lonelyrider kirjoitti:Siinä olen samaa mieltä, että Pyhä Henki toimii tänäkin päivänä, ei sen toiminta ole kadonnut minnekään raamatun lehdille pelkästään ja niin ettemme uskaltaisi mitään muuta tuoda kuin jakeita jakeiden perään... eli Pyhä Henki synnyttää uutta tänäkin päivänä... mutta tänäpäivänä pitää olla todella tarkkana, mitä sanomaa ottaa vastaan, koska tämä aika on jotenkin tosi "sekavaa seurakuntaa"... kun Paavali nuhteli seurakuntia, ehkä se oli alkua hajaannukselle ja tänäpäivänä pitää olla tosi varovainen siinä, mitä ääntä kuuntelee. Sinänsä ymmärrän varovaisuuden, mutta toisaalta on ymmärrettävä myös se, että Pyhä Henki toimii tänään samoin kuin eilen ja tulevaisuudessa, ei vastoin sanaansa, mutta ei jää yksiin lauseisiin jahkaamaan tai toistamaan.
Pyhä Henki synnyttää uutta? Mitä meinaat tarkoittaa sillä? Uuden ilmoituksen, opetuksen?
2 Piet 1:1 Simeon Pietari, Jeesuksen Kristuksen palvelija ja apostoli, niille, jotka ovat saaneet yhtä kalliin uskon kuin mekin meidän Jumalamme ja Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen vanhurskaudessa.
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee.Joh.14:26.
Mutta Lohduttaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä* minun nimeeni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teille kaikki, mitä minä teille sanonut olen.Uudessa Testamentissa meille on ilmoitettu se millä tavalla Jumalaa tulee palvella sillä Uuteen Testamenttiin on kirjoitettu kaikki se miten Jumalaa tulee palvella ja kuinka uskoa Häneen. Tähän meille on annettu Pyhä Henki voimaksi ja avuksi että voimme ymmärtää mitä Raamattu opettaa.
Pyhä Henki opettaa ja muistuttaa sen mitä Herra Jeesus on sanonut. Koko Raamattu on Herran Jeesuksen ilmoitus ja Pyhä Henki opettaa ja muistuttaa Jumalan sanan ilmoituksen mukaan mutta Pyhä Henki ei koskaan toimi yli sen mitä on kirjoitettu vaan vahvistaa (opettaa ja muistuttaa) Jeesuksen ilmoituksen. Pyhä Henki on siis sidoksissa Jumalan sanaan sillä Hän opettaa ja muistuttaa siitä.