Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvantekokielto

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 18:27

Tulkitsen kaksi viimeistäkin "Kyllä"-vastauksiksi.

Eli käytännössä opetat, että kaikki kuvat ovat sallittuja jos emme itse ajattele niiden kuvaavan Jumalaa/Jeesusta, mutta jos joku toinen sanoo minkä tahansa kuvan kuvaavan Jumalaa/Jeesusta, meidän pitää se tuhota. Tähän asti ollaan puhuttu pelkästään Jeesusta esittävistä kuvista, mutta koska Jumalan käskyssä puhutaan myös nelijalkaisten, lintujen yms kuvista, niin käytännössä opetuksesi mukaan, jos joku tulee kotiimme ja sanoo kotoamme löytyvien kuvien edustavan hänelle Jumalaa, täytyy meidän heittää nuo kuvat pois.

Jos joku tulee kotiini ja sanoo valokuvani koirastani edustavan hänelle Jumalaa niin sanon ettei koirani ole Jumala ja sanon myös ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Voin myös esitellä koirani hänelle ja todistaa sen ettei koirani ole Jumala. Mutta jos hän silti pitää koiraani ja hänen kuvaansa Jumalan kuvana voin hänen takiaan laittaa koirani kuvan pois todistaakseni sen etten minä halua olla tukemassa sellaisia harhaisia käsityksiä ja tulkintoja.

Olen myös sanonut että me tiedämme ettei mikään kuva oikeasti kuvaa Jumalaa/Jeesusta ja sen vuoksi uskova ei saa olla tukemassa ja kannattamassa mitään sellaisia kuvia joilla jotkut koittavat kuvata Jumalaa/Jeesusta. Sillä Jumalasta ei saa koittaa tehdä minkäänlaista kuvaa.

Olen kirjoittanut moneen otteeseen että en koita kumota Jumalan sanaa, vaan sinun opetuksiasi. Alkaa jo mennä väärän todistuksen antamisen puolelle toimintasi.

Ja minä sanoin että omien sanojesi mukaan koitat kumota kuvantekokieltoa. Kuvantekokielto löytyy tästä:

5 Moos 4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 19:40

toni l kirjoitti:Jos joku tulee kotiini ja sanoo valokuvani koirastani edustavan hänelle Jumalaa niin sanon ettei koirani ole Jumala ja sanon myös ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Voin myös esitellä koirani hänelle ja todistaa sen ettei koirani ole Jumala. Mutta jos hän silti pitää koiraani ja hänen kuvaansa Jumalan kuvana voin hänen takiaan laittaa koirani kuvan pois todistaakseni sen etten minä halua olla tukemassa sellaisia harhaisia käsityksiä ja tulkintoja.

Ok. Mielenkiinnosta kysyn, mitä tuumaavat tästä muut joiden mielestä Jumalan käsky koskee ylipäätään kuvien tekemistä.

toni l kirjoitti:Ja minä sanoin että omien sanojesi mukaan koitat kumota kuvantekokieltoa.

No jos lukee toisen kirjoituksia täysin oman mielen mukaan valikoiden, sanoja asiayhteydestä ja kokonaisuudesta irroittaen, luullen tietävänsä toista paremmin mitä hän oikeastaan tarkoittaa, niin ehkä sitä voi päätyä tuollaiseen ajatukseen. Mutta kuitenkin jo sivulla 1 kirjoittamissani viesteissä ilmenee, että uskon käskyyn jossa kielletään tekemästä jumalankuvia enkä koita sitä kumota. Sinä vain ymmärrät sen eri tavalla.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Joulu 2012 19:49

Kysymys on siitä, ketä se edustaa ja kuka ymmärtää sen edustavan Jumalan kuvaa. Kyse on siis siitä, että pitää olla ymmärrys asiaan, ennenkuin voidaan asiasta tuomita.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 19:56

