6. käsky - älä tapa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskova armeijan sotilaana?

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Kesä 2012 12:38

Olen tässä muutaman päivän miettinyt tätä teloitusasiaa ja en kyllä näe muuta mahdollisuutta, jos mielii perille päästä, kuin mennä teloituskomppanian eteen teloitettavaksi. Sota on sotaa ja puolensa pitää valita, siitä ei mielestäni pääse mihinkään. Juttelin tänään vielä yhden sotilaspapin kanssa ja nyt ei kyllä tullut rakentavasta keskustelusta yhtään mitään koska tämä pappi lähti alusta saakka niin voimakkaasti hyökkäämään minun näkemystäni vastaan tässä asiassa ja tästä aiheesta. Olen pahoillani, että näin kävi tällä kertaa. Hän löi lopuksi vielä luurinkin korvaani. Mutta ei minulla tätäkään pappia vastaan mitään ole, onhan hänellä oikeus omiin mielipiteisiin ja minulla on myös oikeus omiin mielipiteisiin, joskus vain käy näin, eikä siitä sen enempää. Omasta puolestani annan hänelle anteeksi ja toivottavasti hänkin antaa minulle, ne virheet mitkä hän koki minun tekevän keskustelussamme. Voi olla, että tämä työ mitä teen tälläkin saralla on turhaa? Tavallaan yhden miehen sotaa suurta ja "voimakasta ja mahtavaa" kirkkokuntaa vastaan, siis sen valheellisia opetuksia vastaan. "Lähtekää siitä ulos" kuvaa myös sitä, että kun emme voi heille mitään niin on vain uskallettava lähteä siitä ulos.

Siunausta kaikille tähänkin päivään.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 06. Kesä 2012 14:17

Tuli vaan mieleeni, että kun joku ehkä oli sitä mieltä, että näin "voimakkailla" mielipiteillä asettaa itsensä toisten yläpuolelle, niin tiedä häntä, ainakin välillä tuntuu että muut uskovat pitävät lähinnä jonkin sortin hurahtaneena ja fanaattisena, kun esittää tästäkin asiasta näkemyksensä.
Ja tosiaan kun sanoo tässä maanpuolustusasiassa vain sen minkä uskon että Jeesus tahtoisi meidän tekevän, ettemme missään olosuhteissa ketään tappaisi, vihollinen ei ole jokin kasvoton vihollinen kuten tässä tapauksessa, vaan ihmisiä kuten ihan kuka tahansa meistä.
lonelyrider

ViestiKirjoittaja systeri » 06. Kesä 2012 20:30

lonelyrider kirjoitti:Tuli vaan mieleeni, että kun joku ehkä oli sitä mieltä, että näin "voimakkailla" mielipiteillä asettaa itsensä toisten yläpuolelle, niin tiedä häntä, ainakin välillä tuntuu että muut uskovat pitävät lähinnä jonkin sortin hurahtaneena ja fanaattisena, kun esittää tästäkin asiasta näkemyksensä.
Ja tosiaan kun sanoo tässä maanpuolustusasiassa vain sen minkä uskon että Jeesus tahtoisi meidän tekevän, ettemme missään olosuhteissa ketään tappaisi, vihollinen ei ole jokin kasvoton vihollinen kuten tässä tapauksessa, vaan ihmisiä kuten ihan kuka tahansa meistä.

No emmä nyt tiedä ajattelenko loppuviimeksi sitä niinkään toisen yläpuolelle nostamisena.Ehkä mua ärsyttää eniten se jos en löydä siitä edes pienen pisaran vertaa nöyryyttä...jos miettii Pietaria niin hän kielsi Jeesuksen vieläpä useasti ,vaikka sai elää niin lähellä häntä.Kyllähän mekin voidaan uhota Pietarin tavoin että minä en koskaan käyttäisi väkivaltaa tai tekisi mitään väärää mutta kun tosi paikka tulee eteen niin ihminen on mitättömän pieni siinä hetkessä ja Jumala tietää mitä tekoa me ollaan.
Asiat saattaa varmaan olla prikulleen niin ja minä kyllä itsekkin tavallaan ihannoin semmosta oikeaoppisuutta niinkuin veljetkin täällä todistaa, mutta se asenne vaan on jotenkin niin "korkealentoinen" että ihan huimaa :)
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 06. Kesä 2012 22:22

Kyllä vain systeri, otetaan kaikessa rauhassa päivä kerrallaan eikä murehdita liikaa. Vaikka venäläiskenraali vähän uhitteleekin Suomea ja heti Nato-keskustelu pyörähti täyteen käyntiin, tuli hätä kun emme yksin pärjää Venäjälle ja mihin tuo EU:kin tuosta nyt lähtee kehittymään kun Espanjakin on nyt suurissa vaikeuksissa, eli muutospaineet ovat kovat mutta mihin suuntaan, se varmasti selviää ajallaan. Niin, ja Kiina, Venäjä, Iran ja Syyria ovat "kimpassa keskenään" joten istummeko ruutitynnyrin päällä vai miten mahtaakaan olla?

Nyt lähdemme koirien kanssa iltakävelylle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Kesä 2012 13:46

Aivan...venäläispäällikkö siellä uhittelee,ei oo kumminkaan ihan paniikkia vielä iskeny.
Luin Apostolien teoista Korneliuksesta josta täällä jo aiemmin mainittiin.Kornelius oli sadanpäämies,hurskas Jumalaa pelkääväinen joka antoi almuja ja rukoili alati Jumalaa mutta oli kuitenkin armeijan mies.Luotti Jumalaan ja johdatukseen palvellessaan. Samassa luvussa on Pietarin ihmettely siitä mitä tarkoittaa liinavaate jossa on kaikennäköisiä epäpyhiä elukoita jotka kuvasivat syömistä.Kuitenkin Pietari tajusi myöhemmin että hän ei saa sanoa ketään ihmistä (mm.pakanoita)epäpyhäksi ja saastaiseksi koska Jumala on heidät puhdistanut.
Tuli mieleen että kun samassa luvussa puhutaan hurskaista sotamiehistä ja epäpyhistä pakanoista että miksei nykyäänkin voisi olla näitä hurskaita Jumalan palvelijoita esivallassa ja millä oikeudella me voitais tuomita heidät ylpeiksi saastaisiksi koska Jumala on heidät puhdistanut ,jos ei Korneliuskaan sitä ollut? Kai se olisi kirjoitettu Raamatussa jos hän olisi joutunut tehdä parannuksen tuosta ammatistaan??

Tämmöstä ihmettelyä edelleen :)
systeri

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Kesä 2012 14:45

Niin, en minä ainakaan ole tuominnut ketään, olen vain yrittänyt kertoa, että Herraan Jeesukseen uskova ei saa tappaa ketään jne. edes puolustustarkoituksessa. Tässä linkissä kerrotaan mikä on tuo sadanpäämies: https://fi.wikipedia.org/wiki/Centurio

Olisiko sadanpäämies Kornelius sitten lopettanut jossain vaiheessa uskonvaelluksellaan osallistumisen taistelutoimintoihin kun oli saanut oikean ymmärryksen tässä asiassa, ettei uskovan sovi ketään tappaa jne. ?

1 Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
2 Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
3 Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Kornelius!"
4 Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: "Mikä on, Herra?" Enkeli sanoi hänelle: "Sinun rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.
5 Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
6 hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren rannalla."
7 Ja kun enkeli, joka Korneliusta puhutteli, oli mennyt pois, kutsui tämä kaksi palvelijaansa ja hurskaan sotamiehen uskollisimpiensa joukosta
8 ja kertoi heille kaikki ja lähetti heidät Joppeen.

Tässä lainaus tämän ketjun sivulta 2:

Herman kirjoitti:Sadanpäämiehen kohdalla näen saman asian että vaikka hän uskoikin Jeesukseen niin vanhan liiton puolella sotilaan ammatti kuului maan palvelukseen ja oli lain mukaista.

toni t kirjoitti:Jeesus ei elänyt eikä julistanut vanhan liiton mukaisesti, vaikka silloin vielä vanhan liiton aikaa elettiin. Jeesus tuli tuomaan uuden liiton, ja kaikki Jeesuksen tekemä ja julistama oli uuden liiton hengen mukaista.

Herman kirjoitti:Mutta sadanpäämies Kornelius ainakin on satavarmasti uuden liiton puolella, eikä muistaakseni apostolien teoissa kerrota että häntäkään olisi kehoitettu tekemään parannusta ammatistaan.

toni t kirjoitti:Matt.8:3 Niin hän ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi: "Minä tahdon; puhdistu." Ja kohta hän puhdistui pitalistaan.
8:4 Ja Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille."

Kyllä Jeesus kehoitti tässäkin kohdassa uhraamaan vanhan liiton järjestyksen mukaisen uhrin. Olen samaa mieltä että Jeesus tuli opettamaan uudesta liitosta mutta vanhan liiton aikana vanhan liiton järjestyksen mukainen elämä ei ollut Israelin kansalle väärin. Vanha liitto oli tietysti liittona paljon uutta huonompi.

Niin Raamattu ei kerro tekikö Kornelius parannusta myöhemmin kun tuli uskoon. Lisäksi opetuslapset eivät edes tienneet koskeeko Pyhän Hengen lahja pakanoitakin ennen Korneliuksen esimerkkiä. Kornelius eli uuden liiton puolella mutta vanhan liiton tiedon ja opetuksen mukaan koska liitto oli vasta juuri vaihtunut ja hän oli ensimmäinen pakana joka liittyi Kristuksen ruumiiseen uudestisyntymisen kautta. Kornelius ei siis uskonut Herraan Jeesukseen ennen Pietarin tuloa.

Apt.10:33 Sentähden minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua."
10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.
10:36 Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra,
10:37 sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;
10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
10:39 Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
10:40 Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
10:41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.
10:42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

Apt.11:11. Ja katso, kolme miestä seisoi kohta huoneen edessä, jossa minä olin, jotka Kesareasta olivat minun perääni lähetetyt.
12. Mutta Henki käski minun epäilemättä mennä heidän kanssansa; ja nämät kuusi veljeä seurasivat myös minua, ja me menimme sen miehen huoneeseen.
13. Ja hän jutteli meille, kuinka hän oli enkelin nähnyt huoneessansa seisovan ja sanovan hänelle: lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, joka Pietariksi kutsutaan:
14. Hän on sanova sinulle ne sanat, joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huonees.
15. Mutta kuin minä rupesin puhumaan, lankesi Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin hän alussa meidänkin päällemme lankesi.
16. Niin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanonut oli: Johannes tosin kasti vedellä, mutta te kastetaan Pyhällä Hengellä.
17. Että nyt Jumala yhdenkaltaisen lahjan heille antoi kuin meillekin, jotka Herran Jesuksen Kristuksen päälle uskoimme: mikäs minä olisin, joka voisin kieltää Jumalaa?

Jumalan Henki käski Pietarin mennä epäilemättä julistamaan Korneliukselle ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta. Pietarin piti siis mennä ja julistaa Korneliukselle ilosanomaa Jeesuksesta. Pietarin tehtävä oli siis julistaa ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta ei kritisoida sotilaan ammattista. Tärkeintä on tuntea ensin Herra Jeesus sillä vasta Jeesuksessa uskonelämän kasvuprosessi voi alkaa.

Kyllä sotilaskin voi tulla uskoon ja pelastua tänäkin päivänä. Uskonelämä on kasvuprosessi jossa Pyhän Hengen voimassa ja Jumalan sanan opetuksessa kasvetaan hylkäämään syntiä. Kornelius kuului uskoon tulleena myös tämän kasvuprosessin alaisuuteen ja voi hyvinkin olla että kun Hän kasvoi Kristuksen tuntemisessa niin hän tuli ymmärtämään ettei Kristuksen sotamiehen aseet ole lihalliset vaan hengelliset.

Kristuksen sotamies ei vihaa ketään vaan rakastaa jokaista maailman ihmistä rakkaana lähimmäisenä ja silloin ainut miekka johon Kristuksen sotamies tarttuu on Jumalan Hengen miekka eli Jumalan sana jolla pelastetaan rakkaita lähimmäisiä saatanan vankeudesta iankaikkiseen elämään.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Kesä 2012 15:21

Biblia käännös. Luuk.3:14 Niin kysyivät myös häneltä sotamiehet, sanoen: mitä myös meidän pitää tekemän? Ja hän sanoi heille: älkäät kenellekään väkivaltaa taikka vääryyttä tehkö, ja tyytykäät palkkaanne.

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja pekka » 10. Kesä 2012 15:56

Laitan tähän linkin "Suomi sodassa" jossa on sota-aikana otettuja valokuvia eli kuvia kuolleista ja sota-ajan kärsimystä ja puutetta ei varmaan kukaan kaipaa omaan elämäänsä. Katsominen omalla vastuulla:

https://nocandoo.servebeer.com/temp/suo ... odassa.htm

pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Kesä 2012 19:18

*
Jes. 10:20 Sinä päivänä ei Israelin jäännös eivätkä Jaakobin heimon pelastuneet enää turvaudu lyöjäänsä, vaan totuudessa he turvautuvat Herraan, Israelin Pyhään.

Biblia 20 Silloin ei pidä jääneet Israelissa, ja ne jotka tallella ovat Jakobin huoneesta, enää turvaaman häneen, joka heitä lyö; vaan pitää todella turvaaman Herraan Israelin pyhään. :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Esivalta sota ja uskovat

ViestiKirjoittaja PetriFB » 17. Heinä 2012 21:20

Raamattu opettaa Herran Jeesuksen opetuslapselle alamaisuutta esivaltaa kohtaan. Tässä kirjoituksessa tuon esille muutamia näkökulmia kuinka uskovan tulisi suhtautua esivaltaan erilaisissa tilanteissa. On tietenkin selvää, että Herran Jeesuksen opetuslapsen tulee kunnioittaa esivaltaa sekä olla sille alamainen Raamatun opetuksen mukaisesti. Tuon tässä kirjoituksessa esille myös vaikeita asioita, joita on myös syytä pohtia ja ajatella.

Esivalta opetuksessa on erilaisia tulkintoja ja ymmärrystä uskovien keskuudessa. En pakota ketään uskomaan samalla tavalla kuin uskon, vaan tuon esille sen miten uskon Raamatun sanan opettavan esivalta asiassa. Tämä aihe jakaa voimakkaasti uskovien mielipiteitä. Tarkoitukseni ei ole nostattaa riitaa tai jännitteitä, vaan tuoda tämä aihe pohdittavaksi ja tutkittavaksi. Kehotan jokaista tutkimaan Raamattua tältä alueelta.

Kirjoitus löytyy sivultani: https://www.kotipetripaavola.com/esivalta.html
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 09. Elo 2025 22:50, muokattu yhteensä 2 kertaa
Syy: Ketju yhdistetty
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
PetriFB

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu