Ajatuksia avioerosta ja uudelleenavioitumisesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ajatuksia avioerosta ja uudelleen avioitumisesta

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 01:43

Kertokaa miten Raamatun mukaan toimitaan uskovan pariskunnan kans, jotka ovat useamman kerran tahoillaan eronneita vielä uskovinakin (ei kuitenkaan aviorikoksen takia) ja menneet uudestaan naimisiin,Pyrkivät seurakuntaan sisään ja haluavat olla Jumalan valtakunnan työssä mukana? Mitä heidän pitäis tehdä että olisivat hyväksyttyjä?
systeri

ViestiKirjoittaja Vieras » 20. Helmi 2014 02:41

Ovatko he katuneet ja tehneet synneistään parannuksen? Aina kun he ovat yhdynnässä niin he harjoittavat haureutta. Haureuden synnit ovat Raamatussa mainittu vakavina ja sen harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa. En suoraansanottuna usko siihen että ovat uudestisyntyneitä, ei kukaan uudestisyntynyt eroile ja avioidu uudestaan useita kertoja, toimien noin räikeästi Raamattua vastaan. Ei seurakuntaan kuulu ottaa ketään, joka ei ole uudestisyntynyt ylhäältä. Ei Pyhä Henki voi toimia heidän kauttansa Jumalan valtakunnan työn hyväksi.

Olen sitä mieltä että jos seurakuntaan ottaa ihmisiä jotka julkisesti elävät noin vakavassa synnissä niin se syö yleistä moraalia ja pikkuhiljaa muuttaa ihmisten mieliä syntiä hyväksyvään suuntaan. Tällaisesta tilanteesta ei olisikaan pitkä matka ev.lut. kirkon kaiken synnin sallivaan ja hyväksyvään "armoon" ilman parannuksentekoa.

Eli siis, katukoot ensin ja tehkööt synneistänsä parannuksen. Muuta keinoa ei ole. Kerrotko tapauksesta tarkemmin? Pitävätkö he tekojansa väärinä vaiko eivät? Jos he saavat piston sydämeensä ja päättävät kääntyä Jumalan puoleen ja tehdä parannuksen niin alkulääkkeenä tilanteeseen heidän tulisi lopettaa haureuden harjoittaminen ja olla rukouksessa asian suhteen kunnes saavat Jumalalta lopullisen vastauksen/ratkaisun tilanteeseen. Jumalan valtakunnan työhön heistä ei ole ennen kuin asia on selvitetty heidän kontollaan. Ei kääntymystä = seurakunnan ovet pysykööt visusti säpissä.
Vieras

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 09:32

Niin se on kuin kirjoitit.Itse en henkilökohtaisesti tunne tuota miestä ollenkaan...vaimoa jonkinverran.Tuntuvat vaan olevan "kuuma peruna" uskovien keskuudessa.En oo kuullu että olisivat katuneet, mutta sen tiedän että heille on "huomautettu" siitä että elävät haureudessa, mutta jälleen tapaus joka jakaa porukkaa... :/
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 09:39

Tuli mieleen Ilm 22

10 Ja hän sanoi minulle: "Älä lukitse tämän kirjan profetian sanoja; sillä aika on lähellä.
11 Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.
12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
13 Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Helmi 2014 09:56

Ennen tuomiota tulee kuitenkin tarkkaan perehtyä asioihin juuri näiden ihmisten kohdalla ja muistaa Jeesuksen sanat: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa (Matt.18:18)." Ja myös tämä sana: "Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin (1.Tim.5:24)..."

Ei kannata ylpeästi suhtautua toisten synteihin. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)." "Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea (1.Kor.10:12)."

En myöskään menisi esittämään väitettä itselleni tuntemattomista ihmisistä, että he eivät ole uudestisyntyneitä. Kyllä uudestisyntyneetkin voivat langeta syntiin; jopa erittäin räikeään syntiin. Ikävä kyllä. Raamattu on kokonaan totta ja kaikki, mikä Raamatussa on synniksi sanottu, on syntiä. Mutta kuka meistä voi heittää ensimmäisen kiven näissä haureusasioissa? Kuka ei ole koskaan harjoittanut haureutta jos pienimmätkin haureelliset ajatuksen tyngät ovat haureutta? Itse en ainakaan voi itseäni jalustalle nostaa, vaikka tämä avioliitto onkin minun ainoani. Kuitenkin ennen uskoontuloa olen asunut kahdenkin eri miehen kanssa avoliitossa, enkä kuitenkaan pitäisi itseäni täysin puhtaana näissä asioissa uskoontuloni jälkeenkään...
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 10:13

No mun mielestä ei voi hyväksyä seurakunnan yhteyteen (nimenomaan "työyhteyteen") jos eivät tee parannusta.En ota kantaa ovatko miten uudestisyntyneitä Jumalan silmissä.Mutta jos nämä hyväksytään seurakunnan keskelle niin eikö sitten pidä hyväksyä homotkin,hehän ovat "samalla listalla" Raamatun mukaan?
systeri

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 10:28

Aamu-Usva kirjoitti:Ennen tuomiota tulee kuitenkin tarkkaan perehtyä asioihin juuri näiden ihmisten kohdalla ja muistaa Jeesuksen sanat: "Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa (Matt.18:18)." Ja myös tämä sana: "Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin (1.Tim.5:24)..."

Ei kannata ylpeästi suhtautua toisten synteihin. "Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, niin ojentakaa te, hengelliset, häntä sävyisyyden hengessä; ja ole varuillasi, ettet sinäkin joutuisi kiusaukseen (Gal.6:1)." "Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea (1.Kor.10:12)."

En myöskään menisi esittämään väitettä itselleni tuntemattomista ihmisistä, että he eivät ole uudestisyntyneitä. Kyllä uudestisyntyneetkin voivat langeta syntiin; jopa erittäin räikeään syntiin. Ikävä kyllä. Raamattu on kokonaan totta ja kaikki, mikä Raamatussa on synniksi sanottu, on syntiä. Mutta kuka meistä voi heittää ensimmäisen kiven näissä haureusasioissa? Kuka ei ole koskaan harjoittanut haureutta jos pienimmätkin haureelliset ajatuksen tyngät ovat haureutta? Itse en ainakaan voi itseäni jalustalle nostaa, vaikka tämä avioliitto onkin minun ainoani. Kuitenkin ennen uskoontuloa olen asunut kahdenkin eri miehen kanssa avoliitossa, enkä kuitenkaan pitäisi itseäni täysin puhtaana näissä asioissa uskoontuloni jälkeenkään...

Minäkin kannustan tässä äärimmäiseen herkkätunteisuuteen, selvittelyyn ja varmojen asioiden pohjalta ihmisten ohjaamiseen.

Onhan myös mahdollista että eivät nuorina uskovina edes tiedä Raamatun kantaa uudelleen avioitumisasioissa, ne pitää opettaa rakastavassa hengessä ja varmistua että ovat tietoisia Raamatun opetuksesta näissä asioissa, ja antaa heille aikaa myös parannuksen tekoon. Ei voi vaatia noudattamaan asioita joita toinen ei edes tiedä...

Kuka täällä on tehnyt parannuksen kaikista sydämmen ja asenteiden synneistä? Vai oletteko vielä matkalla ja teette töitä niiden asioiden kanssa? Itse ainakin olen vielä matkalla ja töitäkin riittäisi ...

Niin, tarvitsemme lisää aikaa...suokaamme sitä muillekkin.

Pyhitys on usein matka, joka kestää ja siinä matkalla kompasteleekin välillä.

Joskus Jumala siunaa niin ihanasti että heittää omalla kädellään etappiin asti joissakin asioissa, mutta kun olet yhteen etappiin päässyt näetkin jo seuraavan etapin edessäsi ja kompurointi kohti sitä alkaa taas, taas tarvitset Jumalan voimaa , nöyrää sydäntä ja aikaa...

Parannuksen teko eli mielenmuutos (metanoeo) tapahtuu joskus hetkessä (asenteen muutos), mutta se että synti voitetaan kokonaan vie usein aikaa.

Johanneksen ilmestys 2.

20 Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.
21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.

Pitää opettaa Raamatun kanta, antaa aikaa parannuksen tekoon ja vahvistaa ja tukea heitä siihen rukouksin ja kuuntelevin korvin. Vasta kun on ilmeistä, että ei haluta nöyrtyä parannukseen tässä asiassa, voidaan harkita yhteydestä erottamista siksi aikaa kunnes he tekevät asiassa parannuksen, sen jälkeen heidät tulee ottaa takaisin yhteyteen jos he katuvat parannus on aidosti tehty.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Helmi 2014 10:34

Unohdin kommentoida työyhteyttä.

Mielestäni kannattaa toppuutella sitä asiaa ennen kuin ollaan tämä asia selvitetty ja tutkittu mimmoista hedelmää he tuottavat vaelluksellaan.

Kärsivällisyyttä ja hienotunteisuutta tarvitaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 10:40

Okei...no siitähän Mikko täs juuri oli kysymys.Työyhteydestä! Ja jos heidät siunataan seurakuntaan sitä itse halutessaan niin silloin he ovat työyhteydessä?? eikö vaan?
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 20. Helmi 2014 10:45

Mä oon ajatellu just tuota moraalin rappeutumista mistä mainittiin.Näyttää huonoa esimerkkiä maailmalle jos saa erota ja naida ja silti kuulua Jumalan seurakuntaan.Kärsiviä ihmisiä eroamisten jäljiltä on aina vaan enemmän ja enemmän.Lasten hyvinvointi on täysin unohdettu monessa kohtaa kun himojen mukaan vaelletaan :?
systeri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu