Raamattu Kansalle -käännös

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Raamattu Kansalle -käännös

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Helmi 2026 14:07

*
Teini-ikäisenä olen nähnyt pari kolme Herran nimeä Jehova tai Jehovah, kun olen vilkaissut Sortavalan Raamattua. Se on Sortavalan Raamattu. Minulle tuli tilaisuus ottaa muutamat kuvat siitä Sortavalan Raamatusta.

Image

Image

Image

vaisuliini kirjoitti:Juttelin äsken jehovantodistajan kamun kanssa ja hän kertoi minulle että kyllä se tosiaan Raamatussa on, mutta nykyiset kirkkoraamatut ovat sen lähes täysin poistaneet.

No suomessa tapahtui aika suuri muutos 1930-luvulla: kirkko hylkäsi teksteissään Jehovan nimen.

Tiedoksi vain, jehovantodistajan opista pysyttelen erossa vaikka hänellä on valtava tietopankki "Raamatun historiasta"...

07. Syys 2011

Google:

Jehovan todistajien käyttämä Raamattu, mukaan lukien heidän Suomessa aiemmin käyttämänsä versiot (joita on kutsuttu "Sortavalan Raamatuiksi" tai "konventtikäännökseksi"), korostaa Jumalan persoonallista nimeä käyttämällä muotoa Jehova. :wtf: :?

Tässä keskeisiä tietoja aiheesta:

Jehova-nimi: Jehovan todistajat käyttävät Jumalan nimenä muotoa Jehova, joka perustuu hepreankieliseen tetragrammiin JHWH (Jahve).

• "Sortavalan Raamattu": Jehovan todistajien toiminta Suomessa oli pitkään keskittynyt Sortavalaan (1930-luvulla), ja he käyttivät tuolloin ja myöhemmin käännöksiä, jotka korostivat nimen "Jehova" käyttöä Vanhassa testamentissa.

Nimen käyttö: Toisin kuin useimmat suomalaiset raamatunkäännökset, jotka kääntävät JHWH-nimen sanalla "Herra", Jehovan todistajien käyttämä aineisto käyttää Jehova-nimeä järjestelmällisesti.

Olin todella yllättynyt, että jehovantodistajat käyttivät tuohon aikaan Sortavalan Raamattua ja Sortavalan Raamatun kautta nimitys "jehovan todistajat" alkoi. :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Raamattu Kansalle -käännös

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Helmi 2026 10:08

*
Ap.t. 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema. 33/38

Apt. 17:29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa kuvitella, että jumaluus on samanlainen kuin kulta, hopea tai kivi, kuin inhimillisen taiteen tai ajatuksen luomus. Raamattu kansalle

Apt. 17:29 Koska me siis Jumalan sukua olemme, niin ei meidän pidä luuleman, että Jumala on kullan eli hopian eli kiven kaltaisen kuvan kaltainen, joka ihmisen taidon ja ajatuksen jälkeen on kaivettu. Biblia 1776

Apt. 17:29 Forasmuch then as we are the offspring of God, we ought not to think that the Godhead is like unto gold, or silver, or stone, graven by art and man’s device. KJV

Apt. 17:29 γενος ουν υπαρχοντες του θεου ουκ οφειλομεν νομιζειν χρυσω η αργυρω η λιθω χαραγματι τεχνης και ενθυμησεως ανθρωπου το θειον ειναι ομοιον Bysantin tekstilaitos

θεος [theos] Suomeksi Jumala

Theos:

• Jumala
• Jumaluus ←(alkukirjain isolla)
• Isä Jumala
• Kristus, toinen persoona
• Pyhä Henki, toinen (kolmas) persoona

3) spoken of the only and true God = puhutaan ainoasta ja tosi Jumalasta

3a) refers to the things of God = viittaa Jumalan asioihin

3b) his counsels, interests, things due to him = hänen neuvoihinsa, etuihinsa, hänelle kuuluviin asioihin

4) whatever can in any respect be likened unto God, or resemble him in any way = mihin tahansa, mikä voidaan millään tavalla verrata Jumalaan tai muistuttaa häntä

Pikku todistukseni:

Jokunen aika sitten menin uskonsiskon luokse, sitten huomasin, että hänellä on muutamia Jeesus-tauluja. Ajattelin, että minulla täytyy olla oma Jeesus-taulu, jotta taulu voisi todistaa vieraille, että olen uskova. Olin etsimässä Jeesus-taulun, mutta en löytänyt mistään kaupasta. Kysyin, mistä hän sai ne taulut. Hän vastasi, että voi tilata netin kautta. Sitten tilasin yhden taulun.

Myöhemmin se saapui postilla, menin hakemaan sen. Noudin sen ja kotimatkalla törmäsin iäkkääseen pariskuntaan. Rouva näki paketin ja kysyi uteliaasti, mitä paketissa on. Avasin paketin ja näytin rouvalle taulun. Yhtäkkiä kuulin selkeästi sanan, se sanoi; 'Älä pidä muita jumalia minun rinnallani'. Rouvalle tuli myös sama sana ja hän sanoi kysellen; 'Älä pidä muita jumalia minun rinnallani'.

Katsoin ihmetellen taulua. Olin juuri saanut tämän taulun, jota en ole yhtään palvonut. Myöhemmin seurakunnan kokouksessa tuli profetia ja näky. Sana sanoi; 'Kuva silmien eteen, jonkun seinällä on kuva, idoli, jota Jumala ei halua sen olevan. Jumalasi siunaa kun irrotat viimeisenkin siteen'.

Koin, että ne oli tarkoitettu minulle. Sitten kotona päätin ottaa taulun ja repiä kuva kahtia. Yhtäkkiä kuulin aggressiivisen ja syyttävän äänensävyn, se sanoi minulle; 'Sinähän kiellät Jeesuksen'. Katsoin ihmetellen kuvan ja tajuttuani ajattelin; 'hei, se on pelkkä paperi'. Valheen henki yritti pitää taulun meillä valheen avulla.

Apt. 17:29 kohdan mukaan Jumalan Jumaluus ei saa tehdä sillä tavalla, inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvaileman / luomuksen mukaan.

Pikku todistukseni:

Jokunen aika sitten Jeesuksen ilmestys oli konkreettinen kokemus. Hän tuli Sanana ja avasi tekstiä ilmaan, hämmentyneenä luin ne tekstit ja sitten tekstit haihtuivat itsestään hitaasti kauniilla tavalla. Sitten taas Hän tuli Sanana ja avasi tekstiä ilmaan, hämmentyneenä luin ne tekstit ja sitten taas ne tekstit haihtuivat itsestään hitaasti pois. Se jatkui vielä muutaman kerran.

Myöhemmin löysin Raamatusta samat tekstit, joita Sana avasi ilmaan ja sitten Joh. 1:1-2, 14 kohdat pysähdytti minut, kun niissä sanotaan, että Hän on Sana ja Sana on Jumala. Sana tuli lihaksi, Hän oli täynnä armoa ja totuutta. Tajusin, että Sana, joka tuli eteeni, oli itse Jeesus konkreettisesti.

Tajusin, että Pyhä Henki ja Jumalan Sana ovat yhtä, Pyhä Henki toimii aina Sanan mukaan ja kirkastaa Jeesusta. Pyhä Henki ei ole sellainen, että toimisi kuvan mukaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu