Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 15:40

Mitä on valehtelu, kaikkinainen valehtelu, riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtelevansa vai ei.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Joulu 2012 16:16

lonelyrider kirjoitti:Mitä on valehtelu, kaikkinainen valehtelu, riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtelevansa vai ei.

Jaak.3:14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus* ja riita sydämessänne, niin älkäät kerskatko ja älkäät valehdelko totuutta vastaan;
15. Sillä ei se ole viisaus, joka ylhäältä tullut on*, vaan maallinen, inhimillinen ja perkeleellinen.

Joh.17:17. Pyhitä heitä totuudessas! Sinun puhees on totuus.

Jumalan sana on totuus ja Jumalan sana määrittää totuuden riippumatta siitä ymmärtääkö tai uskooko ihminen Jumalan sanaa. Asettuminen Jumalan sanaa vastaan on jo valehtelemista sillä se on valheen puolustamista ja valitsemista. Aina kun ihminen asettuu Jumalan sanaa vastaan oman maallisen ja inhimillisen viisautensa kautta valitsee ihminen silloin valheen ja valehtelee totuutta vastaan. Ihminen voi valehdella totuutta vastaan joko tietoisesti tai tiedostamattaan.

Efe.2:I. Ja myös (herätti) teidät, kuin te kuolleet olitte ylitsekäymisten ja syntein tähden,
2. Joissa te muinen vaelsitte, tämän maailman juoksun jälkeen ja sen pääruhtinaan*, jolla tuulessa valta on, nimittäin sen hengen jälkeen, joka nyt epäuskoisissa lapsissa vaikuttaa,
3. Joiden seassa me myös kaikki muinen meidän lihamme himoissa vaelsimme ja teimme lihan ja toimen tahdon jälkeen, ja me olimme luonnostamme vihan (valheen) lapset niinkuin muutkin.
4. Mutta Jumala, joka rikas* on laupiudesta, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5. Ja kuin me vielä synnissä kuolleet olimme*, on hän meitä Kristuksen kanssa eläväksi tehnyt; (sillä armosta olette te autuaiksi tulleet:)

Jokainen ihminen elää aluksi vihan (valheen) lapsena synnin ja saatanan vankeudessa. Silloin ihminen elää valheessa vaikka ei edes tiedä ja ymmärrä sitä. Silloin ihminen hylkii totuutta (Jumalan sanaa/tahtoa) ymmärtämättä edes tekevänsä väärin. Kun ihminen puhuu Jumalan sanaa vastaan puhuu ihminen valhetta vaikkei edes ymmärtäisi valehtelevansa. Mutta kun Jumalan sanan totuus käy ihmisen sydämen läpi ja osoittaa ihmiselle ihmisen syntisyyden ja synninpalkan ja pelastuksen Jeesuksessa niin ihminen voi pelastua Jumalan armosta jos ihminen haluaa pelastuksen ottaa vastaan. Jumalan armo ja rakkaus valaisee sitten ihmisen pimeän sydämen näkemään Jumalan sanan totuus ja elämään Jumalan sanan totuuden mukaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 19. Joulu 2012 16:19

lonelyrider kirjoitti:Mitä on valehtelu, kaikkinainen valehtelu, "riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtelevansa vai ei.

Rauhaa lonelyrider!

Tarkentaisitko jollakin esimerkillä, mitä tarkoitat lähinnä...."riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtevansa vai ei."
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 16:21

Niin, otit tuosta tuon lainauksen tekstistäni? Oliko siinä jotain väärää, kaikkinainen valehtelu on väärin, ymmärtää ihminen sitä tai ei?

Tottakai totuuden tuominen, on totuutta ja muu on ihmisestä, jos se on Jumalan sanaa vastaan, mitä voimme lukea raamatusta. En nyt ymmärrä asia yhteyttä kuitenkaan, tuohon lainaukseen verrattuna sinänsä, vai jatkatko ajatusta?
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 16:23

Jukka-Pekka kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Mitä on valehtelu, kaikkinainen valehtelu, "riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtelevansa vai ei.

Rauhaa lonelyrider!

Tarkentaisitko jollakin esimerkillä, mitä tarkoitat lähinnä...."riippumatta siitä, ymmärtääkö ihminen itse valehtevansa vai ei."

Asiat voivat jäädä sille tasolle, ettei ihminen itse tiedosta valehtelevansa... mutta tässä tapauksessa Jumala on voimallinen näyttämään salaisetkin synnit, jotka on ihmisen sydämessä, näin että ihminen voi tehdä parannuksen. Toisaalta ihminen voi valehdella ihan tietoisestikin, mutta ei myönnä sitä, joko sen vuoksi että "luonne ei anna periksi" tai voihan kyseessä olla sille tasolle viety sydämessä oleva asia, että ihminen ei välitä edes, vaikka valehtelee eli kokee oikeutetuksi sen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 16:25

Niin, vaikka en tuonut mitään suoraa kopiota raamatusta, asiat voi sanoa raamatun sanan mukaan, niin etteivät ne ole vastaan sitä. Esim. valehtelu on aina väärin, se on mielestäni sanan mukaista ja oikein, näin koen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Joulu 2012 16:28

lonelyrider kirjoitti:Niin, otit tuosta tuon lainauksen tekstistäni? Oliko siinä jotain väärää, kaikkinainen valehtelu on väärin, ymmärtää ihminen sitä tai ei?

Tottakai totuuden tuominen, on totuutta ja muu on ihmisestä, jos se on Jumalan sanaa vastaan, mitä voimme lukea raamatusta. En nyt ymmärrä asia yhteyttä kuitenkaan, tuohon lainaukseen verrattuna sinänsä, vai jatkatko ajatusta?

Jos tämä oli minulle niin koitin vastata sinun esittämään kysymykseen. Jumalan sanaa vastaan puhuminen on valehtelua riippumatta siitä ymmärtääkö ihminen edes valehtelevansa. Sillä maallinen ja inhimillinen viisaus joka on Jumalan sanaa vastaan on perkeleellistä (valheen isän) viisautta eli valhetta. Toin tämän pointin keskusteluun ja ymmärsin kysymyksestäsi että tällaista kyselit?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Joulu 2012 16:29

lonelyrider kirjoitti:Niin, vaikka en tuonut mitään suoraa kopiota raamatusta, asiat voi sanoa raamatun sanan mukaan, niin etteivät ne ole vastaan sitä. Esim. valehtelu on aina väärin, se on mielestäni sanan mukaista ja oikein, näin koen.

:thumb:
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Joulu 2012 16:33

No niin, mulla saattaa olla huono tapa, että heittelen kysymyksiä ilmaan(siis ilman että varsinaisesti kysyn mitään)... eli mun pitäisi varmaan miettiä kirjoittaessani vähän tuota mun viestimistä... mutta joo, saa tuoda lisää asiaa muutenkin ja selventää... tuli vaan, että laitoinko jotain sanan vastaista, vaikken niin kokenut tekeväni... mutta asia selvä, eli selvensit asiaa pidemmälle.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 19. Joulu 2012 17:09

No niin...taisin alkaa ajattelemaan ihan käytännön elämän kannalta asiaa valehtelu. Otan esimerkin vaan ihan vaikkapa meidän auton väristä. Minusta se on metallinhohtokulta väriltään. Joku toinen on arvioinut omin silmin sen värin metallinhohtobeigeksi. Joku taas näkee sen metallinhohtoruskeana ja rekisteriotteessa
MUISTAAKSENI lukee, että vaal.ruskea. Eräs kuvaili väriä metallinhohtohiekka. Kuka valehtelee? Valokuvakin vääristää joskus väriä...

Toinen esimerkki. Minulla on lievähKÖ punavihervärisokeus, jonka kanssa olen hankaluuksissa vihreän ja punaisen sekoittuessa keskenään. En havaitse punaisia esim. puolukoita vihreän keskeltä toisin kuin sellainen, jolla ei ole punavihervärisokseutta, lievääkään. Jos menen puolukkaan metsään ja sanon jollekin ihmiselle, että metsässä ei ollut paljoa puolukoita, vaikka siellä oli, niin valehtelenko vaiko en? En edes aina muista sitä, että minulla tälläinen vaiva on ja siitä on koitunut hankaluuksiakin :oops:

Hengellisessä mielessä aiemmin asia onkin tuotu terveesti esille....joten siihen minulla ei ole tarpeen puuttua.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu