Onpa tähän ketjuun tullut tekstiä, kun olen päivän tai pari ollut muissa puuhissa

… Nytkin pitäisi lukea perjantain tenttiin, mutta en millään saa motivaatiota tämän syksyn viimeiseen tenttiin

.
Aloitan nyt kuitenkin siitä, kun Toni sanoi minun lisäävän 5.Moos.4 kohdan opetukseen jotain, mitä siinä ei ole. Siis kun yhdistän jakeessa mainitut kuvan tekemisen kuvan palvomiseen, joka jakeessa myöhemmin mainitaan. Kuitenkin Toni myös itse lisää raamatunkohtaan jotain, mitä siellä ei ole, eli sanoo, että Jumala ei näyttänyt itsestään muotoa, jotta kansa ei olisi tehnyt Hänestä kuvaa. Tätähän ei suoraan kuitenkaan sanota. Sanotaan, että Jumala ei näyttänyt itsestään muotoa ja sanotaan, että palvottavan jumalankuvan tekeminen ei ole oikein, mutta näitä kahta asiaa ei Raamatussa yhdistetä toisiinsa. Tarkoitukseni ei nyt kuitenkaan ole saivarrella näiden sanajärjestysten kanssa, vaan ilmaista, että meistä ihmisistä ihan jokainen lukiessaan tekstiä täyttää rivien välit omilla ajatuksillaan. Siksi on vaarallista mennä sanomaan, että minä ymmärrän tämän asian oikein ja toiset väärin. Jos alkaa ajatella, että minä olen rikas enkä mitään tarvitse, niin onkin juuri se köyhä ja alaston. Siispä minäkään en voi varmaksi sanoa, kuka tässä asiassa on oikeassa, mutta itse olen asian ymmärtänyt Raamatusta ja Pyhän Hengen todistuksen kautta niin kuin olen tässä ketjussa esiin tuonut, eli palvottavien jumalankuvien tekeminen on väärin. Enkä tämän perusteella suosittele esimerkiksi joidenkin isojen alttaritaulujen tai krusifiksien asettamista kokouspaikkoihin tai koteihin, ettei niistä ajan myötä tule palvonnan kohteita, kuten kävi esimerkiksi vaskikäärmeelle.
Petri taas sanoi: ”Ei Jumala ole kaikessa mitä Hän on luonut. Jumala on kaikessa mitä Hän on luonut on New Age oppia. Jumala asuu Pyhän Henkensä kautta vain uudestisyntyneissä uskovissa, eikä missään muualla luoduissaan.” Tiedän kyllä itsekin tuollaisen äiti maa –opin, jonka mukaan kaikki on jumalaa, mutta en aikaisemmilla sanoillani tarkoittanut sitä, vaan samaa, mitä Paavali puhuessaan uskosta osattomille:
”…sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme (Apt.17:28)…” Uskon, että Jumala on kaikkialla läsnä oleva ja kaikki mitä Hänen luomassa maailmassa tapahtuu, tapahtuu Hänen sallimissa rajoissa. Pahan valta maailmassa on alistettu Jumalan kaikkivaltiuden alle.
Muslimit ovat muuten tulleet siihen tulokseen Muhammedin suhteen, että häntä saa kuvissa esittää, mutta hänelle ei tule piirtää kasvoja lainkaan… Mutta siis jos Raamatun kuvantekokieltoa tulkittaisiin täysin kirjaimellisesti yhdistelemättä mitään käskyn osia toisiinsa, eli täyttämättä rivien välejä omilla ajatuksilla, niin siinähän sanotaan, että ei tule tehdä kuvaa miehistä, ei naisista, ei eläimistä eikä mistään, mikä tarkoittaisi myös esimerkiksi valokuvaamisen kieltämistä. Tiedän, että on uskovia, jotka tulkitsevat asian ihan näin kirjaimellisesti ja pysyttelevät erossa mahdollisimman pitkälle ihan kaikista kuvista, mutta voin sanoa, että nykymaailmassa se on hieman hankalaa… Sitten taas jotkut ajattelevat käskyn tarkoittavan vain patsaita, koska siinä sanotaan, että ei tule tehdä minkään muotoista patsasta, eikä maalauksista yms. puhuta.
Nyt en ikävä kyllä ehtinyt lukea kaikkia ketjun kirjoituksia, mutta tästä jatketaan iloisin mielin ja Herrassa Jeesuksessa toisamme kunnioittaen ja rakastaen, eikö vaan..?