Hyvää joulua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: joulu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 26. Marras 2012 12:38

Oikeastaan mun neuvoni oli huonointalaatua mitä voi toiselle antaa.

Mitään palvomisjuhlia, jotka ovat sulautuneet jostain muista rituaaleista, ei tulisi viettää, ainakin tulisi ymmärtää etteivät ne tulisi edustaa itselle mitään. Sinänsä en tiedä, mitä pahaa on syödä kinkkua ja antaa ihmisille lahjoja vaikka joka päivä, jos niikseen on. Tämä on minun kantani.

Sinänsä olen huono neuvomaan, koska perheeni ei kokonaisena ole vielä uskossa, niin että ei minusta voi tulla "hirmuäitiä tai puolisoa" joka kaiken ottaa pois ja takoo raamatulla päähän. Nainen voi olla aika voimaton näissä asioissa, jos perheen pää, ei vedä samaa köyttä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Antti » 26. Marras 2012 12:42

Meillä vietetään perinteinen joulu, joulukuusineen ja lahjoineen. Siihen ei liity meillä mitään uskonnollista menoa. Syödään vaan ja ollaan yhdessä :)
Antti

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 26. Marras 2012 13:03

Itselläkin oli tästä pientä ahdistusta.

Meinaan suhtautua kuin muihinkin pakanajuhliin eli osallistun siihen osioon joka ei ole pakanallista. Itselleni nämä juhlat eivät ole mitään uskonnollisia menoja eikä varmaankaan monelle muullekkaan. Samalla viivalla vaikka uuden ostoskeskuksen avajaisten kanssa.

Tämä osio on tietenkin itsensä räjäyttäminen tuhtiin kuntoon tortuilla ja kinkuilla.(Mässäys, tiedän tiedän...) :-P

Onhan se kiva olla läheisten kanssa yhdessä seurustelemassa ja nauttimassa hyvästä ruuasta ja yhdessäolosta.

Ehkäpä koitan antaa pieniä litsareita Raamatusta ja tuputtaa vähän uskoani vaivihkaa. En silti Raamatulla lyö olantakaa , pieni litsari riittänee aiheesta, "uskon asioita voi ajatella myös joulun jälkeen". Sitten kun kiusallinen hiljaisuus on vallinnut hetken aikaa ja sukulaiset ovat vaivaantuneina pyörineet hetken tuolillaan ja katelleet kaikkiin muihin ilmansuuntiin kuin jossa istun niin vaihdan puheen aihetta armeliaasti. Saatampa todistaa uskoontulostani ja katsoa josko joku haluaisi illantullen puhella asian tiimoilta lisääkin.
Viimeksi muokannut Mikko Murpatti päivämäärä 26. Marras 2012 13:07, muokattu yhteensä 1 kerran
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Mikko Murpatti

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2012 13:04

*
Minä sain kutsun pikkujoulujuhliin. Niin aloin kamppailla tämän asian kanssa ja miettiä kans...
Pikkujoulujuhlia järjestänyt on itse uskova nainen ja hän on luterilainen. Hän on ennen ollut helluntailainen mutta kääntyi takaisin luterilaiseksi. Helluntailaiset ovat käyttäytynyt häntä kohtaan väärin ja hän on paljon kärsinyt...

Ja hänellä on paljon opiskeltavaa mutta joulun jälkeen tilanne kuulemma helpottuu niin sit ajattelen kertoa hänelle siitä joulusta hienovaraisesti. Hänen takia tulen mukaan juhlimaan.
Varmaan Jumala ymmärtää minua että minä tulen juhliin vain hänen takia. Jos haluatte niin voisitteko muistaa häntä rukouksin että hän alkaisi ymmärtää että joulu on pakanallinen juhla?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 26. Marras 2012 13:06

Mä olen kaiketi ehkä "kiinni" hyvin vahvasti joulunperinteessä. Monella on se tilanne että joulu on olut lapsuudessa jo aikamoista helvettoa.. Perinteinen SUOMI-jouluhan kuvataan jo elokuvissakin. Todellisuutta on ollut vaimon ja lasten karkaaminen talvisen yön selkään hankeen kun ukko kännipäissään alkanut ammuskella. Joulut ovat monelle olleet vanhempien hillittömän ryyppäämisen ja riehumisen katselemista..=( Moni nykyinen ei-uskovakin antaa paltut sen vuoksi koko juhlalle..

Mutta itselläni ei niin ole ollut..meillä jouluisin aina kaikki ollut kunnossa. On rauhalista ja saa rentoutua suklaiden ja lihapatojen äärellä. Ei ryypiskellä eikä rällätä. Siksi joulusta olevat hyvät muistot ja kaverienkin kanssa olemiset ja hiljentyminen mulle TODELLA niin harmaan arjen keskeltä on jotain mistyä ei haluisi koskaan luopua. mun arkeni o TDELLA HARMAATA.. yksinäistä,liikaa työtä..siksi joulu on mulle "henkireikä" hetkeksi tuosta yksinäisyydestä ja raadannasta
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777

ViestiKirjoittaja Eetu » 26. Marras 2012 15:36

lonelyrider kirjoitti:Tämä on jokavuotinen aloitus muuten... toistuu varmaan ensijoulun aikoihinkin ;) Tee omantuntosi mukaan, siinä minulta neuvo.

Hyvä neuvo, kiitos :)
Eetu

ViestiKirjoittaja Eetu » 26. Marras 2012 15:55

lonelyrider kirjoitti:Oikeastaan mun neuvoni oli huonointalaatua mitä voi toiselle antaa.

Mitään palvomisjuhlia, jotka ovat sulautuneet jostain muista rituaaleista, ei tulisi viettää, ainakin tulisi ymmärtää etteivät ne tulisi edustaa itselle mitään. Sinänsä en tiedä, mitä pahaa on syödä kinkkua ja antaa ihmisille lahjoja vaikka joka päivä, jos niikseen on. Tämä on minun kantani.

Sinänsä olen huono neuvomaan, koska perheeni ei kokonaisena ole vielä uskossa, niin että ei minusta voi tulla "hirmuäitiä tai puolisoa" joka kaiken ottaa pois ja takoo raamatulla päähän. Nainen voi olla aika voimaton näissä asioissa, jos perheen pää, ei vedä samaa köyttä.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Joulukinkku

"Muinais-skandinaavien talvipäivänseisausjuhlassa ennen kristinuskoa uhrattiin ja syötiin pyhitetty sika Freyr-jumalalle. Sianteurastamisen perinne jouluna jatkui kristinuskon tulon jälkeen ja säilyi useina perinneruokina (makkaroina ja leipänä kostutettuna sianläskiin), joista joulukinkku on keskeisin."

"Kasvissyöjien joulupöydässä kinkun korvikkeena voi tarjoilla esimerkiksi niin sanottua seitankinkkua" eli Satan-kinkkua?

https://meggomae.wordpress.com/2008/04/21/seitan-satan/

Santa = Satan?

https://www.biblebelievers.com/jmelton/SantaClause.html

(Petrin tekstissä olikin näitä yhtäläisyyksiä jo, mutta tuossa vielä enkuksi samaa asiaa)
Eetu

ViestiKirjoittaja Juha » 26. Marras 2012 17:02

Ei joulunvietossa sinänsä vikaa ole mielestäni, kunhan sille ei anna sellaista arvoa että sitä viettää Jeesuksen syntymäpäivänä. Itse en sano joulua Jeesuksen syntymäpäiväksi koska se ei sitä ole. Monet viettävät joulua perinteen vuoksi tai perhejuhlana. Se on minullekin nykyisin syy osallistua joulun viettämiseen. Joulun viettäminen maallisista syistä ei ole sen kummempi asia kuin jonkun toisen maallisen juhlankaan viettäminen.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Juha
Site Admin

ViestiKirjoittaja Leea » 26. Marras 2012 18:31

Olen miettinyt samaa mitä aloittaja eli miten nuihin toivotuksiin voisi vastata sujuvasti. En enää itse vietä joulua, ennen viime joulua sanoin asiasta jo perheenjäsenille ja ystäville. Perinteet on ihmisille todella tärkeitä ja sen valitettavasti huomaa jopa uskovien keskuudessa jos mainitsee ettei joulu ole kristillinen juhla. Joskus voisi jopa harkita että pakenisi joulun ajaksi jonnekkin autiolle saarelle sen verran alkanut rasittaa tämä katolinen/pakana juhla :)
Leea

ViestiKirjoittaja Eetu » 26. Marras 2012 23:09

Leea kirjoitti:Olen miettinyt samaa mitä aloittaja eli miten nuihin toivotuksiin voisi vastata sujuvasti. En enää itse vietä joulua, ennen viime joulua sanoin asiasta jo perheenjäsenille ja ystäville. Perinteet on ihmisille todella tärkeitä ja sen valitettavasti huomaa jopa uskovien keskuudessa jos mainitsee ettei joulu ole kristillinen juhla. Joskus voisi jopa harkita että pakenisi joulun ajaksi jonnekkin autiolle saarelle sen verran alkanut rasittaa tämä katolinen/pakana juhla :)

Entäs jos tekis semmoisen kortin, johon on koottu jouluun liittyviä faktoja, esim. nämä (wikipediasta), ja jakais sitä kaikille joulun toivottelijoille:

- Talvipäivänseisauksena 25. joulukuuta oli Sol Invictuksen eli Voittamattoman auringon päivä.

- Kirkko äänesti ja yhdisti hallinnollisella käskyllä alkujaan syyrialaisperäisen aurinkojumalan Sol Invictuksen päivän juhlat Jeesuksen syntymäjuhlaan 350-luvulla

- Luukkaan evankeliumissa mainitaan, että Jeesuksen syntyessä paimenet olivat laitumella yöllä. Tämä antaa ymmärtää, ettei kertomus sijoitu ainakaan joulukuuhun, sillä se on tuolla alueella kylmä ja sateinen kuukausi, ja laumat vietiin yöksi katettuun suojaan.

- Protestanttisen reformaation jälkeen puritaanien kaltaiset ryhmät vastustivat joulun viettoa

- Katolinen kirkko käyttää joulusta latinalaista nimitystä Dies Natalis Domini, joka tarkoittaa Herran syntymäpäivää

- Charles Dickensin romaani Joululaulu vuonna 1843 elvytti ihmisten hiipumassa olevan kiinnostuksen juhlaan. Samana vuonna ilmestyi ensimmäinen painettu joulukortti

- Pikkulintujen ruokkiminen jouluna on vanha tapa ja kuuluu talonpoikaiskulttuurin viljelytaikuuteen. Muinaissuomalaiset mahdollisesti ajattelivat, että kuolleet eli sielulinnut olivat elävien kanssa mukana keskitalven juhlassa

- Kaikki protestanttiset kirkot eivät hyväksy haudoilla käyntiä tavan pakanallisen alkuperän vuoksi. Kekrin kuuluneet vainajien hyvittely- ja kestitystavat siirtyivät jouluun

- Aikaisemmin luterilainen kirkko suhtautui joulukirkkoon ankarasti. Jos ei ollut kirkossa, sai vuosittaisilla kinkereillä julkiset nuhteet

- Tapa syödä runsaasti jouluaterialla periytyy muinaissuomalaisilta ja liittyy maatalousvuoden kiertoon sekä talvipäivänseisauksen tienoilla vietettyyn valon juhlaan

samaan syssyyn voisi lisätä tietoa uudestavuodesta (olen valanut itsekin lyijytinat jos toisetkin elämäni aikana, mutta en nyt pariin vuoteen enää ole sitä tehnyt, kun tajusin että lyijytina on ongelmajätettä. Olen aina tiennyt että se ennustelu on ihan turhaa mutta vanhemmillani oli semmoinen tapa, se oli vain huvin vuoksi koska ei kukaan meistä oikeasti uskonut että tina kertoisi tulevaisuuden tapahtumia, eli perinteessä oltiin kiinni.

- Uudenvuodenkenkiä sanotaan uudenvuodentinoiksi, vaikka useimmissa nykyisin myytävissä uudenvuodentinoissa on todellisuudessa tinaa vain muutama prosentti, loput lyijyä, joka on ihmiselle myrkyllinen raskasmetalli
Eetu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu