Venäjän hyökkäys Suomeen 2013 - profetiassa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Venäjän hyökkäys Suomeen 2013 - profetiassa

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 04. Heinä 2012 19:44

En kommentoi enempää Venäjä-profetiaa puolesta tai vastaan. Rukouksessa jätän sen Herralle, että totuus selviäisi meille...

Mutta vääristä profeetoista haluan sanoa jotain. Ihminen, joka profetoi väärin, ei välttämättä ole väärä profeetta. Toki on sellaisia ihmisiä, jotka pelaavat Saatanan puolella, ovat vastavoiman palveluksessa, ja tuovat sitä kautta harhauttavaa tietoa ja ilmestystä. Se voi näyttää hyvinkin kristilliseltä. Meidän tulee kuitenkin koetella kaikki (myös opetus).

Vääriä profeettoja ovat myös ne, jotka aiheuttavat hajaannusta. Heidän sanansa voivat olla oikein, mutta ne eivät kanna hyvää hedelmää. Nämä väärät profeetat ovat joskus olleet aitoja uskovia, joillekin on tullut ylpeyttä, toisille katkeruutta jne. Näiden puheet kuulostavat usein järkeviltä, ja he voivat todella vaikuttaa asiallisilta. Jouduin joskus tällaisen henkilön vaikutuspiiriin, eristyin muista uskovista ja ei-uskovista ihmisistä. Sen seurauksena masennuin, muutin pukeutumistani jne. Tämän profeetan "oikeat" julistukset pitivät paikkansa, mutta hedelmä minun elämässäni oli täysin jotain muuta! Hedelmä oli pelko, ahdistus, ylpeys...

Se, että jotkut profetoivat väärin, eivät välttämättä tee jostain henkilöstä vielä väärää profeettaa. Monilla on kokemusta armolahjojen toimimisesta, että näyt ja kuvat eivät ole menneet toiselle tai omalle kohdalle aivan nappiin. Niitä on voitu selittää inhimillisesti silloin kuin olisi pitänyt jättää tulkinta myöhemmäksi tai antaa rukouksen kohdehenkilön itse se avata. Joskus kuviin tai sanoihin lisätään ylimääräistä, ikään kuin ekstraa, jolla haluataan Jumalan vielä siunaavan lisää ihanaa uskonsisarta tai -veljeä. Joskus tiedon- tai viisaudensanojen välittäjä voi sanoa rakkaudettomasti oikean asian. Vaikka itse sanoma on oikea, astia vääristää sen. Joskus puolesta rukoileva ihminen yrittää keksiä sanottavaa, vaikka Jumala ei näytä tai puhu siinä rukoushetkessä mitään erikoista. Itse toimin muutama vuosi sitten armolahjojen suhteen samoin kuin jos lapsella olisi kirve. Se voi leikata hyvin ja terävästi, toimia kuten pitääkin. Tai sitten kirveellä satuttaa itseään ja muita. Onneksi Jumala suuressa armossaan käytti ja käyttää, ja olen saanut kasvaa ja pyytää tarvittaessa anteeksi.

Tämä on (ainakin minulla itsellä) kasvun paikka. Joten kohdataan mieluummin rakkauden kautta nuo profeetat ja sanoman tuojat. Toki vääristä sanomista voi varoittaa, mutta ennemmin kuin mietitään, toteutuuko hyökkäys eksaktisti juuri kesäkuussa 2013, voiko Jumala antaa päivämääriä (sanon omasta kokemuksestani, että todellakin voi), kuka on profetian antaja, onko se vahvistunut, onko Suomen puolustus liian heikko tai pitäisikö sotilasjohtoa varoittaa - pitäisi keskittyä hyttysten siivilöimisen sijaan aivan muuhun.

Olen kommentoinut tällä palstalla vaikuttavaan "masentuneeseen henkeen" tai "ilmapiiriin" tästä aiemminkin. Tämä pätee joitain muitakin viestiketjuja kuin vain tätä...
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Heinä 2012 21:18

En oikein ymmärrä, miten joku voisi profetoida väärin olematta kuitenkaan väärä profeetta... Profetoiminen on toki vajavaista (1.Kor.13:9), mutta olen käsittänyt, että tämä vajavaisuus tarkoittaa sitä, ettemme profetoidessammekaan tiedä täydellisesti, vaan saamme Jumalalta vain jonkun pienen osan kokonaisuutta tietoomme. Täydellisesti tiedämme kaiken vasta, kun Jeesus tulee. Kuitenkin jokainen pienikin profetian sana, jonka Jumala jollekin antaa, on aina täydellisesti totta. Profetian henki on Jeesuksen todistus, eikä siinä voi olla mitään valhetta. Jos profetiassa on jotain valhetta, niin se ei voi olla Jumalasta lähtöisin. Näin minä olen ymmärtänyt sen enmpää kantaa ottamatta tähän alkuperäiseen aiheeseen...

Hesekielin kirjassa sanotaan: "Ihmislapsi, ennusta Israelin ennustavista profeetoista ja sano noille, jotka ovat profeettoja oman sydämensä voimasta: Kuulkaa Herran sana. Näin sanoo Herra, Herra: Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä ja sitä, mitä eivät ole nähneet! ...Mitä he ovat nähneet, on petosta, ja heidän ennustelunsa on valhetta, kun he sanovat: 'Näin sanoo Herra', vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt; ja he muka odottavat, että hän toteuttaisi heidän sanansa. Ettekö ole petollisia näkyjä nähneet ja valhe-ennusteluja puhuneet, kun olette sanoneet: 'Näin sanoo Herra', vaikka minä en ole puhunut? Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Koska te olette puhuneet petosta ja nähneet valhenäkyjä, niin sentähden, katso, minä käyn teidän kimppuunne, sanoo Herra, Herra. Minun käteni on profeettoja vastaan, jotka petosnäkyjä näkevät ja valhetta ennustelevat (Hes.13:2-8)."

Mooseksen kirjassa sanotaan: "Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi: 'Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?' niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä (5.Moos.18:21-22)."
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja Herman » 04. Heinä 2012 22:20

Tietenkin jos profetia ei menekään kohdilleen, niin tuo kyseinen sanoma ei ollut Herralta vaan ihmisestä itsestään. Mutta se, että jonkun kautta tulee joskus tällainen pieleen mennyt sanoma, ei välttämättä tee hänestä väärää profeettaa. Muuten esimerkiksi monen tämän foorumilla kirjoittavankin suuresti arvostama David Wilkerson olisi väärä profeetta, hänenkin jotkut profetiat ovat olleet vääriä.

Mielestäni väärän profeetan suurin tuntomerkki ei ole se, että joskus menee ennustukset pieleen, vaan se että sanoma ei ole linjassa koko Raamatun totuuden kanssa. Se voi olla joko armotonta ja tuomiohenkistä paukutusta korkealta ja kovaa, tai sitten korvasyyhyyn sopivaa lepertelyä (nykyään useammin varmaan sitä). Profeetan tehtävä kun ei varsinaisesti ole ennustaa, vaan varoittaa (ennenkaikkea Jumalan) kansaa syntiä seuraavasta tuomiosta ja kehoittaa parannukseen. Toki siihen liittyy usein myös ennustuksia ja salaisuuksien paljastamista, mutta monella tuntuu nämä asiat menevän enemmän tai vähemmän överiksi ja seurauksena on valtava määrä pieleen menneitä ennustuksia jotka maailman silmissä saavat koko uskon näyttämään naurettavalta ja oikeat profetiatkin saattavat menettää vaikutuksensa. Vaikka tietenkin Jumala pitää huolen siitä, että Hänen antamat sanomat ja varoitukset tulevat kuulluksi ja saavat aikaan sen, mitä varten Hän ne on lähettänyt, eli tässäkään ei vihollinen voi saada voittoa kovasta yrityksestä huolimatta, halleluja ylistys Herralle!
Herman

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 05. Heinä 2012 13:26

Aamu-Usva: Tarkoitan, että me ihmiset voimme erehtyä palvellessamme muita. Kuvat, näyt, ilmestykset ja muut voivat olla Jumalalta, mutta ihminen siinä välissä voi (tietämättään, tahtomattaan, kypsymättömyyttään) lisätä tai tulkita ilmestyksiin sellaista, mitä siinä ei ole. Se on jokaiselle Jumalan opetuslapselle kasvun ja opettelun paikka. Kuva tai sana Herralta voi olla täysin paikkansa pitävä, mutta ihminen ei vaikka (sanotaan esim. heikon Raamatun tuntemisen kautta) osaa asettaa asioita oikeisiin raameihin. Jumala saattaa käyttää samoja termejä ja kuvia kuvaamaan eri asioita. Jumala myös puhuu uskoville eri kautta. Se, mikä minulle tarkoittaa jotain tiettyä asiaa, voi merkitä toiselle jotain muuta. Siksi en voi yleistää kuvia, sanoja tai tulkintoja yleisesti kaikkia koskeviksi. Tulkinta voi mennä pieleen, vaikka sanoma sinänsä olisi oikea. Tähän rukoilen ainakin itse Jumalalta lisää ymmärrystä ja viisautta, etten johtaisi muita harhaan.

Ihmisen sydän voi olla oikeassa suhteessa Herraan ja silti hän voi epäonnistua. Ihminen voi palvella rakkaudella ja pyyteettömyydellä ja toisinaan epäonnistua. Itse olen toiminut lahjojeni kanssa väärin. Sinänsä oikeat asiat (jotka ovat olleet Jumalalta) olen sanonut jollekin ihmiselle. Tapa kuitenkin, jolla olen sen sanonut, on ollut kasvamattomuuteni vuoksi huono. Olenko minä tästä syystä väärä profeetta tai onko tuo profetia ollut väärä?

Ja huomaamme Raamatusta, että vaikka Hän on lähettänyt sanan profeetan kautta. Esimerkiksi "Jos te ette käänny ja tee parannusta, koko kaupunki tuhoutuu". Joona lähetettiin Niiniveen. Kansa kuitenkin katui ja teki parannusta. Jumala säästi kaupungin. Oliko Joona väärä profeetta? Ei todellakaan ollut, koska Jumala itse muutti suunnitelmansa. Me näemme vain pieleen menneet profetiat, vaikka yksityiset ihmiset ovat voineet rukoilla, paastota, tehdä parannusta ja kaikkea muuta - ja Jumala on muuttanut mielensä, antanut armon. Nyt mietimme vain, kuka on oikea ja kuka väärä profeetta...
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja matkalla » 05. Heinä 2012 14:37

Tämän minäkin voin sanoa kokemuksesta, jo pitkään uskossa olleena, että enpä ole tavannut yhtään (muistaakseni) profeettaa, jonka kaikki profetiat olisivat toteutuneet, esimerkiksi Wilkersoninkaan, niinkuin Herman tuolla mainitsi.

Tuossa alhaalla olevasta Sanan-paikasta se käy ilmi, mistä erottaa, onko profeetta Jumalan Hengessä.
Profeettakin, ihminen kun on, voi erehtyä ja puhua "omiaan", niinkuin lara.tomb.raiderkin viestissään sanoi.

siis näin sanoo Jumalan Sana
1 Joh. 4:
1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.
matkalla

ViestiKirjoittaja matkalla » 05. Heinä 2012 14:56

Mitä taas tulee noihin Venäjän hyökkäys-profetioihin, niin, enpä tiedä,voi olla ja voi ei.
Olen kyllä itse taipuvainen suurilla kirjaimilla epäilemään, kun tästä aiheesta nimenomaan näitä toteutumattomia ennustuksia on tullut lukemattomia ja ajankohdat ovat tulleet ja mennet ohi ja kohta taas tulee uusi, mutta eihän sitä tiedä joskus se voi ollakin se toteutuva.

Aivan totta sekin, että synti ja luopumus on niin vallannut Suomen, että tiedä häntä, milloin on Jumalan mitta täysi, kenties sitten ja ehkä nytten.
Vielä senverran, että uskoisi noita ennusteita ja vahvistuksia tulevan sitten muiltakin.
matkalla

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 05. Heinä 2012 15:12

Ymmärrän kyllä että ihminen voi olla kypsymätön ja tehdä Herran nimissä vääriä asioita. Kyse ei varmastikaan ole siitä, jos sanoo että väärä profeetta on sellainen joka profetoi väärin. Ymmärrän täysin mitä aamu-usva tahtoo sanoa, ei siinä ole tulkinnan varaa, raamattu sanoo että sellainen on väärä profeetta ja sillä sipuli.

Jokainen voi saada anteeksi uskonelämänsä aikana, monin tavoin olemme vajavaisia. Ei se ole tuomitsemista jos tuo asian niinkuin raamattu sanoo. Jokainen on vastuussa Herran edessä ihan itse, ei kenenkään toisen tuomana ja syyttelemänä, vaan kyllä me joudutaan niistäkin käymään keskustelua Jumalan kanssa, jos on jotain uskonelämässä mennyt pieleen, ei ne ole olanheittojuttuja tai saa ollakaan ja siksi on äärimmäisen tärkeää että asiat saa sanoa myös sellaisena kuin ne on, eikä ketään saa vaivuttaa ajattelemaan, että harjoitellahan voi apurattailla vaikka koko ikänsä tässä ja se on sama mikä vaikutus kellekin niistä vääristä profetioista voi olla, kun tässä nyt harjoitellaan.

Ajattelisin, että profetoiminenkin, on sellainen juttu että siinä on vastuu suuri, niinkuin Jumalan työssä muutenkin, ei niin että ihminen kantaisi vastuun raskaita taakkoja harteillaan selkä kumarassa, mutta on myös niin, että jos ihminen saa olla lähellä Jumalaa, niin virhemarginaali varmasti vähenee, ja jos ihminen elää miten tahtoo, voi profetiatkin alkaa toteuttaa enemmän omia päänsisäisiä kuvitelmia. Enkä tarkoita tällä etteikö Jumala voisi käyttää kuitenkin ketä tahansa uskovaa, oli hän missä vaiheessa tahansa kasvua.

:) paaaljon tekstiä taas.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 05. Heinä 2012 15:23

Sitten tuosta ettei kaikki profetiat ole toteutuneet. Onko muuten niissä Wilkersonin toteutumattomissa profetioissa ollut päivämäärät? Nimittäin olen käsittänyt, että jotkin profetiat, jotka raamatustakin löytyy, saattoi totetua vasta vuosikymmenien jälkeen, jos ei sitten pidemmänkin ajan jälkeen.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja matkalla » 05. Heinä 2012 20:55

Se on aivan totta, että profeetta on suuressa vastuussa, koska hän jakaa sanoja Jumalalta ja monet uskovat sen niin olevan ja on myös niin, että he saavat paljon vastustustakin.
Ehkä muistini on valikoiva, kun muistan niin, että kaikki joskus ovat profetoineet pieleen, mutta niin nyt vain muistan.
Ei se tietenkään niin voi ollakaan.
Täytyy ihan pyytää anteeksi tuota toteamustani.

Tuosta Wilkersonin profetiasta, mikä mielestäni ei toteutunut.
Hän profetoi (ennen ensimmäistä Putinin valtaannousua) Venäjän tulevasta johtajasta ja hänen saamasta valtavasta muutoksesta. Mielestäni kyllä sopi Putiniin, mutta ne muutokset eivät olleet läheskään sitä luokkaa mitä ymmärsin profetian kertovan ja siitä sai käsityksen, että nämä tapahtuvat äkisti, eikä kyllä ole vieläkään tapahtunut.Tietty voi toteutua viiveellä, muttei sillä voimalla ja nopeudella mitä antoi ymmärtää.
Onhan Wilkersonin profetioista tuolla netissä, hyvinkin kriittisiä kirjotuksia, mutta en nyt tahdo niitä tässä setviä.
matkalla

ViestiKirjoittaja Herman » 05. Heinä 2012 21:30

Profetoiminen on vähän kuin nuorallakävelemistä: täytyy varoa, ettei profetoi omasta itsestään, mutta samalla täytyy varoa, ettei jätä tuomatta profetioita Herran Hengestä. Ainakin omien kokemuksieni perusteella sitä ei ihan joka kerta ole itsekään täysin varma onko se Herrasta mitä on tuomassa, mutta silloin yleensä kehoitan erikseen koettelemaan sanoman. Ja melkein aina kun on tuonut jotain profetiaa ilmoille, alkaa armoton vihollisen pommitus ja syyttely, että tuo oli itsestäsi lähtöisin ja oot väärä profeetta ja niin edelleen. Siksi kun olen itse pienessä määrin kokenut minkälaiseen myrskyyn profetoiva itsensä altistaa, olen tullut vähän varovaisemmaksi tuomitsemaan muita, etenkin isolla paikalla olevia. Henkilön hengellistä tilaa ei voi arvioida yksittäisten sanomien pohjalta, vaan on katsottava vähän laajemmin tämän elämää ja hedelmää.
Herman

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu