Herman kirjoitti:PetriFB kirjoitti:Sanoit ettet ole sanonut ettei kuvista tarvitse erottautua. Mutta sitten sanoit että meidän tulee erottautua eksytyksiin liittyvistä kuvista, koska ne liittyvät eksytyksiin. Koska et ole linjassa Raamatun sanan kanssa, niin siksi joudut soutamaan ja huopaamaan ja korjaamaan koko ajan mitä olet sanonut, koska sanomisesi ajautuu koko ajan ristiriitaan, kun se pidä yhtä totuuden kanssa.
En ole sanonut, että esimerkiksi katolisen tai ortodoksisen kirkon käyttämistä kuvista ei tarvitse erottautua, vaan olen ainoastaan sanonut, että niistä täytyy erottautua. Olemme siis yhtä mieltä siitä, että niistä täytyy erottautua, enkä ole missään kohden kirjoittanut mitään muuta. Mutta erottautumisen syystä olemme eri mieltä, minä olen sitä mieltä että niistä tulee erottautua siksi, koska ne liittyvät eksyttäviin oppeihin. Ei siksi, että kuvat itsessään olisivat jotain muuta kuin pelkkiä kuvia,Katolisen ja ortodoksisen kirkon liittyvät eksytyksiin, koska niiden oppi sekä kuvat edustavat eksytystä. Onko siis kat. ja ort. kuvat sinulle vieläkin tavallisia kuvia vai tulisiko sinun erottautua niistä koska ne edustavat eksytystä?
Kuten olen koko ajan sanonut, kuvat itsessään ovat pelkkiä kuvia (ilman mitään maagista), mutta liitettynä eksytyksiin tulee niistä erottautua siksi koska ne liittyvät eksytyksiin.Sinun ristiriitasi on siinä kun pidit kat. ja ort kuvia tavallisina kuvina, mutta kun Raamatusta löytyi paikka, josta kävi ilmi, että Jumalan kansa tuli heittää pois muiden tekemät jumalankuvat, niin muutit ajatustasi sanoen, että vain eksytyksiin liittyvistä kuvista tulee erottautua.
En muuttanut ajatustani. Jos olisin alunperin kirjoittanut, ettei kuvista tarvitse erottautua, niin olisin muuttanut sitä, mutta en ole koskaan sellaista kirjoittanut. Alunperin kirjoitin vain siitä näkökulmasta mitä kuvat itsessään ovat, en siitä näkökulmasta että ne liittyvät eksytyksiin. Sitten kun kirjoitin, että niistä täytyy erottautua, lisäsin asiaan näkökulman siitä, että ne liittyvät eksytyksiin. Samalla tavalla Paavali kirjoitti epäjumalille uhratusta lihasta; ensin hän sanoi, että ei ole epäjumalia ja että liha on vain tavallista lihaa, mutta toisessa kohdassa hän sanoi, että todistukseksi muille on hyvä erottautua siitä lihasta.Herman sinä kyselet paljon kaikenlaista. Minäkin kysyn sinulta muutaman kysymyksen:
5 Moos 27:15 ‘Kirottu olkoon se, joka tekee jumalankuvan, veistetyn tai valetun, taitajan käden tekemän, kauhistukseksi Herralle, ja joka salaa sen pystyttää’. Ja kaikki kansa vastatkoon ja sanokoon: ‘Amen’.
Onko tuossa kohdassa kirous sen päällä, joka tekee jumalankuvan?
Onko tuossa kohdassa kirous sen päällä, joka salaa laittaa jumalankuvan esille?
Onko tuossa kohdassa kirous sen päällä, joka tekee Jumalankuva ja palvoo sitä?
Onko tuossa kohdassa kirous sen päällä, joka palvoo jumalankuvia?
Tuossa jakeessa ei alkutekstin mukaan sanota mitään Jumalan kuvasta. Sana "jumalankuva" on itse asiassa tuossa jakeessa kääntäjien oma lisäys, alkukielessä puhutaan vaan veistetystä ("pecel") tai valetusta ("maccehah") kuvasta.Missä kohdassa Raamatussa lukee, että me saamme tehdä Jumalasta (Jeesus) kuvan, kunhan emme palvo sitä?
Ei missään. Mutta ei Raamatussa erikseen listata kaikkia asioita joita saamme tehdä, vaan siellä kerrotaan mitä emme saa tehdä. Tässä tapauksessa emme saa palvoa mitään Jumalan tilalla.Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
Luulla sanan voi myös kääntää sanalla olettaa, arvella, kuten jotkut käännökset tekevät. Paavali opetti ettei Jumaluutta saa luulla samanlaiseksi tai vastaavaksi kuin mitä inhimillinen taide tai ajatus kuvailee.
Ei tässä ymmärtääkseni kukaan niin luulekaan. Olen monta kertaa sanonut, että en luule Jeesuksen olleen sen näköinen kuin "Jeesuksen kuvissa" oleva mies. Eli tuohon sanon Aamen.
Et vastannut kysymyksiini, jotka sinulle esitin. Mielelläni haluaisin kuulla vastauksesi esittämiini kysymyksiin.
Pecel tarkoittaa epäjumalaa sekä kuvaa. Jumalankuva on epäjumalankuva. Ei tämä asia tästä miksikään muutu.
Sinä sanoit aikaisemmin, että kat. ja ort. kuvat ovat tavallisia kuvia sinulle. Miksi sinä nyt sitten erottaudut tavallisista kuvista?
Jos kerran Raamatussa ei sanota missään että Jumalasta saisi tehdä kuvan kuten itsekin myönsit, niin miksi sitten opetat vastoin Raamattua, että Jumalasta saa tehdä kuvan?
Toivoisin myös että vastaat aikaisempiin kysymyksiini johon et vastannut.
Herman: Jos joku piirtää Jeesuksesta kuvan, vaikka Hänestä ei pystytä oikeasti piirtämään kuvaa millainen Hän todellisuudessa on niin edustaako kuva valhetta vai totuutta?
Eli jos nyt piirrän tämän kuvan, enkä ajattele sen kuvaavan Jeesusta vaan pidän sitä tikku-ukkona, niin en ole rikkonut Jumalan käskyjä enkä ole epäjumalanpalvelija.
Mutta jos sitten otan tämän kuvan ja käytän sitä välineenä vaikkapa opettaessani evankeliumin kertomuksia kuvaamaan Jeesusta, rikon mielestänne Jumalan käskyä ja olen epäjumalanpalvelija.
Sitten opetuksen jälkeen en enää sano enkä ajattele kuvan Jeesuksen kuvaksi vaan ajattelen sen olevan tikku-ukko, niin teidän mukaanne en enää ole epäjumalanpalvelija.
Mutta nyt kuva pitää kuitenkin tuhota, koska se on jotenkin maagisesti muuttunut epäjumalankuvaksi kun hetkellisesti käytin sitä välineenä evankeliumin opetuksessa.
Tällaisia tilanteita teidän opetuksenne käytännössä synnyttää.
Herman: Jos uskova juuri uskoontullut poikamies katsoo naista ei himoiten eikä tiedä, että himo naista kohtaan on syntiä, mutta sen jälkeen katseellaan himoaa häntä, ja sen jälkeen ei himoitse, niin tekikö hän missään kohden syntiä ja missä kohden hän teki syntiä ja missä kohden hän ei tehnyt syntiä?
Jos teet vastoin Jumalan sanaa joko tietoisesti tai tiedostamatta, niin silloin teet aina syntiä. Et voi omalla ajatuksella kumota selkeätä Jumalan sanan opetusta, mutta voit rikkoa sitä vastaan.
Kun kerran Jumala sanoo sanassaan, että älä tee Jumalan kuvaa, niin et sinä sitä pysty omalla ajatuksellasi muuttamaan tavalliseksi kuvaksi:
Apt 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
Jumalan sanaa et voi kumota oman ajatuksesi voimalla, mutta voit olla uskomatta sitä tai kiertää sitä sekä kapinoida sitä vastaan.
Aina kun toimimme vastoin Jumalan sanan opetusta, niin siinä kohden sydämessämme on epäjumalanpalveluksen hedelmä:
1Sa 15:23 For rebellion is as the sin of witchcraft, and stubbornness is as iniquity and idolatry. Because thou hast rejected the word of the LORD, he hath also rejected thee from being king.
Hylkimällä (emme usko) Jumalan sanaa me olemme kapinassa Jumalaa vastaan ja epäjumalanpalveluksessa sillä alueella. Kyse on siis aika vakavasta asiasta.
Matt 5:
17 ¶ Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
Herman: Jompi kumpi ryhmä (salli jumalankuvat - ei salli jumalankuvia) joutuu kantamaan iankaikkisesti sen seurauksia, että kumoaa Jumalan Käskyistä (Kymmenen Käskyä) yhdenkin Käskyn. Ymmärrätkö kuinka vakavasta asiasta on kysymys? Tämä ei ole pelastuskysymys, mutta voi vaikuttaa meidän iankaikkisuutemme merkittävästi.