Jumalan sanaa tai Jumalan käskyä ei voi kiertää pelkästään ajattelemalla toisin. Siksi se mitä täällä opetetaan (esim Toni ja Petri) ei ole Jumalasta, koska tätä opetusta voi kiertää vain ajattelemalla toisin. Toni esimerkiksi sanoi, että Jeesuksen ajoilta peräisin olevan ristiinnaulitun miehen kuvaa voisi pitää seinällä, jos ei pidä sitä Jeesuksen kuvana. Vaikka on mahdollista, että se on alunperin tehty Jeesuksen kuvaksi. Mutta jos pitää sitä Jeesuksen kuvana, niin sitä ei saa pitää seinällään. Jos tämä opetus olisi totta, niin silloin voisi "tehdä parannuksen" ainoastaan ajattelemalla toisin. Eli että ei enää ajatella kuvan esittävän Jeesusta. Mutta ei se ole mitään parannuksentekoa. Ei Jumalan käskyjä voi tuolla tavalla kiertää.
Herman

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 20:01

No jos lukee toisen kirjoituksia täysin oman mielen mukaan valikoiden, sanoja asiayhteydestä ja kokonaisuudesta irroittaen, luullen tietävänsä toista paremmin mitä hän oikeastaan tarkoittaa, niin ehkä sitä voi päätyä tuollaiseen ajatukseen. Mutta kuitenkin jo sivulla 1 kirjoittamissani viesteissä ilmenee, että uskon käskyyn jossa kielletään tekemästä jumalankuvia enkä koita sitä kumota. Sinä vain ymmärrät sen eri tavalla.

Hermannin 1 sivun kirjoitukset: Alkukielessä noissa kohdissa, jotka on käännetty suomenkielisessä raamatussa että "älä tee jumalankuvaa", puhutaan pelkästään kuvista. Eli Raamatussa ei sanota, että "älä tee Jumalasta kuvaa". Sellainen kielto olisi ihan älytön, koska ei Jumalasta voi tehdä kuvaa. Olen kyllä samalla linjalla kääntäjien kanssa, että kuvat tarkoittavat jumalankuvia. Mutta jumalankuva on ihan eri asia kuin Jumalan kuva. Jumalankuva (yhdyssana) tarkoittaa kuvaa jota palvotaan, kun taas Jumalan kuva (ei yhdyssana) tarkoittaa kuva Jumalasta.

Mutta siis myös tuo sana "jumalankuva" on kääntäjien tulkintaa, kun alkutekstissä puhutaan tosiaan pelkästä kuvasta. Siis näissä kohdissa:

Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. (2.Moos.2:4)

...ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa... (5.Moos.4:16)

Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. (5.Moos.5:8)

Minä pitäydyn mahdollisimman kirjaimellisesti alkukielessä, ja tulkitsen hebrean sanan 'pesel' tarkoittavan kuvaa jota palvotaan. Sana tarkoittaa kirjaimellisesti kaiverrettua kuvaa tai patsasta, ja asiayhteydestä ilmenee sen näissä asiayhteyksissä tarkoittavan nimenomaan palvottavaa selalista, eli lyhyesti sanottuna jumalankuvaa tai epäjumalankuvaa (nämä ovat sama asia).

5 Moos 4:12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,

17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa.

Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena.

Lisäksi tässä ei puhuta mitään kuvien palvonnasta vaan ainoastaan niiden tekemisestä. Kohta siis opettaa selkeästi ettei Jumalasta saa koittaa tehdä minkäänlaista kuvaa ja siksi Jumala ei näyttänyt muotoaan kansalle ettei kansa olisi toiminut kelvottomasti. Raamattu siis kieltää tekemästä Jumalan kuvaa. Kielto ei ole älytön koska ihmiset ovat koittaneet tehdä Jumalasta kuvia niin ihmisten kuin eläintenkin muotoisia. Vaikka Jumalasta ei oikeaa totuudellista kuvaa voikkaan tehdä on kielto selkeä koska ihmiset ovat koittaneet tehdä Jumalasta kuvia itselleen ja tämän Jumalan laki juurikin kieltää.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 20:14

Herman kirjoitti:Jumalan sanaa tai Jumalan käskyä ei voi kiertää pelkästään ajattelemalla toisin. Siksi se mitä täällä opetetaan (esim Toni ja Petri) ei ole Jumalasta, koska tätä opetusta voi kiertää vain ajattelemalla toisin. Toni esimerkiksi sanoi, että Jeesuksen ajoilta peräisin olevan ristiinnaulitun miehen kuvaa voisi pitää seinällä, jos ei pidä sitä Jeesuksen kuvana. Vaikka on mahdollista, että se on alunperin tehty Jeesuksen kuvaksi. Mutta jos pitää sitä Jeesuksen kuvana, niin sitä ei saa pitää seinällään. Jos tämä opetus olisi totta, niin silloin voisi "tehdä parannuksen" ainoastaan ajattelemalla toisin. Eli että ei enää ajatella kuvan esittävän Jeesusta. Mutta ei se ole mitään parannuksentekoa. Ei Jumalan käskyjä voi tuolla tavalla kiertää.

Jumalasta ei saa tehdä mitään kuvaa ja tämä käsky koskee kaikkia. Herman olen sanonut sinulle monta kertaa että tiedämme sen ettei mikään kuva kuvaa oikeasti Jeesusta tai Jumalaa mutta jos tiedämme sen että jollakin kuvalla on koitettu kuvata Jumalaa niin sellaista kuvaa ei kannata pitää sillä kuvalla on rikottu Jumalan lakia eli tehty syntiä. Eli kyseessä ei ole mikään ajatusleikki vaan se ettemme osallistu tämän maailman epäjumalankuviin Jumalasta.

Tärkeintä on se ettei itse sano ja opeta joidenkin kuvien olevan Jumalan kuvia sillä Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Teoista ja sanoista joudumme tuomiolle. Emme saa epäjumalankuvia Jumalasta pois maailmasta mutta emme saa olla millään tasolla tukemassa ja kannattamassa näitä Jumalasta tehtyjä epäjumalankuvia joita maailma on pullollaan.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 11. Joulu 2012 20:29

toni l kirjoitti:
Herman kirjoitti:Jumalan sanaa tai Jumalan käskyä ei voi kiertää pelkästään ajattelemalla toisin. Siksi se mitä täällä opetetaan (esim Toni ja Petri) ei ole Jumalasta, koska tätä opetusta voi kiertää vain ajattelemalla toisin. Toni esimerkiksi sanoi, että Jeesuksen ajoilta peräisin olevan ristiinnaulitun miehen kuvaa voisi pitää seinällä, jos ei pidä sitä Jeesuksen kuvana. Vaikka on mahdollista, että se on alunperin tehty Jeesuksen kuvaksi. Mutta jos pitää sitä Jeesuksen kuvana, niin sitä ei saa pitää seinällään. Jos tämä opetus olisi totta, niin silloin voisi "tehdä parannuksen" ainoastaan ajattelemalla toisin. Eli että ei enää ajatella kuvan esittävän Jeesusta. Mutta ei se ole mitään parannuksentekoa. Ei Jumalan käskyjä voi tuolla tavalla kiertää.

Jumalasta ei saa tehdä mitään kuvaa ja tämä käsky koskee kaikkia. Herman olen sanonut sinulle monta kertaa että tiedämme sen ettei mikään kuva kuvaa oikeasti Jeesusta tai Jumalaa mutta jos tiedämme sen että jollakin kuvalla on koitettu kuvata Jumalaa niin sellaista kuvaa ei kannata pitää sillä kuvalla on rikottu Jumalan lakia eli tehty syntiä. Eli kyseessä ei ole mikään ajatusleikki vaan se ettemme osallistu tämän maailman epäjumalankuviin Jumalasta.

Tärkeintä on se ettei itse sano ja opeta joidenkin kuvien olevan Jumalan kuvia sillä Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Teoista ja sanoista joudumme tuomiolle. Emme saa epäjumalankuvia Jumalasta pois maailmasta mutta emme saa olla millään tasolla tukemassa ja kannattamassa näitä Jumalasta tehtyjä epäjumalankuvia joita maailma on pullollaan.

Mutta opetuksesi kanssa homma menee ajatusleikiksi. Jos "parannuksentekoon" riittää se, että ajattelee ja sanoo eri tavalla, niin minusta tuo ei ole ollenkaan tervettä oppia.

Mitä tulee siihen koitanko kumota Jumalan sanaa, niin olen yhä sitä mieltä ettei Jumalan sanassa sanota "Älä tee kuvaa Jumalasta". Siellä sanotaan "älä tee itsellesi jumalankuvaa", ja jumalankuva (=epäjumalankuva) tarkoittaa patsasta tai muuta kuvaa jota palvotaan. Hengellinen opetus on, älä anna minkään tulla rakkaammaksi kuin Herra.
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Joulu 2012 20:46

No, siis kyllä minä ymmärrän ajatuksen että ristiinnaulitun miehen kuvaa voisi pitää seinällä, jos ei olisi mitään tajua, että mitä se esittää, kuka nyt sellaista haluaisi nyt sitten pitää taidepläjäyksenä? eli miksi niitä ristiinnaulitun kuvia pidetään, koska se esittää tiettyä henkilöä, joka sattuu olemaan Korkeimman Poika, Jumala itsekin

... mutta kun siihen syntyy ymmärrys, niin sitten todella asia on eri... Sillä ei oikeastaan ole sinällään merkitystä tietämättömälle, vaan sille joka tietää asian oikean laidan... kuvan tekijä, joka tekee jumalista kuvia ja sille, joka tämän käskyn tietäen, silti jumalankuvia pitää sallittuina. Eli kyse on siis ymmärryksestä ja teosta, ei sille ole tuomiota, joka ei tiedä, Jumala on oikeudenmukainen, eikä tuomitse syyttömiä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 11. Joulu 2012 20:49

Herman kirjoitti:
toni l kirjoitti:

Mutta opetuksesi kanssa homma menee ajatusleikiksi. Jos "parannuksentekoon" riittää se, että ajattelee ja sanoo eri tavalla, niin minusta tuo ei ole ollenkaan tervettä oppia.

Mitä tulee siihen koitanko kumota Jumalan sanaa, niin olen yhä sitä mieltä ettei Jumalan sanassa sanota "Älä tee kuvaa Jumalasta". Siellä sanotaan "älä tee itsellesi jumalankuvaa", ja jumalankuva (=epäjumalankuva) tarkoittaa patsasta tai muuta kuvaa jota palvotaan. Hengellinen opetus on, älä anna minkään tulla rakkaammaksi kuin Herra.

Kyse ei ole yhdestä sanasta, vaan ymmärryksestä. Yleensäkin asioista, joita tekee elämässään, kun niihin tulee ymmärrys ja silti tekee väärin, on siihen eri tavalla tuomio kuin silloin jos ei ymmärrä mitä tekee.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Joulu 2012 20:53

Herman kirjoitti:
toni l kirjoitti:

Sinä olet nyt itse rakentanut tuon ajatusleikin ja siihen kuuluvan parannuksenteon. Minä olen sanonut ettei Jumalasta saa tehdä minkäänlaista kuvaa eikä mitään kuvaa saa sanoa Jumalan kuvaksi.

5.Moos.4:15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-

Jos Jumalasta koittaa tehdä kuvaa tulee siitä automaattisesti epäjumalankuva. Tässä Raamattu opettaa ettei Jumalasta saa tehdä minkäänlaista kuvaa (epäjumalankuva). Jae 15 kertoo että kyseessä on kielto tehdä Herrasta kuvaa ja siksi Hän ei näyttänyt muotoaan kansalle jotta se ei pääsisi toimimaan kelvottomasti. Tässä sanotaan siis ettei Herrasta saa tehdä itselle minkäänlaista kuvaa (epäjumalankuva). Tässä ei puhuta kuvan palvomisesta yhtään mitään vaan epäjumalan kuvan tekemisestä Herrasta. Kohta kieltää tekemästä Herrasta jonka muotoa ei näkynyt itselle epäjumalankuvaa. Kaikki kuvat Jumalasta ovat epäjumalankuvia sillä ne eivät ole oikeita kuvia Jumalasta ja kohta kieltää siis sen ettei Jumalasta saa koittaa tehdä minkäänlaista kuvaa.

Kuvat joita ihmiset ovat koittaneet tehdä Jumalasta ovat epäjumalankuvia vaikka niitä ei palvottaisikaan ja näiden kuvien tekemisen kohta kieltää. Kohta ei mainitse sanallakaan kuvien palvomista.
toni t
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu