Ylpeys ja väkivalta.Ylpeys on syy väkivaltaan. "Ylpeys on heillä kaulakoristeena, väkivalta on puku, joka heidät verhoaa." Ps.73:6 Sotilas univormussaan kunniamerkki rinnassa on jumalattomuuden symboli. Kansallisylpeys on syynä moniin sotiin.
Maailmassa on sotia, koska loukattu ylpeys haluaa kostaa. Kirkko ja valtio epäjumalina pitävät yllä väkivallan kierrettä. Ylpeässä uhmassaan ihmiset jopa väittävät Jumalan olevan heidän puolellaan vihollista vastaan. Siten he todistavat itseään vastaan, etteivät he usko Raamatun Jumalaan.
"Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: 'Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra'. Vaan 'jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle'. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä." Room.12:19-20 Valtioiden johtajat ovat kuitenkin päättäneet koota vihollistensa päälle ohjuksia, eikä rakkauden tulisia hiiliä.
Ylpeydessään he eivät tahdo antaa sijaa Jumalan vihalle, vaan ovat päättäneet itse hoitaa kostamisen. Yksin Jumala on Herra, jolla on oikeus surmata ihminen ja kostaa murhattujen puolesta. Koska Hän on luonut ihmisen, Hänellä on myös oikeus tuhota luomuksensa. Ihmisilläkin on oikeus tuhota rakentamansa talot ja koneet, koska ne ovat ihmisen tekemiä.
Sodassa halutaan panna täytäntöön tuomioita, jotka kuuluvat vain Jumalalle. Maahan hyökkääjä tekee väärin, mutta kosto siitä kuuluu Jumalalle. Kansalaisiaan sortava hallitus tekee väärin, mutta kosto siitäkin kuuluu Jumalalle.
Nöyrät ja väkivallattomuus.Sodassa tappaminen on rikos Jumalan evankeliumia vastaan, koska Jeesus kuoli ristillä kaikkien ihmisten puolesta. Jumala kosti meidän pahat tekomme Hänelle. Jeesuksen maahan vuodatettu veri ei huuda kostoa, vaan anteeksiantamusta. (Heb.12:24) Kuinka uskaltaisit tappaa edes sodassa ihmisen, jonka puolesta Jumalan Poika on kuollut?
Jos et ole "nöyrtynyt Jumalan väkevän käden alle", niin sodassa tappaminen on sinulle luonnollinen asia. Sotasankari ja maansa puolesta taistellut sanoo minulle: Jos joku roisto tulee ja aikoo tappaa puolisosi ja lapsesi, etkö puolusta heitä tappamalla hyökkääjän? En, koska silloin panisin toimeen hänen kadotustuomionsa! Yrittäisin kyllä mennä hänen ja rakkaitteni väliin ja voittaa hänet puhumalla. Jos hän minut tappaisi, niin sääli häntä ja onni minua, sillä "elämä on minulle Kristus ja kuolema on voitto." Fil.1:21
Saakoon tappaja vielä lisää armonaikaa. Ehkä hän katuu ja ottaa vastaan Jeesuksen syntiensä sovittajana ja pelastuu. Minä luotan siihen, että Jumala varjelee rakkaani ja ilman Hänen sallimustaan heiltä ei riistä henkeä kukaan. Toisaalta jos Jumala on päättänyt, että jonkun aika on tullut kuolla, niin häntä ei voi pelastaa lääkärit eikä sotilaat.
Hänelle, joka on sotimalla voittanut itselleen itsenäisen Suomen, kuuluu seuraava Jeesuksen sana: "Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon?" Matt.16:26 Mitä hyötyä sinulle on helvetissä siitä, että Suomi on itsenäinen? Toisaalta Jeesuksen kautta kaikki universumit ovat minun isänmaani. Etkö sinäkin mieluummin nauttisi taivaallisen Isän isänmaasta?
Sotilaat sodassa ovat petettyjä raukkoja, jotka ovat antaneet uhrinsa epäjumalalle. Heidän ylpeytensä on estänyt heitä saamasta todellista valtakuntaa, joka on Jumalan Kuningaskunta. Papit ovat valehdelleet heille, että heidän taistelunsa on Jumalan siunaamaa. Heille on tehty ristinmerkki syntymän ja kuoleman jälkeen, mutta eläessään he ovat vaeltaneet Jeesuksen ristin vihollisina. Tässä kohden toteutuu Jeesuksen sana: "Joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen." Matt.16:25
Maailman järjestys.Ylpeys, ahneus ja itsekkyys ovat pääasiassa järjestäneet maailman, jossa elämme. Lievitystä tähän pahaan maailmaan ovat tuoneet joidenkin yksilöiden nöyryys, anteliaisuus ja itsensä uhraava lähimmäisen rakkaus.
Raamattu ilmaisee asian näin: "Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mitä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo(=itsekkyys), silmäin pyyntö (=ahneus) ja elämän korskeus (=ylpeys), se ei ole Isästä, vaan maailmasta. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti." 1Joh.2:15-17
Jeesuksen nöyryys tuli ilmi siinä, ettei Hän etsinyt omaa kunniaansa, vaan pyysi kunniaa Jumalalle, Isälleen. Hän ei kerännyt itselleen varastoja tarpeittensa tyydyttämiseksi, vaan luotti Jumalan jokapäiväiseen huolenpitoon. Hän ei elänyt lihansa himoille, vaan itsensä uhraten tavoitteli voittoa, jolla pelastaisi sinun sielusi Jumalan yhteyteen.
Mitä saat tilalle, kun luovut rakkaudestasi maailmaan ja liityt Jeesukseen? Kunnian antaman tyydytyksen tilalle saat Pyhän Hengen antaman lohdutuksen ja armon. Rikkauksien omistamisesta tulevan tyydytyksen tilalle saat Jeesuksen antaman Jumalan uskon. Lihallisten himojen antaman tyydytyksen tilalle saat Isän Jumalan rakkauden osallisuuden.
Hyvä itsetunto ei tule kunnian himon tyydyttämisestä, vaan siitä, että Jumala hyväksyy sinut. Taloudellinen turvallisuusei tule rahasta, vaan Jumalan huolenpidon kokemisesta. Tyytyväinen olo ei tule runsaasta syömisestä ja seksistä, vaan Jumalan tahdon tekemisestä käytännön asioissa. Jeesus on voittanut maailman himot. Hänessä on yltäkylläinen elämä!
https://web.archive.org/web/20140304122 ... arauha.pdf