Leea kirjoitti:Olen miettinyt samaa mitä aloittaja eli miten nuihin toivotuksiin voisi vastata sujuvasti. En enää itse vietä joulua, ennen viime joulua sanoin asiasta jo perheenjäsenille ja ystäville. Perinteet on ihmisille todella tärkeitä ja sen valitettavasti huomaa jopa uskovien keskuudessa jos mainitsee ettei joulu ole kristillinen juhla. Joskus voisi jopa harkita että pakenisi joulun ajaksi jonnekkin autiolle saarelle sen verran alkanut rasittaa tämä katolinen/pakana juhla

Entäs jos tekis semmoisen kortin, johon on koottu jouluun liittyviä faktoja, esim. nämä (wikipediasta), ja jakais sitä kaikille joulun toivottelijoille:
- Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä.
- Kirkko äänesti ja yhdisti hallinnollisella käskyllä alkujaan syyrialaisperäisen aurinkojumalan Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhlaan 350-luvulla
- Luukkaan evankeliumissa mainitaan, että Jeesuksen syntyessä paimenet olivat laitumella yöllä. Tämä antaa ymmärtää, ettei kertomus sijoitu ainakaan joulukuuhun, sillä se on tuolla alueella kylmä ja sateinen kuukausi, ja laumat vietiin yöksi katettuun suojaan.
- Protestanttisen reformaation jälkeen puritaanien kaltaiset ryhmät vastustivat joulun viettoa
- Katolinen kirkko käyttää joulusta latinalaista nimitystä Dies Natalis Domini, joka tarkoittaa Herran syntymäpäivää
- Charles Dickensin romaani Joululaulu vuonna 1843 elvytti ihmisten hiipumassa olevan kiinnostuksen juhlaan. Samana vuonna ilmestyi ensimmäinen painettu joulukortti
- Pikkulintujen ruokkiminen jouluna on vanha tapa ja kuuluu talonpoikaiskulttuurin viljelytaikuuteen. Muinaissuomalaiset mahdollisesti ajattelivat, että kuolleet eli sielulinnut olivat elävien kanssa mukana keskitalven juhlassa
- Kaikki protestanttiset kirkot eivät hyväksy haudoilla käyntiä tavan pakanallisen alkuperän vuoksi. Kekrin kuuluneet vainajien hyvittely- ja kestitystavat siirtyivät jouluun
- Aikaisemmin luterilainen kirkko suhtautui joulukirkkoon ankarasti. Jos ei ollut kirkossa, sai vuosittaisilla kinkereillä julkiset nuhteet
- Tapa syödä runsaasti jouluaterialla periytyy muinaissuomalaisilta ja liittyy maatalousvuoden kiertoon sekä talvipäivänseisauksen tienoilla vietettyyn valon juhlaan
samaan syssyyn voisi lisätä tietoa uudestavuodesta (olen valanut itsekin lyijytinat jos toisetkin elämäni aikana, mutta en nyt pariin vuoteen enää ole sitä tehnyt, kun tajusin että lyijytina on ongelmajätettä. Olen aina tiennyt että se ennustelu on ihan turhaa mutta vanhemmillani oli semmoinen tapa, se oli vain huvin vuoksi koska ei kukaan meistä oikeasti uskonut että tina kertoisi tulevaisuuden tapahtumia, eli perinteessä oltiin kiinni.
- Uudenvuodenkenkiä sanotaan uudenvuodentinoiksi, vaikka useimmissa nykyisin myytävissä uudenvuodentinoissa on todellisuudessa tinaa vain muutama prosentti, loput lyijyä, joka on ihmiselle myrkyllinen raskasmetalli