Kristityille vanhemmille!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristityille vanhemmille!

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Syys 2012 14:16

lonelyrider kirjoitti:Saitpa näpäytettyä, toivottavasti se antaa hyvää mieltä pitkälle tälle päivää :) Siihenhän me uskovat kykenemme, näpäyttelemään, haluan etsiä totuutta salatuinpaan saakka ja jos se häiritsee, en voi mitään.

Sanoppa missä kohtaa näpäytin :-P Mulla on se tunne usein että mua näpäytellään ...itse en sitä näköjään huomaakkaan :)

Vai tarkoitiko tuota Raamatun kohtaa ...panin varmuuden vuoksi koko luvun,en yhtä jaetta kun siitä just "näpäytettiin" :) Ei mulla oo ollut erityisesti minkäälaista mieltä niin hyvää kuin pahaa...leivoin vain piirakkaa välillä :-P
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Syys 2012 14:32

pulla kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:Saitpa näpäytettyä, toivottavasti se antaa hyvää mieltä pitkälle tälle päivää :) Siihenhän me uskovat kykenemme, näpäyttelemään, haluan etsiä totuutta salatuinpaan saakka ja jos se häiritsee, en voi mitään.

Sanoppa missä kohtaa näpäytin :-P Mulla on se tunne usein että mua näpäytellään ...itse en sitä näköjään huomaakkaan :)

Vai tarkoitiko tuota Raamatun kohtaa ...panin varmuuden vuoksi koko luvun,en yhtä jaetta kun siitä just "näpäytettiin" :) Ei mulla oo ollut erityisesti minkäälaista mieltä niin hyvää kuin pahaa...leivoin vain piirakkaa välillä :-P

Käsitin että luku jonka laitoit liittyi opettajana toimimiseen ja yleensäkin hengen hedelmiin, siihen että tulisi hillitä kieli... ja kun ajattelin ettei liittynyt keskusteluun, tai en ymmärtänyt sen liittyvän, niin otin näpäytyksenä, että yritän opettaa vaikka mun pitäisi olla hilijaa :D että näin. Kun minä siis innostun, niin välillä innostun oikeasti liikaakin ja siinä on se vaara että menee tuputtamisen makuun, vaikka tarkoitus ei ole sellainen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Syys 2012 14:37

Huomaan että tämä on aihe joka sua kiinnostaa...niin muakin :) Mutta tuolla Raamatunpaikalla tarkoitin että oliko se se jota etsit?
systeri

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Syys 2012 14:41

pulla kirjoitti:Huomaan että tämä on aihe joka sua kiinnostaa...niin muakin :) Mutta tuolla Raamatunpaikalla tarkoitin että oliko se se jota etsit?

Ei se ollu, kun sen takia väärinymmärrys tulikin. Siinä raamatunpaikassa sanotaan jotain sellaista että pois se että ajattelisimme vaikeuksien tulevan Jumalalta tai jotain vastaavaa.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja pekka » 30. Syys 2012 14:49

lonelyrider kirjoitti:
pulla kirjoitti:Huomaan että tämä on aihe joka sua kiinnostaa...niin muakin :) Mutta tuolla Raamatunpaikalla tarkoitin että oliko se se jota etsit?

Ei se ollu, kun sen takia väärinymmärrys tulikin. Siinä raamatunpaikassa sanotaan jotain sellaista että pois se että ajattelisimme vaikeuksien tulevan Jumalalta tai jotain vastaavaa.

Voisiko se olla mahdollisesti tämä:

Jaakobin kirje 1

1. Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lähettää tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle.
2. Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
3. tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
4. Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset.
5. Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
6. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee.
7. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa,
8. kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään.
9. Alhainen veli kerskatkoon ylhäisyydestään,
10. mutta rikas alhaisuudestaan, sillä hän on katoava niinkuin ruohon kukka.
11. Aurinko nousee helteineen ja kuivaa ruohon, ja sen kukka varisee, ja sen muodon sulous häviää; niin on rikaskin lakastuva retkillänsä.
12. Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!
13. Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: "Jumala minua kiusaa"; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.
14. Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee;
15. kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.
16. Älkää eksykö, rakkaat veljeni.
17. Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, valkeuksien Isältä, jonka tykönä ei ole muutosta, ei vaihteen varjoa.
18. Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
19. Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan, hidas vihaan;
20. sillä miehen viha ei tee sitä, mikä on oikein Jumalan edessä.
21. Sentähden pankaa pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja ottakaa hiljaisuudella vastaan sana, joka on teihin istutettu ja joka voi teidän sielunne pelastaa.
22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
26. Jos joku luulee olevansa jumalanpalvelija, mutta ei hillitse kieltään, vaan pettää sydämensä, niin hänen jumalanpalveluksensa on turha.
27. Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Syys 2012 15:09

Kiitos Pekka, kyllä se tuo varmasti on mitä ajoin takaa.

Huomaan kyllä nyt että siinä puhutaan kiusauksista, eikä varsinaisesti kurituksesta, etten nyt tiedä oliko tämä sananpaikka varsinaisesti nyt sitten hyvä tähän kuitenkaan

... hmmm. kiusaus, koettelemus... kuritus... ihminen kyllä luonteensa mukaisesti joutuu kuritettavaksi, kun se ihmisluonne meissä ajaa siihen. En kuitenkaan koe, että Jumalalla olisi itsetarkoituksenaan kurittaminen.

Uskon kyllä siihen, että ihminen joutuu kuritettavaksi, en kiellä kuritusta itsessään...mutta ne on omien valintojen seurausta, niinkuin itsellänikin on ollut.

Joka Jumalan tahtoa seuraa tai on tahtoa siihen, voiko Jumala kurittaa uskovaista, joka on Kristuksessa ja elää Pyhän Hengen ääntä kuunnellen? Minulle siinä on ristiriita, en tiedä olenko ainoa joka näkee siinä sellaisen. Mutta silloin siinä kävisi niin, että ikinä ei kelpaisi vaan saisi odottaa aina katastrofia ja jotain pahaa elämäänsä, ikäänkuin odottaisi että milloin se seuraava kuritus sieltä on tuloillaan, että kun seuraavasta päästiin. Uskon täydelliseen luottamukseen ja huolenpitoon, en usko että Jumala hallitsee pelon kautta.

Minulla ei ole tähän antaa muutoin kuin lupauksia raamatusta. Mielestäni Jumala kuitenkin on sanansa mittainen, kun Hän sanoo, ettei Hän anna kiveä kun pyydetään leipää. Jotenkin en tahdo suostua uskomaan että se Isä jonka tunnen käyttäytyisi mielivaltaisesti ja ei pitäisi lupauksiaan.

Sori nyt taas että paahdan menemään näitä asioita, mutta minulle tämä on kyllä henkiökohtaista ja perustavanlaatuista ja tässä on yksi uskon peruspilareista, usko Jumalaan joka antaa turvan ja huolenpidon ja kantaa läpi vaikeiden aikojenkin... voin luottaa siiihen, että Jumalalla on tarkoitus elämälleni ja tapahtumille siinä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja PetriFB » 30. Syys 2012 18:52

Tuli mieleeni tällaisia ajatuksia kun olen lukenut tätä ketjua. Tutkikaa ja koetelkaa tekstini.

Kiistatta on tietenkin selvää, että Jumalan tahdossa elävät vanhemmat ovat paras mahdollinen vaihtoehto lapsen kasvattamisessa, sillä onhan Jumala valinnut vanhemmat tähän tehtävään:

Ps 127:3 Katso, lapset ovat Herran lahja, ja kohdun hedelmä on anti.

Kotikoulu idea on hyvä juttu, jota kannatan. Kotikoulu ei ole kuitenkaan ihan kenen tahansa toteutettavissa. Ensinnäkin jos lapsen vanhemmat haluavat itse toimia vastuullisena kotikoulussa, niin silloin jommankumman on oltava kotona, eikä työelämässä. Sitten on monia asioita joita pitäisi huomioida. Seitsemänvuotias lapsi ei ole niin vastuullinen, että kykenisi yksin opiskelemaan, hän tarvitsee aikuisen ohjausta. Käytännössä vanhemman tulee kyetä toimimaan lapsen opettajana. Opettaa lukemaan, laskemaan ja opettaa se kaikki mikä lain mukaan kuuluu oppivelvollisuuteen. Kodissa opiskeleva lapsi joutuu myös tenttimään samat asiat kuin koulussa käyvät lapset (näin oli ainakin silloin kun noin 12 vuotta sitten itse harkitsimme asiaa).

Vanhemman tulee olla perehtynyt kouluaineisiin, joita lapselle opetetaan. Kotikoulu vaatii siis vanhemmalta paljon aktiivisuutta sekä osallistumista. Toinen vaihtoehto on palkata ammattiopettaja kotiin, joka on monessa tapauksessa ylivoimaista, koska ei ole varaa palkata opettajaa. Toki sekin on mahdollista, että joku toimisi vapaaehtoisesti ilman palkkaa lapsen opettajana, mutta tämä on aika harvinaista (mutta ei mahdotonta). Sekin olisi mahdollista, että uskovat vanhemmat yhdessä järjestävät lapsiensa opetuksen ja näin monipuolisesti vanhemmat voisivat kukin kykyjensä mukaan ohjata lapsia.

Kannattaa ottaa selvää onko lapsella edellytyksiä opiskella kotikoulussa, jossa oppilaan oma vastuu opiskeluun on suurempi kuin tavallisessa koulussa. Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia järjestää lapsille kotikouluja monestakin eri syystä. Ketään ei tarvitse tässä syyllistää eikä kenenkään tarvitse syyllistyä.

Yhteiskunnan alas-ajamisen seurauksena tulevaisuudessa kotikouluista voi tulla monelle lapselle vaihtoehto koulussa oppimiseen. Tätä kannattaisi pohtia ja kehitellä, sillä se voi olla hyvinkin tulevaisuutta monenkin lapsen kohdalla.

Tiedän yhden perheen, jossa on hyvät kokemukset kotikoulusta. Tässä perheessä molemmilla vanhemmilla oli mahdollisuus osallistua lasten kotikouluun. Molemmat vanhemmat olivat myös kykeneviä opettamaan kouluaineita. Perheen lapset ovat pärjänneet jatko-opinnoissa kiitettävästi ja valmistuneet arvostettuihin ammatteihin.

Jos kokee ettei ole sellainen vanhempi, jolla ei ole aikaa, kykyä tai valmiuksia toimia lapsen ohjaajana (opettajana) kotikoulussa, niin silloin kotikoulu ei ole oikea ratkaisu.

Tavallinen koulu on sitten se yleisin koulumuoto, jonka ei tarvitse olla huono vaihtoehto, vaikka siellä on sellaisia asioita, joita minä karsisin pois. Uskovan vanhemman esimerkki ja elämä, Raamatun opetus antavat lapselle hyviä eväitä koulussa oppimiseen. Kouluissa on myös paljon uskovia opettajia, joiden opetus ja suhtautuminen lapsiin on erilaista kuin jumalattomien opettajien.

Tavallisessa koulussa on huonojakin puolia, mutta ei se silti ole huono vaihtoehto, vaan voi olla hyväkin vaihtoehto, riippuen opettajista jne.

Muutama sananen lastenkasvatuksesta. Uskova pyrkii tietenkin oman parhaan kykynsä mukaan kasvattamaan lapsiaan ja siitä riippumatta ja siitä huolimatta hyvänkin kotikasvatuksen saanut uskovan kodin lapsi voi mennä maailman teille synnin pettämänä. Olen ollut seurakunnan nuorisotyössä useammalla paikkakunnalla aikoinani ja nähnyt siinä kaikenlaista.

Jokainen ihminen valitsee itse millaiseksi sydämensä rakentaa. Adamin ja Eevan toinen lapsi eli Herran mielen mukaisesti ja toinen teki surman, vaikka vanhempien esimerkki ei antanut mitään viitettä sinnepäinkään. Joskus kasvatuksessa voi olla vikaa, kun lapsen elämä menee pieleen, mutta ei aina, sillä hyvänkin kasvatuksen saanut voi valita väärän tien.

Hebr 12:
6 sillä jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa".
7 Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia. Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita?
8 Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia.
9 Ja vielä: meillä oli ruumiilliset isämme kurittajina, ja heitä me kavahdimme; emmekö paljoa ennemmin olisi alamaiset henkien Isälle, että eläisimme?
10 Sillä nuo kurittivat meitä vain muutamia päiviä varten, oman ymmärryksensä mukaan, mutta tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi hänen pyhyydestään.
11 Mikään kuritus ei tosin sillä kertaa näytä olevan iloksi, vaan murheeksi, mutta jälkeenpäin se antaa vanhurskauden rauhanhedelmän niille, jotka sen kautta ovat harjoitetut.

Jumala ei anna pahaa ja huonoa, vaan hyvää ja kuritus ei tarkoita Herran konkreettisesti lyövän meitä nyrkillä, vaan Hän sallii meidän lyövän päätä seinään oman väärän valinnan kautta. Herran kurituksen tarkoitus on päästä osalliseksi Jumalan pyhyydestä.

Jumala voi jopa sallia meidän elämäämme sairauksia ja niidenkin tarkoitus on hyvä, että kääntyisimme Hänen puoleensa. Sairaus voi myös pitää lähellä Herraa, sillä joskus kun kaikki on hyvin, niin Herran tahto voi unohtua. Joskus sairaus voi olla "siunaus". Minulla oli muutamia vuosia sitten luupiikki kurkussa, joka painoi puolet ruokatorvestani kasaan. Opin tämän sairauden aikana millaista todellinen kärsimys on ja kuinka meidän tulisi armollisesti kohdata lähimmäinen, joka elää suuren kivun keskellä.

Meidän tulisi ymmärtää, että kaikki mikä elämäämme tulee Herralta tai Hänen sallimuksestaan, niin sillä on hyvä tarkoitus meidän elämäämme, vaikka se ei siltä tuntuisi. Moni uskova ei usko, että Jumala voi antaa sairauksia, vaikka Raamattu opettaa niin. Jumalan antamassa sairaudessa ei ole kyse pahuudesta, vaan kasvattamisesta sekä palaamisesta Jumalan luokse ja Jumalan hyvän tahdon toteutumisesta ihmisen elämässä.

5 Moos 28:
58 Jos et tarkoin noudata kaikkia tämän lain sanoja, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan, niin että pelkäät tätä kunniallista ja peljättävää nimeä, Herraa, sinun Jumalaasi,
59 niin Herra panee sinun ja sinun jälkeläistesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia.
60 Hän kääntää sinua vastaan kaikki Egyptin taudit, joita sinä pelkäät, ja ne tarttuvat sinuun.
61 Ja kaikkinaisia muita sairauksia ja vaivoja, joista ei ole kirjoitettu tässä lakikirjassa, Herra nostattaa sinua vastaan, kunnes sinä tuhoudut.
62 Ja teistä, jotka ennen olitte monilukuiset kuin taivaan tähdet, jää jäljelle ainoastaan vähäinen joukko, koska et kuullut Herran, sinun Jumalasi, ääntä.

Job 33:
13 Miksi olet riidellyt häntä vastaan, jos hän ei vastaa kaikkiin ihmisen sanoihin?
14 ¶ Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata.
15 Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa,
16 silloin hän avaa ihmisten korvat ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen,
17 kääntääkseen ihmisen pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä,
18 säästääkseen hänen sielunsa haudasta ja hänen henkensä syöksymästä peitsiin.
19 ¶ Myös kuritetaan häntä tuskalla vuoteessansa, kun hänen luissaan on lakkaamaton kapina,
20 ja hänen henkensä inhoaa leipää ja hänen sielunsa herkkuruokaa.
21 Hänen lihansa kuihtuu näkymättömiin, ja hänen luunsa, ennen näkymättömät, paljastuvat.
22 Näin lähenee hänen sielunsa hautaa ja hänen henkensä kuolonvaltoja.
23 Jos silloin on hänen puolellansa enkeli, välittäjä, yksi tuhansista, todistamassa ihmisen puolesta hänen vilpittömyyttään,
24 niin Jumala armahtaa häntä ja sanoo: ‘Vapauta hänet, ettei hän mene hautaan; minä olen saanut lunastusmaksun’.
25 Silloin hänen ruumiinsa taas uhkuu nuoruuden voimaa, hän palajaa takaisin nuoruutensa päiviin.
26 Hän rukoilee Jumalaa, ja Jumala mielistyy häneen ja antaa hänen riemuiten katsella hänen kasvojaan; niin hän palauttaa ihmiselle hänen vanhurskautensa.
27 Hänpä nyt laulaa muille ihmisille ja sanoo: ‘Minä olin tehnyt syntiä ja vääristänyt oikean, mutta ei sitä kostettu minulle;
28 hän pelasti minun sieluni joutumasta hautaan, ja minun henkeni saa iloiten katsella valkeutta’.
29 ¶ Katso, kaiken tämän tekee Jumala kahdesti ja kolmastikin ihmiselle,
30 palauttaakseen hänen sielunsa haudasta ja antaakseen elämän valkeuden hänelle loistaa.

Jumala voi myös antaa sairauden ihmisen elämään, että ihminen kääntyisi pois pahoilta teiltään ja pelastuisi. Näin sairaus ei ole paha, vaan Jumalan rakkautta sielujen pelastumiseksi. Jumalan maailmassa näköala on erilainen kuin ihmisten maailmassa. Kaikki sairaudet eivät ole Jumalan antamia, vaan tulevat luonnollisten asioiden kautta esim. tupakka aiheuttaa monenlaisia sairauksia jne. Paha perkele voi myös lyödä sairaudella, jossa hän sadistina nauttii kuin ihminen kärsii.

Jumala on hyvä Jumala ja kaiken minkä Hän tekee meille, Hän tekee rakkaudesta meihin, että pääsisimme ja pääsemme osalliseksi Hänen pyhyydestään. Jumala hallitsee uskovaa rakkauden kautta ei pelon kautta, mutta voi rakkaudessaan sallia meille "kuritusta" jos emme muulla tavalla ole halukkaita yhteistyöhön Hänen kanssaan. Jos Jumala ei toimisi näin, niin Hän olisi välinpitämätön, sillä ihmisen liha haikailee aina sitä mikä ei ole Jumalan tahto. Siksi Jumala joutuu "kurittamaan", ettemme lipsu synnin teille ja iankaikkiseen eksytykseen.

Otan esimerkin. Välinpitämätön ei välitä, jos joku astuu talon ovesta ulos iankaikkiseen kadotukseen, vaan antaa hän astua ulos ja joutua kadotetuksi. Jumala välittää ja rakastaa ja kutsuu ja on valmis pitämään ihmisen vaikka sairauden kautta talossa, ettei hän joutuisi kadotetuksi. Lopulta jos ihminen ei halua, niin Jumala antaa ihmisen mennä, mutta sitä ennen Hän tekee kaikkensa, että ihminen pelastuisi.

Jumala salli jopa viattoman Poikansa kuolla, että me synninalaiset ja syylliset saisimme armahduksen ja iankaikkisen elämän. Jumala välittää ja on tehnyt kaikkensa ja tekee kaikkensa, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi, Hän on pitkämielinen ja kärsivällinen, mutta antaa ihmisen lopulta mennä jos hän ei halua olla Jumalan kanssa, mutta sitä ennen Jumala on tehnyt kaikkensa ihmisen pelastamiseksi, koska Hän rakastaa ja välittää.

Eräs asia on syytä muistaa ja se on, että Jumala ei voi tehdä syntiä! Jumala on iankaikkinen Kaikkivaltias Jumala, joka ei kykene tekemään syntiä! Kaikki mitä Jumala tekee on hyvää, muistakaamme se!
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Syys 2012 21:22

Hyvä kirjoitus Petriltä,ihan voin siihen yhtyä.
Mulla on ollut semmonen uskomus omista vaivoistani joista oon täälläkin kertonu, että Jumala sallii sen mulle että luopuisin joistain "nautintinto-aineista" elämässäni :-P
Nimittäin viimekeväinen raju suolistotulehdus kaikkine liitännäissairauksineen oli pysäyttävä.Oli pakko alkaa ajatella mitä suuhuni pistän.Uskoin ensin Herran parantaneen mun ja suolisto olikin ok kun aloin hädissäni välttää monenlaisia ruoka-aineita,mutta kun alkasin lipsua taas kaikkeen, mm mustaan kahviin suklaaseen vaaleaan leipään ja sokerisiin tuotteisiin ,vaivat palasivat.
Aloin pelätä sitä keväistä oireilua joten päätin luopua jälleen mm näistä asioista.Ja uskon että Jumala on auttanut koska se ei oo ollut kovin vaikeaa nyt ollu.Oon antanut Herralle valtuudet omaan elämääni ja sen puhdistamiseen ja tämä on yksi Rakkaudellinen kädenojennus riippuvuuksista (jotka tekevät elimistölle pahaa) kärsivälle :) .Nyt on taas olo rauhoittunut tuon karsimisen myötä...kiitos Jumalalle!
systeri

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 30. Syys 2012 21:58

Tässä vielä pari raamatun paikkaa tästä lastenkasvatusaiheesta:
"...joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias (Matt.10:37).."
"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni (Luuk.14:26)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Loka 2012 09:17

https://www.hs.fi/kotimaa/Monet+eiv%C3% ... 8972850199

Tällainen tuli vastaan aamulla uutisia lukiessa: Suomen lain mukaan fyysinen kurittaminen on laitonta, ja siitä kiini jäädessään saa ainakin sakkoja. Hämmentävää.
La­ki on yk­si­se­lit­tei­nen: pa­hoin­pi­te­ly on pa­hoin­pi­te­ly.

Kih­la­kun­nan­syyt­tä­jä Yr­jö Ree­ni­lä Hel­sin­gin syyt­tä­jän­vi­ras­tos­ta ar­vioi, et­tä lap­siin koh­dis­tu­via pa­hoin­pi­te­ly­epäi­ly­jä kä­si­tel­lään vi­ras­tos­sa vuo­sit­tain mel­kein päi­vit­täin, eli 200–300.

Ruu­miil­li­nen ku­ri­tus joh­taa ny­kyään tuo­mioi­hin.

"Tuk­ka­pöl­ly läh­tee suun­nil­leen 15 päi­vä­sa­kos­ta ylös­päin. Jos ky­sees­sä on vä­hän­kin pi­tem­pään jat­ku­nut vä­ki­val­ta ja koh­tei­na kak­si las­ta, niin ei vält­tä­mät­tä sel­viä sa­koil­la."

Val­ta­osa po­lii­sil­le­kin il­moi­te­tuis­ta las­ten pa­hoin­pi­te­lyis­tä on nii­tä, mi­tä aiem­min pi­det­tiin sal­lit­tu­na ku­ri­tuk­se­na. Ra­jum­paa vä­ki­val­taa on vä­hän.

Kotikoulusta sen verran että opettajan on itse osattava kaikki se mitä opettaa lapselleen, ja opetussuunnitelma on uskomattoman laaja nykyään. Lapselle on opetettava kaikki aina matematiikasta musiikin teoriaan asti.
JHK

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu