Juttutupa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Juttutupa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 31. Elo 2012 21:13

Olen itse katsonut lasteni seurana Narnian tarinoista ykkösen ja kakkosen. Ykkönen oli hyvä, mutta kakkosessa oli liikaa sellaisia isoja taistelukohtauksia ja sen takia en jaksanut enää kolmosta edes yrittää katsoa. En kyllä pidä niitä elokuvia mitenkään hengellisenä, vaikka ykkösessä olikin se leijonan uhraamisjuttu, missä oli sama idea kuin Jeesuksen uhraamisessa, eli leijona alistui itse uhriksi, vaikka olisi voittanut jos olisi taistellut vastaan. Siinä hetkessä pahikset luulivat voittaneensa, kun tappoivat leijonan, mutta oikeasti siinä hyvyys voittikin. Siis onhan varmaan sillä vaikutusta Narnian tarinoihin, että kirjoittaja on uskossa, mutta ei tarinoissa puhuta Jeesuksesta ja yksin Hänen nimessään voi pelastua.

Me uskovat ollaan kuitenkin helposti vähän sellaisia, että puolustellaan mieltymystämme maailmalliseen viihteeseen väittämällä, että siinä olisi jotain hengellistä... Kyllähän Juha Tapion musiikkiakin monet pitää ihan hengellisenä (siis sitä ei-hengellistä musiikkia), koska laulaja on uskossa. Itsekin pidän hänen musiikistaan, mutta ei se hengellistä ole. Hänen vanhempi musiikkinsa taas on hengellistä. :musics:
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Herman » 31. Elo 2012 22:25

Sitä kyllä ihmettelen, jos joku pitää Narnia-kirjaa hengellisenä. Ei kai nyt sellainen kirja voi olla hengellinen, jossa ei sanallakaan mainita Jeesusta, Jumalaa, Raamattua tai mitään muuta Raamatusta löytyvää... :roll: Vaikka kirjailija ilmeisesti on sinne paljon piilottanut viittauksia Raamattuun, niin tuskin hän itsekään ajatteli sen olevan hengellinen kirja.

Mutta jos asiaa katsotaan ihan vaan kirjallisuuden kannalta, niin ainakin oletuksena odottaisin Narnia-tarinoiden olevan keskimääräistä sopivampaa (vertauskohtana siis kaikki maailman kirjat) lukemista lapsille, ihan vaan siitä syystä että sen kirjoittaja on uskova. Silloin on oletuksena kuitenkin, että tarinan välittämä arvomaailma on Jumalan mielen mukainen, eikä antikristillinen ja epäraamatullinen kuten yhä useamman lasten- ja nuortenkirjankin tänä päivänä on :(
Herman

ViestiKirjoittaja systeri » 01. Syys 2012 21:28

On tää vaan niin "paksua"

Narniassa esiintyvä henkilö:

Andrew Ketterley on Digory Kirken eno. Hän on opiskellut taikuutta kirjoista. Hän lähettää Digoryn ja Polly Plummerin maagisten sormusten avulla toiseen maailmaan. Andrew kuvittelee olevansa hyvin mahtava taikuri ja esittää vahvaa. Kuitenkaan hän ei uskalla kokeilla vamistamiaan sormuksia itse, vaan lähettää lapset tuntemattomaan. Hän myös pelkää Valkeaa velhoa. (TS)

Wikipediasta kopsattua:
Taikurin sisarenpojan voidaan katsoa kertovan luomiskertomuksen, ja Narnian viimeisessä taistelussa voidaan nähdä Apina Antikristuksena ja Aslanin toinen tuleminen. Kun Aslan puhuu "Merentakaisesta Majesteetista" ja sanoo olevansa "Suuren Kuninkaan Poika", tällä mitä ilmeisimmin viitataan kristinuskon Jumalaan.[52]Kolminaisuusopin kolmanneksi jäseneksi, Aslanin ja Merentakaisen Majesteetin lisäksi, voidaan tulkita kirjassa Velho ja leijona esiintyvä Joulupukki, joka edustaisi siis Pyhää Henkeä.[52] Tätä on perusteltu sillä, että Lewisin kirjassa Joulupukki jakaa lapsille aseita taistelussa pahaa vastaan, kuten Pyhä Henki lahjoittaa hengelliset lahjat ihmisten maailmassa.[52] Toisaalta C. S. Lewis on tuonut kirjoihin runsaasti vaikutteita myös muista kulttuuriperinteistä kuin kristinuskosta.
systeri

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 01. Syys 2012 22:55

Narnian kristillisistä viitteistä puhutaan paljon, mutta eipä puhuta okkulttisista viitteistä.
Entinen noita, uskoon tullut pastori David J. Meyer varoittaa narnia sarjan noituudesta.

https://www.heinola.org/~patato/lukijat ... rje374.php

Ei narnia minusta kelpaa mihinkään evankelioimiseen tai Raamatun sanoman selittämisiin. Kaikki totuus Jeesuksesta on narniassa valheen vallassa.
Omasta kokemuksesta myös tiedän, että liika fantasia juttuihin uppoaminen vie väärään ja koukuttaakin pahasti.
Lapsena pidin narniasta satuna, mutta aikuisena, kun ymmärsin, mitä leijona symboloi, minua ällötti katsoa, kun pahat henkiolennot kiduttivat ja tappoivat leijonan. Tämäkin viittaa lähinnä jds-oppiin, eikä Raamatun totuuteen Jeesuksen kuolemasta.
Sarja on täynnään kaikenlaista, mikä viittaa noituuteen ja okkultismiin. Kyseenalainen on evankeliumi narnian kautta kerrottuna. Melkoinen sekoitus noituutta kristilliseen viittaan puettuna.
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2012 08:34

Ensimmäinen kosketus mulla oli tähän sarjaan kun tytöt vuokras tään Narnian kotiin ja meillä oli muittenkin perheitten tyttöjä kattomas.Kun seurasin filmiä jonkin matkaa heidän kanssaan niin tuli semmonen olo, että tätä ei pidä kattoa eikä uskovien ystävien lapsillekkaan näyttää.
Toinen oli sitten kun tästä pidettiin Raamattutunti seurakunnassa ,niin taas tuli semmonen olo että täytyy mennä pois.Uskon että oon saanut henkien erottamisen armolahjan jossain vaiheessa .En keksi muuta selitystä asialle,miksi on heti vastahenki tuolle sarjalle jota niin kovasti toisella foorumilla osa uskovista puolustaa.
Viimeksi muokannut systeri päivämäärä 02. Syys 2012 08:56, muokattu yhteensä 1 kerran
systeri

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Syys 2012 08:41

Ja luulen että kun asia avautuu kunnolla, niin täytyy ottaa puheeksi myös täällä omalla paikkakunnalla.
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Syys 2012 09:55

pulla kirjoitti:Ensimmäinen kosketus mulla oli tähän sarjaan kun tytöt vuokras tään Narnian kotiin ja meillä oli muittenkin perheitten tyttöjä kattomas.Kun seurasin filmiä jonkin matkaa heidän kanssaan niin tuli semmonen olo, että tätä ei pidä kattoa eikä uskovien ystävien lapsillekkaan näyttää.
Toinen oli sitten kun tästä pidettiin Raamattutunti seurakunnassa ,niin taas tuli semmonen olo että täytyy mennä pois.Uskon että oon saanut henkien erottamisen armolahjan jossain vaiheessa .En keksi muuta selitystä asialle,miksi on heti vastahenki tuolle sarjalle jota niin kovasti toisella foorumilla osa uskovista puolustaa.

Kun katsoin eilen koemielessä jonkin aikaa tuota elokuvaa niin koin ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Sanoisin, että pahoilla henkivalloilla on "hauskaa" kun ihmiset altistuvat (usein tietämättään) tuon elokuvan sanomalle. Minusta tuota elokuvaa ei tulisi näyttää varsinkaan lapsille. Saatanan juonet ovat kavalia, mitään keinoja hän ei kaihda, eikä jätä käyttämättä.

Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa kaikille tähän päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja toni t » 02. Syys 2012 10:55

Jasmiini kirjoitti:Narnian kristillisistä viitteistä puhutaan paljon, mutta eipä puhuta okkulttisista viitteistä.
Entinen noita, uskoon tullut pastori David J. Meyer varoittaa narnia sarjan noituudesta.

https://www.heinola.org/~patato/lukijat ... rje374.php

Ei narnia minusta kelpaa mihinkään evankelioimiseen tai Raamatun sanoman selittämisiin. Kaikki totuus Jeesuksesta on narniassa valheen vallassa.
Omasta kokemuksesta myös tiedän, että liika fantasia juttuihin uppoaminen vie väärään ja koukuttaakin pahasti.
Lapsena pidin narniasta satuna, mutta aikuisena, kun ymmärsin, mitä leijona symboloi, minua ällötti katsoa, kun pahat henkiolennot kiduttivat ja tappoivat leijonan. Tämäkin viittaa lähinnä jds-oppiin, eikä Raamatun totuuteen Jeesuksen kuolemasta.
Sarja on täynnään kaikenlaista, mikä viittaa noituuteen ja okkultismiin. Kyseenalainen on evankeliumi narnian kautta kerrottuna. Melkoinen sekoitus noituutta kristilliseen viittaan puettuna.

Kiitos kirjoituksestasi Jasmiini se valotti asiaa todella hyvin. :pc:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Syys 2012 22:41

En lähtis käyttämään mitään joulupukkia hengellisessä opetuksessa, ainakaan positiivisessa mielessä.
Herman

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Syys 2012 00:24

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 14:35, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu