, ettei kukaan Jumalasta syntynyt harjoita syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestään vaarin eikä paholainen pääse hänen kimppuunsa.

Ja Aamu-Usva, sinä olet synneistäsi tehnyt parannuksen ja kääntynyt Jeesuksen Kristuksen puoleen ja saanut syntisi anteeksi. Ainoastaan Saatana kiusaa uskovaa hänen vanhoilla synneillään. Minä olen kokenut tämän henkilökohtaisesti ja kesti aikaa ennen kuin ymmärsin että voin olla sydämessäni levollisin mielin. Sanon siis sinulle että mene rauhallisin mielin, sillä Jeesuksen veri puhdistaa kaikki synnit! :)

Ap. t. 10:15 kirjoitti:"Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi"

systeri kirjoitti:Mutta jos nämä hyväksytään seurakunnan keskelle niin eikö sitten pidä hyväksyä homotkin,hehän ovat "samalla listalla" Raamatun mukaan?

Mitä itse olen seurannut mediaa niin jotkut uskonnolliset homothan kehottavat jäämään kirkkoon eroamisen sijaan, että voisi vaikuttaa kirkon sisältä ja muuttaa kirkkoa sisältäpäin... Aikoinaan kun kuuluin kirkkoon niin pidettiin kirkollisvaalit (ei monia vuosia aikaa tästäkään), niin netissä oli sellainen rasti ruutuun -sivusto, jossa kyseltiin kaikenlaista ja sen mukaan sinulle valittiin mielipiteitäsi vastaava ehdokas. Homoudestakin oli siinä ohjelmassa. Kaikkia vaihtoehtoja en muista varmasti 100 % tarkkuudella, mutta vaihtoehtoina siinä oli että kannattaa perinteistä linjaa, eli ei homoudelle, sitten siinä oli myös vaihtoehtoina että homot ovat tervetulleita kirkon jäseniksi, mutta ei avioliittoon, sitten oli että homoparit voisi siunata, muttei vihkiä ja viimeinen taisi olla että "kannatan homojen vihkimistä avioliittoon".

Kirkko on lipsuillut homojen suhteen aivan liikaa ja kirkkoon kuuluu todella paljon ihmisiä jotka ovat uudestisyntymättömiä, homouden hyväksyjiä. Tässä sitä satoa sitten korjaillaan... Eli aivan ketä tahansa ei voi seurakuntaan hyväksyä. Jos kirkossa olisi vain uskovia niin ei tulisi kuuloonkaan että homojen hyväksymistä edes väläytellään mahdollisuutena! Kirkko hukkuu ihmisviisauteen ja demokratioihinsa. Demokratia on kreikkalainen keksintö, ei Jumalan. Enemmistö ei ole todellakaan aina oikeassa. Tuhatvuotisessa valtakunnassa itse Jeesus Kristus hallitsee pyhinensä. Ei demokratia.

Mikko Murpatti kirjoitti:Onhan myös mahdollista että eivät nuorina uskovina edes tiedä Raamatun kantaa uudelleen avioitumisasioissa, ne pitää opettaa rakastavassa hengessä ja varmistua että ovat tietoisia Raamatun opetuksesta näissä asioissa, ja antaa heille aikaa myös parannuksen tekoon. Ei voi vaatia noudattamaan asioita joita toinen ei edes tiedä...

Amen tälle.

systeri kirjoitti:Mä oon ajatellu just tuota moraalin rappeutumista mistä mainittiin.Näyttää huonoa esimerkkiä maailmalle jos saa erota ja naida ja silti kuulua Jumalan seurakuntaan.Kärsiviä ihmisiä eroamisten jäljiltä on aina vaan enemmän ja enemmän.Lasten hyvinvointi on täysin unohdettu monessa kohtaa kun himojen mukaan vaelletaan

Tyttöystäväni on lähihoitajakoulutuksessa ja juuri nyt työharjoittelussa päiväkodissa. Hän on sanonut että monien lasten vanhemmat ovat eroilleet, hankkineet uuden kumppanin itselleen ja hän on nähnyt että lapset ovat aivan sekaisin kaikesta. Jotkut ihmettelevät miksi oma isä ja äiti eivät ole yhdessä ja toiset taas luulevat isäpuoltansa oikeaksi isäkseen.. Surullista mihin on maailma mennyt. :( Itsekkyyden satoa sitten korjataan kun ihmetellään nuorison pahoinvointia...
Viimeksi muokannut Ylläpito päivämäärä 02. Joulu 2017 16:06, muokattu yhteensä 2 kertaa
Vieras

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 13:31

Mikko Murpatti kirjoitti:

Selittäisitkö mitä et ymmärrä niin katsotaan josko saisin puheisiini jotakin tolkkua .

Minun murteellani putosin sana tarkoittaa nauruun remahtamista , mutta se voi tarkoittaa myös sitä että "putoaa kelkasta" eli ei enää ole kärryillä mistä toinen hölöttelee, kumpaahan tarkoitat vai kenties kumpaakin? :D

Joo..ei *reps* vaan *kops* :D eli putosin kärryiltä :-P Ymmärretäänköhän me samalla tavalla mitä on työyhteys :oops: voi olla että mä ymmärrän väärin.
Mä käsitän työyhteyden siten että on yhteinen usko ja yhteisymmärrys työntekoon ja seurakunnan rakentamiseen ja jos ei yhteistä säveltä löydy niin ovet on auki vihollisen käydä ovesta sisälle.Tarvitaan vanhimmat jotka seisoo muurinaukossa ja valveutuneet uskovat jotka tukevat rukouksin että seurakuntaan ei tulla muutakuin uudestisyntymällä ja Jeesuksen verellä pestyinä.Sen jälkeen Jumala pitää huolen uudesta tulokkaasta ja opetuksen tulee olla Sananmukaista.
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 13:33

Sanan kuuloon voi sitten ja toivottavasti tulee paljon uskosta osattomia..mutta esim ehtoolliselle vasta uskoon tulon jälkeen.
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 13:38

Muuten tuosta alun kysymyksestä jonka heitin.Piti kysyä että tuleeko heidän erota (jos ovat juuri avioituneet jälleen, mutta Raamatun Sanan vastaisesti) ,että voivat tulla hyväksytyiksi vai riittääkö se että tulevat synnintuntoon ja katuvat".Tunnustavat että tuli tehtyä virhe.
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 13:46

systeri kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:

Joo..ei *reps* vaan *kops* :D eli putosin kärryiltä :-P Ymmärretäänköhän me samalla tavalla mitä on työyhteys :oops: voi olla että mä ymmärrän väärin.
Mä käsitän työyhteyden siten että on yhteinen usko ja yhteisymmärrys työntekoon ja seurakunnan rakentamiseen ja jos ei yhteistä säveltä löydy niin ovet on auki vihollisen käydä ovesta sisälle.Tarvitaan vanhimmat jotka seisoo muurinaukossa ja valveutuneet uskovat jotka tukevat rukouksin että seurakuntaan ei tulla muutakuin uudestisyntymällä ja Jeesuksen verellä pestyinä.Sen jälkeen Jumala pitää huolen uudesta tulokkaasta ja opetuksen tulee olla Sananmukaista.

Ymmärrämme lauseen merkityksen erilailla, eikä se mitään haittaa :).

Minä ajattelin työyhteyttä pelkästään Jumalan valtakunnan työnä, niin kuin konkreettisina asioina/tekoina seurakunta kokouksen ulkopuolella.
Mikko Murpatti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu