Herman kirjoitti:Toni, tässä lainaus kirjoituksestani edelliseltä sivulta:Myös sotamiehet kysyivät häneltä sanoen: "Mitäs meidän pitää tekemän?" Ja hän sanoi heille: "Älkää kiskoko keneltäkään älkääkä kiristäkö, vaan tyytykää palkkaanne". (Luuk 3:14)
Johannes kastaja on hän joka tuossa vastaa sotamiehille. Jotkut käännökset eivät puhu kiskomisesta vaan ettei tule tehdä väkivaltaa. Tutkin vähäsen tuon kohdan sanojen alkuperäistä merkitystä, ja vaikuttaa siltä että sana merkitsee rahan kiskomista väkivaltaisesti, elikkä molemmissa käännöstavoissa olisi osa totuutta, mutta siis kuten asiayhteydestäkin ilmenee niin rahasta tuossa ilmeisesti on kyse.
Kun tutkii alkutekstiä, niin tuon kohta ei ole kovin yksiselitteinen. Sana διασείω (diaseiō) esiintyy vain tämän ainoan kerran Raamatussa, ja jotkut käännökset kääntävät sen "väkivalta". Blue letter biblen sanakirja antaa sanalle tällaisia merkityksiä:
1) to shake thoroughly
2) to make to tremble
3) to terrify
4) to agitate
5) to extort from one by intimidation money or other property
Kun katsoo näitä merkityksiä, niin tulee ennemmin käsitys siitä, että kyse on tarpeettomasta (väki)vallan käytöstä, pelottelusta ja pelon lietsonnasta. Tai kohdan 5 mukaan rahan tai muun omaisuuden kiristämisestä väkivalloin. Uskon, että juuri näihin asioihin Jumala tahtookin sotilaita kehoittaa, sillä heillä voi herkästi olla kiusaus käyttää valtaansa ja voimaansa väärin.
Esimerkiksi nämä Paavalin ja Pietarin kirjoitukset vahvistavat selkeästi, ettei "miekan" käyttö oikeamielisenä itsepuolustuksena esivallan toimeksipanosta ole väärin, vaan päinvastoin Jumalan tahto ja säätämys:
Room.13
1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
2 Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
3 Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;
4 sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.
5 Siksi tulee olla alamainen, ei ainoastaan rangaistuksen tähden, vaan myös omantunnon tähden.
6 Sentähdenhän te verojakin maksatte. Sillä he ovat Jumalan palvelusmiehiä, ahkeroiden virassansa juuri sitä varten.
1.Piet.2
13 Olkaa alamaiset kaikelle inhimilliselle järjestykselle Herran tähden, niin hyvin kuninkaalle, joka on ylin,
14 kuin käskynhaltijoille, jotka hän on lähettänyt pahaa tekeville rangaistukseksi, mutta hyvää tekeville kiitokseksi
Nämä puhuvat tietysti ennenkaikkea kansan sisäisestä kurinpidosta, mutta ymmärrän saman periaatteen ulottuvan myös kansainväliseen puolustukseen vääryyttä tekeviä hyökkääjiä kohtaan. Mutta ajattelen kuitenkin niin, että kristityt voivat itse päättää omantuntonsa mukaan, haluavatko osallistua maanpuolustukseen vai eivät, eli se ei ole pakko uskovalle. Toki kieltäytyminen tulee sitten tehdä sävyisässä hengessä, ei niskuroivasti ja kapinoivasti niinkuin jotkut aseistakieltäytyjät selvästi tekevät, vaan olla valmis palvelemaan jollain omalletunnollensa sopivalla tavalla vaikka tuplasti enemmän kuin mitä vaaditaan.
Siunausta Tonille runsaasti!
Biblia käännös. Luuk.3:14 Niin kysyivät myös häneltä sotamiehet, sanoen: mitä myös meidän pitää tekemän? Ja hän sanoi heille: älkäät kenellekään väkivaltaa taikka vääryyttä tehkö, ja tyytykäät palkkaanne.
King James käännös. Luuk.3:14 And the soldiers likewise demanded of him, saying, And what shall we do? And he said unto them, Do violence to no man, neither accuse any falsely; and be content with your wages
Minusta tämä kohta on hyvin selkeä ja tätä on vaikea ymmärtää enään väärin. Johannes kieltää tekemästä väkivaltaa ja vääryyttä. Johannes ei sano että voitte tehdä väkivaltaa joissain tietyissä tilanteissa vaan että älkää kenellekkään "TO NO MAN" tehkö väkivaltaa. Jos kenellekkään ei saa tehdä väkivaltaa niin tämä nimenomaan koskee myös sotaa ja kaikkia tilanteita. Johannes käski siis vanhan liiton sotilaidenkin tehdä parannus väkivallasta ja vääryydestä jokaista kohtaan.
TARPEELLISTA väkivallan käyttöä ei ole olemassakaan kristitylle. Tarpeellista syntiin turvaamista ei ole olemassakaan vaan kristityn turva on ainaja jokaisessa tilanteessa ainoastaan Jumala. Jos tarpeellista väkivaltaa olisi olemassa niin Jeesus olisi antanut siitä meille esimerkin mutta Jeesus sanoi:
Matt.5:38. Te kuulitte sanotuksi: silmä silmästä, ja hammas hampaasta.
39. Mutta minä sanon teille: älkäät olko pahaa vastaan; vaan joka sinua lyö oikialle poskelle, niin käännä myös hänelle toinen.
40. Ja joka sinua tahtoo oikeuden eteen, jo ottaa hamees, niin salli myös hänelle muukin vaate.
41. Ja joka sinua vaatii peninkulman, mene hänen kanssansa kaksi.
42. Anna sille, joka sinulta anoo, ja älä käänny siltä pois, joka lainan pyytää.
43. Te kuulitte sanotuksi: rakasta lähimmäistäs, ja vihaa vihollistas;
44. Mutta minä sanon teille: rakastakaat vihollisianne; siunatkaat niitä, jotka teitä sadattavat; tehkäät niille hyvin, jotka teitä vihaavat, ja rukoilkaat niiden edestä, jotka teitä vainoovat ja vahingoittavat.
Herra Jeesus opettaa että kristityn ei tule vastustaa pahalla pahaa, eli lyönnillä lyöntiä. Ei tule siis toimia silmä silmästä periaatteella vaan paha tulee voittaa hyvällä. Kristityn tulee rakastaa vihollisia ja siunata ja tehdä hyvää niille jotka heitä vihaavat ja rukoilla niiden edestä jotka heitä vahingoittavat. Herra Jeesus opettaa toimimaan täysin väkivallattomasti kaikkia jopa vihollisia kohtaan jotka kristittyjä vahingoittavat.
Kristityn ei tule edes puollustus tarkoituksessa asein ampua vihollisia eikä kristityn tule puollustautua lihallisella voimalla väkivaltaa vastaan. Ei siis tule turvautua lihalliseen voimaan vaan meidän tulee rakastaa vihollistamme ja tehdä hyvää niille jotka meitä vihaavat ja rukoilla niiden puolesta jotka meitä vahingoittavat. Näin tehden toimimme Herramme tahdon ja opetuksen mukaan.
Herran Jeesuksen opetus on samassa linjassa Johanneksen kanssa sillä pahalla ei saa vastata pahaan (ei saa tehdä väkivaltaa) ja vihollisia tulkee rakastaa eikä vihata sillä Kristityn sota aseet eivät ole maalliset vaan hegelliset ja maallinen vihollinen ei ole kristitylle vihan kohde vaan rakkauden joka tulisi pelastaa saatanan vallasta iankaikkiseen elämään eikä häntä vastaan tulisi harjoittaa minkäänlaista väkivaltaa.
Matt.26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.
Jeesus tarkoittaa sitä että joka laittomuuden tekee (tappaa ihmisen) sen (Jumalan) laki (kaksiteräinen miekka) tuomitsee ja synnin (laittomuuden) palkka on kuolema.
1.Joh.3:15 Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei kenessäkään murhaajassa ole iankaikkista elämää, joka hänessä pysyisi.
Ilm.21:7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani.
21:8 Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema."
Ilm.22:14. Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olis ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.
15. Mutta ulkona ovat koirat ja velhot, ja huorintekiät ja murhaajat, ja epäjumalan palveliat, ja kaikki ne, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Jumalan sana ilmoittaa ettei yksikään murhaaja eli toisen ihmisen hengen riistäjä voi periä iankaikkista elämää ellei tee parannusta uskossa Herraan Jeesukseen.
Minusta on todella outoa se että monet uskovat jotka julistavat kovasti Jumalan armosta ja rakkaudesta ja Jeesuksen tuntemisesta ja siitä miten kristityn tulee hylätä se mikä on lihan ja elää Hengessä ovat tässä puolustus asiassa halukkaita uskomaan lihalliseen puolustukseen. Kristityn lihallinen puolustus on Jumalalle mielestäni kauhistus jossa kristitty harjoittaa epäjumalanpalvelusta koska ei turvaa yksin Jumalaan. Kristityn apu ja turva tulisi olla vain ja ainoastaan Jumala eikä lihallinen voima jota uskomattomatkin käyttävät. Uskomattomat jotka eivät tunne Jumalaa ja Hänen voimaansa.
Ps.62:6. Minun sieluni odottaa ainoastaan Jumalaa; sillä hän on minun toivoni.
7. Hän ainoastaan on minun kallioni ja minun autuuteni, minun varjelukseni*, etten minä lankeisi.
8. Jumalassa on minun autuuteni, minun kunniani, minun väkevyyteni kallio, minun turvani on Jumalassa.
9. Te kansat, toivokaat häneen joka aika, vuodattakaat teidän sydämenne hänen eteensä: Jumala on meidän turvamme, Sela!
10. II. Mutta ihmiset ovat kuitenkin turhat, voimalliset myös puuttuvat: he painavat vähemmän kuin ei mitään*, niin monta kuin heitä on.
11. Älkäät luottako vääryyteen ja väkivaltaan; älkäät turvatko niihin, mitkä ei mitään ole; jos rikkaudet teidän tykönne lankeevat, niin älkäät panko sydäntänne niiden päälle.
Tässä lainaus Erkki Kuismalta.
Usein isänmaalliset uskovaiset vetoavat Raamatun sanaan, että pitää olla alamainen esivallalle. On selvää, että vieraan valtion kansalaisen täytyy olla alamainen sen maan viranomaisille, jossa hän nyt asuu. Maassa eletään maan tavalla niin pitkälle, kun se ei ole ristiriidassa Jumalan Kuningaskunnan lakien kanssa.
"Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat." Room.13:1 Tämä sana ei ole kehoitus totella esivaltaa kaikessa kuin Jumalaa. Oikeastaan se painottaa tyytymään siihen esivaltaan, joka on. Paavalihan puhuu tässä uskoville, jotka elivät alamaisina keisari Neron hallitukselle. Huonokin hallitus on parempi kuin anarkia. Huonokin perhe on parempi kuin avosuhteet.
Jumalan asettamaan järjestykseen kuuluu niin esivalta kuin myös perhe. Hän on asettanut vanhemmat lapsille auktoriteetiksi. Isää ja äitiä tulee kunnioittaa, vaikka he olisivat pahoja. Silti on väärin rakastaa vanhempiaan tai isänmaataan enemmän kuin Jeesusta. Samoin esivaltaa tulee kunnioittaa, vaikka se olisi paha. Antaahan Jeesus omilleen selkeän käskyn siitä miten asennoitua pahuuteen: "älkää tehkö pahalle vastarintaa." Matt.5:39
Jeesuksen omien kannalta kaikki tämän maailman hallitukset ovat pahan vallassa, enemmän tai vähemmän. "Me tiedämme, että olemme Jumalasta, ja koko maailma on pahan vallassa." 1Joh.5:19 Isänmaa pahan vallassa, sehän on kauhea asia isänmaalliselle!
Taistelu pahaa vastaan on kaikkien sotien aiheena. Pahuutta ei kuitenkaan voi voittaa inhimillisin asein. Vasta Jeesuksen tulemus maan päälle vapauttaa maailman pahan vallasta.
Monilla kristityillä ei ole ollut kärsivällisyyttä odottaa Jeesusta, vaan he ovat yrittäneet inhimillisin asein taistella pahuutta vastaan. Jospa he olisivat tyytyneet olemaan muukalaisia maailmassa ja taistelleet pahaa vastaan vain rukouksin ja hyvin teoin Pyhässä Hengessä! Voi kuinka heidän väkivaltaiset ristiretkensä ovatkaan häpäisseet Jumalan nimen!
Kristitty on alamainen esivallalle sellaisissa asioissa kuin Jeesuskin oli. Esimerkiksi verojenmaksussa, "antakaa keisarille, mikä keisarin on". Kristitty ei ole alamainen esivallalle silloin, kun se vaatii kansalaisiltaan epäjumalanpalvelusta, kuten itsensä uhraamista sodassa."
https://web.archive.org/web/20140304122 ... arauha.pdf
Suosittelen lukemaan Erkin linkit niissä on todella hyvää opetusta aiheesta.
Kristityn tulee olla alamainen esivallalle myös pahalle mutta ei niin että sortuu syntiin. Vaan niin että noudattaa sen lakeja niin pitkään kun ne eivät ole ristiriidassa Jumalan lain kanssa. Näinhän Jeesuskin juuri teki. Eli Hän oli alamainen esivallalle mutta toimi silloin Jumalan lain mukaan kun esivalta oli sitä vastaan. Jeesusta koitettiin saada lopettamaan evankeliumin julistamista mutta Hän ei totellut koska esivallan käsky oli vastoin Jumalan tahtoa. Jos esivalta tuomitsee kristityn koska hän noudattaa vain jumalan lakia niin siinäkin pitää olla alamainen Jeesuksen tavoin.
Kristityn tehtävä on seurata Herraa Jeesusta kaikessa.
1.Pie.2:21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
2:22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
2:23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee.
Joh.12:47 Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.
12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Kristus ei maan päällä ollessaan tuominnut ja uhannut ihmisiä vaan jätti asian sen haltuun joka oikein tuomitsee. Kristus tuli ilmoittamaan Isänsä sanan maailmalle ja se sana tuomitsee ihmiset kun Kristus palaa. Ja näin tulee kristitynkin tehdä eli ei itse tuomita vaan jättää tuomitseminen Jumalalle sillä vain Hänellä on uudessa liitossa lupa tappaa ja tuomita ihminen. Jos kristitty haluaa seurata vain Herraa Jeesusta ei hän silloin voi tuomita ketään kuolemaan eikä harjoittaa minkäänlasta väkivaltaa sillä niin ei Jeesuskaan tehnyt.
Jos joku langettaa kuoleman tuomion toiselle esim sodassa asettuu hän itse epäjumalan asemaan tuomitsemaan toisen Jumalan sanan edelle. Jeesus itse sanoo että viimeisenä päivänä tulee tuomio.
Uuden Liiton aikana Raamattu opettaa että vihollisia tulee rakastaa ilman mitään poikkeuksia. Missään kohtaa Raamatussa ei ole poikkeusta jossa olisi opetus että Uuden Liiton aikana sodassa uskovalla on oikeus tappaa vihollinen. Jumalan lasten isänmaa ei ole tässä maailmassa eikä sitä puolusteta lihallisin asein vaan hengellisin.
Jumalan lasten sota ei ole lihaa ja verta vastaan vaan pahuuden henkiolentoja vastaan. Kristitty ei siis voi olla sodassa ihmisiä vastaan missään tilanteessa sillä Jeesus on maksanut verellään jokaisen ihmisen synnit. Kristityn tehtävä on koittaa pelastaa ihminen joka on pahan vallassa evankeliumin kautta saamaan tämän Jeesuksen pelastuksen. Kristityn tehtävä ei ole murhata sodassa eikä puolustautua väkivalloin vihollisia vastaan vaan huutaa Herraa Jeesusta avuksi ja rukoilla heidän puolestaan ja julistaa evankeliumin pelastussanomaa.
Kristityn tehtävä on siis yrittää pelastaa vihollinen iankaikkiseen elämään eikä tappaa häntä sillä silloin olemma varmasti menettäneet hänet kadotukseen.
Jotkut kristityt perustelevat Suomen sotaa oikeutettuna ja hyvänä asiana ja syyttävät niitä jotka eivät luota väkivaltaan sodassa kuolleiden halventamisesta. Jos Suomalaiset olisivat luottaneet Jeesuksen sanaan ja rakastaneet venäläisiä ja rukoilleet heidän puolesta ja huutaneet ainoastaan uskossa Herraa Jeesusta avuksi niin Jumalan hyvä tahto olisi tapahtunut jokaisen Häntä avuksi huutaneen elämässä. Jumala olisi voinut estää pahan tapahtumisen silloin jo tässä ajassa tai sitten Hän olisi ottanut omansa jo heti iankaikkiseen elämään. Kristitylle kuolema ei ole häviö vaan voitto silloin kun se tapahtuu Kristuksessa.
Room.19. Älkäät itse kostako, minun rakkaani, vaan antakaat (Jumalan) vihan siaa saada. Sillä kirjoitettu on: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra.
20. Sentähden, jos vihollises isoo, niin syötä häntä, ja jos hän janoo, niin juota häntä; sillä koskas tämän teet, niin sinä tuliset hiilet hänen päänsä päälle kokoot.
21. Älä anna sinuas voitettaa pahalta, vaan voita sinä paha hyvällä.
Loppuun vielä Erkki Kuisman todella hyvä ja Raamatullinen sanoma.
Jos ihmisellä on rauha Jumalan kanssa Jeesuksen Kristuksen veren kautta, niin hänen ei tarvitse puolustaa itseään väkivallalla. Jeesus lupasi omilleen Puolustajan: "Ja minä olen rukoileva Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen." Joh.14:16 Jumalan Hengen puolustusvoima on varmasti parempi kuin suurimmankaan sotakoneiston.
Kun Pilatus sanoi Jeesukselle, että "etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita", niin Jeesus vastasi hänelle, että "sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä". Samoin Jeesuksen oma voi olla turvallisin mielin väkivallan edessä. Paavali totesi: "Minut jo uhrataan, ja minun lähtöni on jo tullut. Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka Hänen ilmestymistään rakastavat." 2Tim.4:6-8
Koska Jeesus on voittanut kuoleman, niin Hänen omansa ei tarvitse aiheuttaa toisen kuolemaa, varjellakseen itseään kuolemalta. Hänellä on ylösnousemuksen Henki ja siksi hänellä on tämä asenne.
Jumala voi pelastaa elämäni kaikelta väkivallalta, mutta kun on minun aikani lähteä täältä, niin en puolusta itseäni, vaan luotan Jumalaan, joka herätti Jeesuksen kuolleista. Vaikkei sinulla olisi Jeesuksen Henkeä, niin silti voidaan suositella myös sinulle: KIELTÄYDY VÄKIVALLASTA, OLET KUKA HYVÄNSÄ. On nimittäin lupaus: "Autuaita ovat rauhan tekijät, sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman." Matt.5:9
Vaikket olisi uskovainen, niin suorita siviilipalvelus tappajakoulun sijaan ja kieltäydy sodan tullen aseesta. Ennen kaikkea varjele sydämesi ajatukset väkivaltaisilta asenteilta. Näin sinä olet lähempänä Jumalaa, vaikket olisikaan vielä Hänen ystävänsä.
https://web.archive.org/web/20140304122 ... arauha.pdf