Kuvantekokielto

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kuvan teko kielto

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Tammi 2011 17:00

inka kirjoitti:
lähtökuoppa kirjoitti:tässä asiassa ollee tärkeää antaa kasvuaikaa omaksua asioita.. itse lähdin vähän äkkinäisesti heittämään roskiin raamatun kuvakirjoja yms.. tämän toiminnan ei tulisi lähteä siitä, että kuvat ovat niin pahoja ja kiellettyjä, että heti niistä eroon. Olen pyrkinyt selittämään samalla kun kirjassa näitä kuvia on, että tämä kuva ei ole oikea kuva Jeesuksesta esim. Hän ei mahtuisi kuvaan kun on niin suuri (taivasten taivaisiin Hän ei mahdu jne.). huomaan, että lapsi on tätä kautta itse tiedostanut sen, että patsaat yms. eivät ole oikeita kuvauksia.
Sen rakkauden kautta Herraan Jumalaan saa kasvaa siinä, ettei tarvitse tehdä kuvia Hänestä, sillä Hän on meissä. :hearts:
1mooses 1:
27Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.

tosi hyvin kirjoitettu! itsekin oon pohtinut tätä paljon, vaikka lapsi on niin pieni vielä ettei osaa puhua kun muutamia sanoja, eikä siis ymmärräkään kaikkea puhuttua. Toivoisin kuitenkin että kun hän kasvaa voisin kertoa Jumalasta oikealla tavalla hänelle. Lapsihan on yleensä tosi kiinnostunut kuvista ja osoittelee ja näyttää ja kyselee niistä paljon. Siksi olisikin helppoa Raamattua selittää kuvien avulla. Itse olen ajatellut, että ehkä sitä muuten voi kuvaraamattuja käyttääkin, opettaa vain, että Jeesus ei oikeasti ole siinä kuvassa eikä Jumala "tykkää" että hänestä piirretään kuva, kun ei häntä voi kukaan ihminen oikein kuvata. Herra johdattakoon tässäkin asiassa oikein, jos olen jossain väärässä.

Minä näen asian niin että jos ihminen tietää jonkin asian olevan väärin ja vastoin Jumalan tahtoa niin siitä tulisi tehdä parannus. On eri asia jos ei ymmärrä toimivansa väärin silloinhan ei parannusta voi tehdä mutta jos tietää jonkun olevan väärin ja kuitenkin tekee niin silloin ihminen ei ole tehnyt parannusta.

Jos siis ymmärtää että kuvaraamattu on Jumalan tahdon vastainen niin miksi ihmeessä ihminen sitten haluaisi käyttää kuvaraamattua? Kerta Jumala ei halua ja tykkää että Hänestä piirretään kuvia ja niin opetetaan. Eikai ihminen tiedä Jumalaa paremmin mikä on oikein ja hyväksi..

Eihän homoseksuulikaan ole tehnyt parannusta homoudesta jos hän sanoo että Jumala ei tykkää tästä ja tämä ei ole oikeasti oikein tehdä näin mutta kuitenkin sitten tekee niin...

Tämä on vain minun mielipide asiasta. Herra auttakoon ja johdattakoon tässä asiassa niitä jotka haluavat totuudellisesti elää.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 01. Tammi 2011 18:19

Itse olen ajatellut, että ehkä sitä muuten voi kuvaraamattuja käyttääkin, opettaa vain, että Jeesus ei oikeasti ole siinä kuvassa eikä Jumala "tykkää" että hänestä piirretään kuva, kun ei häntä voi kukaan ihminen oikein kuvata. Herra johdattakoon tässäkin asiassa oikein, jos olen jossain väärässä.

lapsille on hyvä selostaa se, miksi ne eivät ole oikeita kuvia.. meillä ei kirjoja ole niin kaivannutkaan kun muutossa jäivät pois. mutta tuntuu, jos kaikki tulisi heti kuulemalta hylätä, ei jäisi aikaa sulattaa asiaa sydämen tasolla. :hearts:
lähtökuoppa kirjoitti:meillä on luettu hieman isommalle lapselle raamattua.. ei tosin ihan verisimpiä kohtia ;) tuli mieleen, että ulkona voi lapselle varmaan näyttää luonnosta asioita ja yhdistää niitä raamatunpaikkoihin ja opetuksiin.. tai vaikka tehdä valokuvakirjan luonnon kukista yms. ja liittää niihin raamatusta sananpaikkoja. :hugehug:
lähtökuoppa

ViestiKirjoittaja inka » 01. Tammi 2011 21:54

lähtökuoppa kirjoitti:
Itse olen ajatellut, että ehkä sitä muuten voi kuvaraamattuja käyttääkin, opettaa vain, että Jeesus ei oikeasti ole siinä kuvassa eikä Jumala "tykkää" että hänestä piirretään kuva, kun ei häntä voi kukaan ihminen oikein kuvata. Herra johdattakoon tässäkin asiassa oikein, jos olen jossain väärässä.

lapsille on hyvä selostaa se, miksi ne eivät ole oikeita kuvia.. meillä ei kirjoja ole niin kaivannutkaan kun muutossa jäivät pois. mutta tuntuu, jos kaikki tulisi heti kuulemalta hylätä, ei jäisi aikaa sulattaa asiaa sydämen tasolla. :hearts:
lähtökuoppa kirjoitti:meillä on luettu hieman isommalle lapselle raamattua.. ei tosin ihan verisimpiä kohtia ;) tuli mieleen, että ulkona voi lapselle varmaan näyttää luonnosta asioita ja yhdistää niitä raamatunpaikkoihin ja opetuksiin.. tai vaikka tehdä valokuvakirjan luonnon kukista yms. ja liittää niihin raamatusta sananpaikkoja. :hugehug:

Minä en ole ollut kuin vajaa puoli vuotta uskossa ja en siis aiemmin ole osannut ihmeemmin ajatella koko asiaa ennen kun luin Petrin kirjoituksen aiheesta. En minäkään halua lastani niin opettaa, että Jumalasta saa tehdä kuvan, koska Jumala on sen kieltänyt. Tarkoitin enemmänkin kuvilla selittämisellä sitä, että esim. meillä on lastenkirja Nooan arkista jossa on eläimiä ja Nooa ja muut arkissa olijat kuvattuna, että näitä Raamatun tapahtumia koen että voi kuvin selittää, kunhan niissä ei Jumalaa kuvata. Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Meillä ei ole kuvaraamattua kotona, mutta muita Raamatunkertomuksia lastenkirjoina kuitenkin. Jumala johdattakoon minuakin oikein tässä ja kaikessa.
inka

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Tammi 2011 23:14

inka kirjoitti:
lähtökuoppa kirjoitti:

Minä en ole ollut kuin vajaa puoli vuotta uskossa ja en siis aiemmin ole osannut ihmeemmin ajatella koko asiaa ennen kun luin Petrin kirjoituksen aiheesta. En minäkään halua lastani niin opettaa, että Jumalasta saa tehdä kuvan, koska Jumala on sen kieltänyt. Tarkoitin enemmänkin kuvilla selittämisellä sitä, että esim. meillä on lastenkirja Nooan arkista jossa on eläimiä ja Nooa ja muut arkissa olijat kuvattuna, että näitä Raamatun tapahtumia koen että voi kuvin selittää, kunhan niissä ei Jumalaa kuvata. Vähän vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan. Meillä ei ole kuvaraamattua kotona, mutta muita Raamatunkertomuksia lastenkirjoina kuitenkin. Jumala johdattakoon minuakin oikein tässä ja kaikessa.

Mielestäni uskot ihan hyvin ja olet terveessä uskon kasvussa.

En minäkään aina ole uskonut niin kuin uskon tässä asiassa, mutta kun sitä enemmän tutkin niin huomasin olleeni väärässä. Raamatussa on selkeästi Jumalan kuvan kielto, mutta perinteet ovat tämän opetuksen täysin turmelleet kuten monet muutkin opetukset, mutta ajan kanssa saamme rauhassa kasvaa ja oppia vastaanottamaan sitä mikä on oikein ja hylkäämään vääriä istutuksia.

Ymmärrän kyllä niitä jotka perinne on sokaissut, sillä tässä kuva asiassa perinne sokaisi minuakin monta vuotta, vaikka luulin etten ole perinteen vankina. On hyvä antaa aikaa uskoville kasvaa ja tutkia, sillä kyllä Jumala avaa totuuden sanaa sille, joka haluaa tietää totuuden.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

ViestiKirjoittaja uuhi » 02. Tammi 2011 11:29

jos väittäisin noudattavani kymmentä sanaa (käskyä), olisin valehtelija, koska
mulla on kotona kuvia, enimmäkseen eläinten ja ihmisten kuvia, yksi paimenenkin kuva on, mutta en tietenkään kumarra enkä palvo niitä. joskus myös tarvittaessa työskentelen sapattina, useimmiten kyllä lepään sapattina ja teen vain joitakin pieniä askareita.

olen lukenut lähettiläiden (apostolien) teot 15. luvun sekä 21. luvun 25. jakeen.

(harmillista että vuoden 1938 suomenkielisestä käännöksestä ja sen pohjana olevasta kreikan kielisestä tekstistä puuttuu apostolien teoista 21:25 eräs lause, se lause löytyy byzanttilaisesta tekstissä, ja myös "textus receptuksesta" se löytyy, joten se löytyy käännettynä monista vanhemmista käännöksistä.)

pyrin kyllä noudattamaan kaikkea mitä uudessa testamentissa on käsketty.
uuhi

ViestiKirjoittaja toni t » 02. Tammi 2011 12:02

uuhi kirjoitti:jos väittäisin noudattavani kymmentä sanaa (käskyä), olisin valehtelija, koska
mulla on kotona kuvia, enimmäkseen eläinten ja ihmisten kuvia, yksi paimenenkin kuva on, mutta en tietenkään kumarra enkä palvo niitä. joskus myös tarvittaessa työskentelen sapattina, useimmiten kyllä lepään sapattina ja teen vain joitakin pieniä askareita.

olen lukenut lähettiläiden (apostolien) teot 15. luvun sekä 21. luvun 25. jakeen.

(harmillista että vuoden 1938 suomenkielisestä käännöksestä ja sen pohjana olevasta kreikan kielisestä tekstistä puuttuu apostolien teoista 21:25 eräs lause, se lause löytyy byzanttilaisesta tekstissä, ja myös "textus receptuksesta" se löytyy, joten se löytyy käännettynä monista vanhemmista käännöksistä.)

pyrin kyllä noudattamaan kaikkea mitä uudessa testamentissa on käsketty.

Eihän Jumalan laki kiellä eläimistä ja ihmisistä kuvia tekemästä. Jumala kieltää tekemästä itsestää kuvaa ja epäjumalan kuvia. seuraava kohta selvittää tätä lain käskyä. Jumalaa ei saa koittaa kuvata minkään eläimen tai ihmisen kuvalla.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.

Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena.

19 jae sanoo vielä, että kansa ei saanut kumartaa ja palvella Jumalan luomia taivaan kappaleita aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Huomaa, että 19 jae ei puhu mitään kuvista tässä kohden, vaan antaa käskyn ettei taivaankappaleita saa palvella, eli pitää epäjumalina. Jae 19 ei puhu mitään epäjumalan kuvien palvonnasta, vaan että kansa ei saa palvella ja pitää itsellään epäjumalina Jumalan luomia asioita.

Näin 5 Moos 4:12-19 todistaa sen, että 2 Moos 20:4 on myös kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Miten Israelin kansa ymmärsi Toisen Käskyn?

Juutalaiset uskoivat, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota. Raamatussa ei ole yhtään kohtaan, jossa on käsky tai opetus, että Jumalasta saa tehdä kuvan. On siis täysin selvää näiden Raamatun jakeiden kautta että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Arkeologia ei ole löytänyt muinaisista Israelin paikoista yhtään ainutta kuvaa, jolla olisi kuvattu Raamatun Jumalaa, Israelilaisten Jumalaa, Herra Jumala Kaikkivaltiasta (Jhvh Elohim El Shaddai).

https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ielto.html
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 02. Tammi 2011 13:53

en itsekään ole asiaa oikeastaan ajatellut kuin vasta viime vuonna.. uskossa olleena n. 12-13 vuotta.. :uskon määränpäätä kohti taivaltaen: :toghether:
lapsen kanssa voisi olla mukavaa (tiesti lapsen pitäisi jo sitten osata askarrella..) tehdä yhdessä lapsen kanssa askarrellen kirjanen valokuvista tms.. johon voisi liittää raamatusta niitä sananpaikkoja.. minäkin oikeastaan vielä mietin tuota raamatunkertomuksia lastenkirjana asiaa.. tuli myös mieleen se, että hengellisiä lauluja kun laulaa niin nekin jäävät lapsen mieleen. :)
Jumala johdattakoon minuakin oikein tässä ja kaikessa.
:prayer4: Herra johdattaa lampaitaan :hugehug:
lähtökuoppa

ViestiKirjoittaja JHK » 02. Tammi 2011 14:28

jos väittäisin noudattavani kymmentä sanaa (käskyä), olisin valehtelija, koska

Vaikka varsinkin suomalaisten käännösten pohjalta kuvantekokielto näyttää kieltävän kuvien tekemisen kaikesta mahdollisesta, näin ei kuitenkaan ole. Tässäkohden kirjaimellinen tulkinta vie harhaan pois tarkoitetusta viestistä, mikä on Jumalan kuvaaminen ja kuvan tekeminen palvontatarkoituksessa. Tämä on itse asiassa todistettu jo raamatun omalla todistuksella, sillä Jumala antoi ohjeita erilaisten asioiden koristelemisesta kuvilla (arkki, temppeli), enkä näe mitenkään mahdollisena että tämä olisi ollut jotenkin poikkeustapaus. Ihmisistä, eläimistä, asioista ja jopa enkeleistä saa tehdä kuvia halutessaan, ainoastaan Jumalan kuvaaminen on kielletty, ja tämän ymmärrän pitävän sisällään myös Herramme.

Näin minä uskon koskien tätä käskyä.
JHK

ViestiKirjoittaja majeca » 02. Tammi 2011 14:41

JHK kirjoitti:
Ihmisistä, eläimistä, asioista ja jopa enkeleistä saa tehdä kuvia halutessaan, ainoastaan Jumalan kuvaaminen on kielletty, ja tämän ymmärrän pitävän sisällään myös Herramme.

Näin minä uskon koskien tätä käskyä.

No, tästä pääsen hyppäämään vielä seuraavaan asiaan mitä olen pähkäillyt :hurraa: Eli, minkälaisia ovat enkelit kuvattuna Raamatussa? Hyväksyttäkö lapsienkelit, naispuoliset enkelit ja onko enkeleillä yleensä siivet? Itse tunnen vielä hyvin vähän Raamattua mutta kaikki enkelit on ollut miehen kaltaisia olentoja joihin olen törmännyt. Mikä tässä on nyt sitten totuus?
majeca

ViestiKirjoittaja pekka » 02. Tammi 2011 14:47

Totuus on kaiketi se, että kaikki enkelit ovat miespuolisia mutta maailman henki on tehnyt niistä mitä mieli kulloinkin halajaa. Tämmöinen käsitys minulla on. Kuinka muilla?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu