Aamu-Usva kirjoitti:Ennen tuomiota tulee kuitenkin tarkkaan perehtyä asioihin juuri näiden ihmisten kohdalla ja muistaa Jeesuksen sanat: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa (Matt.18:18)." Ja myös tämä sana: "Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin (1.Tim.5:24)..."
Ei kannata ylpeästi suhtautua toisten synteihin. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)." "Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea (1.Kor.10:12)."
En myöskään menisi esittämään väitettä itselleni tuntemattomista ihmisistä, että he eivät ole uudestisyntyneitä. Kyllä uudestisyntyneetkin voivat langeta syntiin; jopa erittäin räikeään syntiin. Ikävä kyllä. Raamattu on kokonaan totta ja kaikki, mikä Raamatussa on synniksi sanottu, on syntiä. Mutta kuka meistä voi heittää ensimmäisen kiven näissä haureusasioissa? Kuka ei ole koskaan harjoittanut haureutta jos pienimmätkin haureelliset ajatuksen tyngät ovat haureutta? Itse en ainakaan voi itseäni jalustalle nostaa, vaikka tämä avioliitto onkin minun ainoani. Kuitenkin ennen uskoontuloa olen asunut kahdenkin eri miehen kanssa avoliitossa, enkä kuitenkaan pitäisi itseäni täysin puhtaana näissä asioissa uskoontuloni jälkeenkään...
Minäkin kannustan tässä äärimmäiseen herkkätunteisuuteen, selvittelyyn ja
varmojen asioiden pohjalta ihmisten ohjaamiseen.
Onhan myös mahdollista että eivät nuorina uskovina edes tiedä Raamatun kantaa uudelleen avioitumisasioissa, ne pitää opettaa rakastavassa hengessä ja varmistua että ovat tietoisia Raamatun opetuksesta näissä asioissa, ja
antaa heille aikaa myös parannuksen tekoon. Ei voi vaatia noudattamaan asioita joita toinen ei edes tiedä...
Kuka täällä on tehnyt parannuksen
kaikista sydämmen ja asenteiden synneistä? Vai oletteko vielä matkalla ja teette töitä niiden asioiden kanssa? Itse ainakin olen vielä matkalla ja töitäkin riittäisi ...
Niin, tarvitsemme lisää aikaa...suokaamme sitä muillekkin.
Pyhitys on usein matka, joka kestää ja siinä matkalla kompasteleekin välillä.
Joskus Jumala siunaa niin ihanasti että heittää omalla kädellään etappiin asti joissakin asioissa, mutta kun olet yhteen etappiin päässyt näetkin jo seuraavan etapin edessäsi ja kompurointi kohti sitä alkaa taas, taas tarvitset Jumalan voimaa , nöyrää sydäntä ja aikaa...
Parannuksen teko eli mielenmuutos (metanoeo) tapahtuu joskus hetkessä (asenteen muutos), mutta se että synti voitetaan kokonaan vie usein aikaa.
Johanneksen ilmestys 2.
20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21
Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
Pitää opettaa Raamatun kanta, antaa aikaa parannuksen tekoon ja vahvistaa ja tukea heitä siihen rukouksin ja kuuntelevin korvin. Vasta kun on ilmeistä, että ei haluta nöyrtyä parannukseen tässä asiassa, voidaan harkita yhteydestä erottamista siksi aikaa kunnes he tekevät asiassa parannuksen, sen jälkeen heidät tulee ottaa takaisin yhteyteen jos he katuvat parannus on aidosti tehty.