Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu - Jumalan sana (Pentti Heiska)

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Marras 2012 18:08

Ihminen pelastuu kun uskoo Jeesukseen niinkuin Raamattu sanoo. Siksi usko Jeesukseen tulee olla Raamatun ilmoituksen mukainen. Inhimillisillä vertauksilla jossa ikäänkuin koitetaan kuvata Jumalaa voidaan tehdä todella paljon hallaa sillä ihminen ei voi käsittää täysin Jumaluutta ja siksi Jumaluus tulisi kuvata vain Jumalan ilmoittamalla tavalla (Raamatun kuvaus). Ikäänkuin vertaukset voivat ajaa pahimmillaan ihmisen eksyksiin Raamatun ilmoituksesta. Ikäänkuin vertauksilla tarkoitan sellaista jossa ihminen itse keksii vertauksia Jumalasta ja kuvaa niillä ikäänkuin Jumalaa. Raamatulliset vertaukset ovat tietysti hyviä Jumalasta sillä ne ovat Jumalan itse antamia ilmoituksia itsestään.

Minun pointtini on ollut se että Jumalaan tulee uskoa vain niinkuin Raamattu ilmoittaa sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Itse en lähtisi kuvailemaan Jumalaa Raamatun ulkopuolisilla asioilla. Ei Jumalaa tarvi duunata nykyaikaan vaan Raamatun ilmoitus Jumalasta on ainut tie oikeaan uskoon.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 19. Marras 2012 18:31

Jos lähdetään sille linjalle, niin kaikki meidän omat sanat ovat inhimillisiä yrityksiä selittää Jumalaa, ja silloin ei voisi Jumalasta puhua millään muulla kuin pelkästään Raamatun lauseita käyttäen.

No, olemme Toni olennaisimmasta asiasta täysin samaa mieltä, eli opetuksen täytyy olla Raamatun mukaista. Minun nähdäkseni me voimme myös kertoa omin sanoin Jumalasta, kunhan sanomamme on Raamatun mukainen. Jokainen toimikoon niinkuin sydän sanoo. Siunausta ja Taivaan Iskän läsnäoloa :thumb:
Herman

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Marras 2012 18:36

Siinä olen samaa mieltä, että Pyhä Henki toimii tänäkin päivänä, ei sen toiminta ole kadonnut minnekään raamatun lehdille pelkästään ja niin ettemme uskaltaisi mitään muuta tuoda kuin jakeita jakeiden perään... eli Pyhä Henki synnyttää uutta tänäkin päivänä... mutta tänäpäivänä pitää olla todella tarkkana, mitä sanomaa ottaa vastaan, koska tämä aika on jotenkin tosi "sekavaa seurakuntaa"... kun Paavali nuhteli seurakuntia, ehkä se oli alkua hajaannukselle ja tänäpäivänä pitää olla tosi varovainen siinä, mitä ääntä kuuntelee. Sinänsä ymmärrän varovaisuuden, mutta toisaalta on ymmärrettävä myös se, että Pyhä Henki toimii tänään samoin kuin eilen ja tulevaisuudessa, ei vastoin sanaansa, mutta ei jää yksiin lauseisiin jahkaamaan tai toistamaan.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 19. Marras 2012 20:26

Lonelyrider.

Eli sivulla 6 vertasin Isän ja Pojan asemaa

Minun käsitykseni on, että Isä on Jumala, Elämän lähde, kaikkivaltias. vertaan asemaa nyt faaraoon, valtaistuimella istuva.
Poika on Jumalan poika, Jeesus, joka on ihminen sekä Jumala. Vertaan Joosefin virkaan, 40 Hoida sinä minun taloani, ja sinun käskyäsi totelkoon kaikki minun kansani; ainoastaan valtaistuimen puolesta minä olen sinua korkeampi."
Herraksi sanon Jeesusta.
Koska hänen kauttaan Jumala on puhunut ja hänet meille antanut kuninkaaksi ja Herraksi, Jumalallisella vallalla.

Eli tuolla tavalla vertasin.
Mutta se Jumalan sana vertaus on lähimpänä Jeesuksen alkuperää, sillä:
Joh. 18:37 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Jeesus vastasi: "Sinäpä sen sanot, että minä olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut, että minä todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minun ääneni."
Minä vain

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 19. Marras 2012 22:52

Mutta eikö valtaistuin ole luovutettu karitsalle myös. Jumala on antanut Jeesukselle vallan tuomita eläviä ja kuolleita... mistä minulle tulee ajatus, että Jumala ja karitsa ovat samalla valtaistuimella, eikö ilmestyskirjassa puhuta yksikössä ja siinä valtaistuimella on Jumala ja karitsa. Joosefin tapauksessahan, Joosef ei ollut laillinen perijä edes.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20. Marras 2012 11:28

Lonelyrider.

Valtaistuinta ei ole luovutettu, se on kuin jaettu.
Valtaistuinhan kuvaa valtaa, ja koska Jeesukselle Isä on antanut vallan, hän silloin istuu Isän kanssa samalla istuimella.
Valta on Isän aina, hän ei sitä anna pois, sillä se valta on osa häntä.
Mutta Jeesukselle on annettu jumalallinen valta, että meillä olisi kuningas, joka totisesti on suurin, kuningasten kuningas, herrojen Herra.
Pappi, meldisekin järjestyksen mukaan, tai miten se mikään.
Voittamaton, jonka valtakunta pysyy.
Miten hän suojelisi meitä hengiltä, ellei hänen valtansa ylettysisi henkimaailmaan?

Isä itse ei tuomitse, vaan kaikki tuomio on annettu Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa.
Hänen haltuun on meidät annettu, joten pitäisi totella kuningasta.

Tuossa Joosef ja Faarao vertauksessa mielestäni tulee ilmi tämä järjestys.
Eli se jolla on valta, antaa käskyn totelkoon kaikki sinua, niin silloin se valta on annettu hänelle jolle se on sanottu.
Minä vain

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 14:40

Herman kirjoitti:Jos lähdetään sille linjalle, niin kaikki meidän omat sanat ovat inhimillisiä yrityksiä selittää Jumalaa, ja silloin ei voisi Jumalasta puhua millään muulla kuin pelkästään Raamatun lauseita käyttäen.

No, olemme Toni olennaisimmasta asiasta täysin samaa mieltä, eli opetuksen täytyy olla Raamatun mukaista. Minun nähdäkseni me voimme myös kertoa omin sanoin Jumalasta, kunhan sanomamme on Raamatun mukainen. Jokainen toimikoon niinkuin sydän sanoo. Siunausta ja Taivaan Iskän läsnäoloa :thumb:

Niin kun uskomme, julistamme ja opetamme sanaa niinkuin Raamattu sanoo niin toimimme oikein. Toki saa käyttää omia sanoja kunhan sanomamme on Raamatun mukainen. Siunausta myös sinulle Herman.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Marras 2012 14:49

lonelyrider kirjoitti:Siinä olen samaa mieltä, että Pyhä Henki toimii tänäkin päivänä, ei sen toiminta ole kadonnut minnekään raamatun lehdille pelkästään ja niin ettemme uskaltaisi mitään muuta tuoda kuin jakeita jakeiden perään... eli Pyhä Henki synnyttää uutta tänäkin päivänä... mutta tänäpäivänä pitää olla todella tarkkana, mitä sanomaa ottaa vastaan, koska tämä aika on jotenkin tosi "sekavaa seurakuntaa"... kun Paavali nuhteli seurakuntia, ehkä se oli alkua hajaannukselle ja tänäpäivänä pitää olla tosi varovainen siinä, mitä ääntä kuuntelee. Sinänsä ymmärrän varovaisuuden, mutta toisaalta on ymmärrettävä myös se, että Pyhä Henki toimii tänään samoin kuin eilen ja tulevaisuudessa, ei vastoin sanaansa, mutta ei jää yksiin lauseisiin jahkaamaan tai toistamaan.

Pyhä Henki synnyttää uutta? Mitä meinaat tarkoittaa sillä? Uuden ilmoituksen, opetuksen?

2 Piet 1:1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee.

Joh.14:26. Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä* minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen.

Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen. Tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi ja avuksi että voimme ymmärtää mitä Raamattu opettaa.

Pyhä Henki opettaa ja muistuttaa sen mitä Herra Jeesus on sanonut. Koko Raamattu on Herran Jeesuksen ilmoitus ja Pyhä Henki opettaa ja muistuttaa Jumalan sanan ilmoituksen mukaan mutta Pyhä Henki ei koskaan toimi yli sen mitä on kirjoitettu vaan vahvistaa (opettaa ja muistuttaa) Jeesuksen ilmoituksen. Pyhä Henki on siis sidoksissa Jumalan sanaan sillä Hän opettaa ja muistuttaa siitä.
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Marras 2012 17:06

...ei tietenkään uutta ilmoitusta, käsitän ilmoituksen evankeliumina, Jeesus on Vapahtaja. En henk.kohtaisesti tartu lillukan varsiin, vaan tahdon myös elää sitä uskoa... vaikka pidän raamattua tärkeänä, tahdon elää arjessa Pyhässä Hengessä ja tehdä niitä tekoja, joihin Jumala minua johdattaa. Pyhä Henki opettaa meitä elämässämme... eläähän Pyhä Henki tänä päivänäkin meissä, ei se ole jämähtänyt minnekään vuoteen "raamattu koottiin kirjaksi". Pyhä Henki luo/synnyttää uutta... vastakohta voisi olla Pyhä Henki ei luo/synnytä mitään uutta, jämähtänyt?

Missäkohtaa raamatussa sanottiin, että "tässä tämä oli finito ja Johanneksen ilmestyksen viimeiseen pisteeseen kaikki pysähtyi"?.. henk.kohtaisesti, en näe sellaista kohtaa... eliväthän Jeesuksen opetuslapsetkin Pyhässä Hengessä... Jeesus on eilen, tänään, tulevaisuudessa sama ja se Pyhä Henki mikä meissä on sama... mutta ei Pyhä Henki lopeta toimintaansa... tottakai mitään uutta ilmoitusta ei tule ja meidän tulee elää Jeesuksen opetusten mukaisesti ja Jumalan käskyjen mukaan ja niiden toimintamallien mukaan, mitä raamatussa on annettu... mutta kyllähän Pyhä Henki opettaa tänäkin päivänä henkilökohtaisesti, siihen on annettu lupaus raamatusta.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Marras 2012 17:22

Minä vain kirjoitti:Lonelyrider.

Valtaistuinta ei ole luovutettu, se on kuin jaettu.
Valtaistuinhan kuvaa valtaa, ja koska Jeesukselle Isä on antanut vallan, hän silloin istuu Isän kanssa samalla istuimella.
Valta on Isän aina, hän ei sitä anna pois, sillä se valta on osa häntä.
Mutta Jeesukselle on annettu jumalallinen valta, että meillä olisi kuningas, joka totisesti on suurin, kuningasten kuningas, herrojen Herra.
Pappi, meldisekin järjestyksen mukaan, tai miten se mikään.
Voittamaton, jonka valtakunta pysyy.
Miten hän suojelisi meitä hengiltä, ellei hänen valtansa ylettysisi henkimaailmaan?

Isä itse ei tuomitse, vaan kaikki tuomio on annettu Pojalle, että kaikki kunnioittaisivat Poikaa.
Hänen haltuun on meidät annettu, joten pitäisi totella kuningasta.

Tuossa Joosef ja Faarao vertauksessa mielestäni tulee ilmi tämä järjestys.
Eli se jolla on valta, antaa käskyn totelkoon kaikki sinua, niin silloin se valta on annettu hänelle jolle se on sanottu.

Ymmärrän kyllä nyt sinun pointin... mutta en kyllä sisäistä sitä täysin... mikä merkitys nyt tällä on aiemman keskusteluun liittyvän kanssa... lähdettiin siis, siitä että Jumalan sana on raamatussa ja Jeesuksen ja Isän sanat ovat yhtä... putoan jo ihtekin kärryiltä tämä keskustelun kanssa... ja sano nyt oppimattomalle, että miten tuon pappi meldisekin järjestyskin tähän kuuluu :)

Eikö tuo kertoisi sitä, että kun valtaistuin on jaettu, että Poika ja Isä ovat yhtä.
lonelyrider

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu