Herman kirjoitti:Sadanpäämiehen kohdalla näen saman asian että vaikka hän uskoikin Jeesukseen niin vanhan liiton puolella sotilaan ammatti kuului maan palvelukseen ja oli lain mukaista.
Jeesus ei elänyt eikä julistanut vanhan liiton mukaisesti, vaikka silloin vielä vanhan liiton aikaa elettiin. Jeesus tuli tuomaan uuden liiton, ja kaikki Jeesuksen tekemä ja julistama oli uuden liiton hengen mukaista.
Mutta sadanpäämies Kornelius ainakin on satavarmasti uuden liiton puolella, eikä muistaakseni apostolien teoissa kerrota että häntäkään olisi kehoitettu tekemään parannusta ammatistaan.
Matt.8:3 Niin hän ojensi kätensä, kosketti häntä ja sanoi: "Minä tahdon; puhdistu." Ja kohta hän puhdistui pitalistaan.
8:4 Ja Jeesus sanoi hänelle: "Katso, ettet puhu tästä kenellekään; vaan mene ja näytä itsesi papille, ja
uhraa lahja, jonka Mooses on säätänyt, todistukseksi heille." Kyllä Jeesus kehoitti tässäkin kohdassa uhraamaan vanhan liiton järjestyksen mukaisen uhrin. Olen samaa mieltä että Jeesus tuli opettamaan uudesta liitosta mutta vanhan liiton aikana vanhan liiton järjestyksen mukainen elämä ei ollut Israelin kansalle väärin. Vanha liitto oli tietysti liittona paljon uutta huonompi.
Niin Raamattu ei kerro tekikö Kornelius parannusta myöhemmin kun tuli uskoon. Lisäksi opetuslapset eivät edes tienneet koskeeko Pyhän Hengen lahja pakanoitakin ennen Korneliuksen esimerkkiä. Kornelius eli uuden liiton puolella mutta vanhan liiton tiedon ja opetuksen mukaan koska liitto oli vasta juuri vaihtunut ja hän oli ensimmäinen pakana joka liittyi Kristuksen ruumiiseen uudestisyntymisen kautta. Kornelius ei siis uskonut Herraan Jeesukseen ennen Pietarin tuloa.
Apt.10:33 Sentähden minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua."
10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.
10:36 Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra,
10:37 sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;
10:38 te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
10:39 Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.
10:40 Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
10:41 ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.
10:42 Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.
10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
Apt.11:11. Ja katso, kolme miestä seisoi kohta huoneen edessä, jossa minä olin, jotka Kesareasta olivat minun perääni lähetetyt.
12. Mutta
Henki käski minun epäilemättä mennä heidän kanssansa; ja nämät kuusi veljeä seurasivat myös minua, ja me menimme sen miehen huoneeseen.
13. Ja hän jutteli meille, kuinka hän oli enkelin nähnyt huoneessansa seisovan ja sanovan hänelle: lähetä miehiä Joppeen, ja anna noutaa Simonin, joka Pietariksi kutsutaan:
14.
Hän on sanova sinulle ne sanat, joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huonees.15. Mutta kuin minä rupesin puhumaan, lankesi Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin hän alussa meidänkin päällemme lankesi.
16. Niin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanonut oli: Johannes tosin kasti vedellä, mutta te kastetaan Pyhällä Hengellä.
17. Että nyt Jumala yhdenkaltaisen lahjan heille antoi kuin meillekin, jotka
Herran Jesuksen Kristuksen päälle uskoimme: mikäs minä olisin, joka voisin kieltää Jumalaa?
Jumalan Henki käski Pietarin mennä epäilemättä julistamaan Korneliukselle ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta. Pietarin piti siis mennä ja julistaa Korneliukselle ilosanomaa Jeesuksesta. Pietarin tehtävä oli siis julistaa ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta ei kritisoida sotilaan ammattista. Tärkeintä on tuntea ensin Herra Jeesus sillä vasta Jeesuksessa uskonelämän kasvuprosessi voi alkaa.
Kyllä sotilaskin voi tulla uskoon ja pelastua tänäkin päivänä. Uskonelämä on kasvuprosessi jossa Pyhän Hengen voimassa ja Jumalan sanan opetuksessa kasvetaan hylkäämään syntiä. Kornelius kuului uskoon tulleena myös tämän kasvuprosessin alaisuuteen ja voi hyvinkin olla että kun Hän kasvoi Kristuksen tuntemisessa niin hän tuli ymmärtämään ettei Kristuksen sotamiehen aseet ole lihalliset vaan hengelliset.
Kristuksen sotamies ei vihaa ketään vaan rakastaa jokaista maailman ihmistä rakkaana lähimmäisenä ja silloin ainut miekka johon Kristuksen sotamies tarttuu on Jumalan Hengen miekka eli Jumalan sana jolla pelastetaan rakkaita lähimmäisiä saatanan vankeudesta iankaikkiseen elämään.