Jooga

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jooga

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Huhti 2012 15:07

Aurinkotervehdys, eli Surya Namaskara on fyysisen joogan perusharjoitus. Joogan harrastajien mukaan fyysisenä harjoitteena sen tarkoitus on pitää huolta kehosta selkärangasta, nivelistä ja niiden liikkuvuudesta. Aurinkotervehdys voidaan tehdä erilaisissa joogasuuntauksissa hieman eri tavalla, mutta kuitenkin melko samalla tavalla. Aurinkotervehdyksen tausta ja alkuperän on auringon palvonnassa.

Hindulainen uskonto opettaa auringonpalvonnasta ja joogan aurinkotervehdys tulee suoraan sen opetuksista. Hindulaisuudessa palvotaan Suryaa, joka on aurinko jumaluus.

Joogagurut opettavat aurinkotervehdyksen salaista tai kätkettyä opetusta. Joogagurujen mukaan aurinko symbolisoi korkeinta sielun tietoisuutta, jossa korkein lähde on sielu itse, jonka sanotaan olevan jokaisessa ihmisessä. Opetuksen mukaan suurimmalla osalla ihmistä tämä korkein sielun tietoisuus on hukassa, koska sitä ei osata etsiä. Gurut opettavat, että tämän tähden esimerkiksi joogan kautta on elvytetty esiin tieto saada ymmärrystä kuinka harjoittaa ja saada esiin sielun korkein tietoisuus. Gurujen mukaan puhdas sielutietoisuus luo ihmisen energisen chakra systeemin, joka luo fyysisen kehon.

Joogan aurinkotervehdyksen henkisen kasvun päämääränä on tervehtiä, eli palvoa aurinkoa ja kehittää ihmisen korkeinta sielua auringonpalvonnan kautta. Aurinkotervehdys ei siis ole ainoastaan pelkkä fyysinen harjoitus, vaan myös henkisen kasvun harjoitus ja auringonpalvontaa.

Totuus. Auringonpalvonta alkoi muinaisessa Babyloniassa, josta se levisi kaikkialle myös Intiaan. Jumalan sana (Raamattu) kieltää auringonpalvonnan ja pitää sitä syntinä. Auringonpalvonta on pahan saatanan eksytys, jonka kautta hän eksyttää ihmiset kumartamaan ja palvomaan luotuja taivaankappaleita Luojan sijasta:

5 Moos 17:
2 Jos sinun keskuudessasi, niiden kaupunkiesi porttien sisäpuolella, jotka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, on mies tai nainen, joka tekee sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, rikkoo hänen liittonsa,
3 ja menee ja palvelee muita jumalia ja kumartaa niitä: aurinkoa, kuuta tai kaikkea taivaan joukkoa, minkä minä olen kieltänyt,
4 ja siitä ilmoitetaan sinulle, niin että saat sen kuulla, niin tutki asia tarkoin, ja jos on totta ja varmaa, että sellaista kauhistusta on harjoitettu Israelissa,

Raamatun mukainen Jumalan palvonta tarkoittaa sitä että ihminen haluaa elää ja noudattaa Jumalan sanan (Raamattu) opetuksia.

Aurinkotervehdyksen liikkeet eivät ole pelkkiä fyysisiä harjoituksia, vaan myös pakanalliseen auringonpalvontaan kuuluvia kumarrusliikkeitä, joiden kautta palvotaan aurinkoa ja osoitetaan sille kunnioitusta. Herra Jeesus halua pelastaa ja vapauttaa sinut epäjumalanpalveluksesta, jota joogan henkinen kasvu aurinkotervehdyksineen edustaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja PetriFB » 02. Huhti 2012 21:59

Mike Shreve oli joogaguru, jolla oli yli 400 oppilaan ashram. Mike sai lapsena roomalaiskatolisen kasvatuksen. Kristinuskon ajatus yhdestä ainoasta totuudesta ja Jumalasta alkoi kuitenkin tuntumaan Mikestä varhaisteini-iässä ahdasmieliseltä ja kohtuuttomalta, että muut uskonnot olisivat väärässä. Hän päätti ettei hän enää voinut uskoa oman kulttuurinsa uskomuksia.

Mike alkoi tutkimaan ja lukemaan kirjallisuutta joka käsitteli idän uskontoja. Hän tutki innokkaasti joogaa, astraalimatkoja, mantroja, chakroja, kolmatta silmää, nirvanaa ja jumala tietoisuutta.

Eksytys. 1969 hän oli kuuntelemassa intialaista joogigurua (Bhajan). Gurun lupausten kautta Mike uskoi pääsevänsä kokemaan todellisen jumaluuden, saavuttamaan hengellisyyden sekä yliluonnollisen valtakunnan. Joogi Bhajan opetti kundaliinijoogaa, jota hän kutsui tietoisuuden joogaksi.

Mike aloitti joogan ja henkiset harjoitukset päämääränään saavuttaa valaistuminen. Henkiseen kasvuun kuului joogan fyysiset harjoitteet, meditaatio, mantrat sekä chakrojen avaaminen. Mike antautui täysin henkiseen kasvuun.

Hänelle alkoi tapahtumaan erikoisia asioita. Hän koki rauhaa sekä toisinaan irrottautumista maailmasta ruumista poistumiskokemuksen kautta, joka vei hänet ikään kuin korkeampaan maailmaan. Hän alkoi näkemän hengellisiä unia ja näkyjä. Hän alkoi pääsemään vapaaksi maysta, eli tämän maailman illuusiosta. Hän luuli, että jonain päivänä heräisi hengellisestä unestaan löytääkseen hänen todellisen minänsä, jossa hän kohtaisi luojansa.

Mike alkoi kokemaan, että hän alkoi saamaan täyttymystä omille henkisille tarpeilleen. Hän alkoi kokemaan huolta muiden ihmisten henkisestä kasvusta ja hän jätti ashramin sekä muutti toiseen kaupunkiin, jonne hän perusti oman joogakoulun.

Mike muutti Floridaan Tampan kaupunkiin, jossa hän sai opettaa neljän eri yliopiston tiloissa joogaa ja henkistä kasvua. Hänen kursseillaan alkoi käymään useita satoja ihmisiä. Mike koki että hän sai jakaa eteenpäin todellisen henkisen kasvun oppia. Hän perusti lopulta oman ashramin.

Eräänä yönä hän koki valkoisen valon kokemuksen, jossa hän koki selvästi että hänen sielunsa poistui ruumiista ja hänen sielunsa näki ajattoman voimakkaan kirkkaan säteilyn tai hohteen. Hän koki että oli saavuttanut kaikkein korkeimman meditaation tilan.

Näiden tapahtumien jälkeen sanomalehti Tampa Tribune julkaisi Mikestä artikkelin. Artikkeli kertoi Mikestä kundaliinijooga opettaja ja siitä mitä hän touhusi ja teki. Mike oli kiitollinen lehden julkaisusta ja ajatteli saavansa lisää oppilaita kursseilleen.

Jumala toimii. Eräs paikallisen kristittyjen rukousryhmän jäsen leikkasi artikkelin talteen ja laittoi sen rukousryhmän kokouspaikan seinälle. Rukousryhmä päätti, että jotkut rukoilisivat ja paastoaisivat kunnes Mike tulisi uskoon. Samoihin aikoihin Mike sai kirjeen entiseltä luokkakaveriltaan Larrylta. Larry oli ollut innokas idän uskontojen ja joogan harrastaja, mutta hän oli luopunut niistä, koska hän oli kokenut uudestisyntymisen ja uskoi nyt Herraan Jeesukseen.

Kirjeessään Larry kertoi, että uudestisyntyminen on ihan erilainen kokemus kuin mitä hän on saanut joogan kautta. Larry kirjoitti Jeesuksen olevan ainoa tie pelastukseen. Hän kirjoitti kirjeessä, että Mike et voi koskaan löytää todellista rauhaa joogan ja meditaation kautta; sinun täytyy käydä tie ristin läpi, sinun tulee uudestisyntyä, Herra Jeesus on ainoa tie iankaikkiseen elämään.

Kirjoitin Larrylle takaisin selittäen kuinka onnellinen olin, että hän oli löytänyt kristinuskon polun, joka oli hänelle oikea polku. Kirjoitin että kristinuskon väitteet eivät olleet minua varten. Minun uskomukseni oli, että kaikki uskonnot olivat erilaisia polkuja yhden ja saman jumalan luokse. Tämä oli vakaa vakaumukseni. Outoa oli kuitenkin se että en saanut mielestäni pois Larryn kirjettä. Larryn sanat kaikuivat sisälläni, vaikka en edes uskonut niihin.

Monen viikon jälkeen, Mike päätti käsitellä tämän asian. Mike ajatteli että kristinuskon hylkääminen ilman että olisi tutkinut sen väitteitä olisi epäreilua - epäreilua minulle ja Hänelle joka väittää olevansa maailman Pelastaja. Mike ymmärsi ettei hän ollut koskaan antanut Jeesukselle mahdollisuutta todistaa Itsestään. Niin Mike ajatteli, että jos Hän tosiaan oli se joka Hän väitti olevansa, enkä testaa Hänen opetuksiaan, niin saattaisin hukata ja kadottaa sitä mitä olin etsimässä. Mike ajatteli myös että jos Jeesus olisi sallinut itsensä ristiinnaulittavan ihmisten pelastuksen tähden, niin olisin velkaa Hänelle sen että avaisin sydämeni sille mahdollisuudelle, että Hänen väitteensä on totta.

Mike nousi ylös yleensä viisitoista yli kolme yöllä ja puoli neljältä hän teki erilaisia asentoja ja hengitysharjoituksia ashramissaan oppilaidensa kanssa. Puoli viidestä puoli seitsemään he harjoittivat meditaatiota ja mantra joogaa. Eräänä aamuna hän päätti poiketa normaalista rutiinistaan.

Mike meni yksikseen huoneeseen ja istui alas. Hän päätti omistaa tämän päivän Jeesukselle, jonka Larry oli sanonut olevan ainoa välimies ihmisen ja Jumalan välillä. Mike sanoi useita kertoja; "Herra Jeesus, omistan tämän päivän sinulle. Uskon sinua jos olet todellinen ja maailman Pelastaja, niin näytä tai osoita se minulle tänään. Mike luki Raamattua pääasiassa Johanneksen evankeliumista sekä Ilmestyskirjasta. Mikeä puhutteli Ilmestyskirjan kuvaus hyvän ja pahan taistelusta Israelin harmagedonissa.

Mike luki ja jatkoi rukoilemistaan. Hän odotti voimakasta yliluonnollista kohtaamista, ehkä näkyä jossa ääni puhuisi. Hän luki useita tunteja Raamattua etsien Herraa Jeesusta. Mike oli luovuttamassa aikoen hylätä väitteet Jeesuksesta, kun hän kohtasi Jeesuksen, mutta ei omalla tavalla, vaan Herran Jeesuksen tavalla ilmestyä ja kohdata syntinen ihminen.

Pelastuminen. Kent Sullivan oli opiskellut idän uskontojen opetuksia sekä harjoitti Kriya joogaa. Kent hylkäsi idän uskonnot ja joogan, koska hän alkoi uskomaan Herraan Jeesukseen. Mike ei ollut koskaan tavannut Kentiä, mutta oli kuullut hänen kääntymyksestään. Mike ja muut joogajat eivät ymmärtäneet Kentin kääntymystä, koska hän oli ollut eräs kehittyneimmistä joogaajista Tampan kaupungissa. Mike ihmetteli kuinka joku voi hylätä kaikkien uskontojen totuudet ja uskoa Jeesuksen olevan ainoa pelastuksen tie. Mike ihmetteli että mikä sai Kentin pään kääntymään. Mike ei tiennyt sitä, että hän puolestaan rukoiltiin ja paastottiin ja että Kent oli yksi rukousryhmän jäsenistä.

Juuri sinä päivänä kun Mike tutki ja etsi mahdollisuutta oliko Jeesus todella maailman Pelastaja, niin Kent päätti pestä likapyykkinsä. Jumalan Henki pysäytti Kentin ja sanoi hänelle, älä mene sinne (pesemään pyykkiä), Minulla on sinulla muuta tehtävää, mene pakettiautoosi ja aja sinne minne sinua johdatan. Kent ei siinä vaiheessa tiennyt, että joogaopettaja (Mike), jonka puolesta hän oli rukoillut olisi matkan varrella liftaamassa.

Mike oli viettänyt monta tuntia keskittyen kristinuskon väitteisiin, mutta hänen oli myös pidettävä iltapäivällä eräs joogakurssi. Mike oli luopunut omaisuudestaan ja siksi hänen oli käveltävä tai liftattava. Kun hän seisoi tien vieressä, niin hän yhä rukoili, että jos Jeesus on tosiaan tie, niin Hän jollakin tavoin ilmestyisi.

Jumalan henki johdatti Kentiä tielle, jossa Mike liftasi. Kent ei yleensä ottanut liftareita kyytiinsä, muuta kun hän näki Miken pukeutuneena intialaisittain, niin hän koki, että nyt pitää pysähtyä ja ottaa tämä liftari kyytiin. Kun Mike nousi autonkyytiin, niin hän näki autossa kuvan joka esitti Jeesusta. Mike tunsi sydämessään, ettei tämä ollut sattumaa. Mike ymmärsi, että tämä oli vastaus hänen rukouksiinsa.

Autossa oli aluksi muutaman minuutin hiljaisuus. Sitten Kent kysyi: "Ystävä, voinko kysyä sinulta kysymyksen?" Ilman epäröintiä Mike sanoi, kyllä. Kent kysyi, että oletko koskaan kokenut sitä kuinka Jeesus tulee sydämeesi. Mike vastasi, että en, mutta miten voin, sillä olen koko päivän rukoillut tätä kokemusta.

Kent vastasi että Mike voisi tulla illalla rukouskokoukseen. Mike sanoi ettei hän halua odottaa iltaan asti, koska hän on rukoillut koko päivän Jeesusta ja jos tämä on Jumalan tapa lähestyä, niin haluan kokea Jeesuksen heti nyt ja tässä. Kent ajoi auton ensimmäiselle pysähtymispaikalle ja alkoi kertomaan pelastuksen tietä.

Kun Mike oli hyväksymäisillään Jeesuksen, niin hänen mieleensä nousi opillisia esteitä. Mike esitti monta vaikeaa opillista kysymystä Kentille. Kent sanoi koko ajan, että älä välitä näistä opillisista asioista, vaan kokeile Jeesusta. Mike koitti tuoda vaikeita opillisia kysymyksiä Kentille käyttäen idän uskontojen opetuksia kysymyksissään. Kent painotti koko ajna, että älä välitä noista opillisista asioista, vaan kokeile Jeesusta.

Koska Kent oli ollut joogan ja idän uskontojen oppien pauloissa, niin hän ymmärsi Miken käsitykset sekä pelot. Kent oli viisas, sillä hän tiesi, että jos hän olisi alkanut väittelemään Miken kanssa opillisista kysymyksistä, niin Mike olisi voinut torjua sydämessään kokemuksen Jeesuksesta. Siksi Kent painotti olennaisia asioita ja toisteli Jeesuksen sanoja "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Kent ymmärsi että ihmisen pitää ensin uudestisyntyä ennen kuin hän voi ymmärtää Jumalan valtakunnan opetuksia. Jeesus on totuus ja kun Hän tulee asumaan ihmisen sydämeen, niin Pyhä Henki tulee johdattamaan ihmistä kaikkeen totuuteen. Kaikkein tärkeintä on että etsijä kokee Herran Jeesuksen läsnäolon todellisuuden. Sen jälkeen he alkavat ymmärtää mitä on todellinen Raamatun opettama kristillisyys.

Mikella oli nälkä oppia tuntemaan Jumalaa ja lopulta Kent johdatti Miken lausumaan pelastuksen rukouksen: Herra Jeesus tule sydämeeni. Pese minut verelläsi. Anna syntini anteeksi. Anna minulle iankaikkinen elämä. Täytä minut läsnäolollasi ja rakkaudellasi. Tunnustan ja myönnän, että kuolit maailman syntien tähden ja nousit ylös kuolleista. Hyväksyn sinut nyt elämäni Herraksi.

Mike tunsi lämpimän aistimuksen syvällä sydämessään. Hän koki että jokin täysin erilainen oli ottanut paikan hänen sydämessään, jokin joka oli täysin erilaista kuin kaikki aikaisemmat kokemukset.

Muutamia päiviä tämän jälkeen hän kokosi joogaoppilaansa yhteen ja sanoi heille, että hän oli ollut väärässä eikä hän ole ollut koskaan kosketuksissa todellisen Jumalan Hengen kanssa ennen kuin hän kohtasi Jeesuksen. Mike ilmoitti että hän lopettaa joogakurssit. Jotkut hänen oppilaistaan järkyttyivät, mutta osa otti vastaan pelastuksen Herrassa Jeesuksessa.

Mike ymmärsi, että kaikki yliluonnolliset kokemukset eivät ole Jumalasta, sillä vain uudestisyntynyt Herraan Jeesukseen uskova ihminen voi vain kokea todellisen Jumalan Hengen läsnäolon.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Huhti 2012 22:00

Sekaannus on jo tapahtunut ja nykyään siitä tuli kristillinen jooga. :shock: :cry:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/menovih ... sta-joogaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Huhti 2012 22:09

Samoin, meediotilaisuudet kuulemma järjestetään kirkon nimissä. :shock: :cry:

https://www.henkinenkehitys.fi/
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 04. Huhti 2012 22:15

vaisuliini kirjoitti:
Sekaannus on jo tapahtunut ja nykyään siitä tuli kristillinen jooga. :shock: :cry:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/menovih ... sta-joogaa

Valtionkirkko onkin ensimmäisenä aina kaikessa mukana. Tietenkin muutkin kirkot/seurakunnat, voivat aivan samoin maallistua ja lähteä miellyttämään ihmisiä Jumalan sanan sijaan, mutta tällä hetkellä näyttää että evankelisluterilaiset täällä Suomessa on joka paikassa ensimmäisenä menossa. Onhan ne kaikenlaiset hiljaisuuden retriititkin, mitä on ollut jo suuntaus tuonne jonnekin ihmisen omaan "mietiskelyyn", johonkin itämaiseen filosofiaan.

Meille tulee jokin ilmaislehti postilaatikkoon joka viikko, tämän alueen luterilainen kirkko sen toimittaa ja kyllä sitä kun lukee, niin ajattelee, että sen sanoma on aika kaukana siitä, mitä uskovan tulisi ajatella, lehti käsittelee lähinnä asioita miten tämä yhteiskunta yleensäkin ja soveltaa niitä sitten kirkkoon. Ihmettelin kovasti kun esimmäisiä lehtiä luin parisen vuotta sitten, että joka lehden numerossa oli juttua lesbojen ja homojen oikeuksista, lähinnä miten näkyvästi se rummutti sen puolesta, eli sen tyylisiä juttuja lähinnä lehti viljelee.
lonelyrider

Sain kutsun taipuuko kirkko joogaan seminaariin

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Syys 2012 17:44

Minua pyydettiin mukaan taipuuko kirkko seminaariin tapahtumaan. He haluavat minun puhuvan videolle, joka näytetään seminaarin paneeli-osiossa. En siis ole itse paikan päällä, vaan videoäänityksen kautta, joka kuvataan ennen seminaarin alkua. Muutaman päivän sisällä on tarkoitus mennä kuvattavaksi videolle tapahtumaa varten.

Tämä asia on kaiken kaikkiaan aika mielenkiintoinen. Koko tarina käynnistyi kun minulle tuntematon uskova mies otti minuun yhteyttä ja pyysi minua menemään puhumaan taipuuko kirkko joogaan seminaariin. Vastasin hänelle, etten varmaankaan pääse paikan päälle, mutta että kävin laittamassa e-mailia tapahtuman järjestäjille ja keskustelijoille.

Eräs tapahtuman järjestäjä vastasi pian e-mailiini ja pyöritteli ympäripyöreitä sinne tänne joogan puolesta ja sitä vastaan.

Nyt tänään usean päivän päästä hän lähestyi minua uudestaan ja pyysi minua puhumaan videolle, joka sitten näytetään seminaarin paneeli-osiossa. Totta kai suostun tällaiseen tehtävään.

Puhuttelevaa tässä oli se veli, joka koki itsensä pieneksi ja vaatimattomaksi ja kipuili voiko lähestyä minua asian kanssa. Itse asiassa en edes ajatellut pääseväni sinne puhumaan saati pyrkinytkään sinne. Jumala on ihmeellinen, sillä hän oli tämän asian takana ja laittoi veljen pyytämään minua, joka en edes uskonut että voi olla mahdollista, että menisin sinne. Tämä asia vahvisti kovin veljeä ja minua myös.

Jos koet sydämellesi, niin rukoile että voisin puhua juuri ne sanat ja asiat, jotka Herra Jeesus haluaa minun puhuvan sille videolle.

On selvää, että Jumala tahtoo totuuden esille tuomista. Meillä on ihmeitä tekevä Jumala!
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 16. Marras 2016 20:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
PetriFB

Re: Sain kutsun taipuuko kirkko joogaan seminaariin

ViestiKirjoittaja pekka » 26. Syys 2012 20:24

Todella hienoa, kiitos, ylistys ja kunnia Isälle Jumalalle ja Herralle Jeesukselle Kristukselle!

2. Tim. 1:13

Ota esikuvaksi ne terveelliset sanat, jotka olet minulta kuullut, uskossa ja rakkaudessa, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

Juud. 1:17

Mutta te, rakkaani, muistakaa nämä sanat, mitkä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat edeltäpäin puhuneet,

Ilm. 1:3

Autuas se, joka lukee, ja autuaat ne, jotka kuulevat tämän profetian sanat ja ottavat vaarin siitä, mitä siihen kirjoitettu on; sillä aika on lähellä!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Mallu » 27. Syys 2012 09:02

Muistetaan rukouksin.Kiitos Isä,että johdatuksesi oli ilmeistä tässäkin asiassa ja tahtosi saa tapahtua.Kiitos että käytät Petriä nimesi kunniaksi ja annat juuri oikeat sanat ja että monet havahtuisivat siitä missä tilassa kirkko on.
Mallu

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Syys 2012 10:13

Kiitos Pekka ja Mallu. Huomenna on kuvauspäivä.
PetriFB

ViestiKirjoittaja tanu » 28. Syys 2012 06:17

Pyhä kaikkivaltias Jumala,
kiitos että järjestit Petri-veljelle tämän mahdollisuuden puhua tästä kirkko ja jooga-aiheesta.
Isä, anna Petrille Pyhän Henkesi kautta oikeat sanat ja rauhasi.
Suo että Sinun totuutesi tulee tässä asiassa kerrotuksi.
Vaikuta niin että ihmiset jotka näkevät Petrin puheen tulevat tuntemaan totuuden tämän asian suhteen.
Kiitos Isä armostasi ja rakkaudestasi!
Herramme Jeesuksen nimessä, amen.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu