Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Marras 2012 16:24

Lonelyrider.

Kun Jumala sanoo ensimmäisessä mooseksen kirjassa... "Tehkäämme ihminen kuvaksemme...", oliko Jeesus silloin mielestäsi mukana luomassa ihmistä.

Ok, voisin ymmärtää ajatuksen kulun... mutta jos Jeesus on samaa Henkeä Isän kanssa, eikö silloin myös Jeesus tee samoja tekoja Isän kanssa?

Oli, mutta ei Jeesuksena, ei lihaan tulleena, ei sellaisena kuin me saimme hänet tuntea lihaan tulleena, vaan henkenä, sellaisena kuin hän oli ennen maailman luomista.

Alussa Jeesus oli Isässä, yhtä, kaikki mitä oli, oli Jumala, ei ollut muuta.
Ja Jumalasta kaikki on lähtenyt, hän ei "katsonut" mitään ulkopuolella olevaa, koska ei ollut katsottavaa, oli vain Jumala ja hänen tietoisuutensa, viisautensa, voimansa, kaikki oli hänessä, kaikki mitä ikinä onkaan tullut olemaan, ne olivat hänessä sisällä, ajatuksissa, tietoisuudessa.
Kaikki olivat täydellisesti yhtä, yhdessä.
sitten hän puhui sitä mitä hänessä oli, ja se tuli olemaan.
Ensimmäinen "teko" oli puhua, hänen puheensa, hänen sanansa, koska hän on sanansa kautta kaiken luonut.
Ja se sana on Jumalasta syntynyt, tehdäkseen hänen tahtonsa.
Se oli ensimmäinen mikä Jumalasta lähti, syntyi, täynnä hänen tahtoaan ja ominaisuuksiaan.
hänen puheensa, sanansa joka teki sen mitä varten se oli lähtenyt.
niin kuin Jeesuskin sanoi: Minun sanani ovat henki ja elämä.
Se sana on voimaa, henkeä, jossa on sanojansa tahto itsessään.
Se täyttää lähettäjänsä tahdon.
"Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi"

Näin minä sen käsitän ja sitä on todella vaikeaa pukea sanoiksi.

Lisään vielä tämän:

Matt. 21:21 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: 'Kohoa ja heittäydy mereen', niin se tapahtuisi.

Eli tällainen on Jumalan sana.
Kun sinä sanot esim: vuori, nouse ilmaan.
sen sanan voimasta se vuori nousee ilmaan, se pysyy ilmassa sen sanan voimasta.
Sinä et sitä nosta käsilläsi, vaan se sana jonka sanoit se toteuttaa tahtosi.
Mutta se sana ei tule tyhjästä, se tulee sinusta, sinä olet sen luoja ja käskijä.
Se on kuin palvelija "poika" ja sinä olet sen sanan lähde, eli "isä".
Näin ymmärrän miksi hän tuli täyttämään Isän tahdon, miksi hän Poika (sana) ja Isä ovat yhtä.
Viimeksi muokannut Minä vain päivämäärä 24. Marras 2012 16:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 16:30

toni l kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Sinänsä minäkään en ymmärrä, että pitäisi jokin tietty lause toistaa perässä, sisältö ratkaisee enemmän, asiahan pitää ymmärtääkin, että voi vastata. Uskoisin, että aikoinaankaan opetuslasten ei tarvinnut uskovia testailla tällä tietyllä kysymyksellä ja sitten päättää että onko tämä Jumalan palvelija vai ei.

On tietysti asioita joihin voi vastata kyllä tai ei.

Minä vain, tarkoitat siis että? Jeesus on samaa Henkeä kuin Isä, onko näin mielestäsi? Mutta Jeesus ei ole Isä, vaan Poika?

Sen mielestäni olet tuonut esiin, että uskot Jeesuksen olleen lihaan tullut... mutta onko se Jumalan Henki, joka tuli lihaksi? Se ei tarkoita että ajattelisi Jeesuksen olevan persoonana Isä, vaikka on samaa Henkeä Isän kanssa.

1.Joh.4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Niin juuri, eli pitää koetella, mutta koettelu ei tarkoita jonkin tietyn pätkän perässä toistamista ja sillä toteamista että nyt on hyvä. Eli kuten roomalaiskirjeessä sanotaan, tarvitaan lisäksi sydämen usko, yksin suun tunnustus ei välttämättä riitä, jos ei ole sydämen uskoa. Tottakai usko tulee näkyviin siinä, että uskaltaa tunnustaa ihmisten edessä että Jeesus on Herra, mutta se ei tarkoita, että vainoharhaisesti toistelemme kaikkien muiden uskovien vakuudeksi, että "ihan varmasti nyt, uskokaa pois, olen ihan samanmielinen kuin tekin, läpäisin testin"
lonelyrider

ViestiKirjoittaja toni t » 24. Marras 2012 16:42

lonelyrider kirjoitti:
toni l kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Sinänsä minäkään en ymmärrä, että pitäisi jokin tietty lause toistaa perässä, sisältö ratkaisee enemmän, asiahan pitää ymmärtääkin, että voi vastata. Uskoisin, että aikoinaankaan opetuslasten ei tarvinnut uskovia testailla tällä tietyllä kysymyksellä ja sitten päättää että onko tämä Jumalan palvelija vai ei.

On tietysti asioita joihin voi vastata kyllä tai ei.

Minä vain, tarkoitat siis että? Jeesus on samaa Henkeä kuin Isä, onko näin mielestäsi? Mutta Jeesus ei ole Isä, vaan Poika?

Sen mielestäni olet tuonut esiin, että uskot Jeesuksen olleen lihaan tullut... mutta onko se Jumalan Henki, joka tuli lihaksi? Se ei tarkoita että ajattelisi Jeesuksen olevan persoonana Isä, vaikka on samaa Henkeä Isän kanssa.

1.Joh.4:1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Niin juuri, eli pitää koetella, mutta koettelu ei tarkoita jonkin tietyn pätkän perässä toistamista ja sillä toteamista että nyt on hyvä. Eli kuten roomalaiskirjeessä sanotaan, tarvitaan lisäksi sydämen usko, yksin suun tunnustus ei välttämättä riitä, jos ei ole sydämen uskoa. Tottakai usko tulee näkyviin siinä, että uskaltaa tunnustaa ihmisten edessä että Jeesus on Herra, mutta se ei tarkoita, että vainoharhaisesti toistelemme kaikkien muiden uskovien vakuudeksi, että "ihan varmasti nyt, uskokaa pois, olen ihan samanmielinen kuin tekin, läpäisin testin"

Ei tietenkään tarkoita mitään vainoharhoja eihän sellaista ole kukaan väittänytkään. Jumalan sana antaa kuitenkin ohjeen miten tunnistaa henget jotka eivät ole Jumalasta. Jumalan sana auttaa tunnistamaan eksytyksen ja siksi siellä on ohje miten koetella henget ovatko ne Jumalasta. saatanasta olevat henget eivät kirkasta Herraa Jeesusta siihen asemaan miksi Raamattu kirkastaa. saatanasta olevat henget eivät tunnusta Herraa Jeesusta lihaksi tulleeksi Herra Jhwh:ksi taivaasta sillä se on pelastus kysymys. Tämä asia on konkreettisesti voitu havaita tässä ketjussa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 16:44

"Oli, mutta ei Jeesuksena, ei lihaan tulleena, ei sellaisena kuin me saimme hänet tuntea lihaan tulleena, vaan henkenä, sellaisena kuin hän oli ennen maailman luomista."

Ok, tämän ymmärrän... mutta sitten.

Alussa Jeesus oli Isässä, yhtä, kaikki mitä oli, oli Jumala, ei ollut muuta.
Ja Jumalasta kaikki on lähtenyt, hän ei "katsonut" mitään ulkopuolella olevaa, koska ei ollut katsottavaa, oli vain Jumala ja hänen tietoisuutensa, viisautensa, voimansa, kaikki oli hänessä, kaikki mitä ikinä onkaan tullut olemaan, ne olivat hänessä sisällä, ajatuksissa, tietoisuudessa.
Kaikki olivat täydellisesti yhtä, yhdessä.
sitten hän puhui sitä mitä hänessä oli, ja se tuli olemaan.
Ensimmäinen "teko" oli puhua, hänen puheensa, hänen sanansa, koska hän on sanansa kautta kaiken luonut.
Ja se sana on Jumalasta syntynyt, tehdäkseen hänen tahtonsa.
Se oli ensimmäinen mikä Jumalasta lähti, syntyi, täynnä hänen tahtoaan ja ominaisuuksiaan.
hänen puheensa, sanansa joka teki sen mitä varten se oli lähtenyt.
niin kuin Jeesuskin sanoi: Minun sanani ovat henki ja elämä.
Se sana on voimaa, henkeä, jossa on sanojansa tahto itsessään.
Se täyttää lähettäjänsä tahdon.
"Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi"

Näin minä sen käsitän ja sitä on todella vaikeaa pukea sanoiksi."

Ymmärrän, että vaikea pukea sanoiksi, en ehkä täysin ymmärrä mitä haluat sanoa, ehkä osan...nämä eivät ole minulle itsellenikään yksinkertaisia asioita... oletko muuten miettinyt luomiskertomuksen alkua. Jumala sanoo ""Tulkoon valkeus" Ja valkeus tuli". Mitä ajattelet tästä valkeudesta? Vielä ei oltu luotu aurinkoa, kuuta tai tähtiä. Oli siis olemassa valkeus ja pimeys, mutta entä jos ne eivät olleet silminnähtäviä asioita, vaan niiden ulottuvuus oli henkimaailmassa. Siis tämä on ihan lisäpohdintaa asiaan...
lonelyrider

ViestiKirjoittaja tanu » 24. Marras 2012 17:13

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 20:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Marras 2012 17:19

Lonelyrider.

Ymmärrän, että vaikea pukea sanoiksi, en ehkä täysin ymmärrä mitä haluat sanoa, ehkä osan...nämä eivät ole minulle itsellenikään yksinkertaisia asioita... oletko muuten miettinyt luomiskertomuksen alkua. Jumala sanoo ""Tulkoon valkeus" Ja valkeus tuli". Mitä ajattelet tästä valkeudesta? Vielä ei oltu luotu aurinkoa, kuuta tai tähtiä. Oli siis olemassa valkeus ja pimeys, mutta entä jos ne eivät olleet silminnähtäviä asioita, vaan niiden ulottuvuus oli henkimaailmassa. Siis tämä on ihan lisäpohdintaa asiaan...

Olen miettinyt tätä.
Se ensimmäinen valo tuli sanan voimasta, Sana joka valaisee pimeydessä.
Se ei ollut auringon valoa vaan Jumalan sanan voimasta tullut valo.
Sen lähde oli Jumala, ei aurinko, Hänen sanansa tuli valoksi.

Se ei ole silmin nähtävää valoa, se on hengen valoa.
Sillä hän ei sammuttanut valoa, se on vieläkin ja me emme sitä silmillä näe.
Koska me emme näe Jeesuksen kirkkautta, muutoin kuin Hengen silmien kautta.
Ei hän sokaise meidän silmiämme valon kirkkaudella.
Vaan hänen Hengellinen kirkkautensa teki näkevistä sokeita ja sokeista näkeviä.
Mutta hänen valtansa ulottui myös lihaan asti joten hän teki lihallisista sokeista näkeviä oikeasti.
Koska Jumalan voima ei ole rajoitettu vain hengellisiin, se on yli kaiken.
Minä vain

ViestiKirjoittaja Minä vain » 24. Marras 2012 17:27

tanu.

Jos uskon peruskysymyksistä aletaan hyväksymään kompromisseja ja omia tulkintoja, niin ollaan kyllä aika vaarallisella tiellä.

Mielestäni tässä ketjussa on ollut kaksi tuollaista perusasiaa:
1. Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa
2. Jeesus on Jumala

Noista ei voi tinkiä suuntaan tai toiseen. Ja on kyseenalaista alkaa vääntää ja kääntää noita asioita ja mennä siihen mukaan. Asioista voi keskustella, mutta uskonasioista vain tiettyyn rajaan asti.

1.Mutta nuo ovat juuri tulkintoja, koska uskovat sanovat raamattua Jumalan sanaksi ja raamattu kuvaa Jeesusta Jumalan sanana. (uskoisin, että raamatun mukaankin olen lähempänä totuutta)
2.Ja Jeesus on lihaksi tullut Jumalan sana joka sanoi, tuntisivat sinut joka yksin olet totinen Jumala. Ja hän kuvaa itseään Poikana joka on lähtenyt toteuttamaan Isän tahdon.

Ja nämä ovat minulle totta.
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 17:42

Minä vain kirjoitti:Lonelyrider.

Olen miettinyt tätä.
Se ensimmäinen valo tuli sanan voimasta, Sana joka valaisee pimeydessä.
Se ei ollut auringon valoa vaan Jumalan sanan voimasta tullut valo.
Sen lähde oli Jumala, ei aurinko, Hänen sanansa tuli valoksi.

Se ei ole silmin nähtävää valoa, se on hengen valoa.
Sillä hän ei sammuttanut valoa, se on vieläkin ja me emme sitä silmillä näe.
Koska me emme näe Jeesuksen kirkkautta, muutoin kuin Hengen silmien kautta.
Ei hän sokaise meidän silmiämme valon kirkkaudella.
Vaan hänen Hengellinen kirkkautensa teki näkevistä sokeita ja sokeista näkeviä.
Mutta hänen valtansa ulottui myös lihaan asti joten hän teki lihallisista sokeista näkeviä oikeasti.
Koska Jumalan voima ei ole rajoitettu vain hengellisiin, se on yli kaiken.

Alan kyllä pikkuhiljaa ymmärtämään sun juttujasi... ehkä mut kivitetään tämän takia, mitä sanon ;)
lonelyrider

ViestiKirjoittaja tanu » 24. Marras 2012 19:30

-
Viimeksi muokannut tanu päivämäärä 17. Loka 2017 20:55, muokattu yhteensä 1 kerran
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 24. Marras 2012 19:58

tanu kirjoitti:Kukaan tässä ole ketään kivittämässä.
(Luuk.6): 37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

Olen TODELLA huolissani sinusta "lonelyrider".

Rakas Taivaanisä, pyhä Kaikkivaltias Jumala. Tuo totuus esille tässä asiassa.
Isä tapahtukoon Sinun tahtosi. Herramme Jeesuksen nimessä. Amen.

No, tanu... olet turhaan huolissasi. Sanoin ymmärtäväni... mitään opetusta en ole periaatteessa ottanut edes vastaan, olen keskustellut asioista minä vain kanssa. Juuri se "kivittämisasia" toisaalta raapaisee myös läheltä sitä tapaa ajatella, että koetaan "että nyt täytyy olla huolissaan, että se raukka eksyy tuon eksyttäjän kourissa", vaikka mistään sellaisesta ei ole kyse. Vaikka olen nainen, se ei tarkoita, ettäkö olisin eksytettävissä tai jotenkin heikko uskossani. Kukaan ihminen tässä ei ole vaikuttanut minun ajatuksiini tai vienyt pois pohjaa uskoltani. Jos esitän ymmärtäväni tai olevani eri linjoilla ns. valtalinjan kanssa, niin se ei tarkoita eksymistä pois Herran tuntemisesta. En aio ketään ihmistä miellyttää, yhä tästä eteenpäin ja tulevaisuudessakin toivon pystyväni tietynlaiseen rehellisyyteen, jossa toiveeni, on vain kulkea Jumalan tahdon tietä ja Hänen viitoittamaa polkua eteenpäin.

Kiitos tanu kuitenkin huolehtivaisuudesta, hyvää tarkoitat ja siunausta sinulle.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu