Valehtelu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Valehtelu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Kesä 2012 09:14

*
Hyvä että Aamu-usva otti tämän ketjun esiin. Viime viikolla törmäsin näihin kohtiin.

Joh.11:10 Mutta joka vaeltaa yöllä, se loukkaa itsensä, sillä ei hänessä ole valoa."
11:11 Näin hän puhui, ja sitten hän sanoi heille: "Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet unesta."
11:12 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Herra, jos hän nukkuu, niin hän tulee terveeksi."
11:13 Mutta Jeesus puhui hänen kuolemastaan; he taas luulivat hänen puhuneen unessa-nukkumisesta.
11:14 Silloin Jeesus sanoi heille suoraan: "Lasarus on kuollut,
11:15 ja minä iloitsen teidän tähtenne siitä, etten ollut siellä, jotta te uskoisitte; mutta menkäämme hänen tykönsä."

Tuo eka kohta 10 ja loput 11-15 ovat toisistaan erikseen... Jeesus ei pidä sitä valehteluna koska 10 ja 11-15 olisi toisiaan vastakohtaisia jos se olisi valehtelu koska yöllä vaeltaminen valehtelemalla loukkaa itsensä.
Mutta Jeesus ei pidä unessa-nukkumista valehteluna vaikka Lasarus oli oikeastaan kuollut.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Kesä 2012 09:15

*
Joh.11:9 Jeesus vastasi: "Eikö päivässä ole kaksitoista hetkeä? Joka vaeltaa päivällä, se ei loukkaa itseänsä, sillä hän näkee tämän maailman valon.
Joh. 11:10 Mutta joka vaeltaa yöllä, se loukkaa itsensä, sillä ei hänessä ole valoa."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Kesä 2012 14:01

Tuli mieleen itämaan tietäjät jotka eivät voineet Jumalan ilmoituksen mukaan ilmoittaa Jeesuksen syntymäpaikkaa Herodekselle hänen sitä pyytäessä.
Epäröivätköhän he sitä että voivatko salata, jos olivat tulleet luvanneeksi kuninkaalle että "joo me tullaan sanomaan sitten".

Onko väärin pimittää tietoa tai jopa valehdella jos tietää että asiasta tulee vaikeuksia toiselle, yleensä heikommalle osapuolelle,esim lapselle jos kyse ei oo vaikkapa rikoksesta mutta tietää hänen saavan turhaan satikutia vanhemmalta tai opettajalta...jos lapsi on vaikka muutenkin yleensä silmätikkuna?
systeri

ViestiKirjoittaja Mallu » 10. Kesä 2012 22:34

Luen parhaillaan kirjaa naisesta nimeltä Corrie Ten Boom.Tämä Hollantilainen nainen ja hänen perheensä kokivat kekitysleirin kauhut autettuaan juutalaisa natsien vainojen aikana Hollannissa.
Hän pääsi Jumalan ihmeen kautta vapauteen keskitysleiriltä ja sen jälkeen teki 33 vuotta työtä Jumalan rakkauden lähettiläänä 64 maassa.

Tässä kirjassa oli juuri kohta jossa hän joutui kysymään ihmisiltä,jotka eivät olleet halukkaita ottamaan juutalaisia,sillä he halusivat välttää vaaran joutua valehtelemaan."Kumpi synti on suurempi,sekö että ihmisiä surmataan vai sekö että valehtelee?"
Ote kirjasta:Monta kertaa painoi koko asia minuakin raskaasti.Kuinka siitä voi seurata siunausta??
Vääriä henkilöllisyystodistuksia,vääriä nimiä,valheita,valheita,valheita.Jopa lapsiakin vaadittiin valehtelemaan kun perheen isää tulivat poliisit hakemaan.
Kaikessa tässä usein käännyimme Herran puoleen.Vanhassa testamentissa on kertomuksia,joissa puhutaan samanlaisessa tilanteessa olevista ihmisistä.Hekin valehtelivat.Ja siitä huolimatta Jumala siunasi heitä.Raahab,Jerikon portto sai siunauksen huoneelleen,koska hän oli piilottanut tiedustelijat ja hänen on varmasti täytynyt kertoa,ettei hänen talossaan ollut ketään.

Egyptin kätilövaimot saivat siunauksen,koska he vastoin totuutta sanoivat,että juutalaiset äidit olivat jo synnyttäneet ennen kuin kätilövaimot olivat tulleet paikalle.
Olin tuonut kaikki herralle ja pyytänyt Häneltä anteeksiantoa.Jeesus rakastaa syntisiä.Rakkaus
peittää syntien paljouden,ja juuri rakkaus oli saanut meidät tekemään kaikkemme pelastaaksemme niin monta ihmistä kuin mahdollista.

Niin, kyllähän Jumala siunasi monellakin tapaa tätä naista, vaikka hän tiedosti, että joutui valehtelemaan rakkaudesta toista ihmistä kohtaan.Peittääkö rakkaus syntien paljouden voi joutua itsekkin kysymään. :think2:
Mallu

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Kesä 2012 12:53

Mallu kirjoitti:Luen parhaillaan kirjaa naisesta nimeltä Corrie Ten Boom.Tämä Hollantilainen nainen ja hänen perheensä kokivat kekitysleirin kauhut autettuaan juutalaisa natsien vainojen aikana Hollannissa.
Hän pääsi Jumalan ihmeen kautta vapauteen keskitysleiriltä ja sen jälkeen teki 33 vuotta työtä Jumalan rakkauden lähettiläänä 64 maassa.

Tässä kirjassa oli juuri kohta jossa hän joutui kysymään ihmisiltä,jotka eivät olleet halukkaita ottamaan juutalaisia,sillä he halusivat välttää vaaran joutua valehtelemaan."Kumpi synti on suurempi,sekö että ihmisiä surmataan vai sekö että valehtelee?"
Ote kirjasta:Monta kertaa painoi koko asia minuakin raskaasti.Kuinka siitä voi seurata siunausta??
Vääriä henkilöllisyystodistuksia,vääriä nimiä,valheita,valheita,valheita.Jopa lapsiakin vaadittiin valehtelemaan kun perheen isää tulivat poliisit hakemaan.
Kaikessa tässä usein käännyimme Herran puoleen.Vanhassa testamentissa on kertomuksia,joissa puhutaan samanlaisessa tilanteessa olevista ihmisistä.Hekin valehtelivat.Ja siitä huolimatta Jumala siunasi heitä.Raahab,Jerikon portto sai siunauksen huoneelleen,koska hän oli piilottanut tiedustelijat ja hänen on varmasti täytynyt kertoa,ettei hänen talossaan ollut ketään.

Egyptin kätilövaimot saivat siunauksen,koska he vastoin totuutta sanoivat,että juutalaiset äidit olivat jo synnyttäneet ennen kuin kätilövaimot olivat tulleet paikalle.
Olin tuonut kaikki herralle ja pyytänyt Häneltä anteeksiantoa.Jeesus rakastaa syntisiä.Rakkaus
peittää syntien paljouden,ja juuri rakkaus oli saanut meidät tekemään kaikkemme pelastaaksemme niin monta ihmistä kuin mahdollista.

Niin, kyllähän Jumala siunasi monellakin tapaa tätä naista, vaikka hän tiedosti, että joutui valehtelemaan rakkaudesta toista ihmistä kohtaan.Peittääkö rakkaus syntien paljouden voi joutua itsekkin kysymään. :think2:

Itse olen sitä mieltä että Herra ei koskaan siunaa syntiä eli valehtelua. Ihmiset voivat saada avun tässä maailmassa valehtelemalla mutta en usko että se apu on Herran siunaus. Esimerkiksi Pietari kielsi (valehteli) kolmesti tuntevansa Herran Jeesuksen koska pelkäsi jäävänsä kiinni. Pietari ei jäänyt kiinni kun valehteli mutta tekikö Pietari Jumalan silmissä oikein kun valehteli? Ei tehnyt ja siksi Pietari itsekkin itki katkerasti kun ymmärsi että oli langennut syntiin ja kieltänyt Herransa. Valehtelu toi siis Pietarille avun vaikka valehtelu oli väärin.

Uskon niin että jos Pietari ei olisi valehdellut vaan tunnustanut Herran Jeesuksen niin Jumala olisi varjellut Pietaria ettei hänelle olisi käynyt mitään pahaa jos Jumalan tahto olisi ollut Pitää Pietari vielä elossa. Jos Pietari olisi kuollut silloin niin hän olisi mennyt samaan aikaan Herramme kanssa paratiisiin.

Uskon siis niin että vaikka inhimillisesti katsottuna valehtelu voisi tuoda edun esimerkiksi säilyä hengissä niin siihen turvautuminben ei ole Jumalan tahto. Jumala säästää joskus ihmisten henkiä kun he turvaavat valehteluun sillä Jumala tietää että ihmiset ovat heikkoja ja lihallisia uskossaan mutta silti valehtelu ei ole oikein. Jos ihmiset hädässä turvaisivat yksin Jumalaan ei valehteluun niin silloin aina Jumalan hyvä tahto tapahtuisi heille. Jumala joko auttaisi jo tässä ajassa tai ottaisi omansa kotia sillä kristitylle kuolema ei ole häviö vaan voitto.

Mielestäni tämä on tärkeä aihe nyt kun pahat ajat kristityille ovat edessä päin sillä viimeisinä päivinä kaikki kansat tulevat vihaamaan kristittyjä.

Joh.16:2 He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
16:3 Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.

Viimeisinä päivinä kristityt tulevat kokemaan ennen näkemätöntä vainoa ja jotkut joutuvat jopa tapetuiksi Kristuksen nimen tähden. Lopun aikana kristittyjä siis vainotaan ja tulee varmasti tilanteita jossa ihmiseltä tullaan tiedustelemaan oletko sinä ja perheesi kristittyjä? Silloin voi mieleen tulla sama kuin juutalaisten vainojen aikaan Corrie Ten Boomille eli valehdella henkensä ja läheistensä elämän edestä ja kieltää olevansa kristitty. Henki voi silloin säilyä mutta millä hinnalla?

Matt.16:25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
16:26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

Matt.10:28 Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
10:29 Eikö kahta varpusta myydä yhteen ropoon? Eikä yksikään niistä putoa maahan teidän Isänne sallimatta.
10:30 Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut.
10:31 Älkää siis peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.
10:32 Sentähden, jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
10:33 Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa.

Kristitylle elämä on Kristus ja kuolema on voitto kun se tapahtuu Krituksessa. Kristityn ei tule tavoitella tämän maailman katoavaa voittoa vaan Jumalan tahtoa. Jumala ei tahdo että Häntä kielletään missään tilanteessa. Jumala kyllä auttaa lapsiaan jotka ovat suurempi arvoiset kuin varpuset kunhan Hänen lapsensa vaan yksin turvaavat Häneen eivätkä ala valehtelemaan ja kieltämään sitä kautta Herraansa ja Hänen tahtoaan.

Monet voivat sitten ajatella niin että mitä jos joku joka ei olekkaan kristitty on hädässä ja sinä voisit valehtelemalla hänestä auttaa häntä.

2.Moos.20:16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

Jumalan rakkauden laki (kymmenen käskyä) kieltää väärän todistuksen antamisen lähimmäisestä eli Jumalan laki kieltää valehtelemasta koskien lähimmäistä. Jumala ei ole koskaan lakiaan vastaan mutta valehteleminen koskien lähimmäistä on aina laittomuutta.

Uskon niin että jos kristitty ei valehtele lähimmäisestään eli anna väärää todistusta hänestä ei edes tiukassa paikassa niin silloin Jumalan hyvä tahto toteutuu tämän lähimmäisen elämässä. Kun rukoilemme Jumalaa apuun ja pidämme Hänen käskynsä vaikka kuinka tilanne näyttäisi inhimillisesti katsottuna vaikealta niin uskon että silloin toimimme Jumalan mielen mukaan ja tämä tulee olemaan lopun aikana varmasti todella tärkeä asia.

Ilm.13:14 Ja se villitsee maan päällä asuvaiset niillä ihmeillä, joita sen sallittiin tehdä pedon nähden; se yllyttää maan päällä asuvaiset tekemään sen pedon kuvan, jossa oli miekanhaava ja joka virkosi.
13:15 Ja sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin.
13:16 Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
13:17 ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.

Ilm.14:9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,
14:10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.
14:11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.
14:12 Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

1.Pie.4:16 mutta jos hän kärsii kristittynä, älköön hävetkö, vaan ylistäköön sen nimensä tähden Jumalaa.
4:17 Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset?
4:18 Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
4:19 Sentähden, uskokoot myös ne, jotka Jumalan tahdon mukaan kärsivät, sielunsa uskolliselle Luojalle, tehden sitä, mikä hyvää on.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 12. Kesä 2012 12:23

Missä menee valehtelun ja erehtymisen raja. En muista, olenko kirjoittanut tästä aiheesta tälle foorumille aiemmin. Kirjoitan nyt uudestaan.

Jos olen Helsingissä ja sanon meneväni Stockmannille vaateosastolle mutta menenkin sisustusosastolle, onko se valehtelua? Monen mielestä ei ole. Jos päätänkin mennä Stockan sijaan Sokokselle, onko se valehtelua? Jos suunnitelmani muuttuu matkalla? Nuo kaksi tavarataloa ovat lähekkäin Helsingin keskustassa. Moni ihminen puhuu, mitä tekee tai aikoo tehdä eikä teekään niin. Suunnitelmat voivat muuttua matkalla, totta. Kaikki se, mikä ei ole samassa linjassa tekojen kanssa, on valehtelua. Tätä esimerkkiä voi jatkaa vielä, että jos onkin kyseessä ulkomaanmatka. Lähdenkö Ranskaan vai Ruotsiin - moni pitäisi toisen maan nimen mainitsemista valehteluna. Ihmisillä on eri toleranssi siihen, mitä pidetään valehteluna. Lapsista sen huomaa hyvin. Heille ei voi luvata mitään, jos sitä ei voi pitää. Lapset pettyvät, jos lupausta ei pidetä, ja usein ilmaisevat sen hyvin suoraan.

Itsellä on ystäväpiirissä sellaisia ihmisiä, joiden kanssa sopimukset pitävät. On niitä ihmisiä myös, joiden kanssa ei mikään sovittu pidä. Se on raivostuttavaa. Kun tästä huomauttaa, siitä loukkaannutaan. Se ei toisaalta ole minun murheeni.

Mitä tulee taas toisen ihmisen hengen pelastamiseen, esim. juutalaisia piilottamalla. Jos tieten tahtoen vaarannan toisen viattoman ihmisen hengen, se on väärin. Jos taas piilottelisin kotonani rikollista, se on eri asia. Kuinka moni tälläkin palstalla kirjoittavista suostuisi paljastamaan kotonaan piilossa olevan juutalaisen? Mitenköhän siinä tilanteessa tulisi toimia? Itse ainakin kunnioitan juutalaisia Jumalan omaisuuskansana sen verran paljon, että mieluummin valehtelisin kuin lähettäisin syyttä surmattavaksi.

Ilm. 22:
15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
lara.tomb.raider

ViestiKirjoittaja toni t » 12. Kesä 2012 12:44

Valehtelu on puhetta jossa puhuja tietää itse miten asia on mutta puhuu kuulijoilleen vääristeltyä totuutta. Eli puhuja puhuu muille erinlailla asiasta kuin itse tietää asian oikeasti olevan.

Mitenköhän siinä tilanteessa tulisi toimia? Itse ainakin kunnioitan juutalaisia Jumalan omaisuuskansana sen verran paljon, että mieluummin valehtelisin kuin lähettäisin syyttä surmattavaksi.

Ei kannata turvata syntiin (valehteluun) joka ei mitään ole vaan kaikkivaltiaaseen Jumalaan. Uskovatkin sortuvat monesti ajattelemaan tällaisia asioita inhimillisesti ja lihallisesti. Eli uskova ajattelee että voin turvata tosi hädässä sellaiseen jota Jumalan sana kuitenkin pitää syntinä. Eli turvata valehteluun/väkivaltaan silloin kun on tosi hätä. Ja juuri silloin tulisikin turvata ainoastaan Jumalaan ja luottaa Hänen varjeluun ja apuun.

Tiedän että itsekkin olen heikko lihassani ja että ihminen on altis turvaamaan siihen epäuskossaan mutta uskonelämän kasvuprosessin tulisi kasvattaa ihmistä turvaamaan yksin Jumalaan ja hylkäämään synnin apuna.

Luuk.18:27 Mutta hän sanoi: "Mikä ihmisille on mahdotonta, se on Jumalalle mahdollista."

Mark.9:23 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo."

Jumalalle ei ole mikään mahdotonta ja siihen tulisi Jumalan lapsen uskoa ja luottaa ja turvata.

Room.13:8. Älkäät kellenkään velvolliset olko, vaan ainoastaan että te toinen toistanne rakastatte; sillä joka toista rakastaa, se on täyttänyt lain.
9. Sillä se: ei sinun pidä huorin tekemän; ei sinun pidä tappaman; ei sinun pidä varastaman; ei sinun pidä väärää todistusta sanoman; ei sinun pidä himoitseman, ja mitä muuta käskyä on, se tähän sanaan suljetaan: sinun pitää rakastaman lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
10. Ei rakkaus tee lähimmäiselle mitään pahaa; sentähden on rakkaus lain täyttämys.

Rakkaus joka tulee Jumalasta ojentautuu lähimmäistä kohtaan Jumalan sanan totuuden mukaan. Rakkaus joka täyttää lain ojentautuu aina Jumalan rakkauden lain (kymmenen käskyn) mukaan lähimmäistä kohtaan.

Rakkaus lähimmäistä kohtaan joka tulee Jumalasta ei koskaa toimi Jumalan lain (kymmenen käskyn) vastaisesti lähimmäistä kohtaan. Rakkaus joka tulee Jumalasta ei sano väärää todistusta (valehtele) lähimmäisestä.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
toni t
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Kesä 2012 15:48

Jer. 7:8

Mutta katso, te luotatte valheen sanoihin, joista ei ole hyötyä.

Ef. 4:25

Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.

1. Joh. 2:21

En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.

Ps. 59:12

(59:13) Minkä he huulillaan puhuvat, sen he suullaan syntiä tekevät. Joutukoot he ylpeydessään kiinni kirousten ja valheiden tähden, joita he puhuvat.

Ps. 5:6

(5:7) Sinä hukutat valheen puhujat; murhamiehet ja viekkaat ovat Herralle kauhistus.

Ps. 26:4

En minä istu valheen miesten seurassa enkä kulje salakavalain kanssa.

Ps. 31:18

(31:19) Mykistykööt valheen huulet, jotka puhuvat vanhurskasta vastaan röyhkeästi, ylpeästi ja ylenkatseellisesti.

Ps. 101:7

Vilpin tekijä älköön asuko minun huoneessani, valheen puhuja ei kestä minun silmäini edessä.

Ps. 109:2

Sillä he ovat avanneet minua vastaan jumalattoman ja petollisen suun, he puhuttelevat minua valheen kielellä.

Ps. 119:29

Käännä minusta pois valheen tie, ja anna armostasi minulle lakisi.

Ps. 119:104

Sinun asetuksistasi minä saan ymmärrystä; sentähden minä vihaan kaikkia valheen teitä.

Ps. 119:128

Sentähden minä vaellan kaikessa suoraan, kaikkien sinun asetuksiesi mukaan; kaikkia valheen teitä minä vihaan.

Ps. 144:8

joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi!

Ps. 144:11

Tempaa ja pelasta minut muukalaisten käsistä, joiden suu puhuu vilppiä ja joiden oikea käsi on valheen käsi.

Sananl. 12:19

Totuuden huulet pysyvät iäti, mutta valheen kieli vain tuokion.

Sananl. 10:18

Joka salavihaa pitää, sen huulilla on valhe, ja joka parjausta levittää, on tyhmä.

Jer. 8:8

Kuinka saatatte sanoa: 'Me olemme viisaita, ja meillä on Herran laki'? Totisesti! Katso, valheen työtä on tehnyt kirjanoppineiden valhekynä.

Hoos. 10:13

Te olette kyntäneet jumalattomuutta, leikanneet vääryyttä ja syöneet valheen hedelmää; sillä sinä olet luottanut omaan tiehesi, sankariesi paljouteen.

Hab. 2:18

Mitä hyötyä on veistetystä kuvasta, että sen valmistaja veistää sen, ja valetusta kuvasta ja valheen opettajasta, että sen valmistaja siihen luottaa ja tekee mykkiä epäjumalia?

2. Tess. 2:9

tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä

2. Tess. 2:11

Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja AuMaT » 17. Kesä 2012 19:21

En jaksanut nyt lukea koko ketjua läpi, joten en tiedä oletteko käsitelleet tämän aiheen jo täällä (sori siitä) mutta kysymykseni kuuluu että entäs se onko se valehtelua jos jättää kertomatta toiselle osapuolelle joistain asioista? Eli toisinsanoen onko joidenkin asioiden jättämättä kertominen valehtelua?? Jos tämä aihe käsitelty niin jättäkää suosiolla väliin sitten ja jatkakaa muissa aiheissa. ;)
"Minä olen tie, totuus ja elämä." Herramme Jeesus Kristus
AuMaT

ViestiKirjoittaja pekka » 17. Kesä 2012 22:01

AuMaT kirjoitti:En jaksanut nyt lukea koko ketjua läpi, joten en tiedä oletteko käsitelleet tämän aiheen jo täällä (sori siitä) mutta kysymykseni kuuluu että entäs se onko se valehtelua jos jättää kertomatta toiselle osapuolelle joistain asioista? Eli toisinsanoen onko joidenkin asioiden jättämättä kertominen valehtelua?? Jos tämä aihe käsitelty niin jättäkää suosiolla väliin sitten ja jatkakaa muissa aiheissa. ;)

Etsiskelin tuossa äsken tästä ketjusta vastausta tähän sinun kysymykseesi ja mielestäni löysin sen tämän ketjun sivulta neljä.

Toni on kirjoittanut tällä tavalla, lainaus:

"Valehtelu ei ole KOSKAAN oikein sillä kaikki valhe on valheen isästä perkeleestä. Jumala joka on totuus ei koskaan valehtele eikä myöskään Jumalan lasten tule valehdella vaan seurata Jumalan tahtoa. Esimerkissäsi ei tarvitse valehdella. Se että ei suostu kertomaan missä naapuri piileskelee ei ole valehtelemista. Herra Jeesuskin vaikeni Pilatuksen edessä eikä vastannut Pilatukselle. Jeesus olisi voinut kertoa totuuden mutta ei halunnut. Jeesus ei kuitenkaan valehdellut eli tehnyt syntiä vaan vaikeni. Joskus on syytä olla kertomatta totuutta mutta silloin ei saa alkaa valehtelemaan."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu