Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Loka 2025 11:59

*
Temppelin suuri ja kallisarvoinen peruskivi esikuva Jeesuksesta

1 Kun 5:
15 Ja Salomolla oli seitsemänkymmentä tuhatta taakankantajaa ja kahdeksankymmentä tuhatta kivenhakkaajaa vuoristossa;
16 sen lisäksi Salomon maaherrojen virkamiehiä, jotka valvoivat töitä, kolmetuhatta kolmesataa miestä, vallitsemassa väkeä, joka teki työtä.
17 Ja kuningas käski louhia suuria (גדול - גדל gadol) kiviä, kallisarvoisia kiviä, laskeakseen temppelin perustuksen hakatuista kivistä.

Yehudim in Moshiach 4:14 Orthodox Jewish Bible (OJB)
14 Therefore, als (since) we have a great Kohen Gadol who has made his passing through Shomayim, [Rebbe, Melech HaMoshiach] Yehoshua HaBen HaElohim, let us hold firmly to the hoda’ah (confession) of the hachrazah (proclamation) of our [Orthodox Jewish] Emunah.

Hebr 4:14 Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.

Kun kuningas Salomo Jumalan käskystä alkoi rakentamaan temppeliä, niin temppelin peruskivien piti olla suuria, kallisarvoisia ja hakattuja kiviä. Temppelin peruskivet olivat esikuva Herrasta Jeesuksesta. Uuden Liiton uskon uskonjärjestyksessä Jumalan pelastamat ihmiset ovat Jumalan temppeli ja Herra Jeesus on suuri (gadol) peruskivi Jumalan temppelissä, sillä Herra Jeesus on uskovien suuri Ylimmäinen Pappi (Kohen Gadol), niin kuin esim. Hebr 4:14 opettaa. VT:n ylimmäisen papin asussa hänellä oli olkapäillään kallisarvoiset kivet (onyks-kivi), jossa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi heidän nimiään olkapäillään Herran kasvojen edessä, että heitä muistettaisiin. VT:n ylimmäisellä papilla oli rintakilpi, jossa oli kaksitoista kallisarvoista kiveä, joissa luki Israelin 12 sukukunnan nimet, että ylimmäinen pappi kantaisi rintakilvessä sydämensä päällä, astuessaan pyhäkköön, Israelin poikain nimet, että heidät alati johdatettaisiin muistoon Herran edessä.

Tästä syystä myös temppelin suuret peruskivet olivat kallisarvoisia kiviä, koska ne olivat esikuvaa Herrasta Jeesuksesta ja Hänen Ylipappeudestaan. Herra Jeesus on Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi, joka kantaa Uuden Liiton kansaa rakkautensa, armonsa ja totuutensa kautta Pyhässä Hengessä. Uuden Liiton kansa on koko ajan Jeesuksen sydämellä, sillä Hän muistaa ja tietää mitä Hänen kansansa tarvitsee.

Salomon temppelin suuret ja kallisarvoiset peruskivet olivat hakattuja kiviä, koska Herra Jeesus kantoi meidän syntimme ristinpuulla, sillä Jeesusta ruoskittiin (hakattiin) ja piestiin sekä pilkattiin, vaikka Hän on kuningasten Kuningas, joka on suuri ja kallisarvoinen Pelastaja, mutta runneltu meidän syntiemme tähden.

Salomon temppelin perustuksen piti olla luja ja kestävä, että se kykeni kannattelemaan koko temppeliä. Herra Jeesus on Uuden Liiton luja ja kestävä peruskivi, joka on ainoa kykenevä kannattelemaan Uuden Liiton kansaa sisäpuolella pelastuksen. Herran Jeesuksen pelastuksen peruskivi on rakennettu taivaalliselle perustukselle, sillä Jumala tuli ihmiseksi Herrassa Jeesuksessa ja kärsi ristillä vuodattaen verensä iankaikkisena syntiuhrina ja siten Hän sai aikaan iankaikkisen pelastuksen ja lunastuksen sekä syntien anteeksiantamuksen.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Loka 2025 11:08

*
Esikuvia Jerusalem ja Giihonin lähde

Raamattu kertoo kuinka Salomonin temppelin kivet hakattiin ja valmistettiin vuoristossa (vuorella). Juutalainen historioitsija Josefus mainitsee mielenkiintoisen seikan koskien Salomonin temppelin kivien valmistamista:

He also enjoined them to cut out large stones for the foundations of the temple, and that they should fit them and unite them together in the mountain, and so bring them to the city. - Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2

Josefuksen selonteon mukaan suuret temppelin peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Raamattu sanoo, että Salomonin täytyi rakentaa Herran temppeli Jerusalemiin, Daavidin kaupunkiin. Josefuksen historian todistus sanoo, että temppelin peruskivet tuotiin vuorelta alas kaupunkiin (Daavidin kaupunki), koska temppeli rakennettiin muinaiseen Daavidin kaupunkiin, ei temppelivuoren huipulle. Vuori on esikuvaa Jumalan taivaallisesta korkeudesta ja Jumalasta. Temppelin peruskivet tehtiin vuorella ja tuotiin alas kaupunkiin, joka on esikuvaa siitä kuinka Jumala tuli ihmiseksi Jeesuksessa: Herra tuli taivaasta alas ihmisten keskuuteen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary sanoo 1 Kings 6:7 kohdassa, että Jerusalemin läheltä on löydetty maanalainen kivilouhos, josta on löydetty samankokoisia kiviä kuin muista muinaisista jäännöksistä on löydetty. Jamieson, Fausset, Brown Commentaryn mukaan kivet ovat siirretty muinaisten pyörörullien kautta alas Tyropean laaksoon temppelin viereen.

Jamieson, Fausset, Brown Commentary on oikeassa temppelin sijainnin suhteen. Tyropean laakso sijaitsi muinaisen Daavidin kaupungin länsipuolella ja kaupungin itäpuolella oli Kidronin laakso, Daavidin muinainen kaupunki sijaitsi Tyropean ja Kidronin laaksojen välissä. Tyropean laaksosta länteen kohosi Siionin vuori. Muinaisen Daavidin kaupungin eteläpuolella sijaitsi Hinnomin laakso. Muinaisen Daavidin kaupungin pohjoispuolella oli temppelivuori, jonka takana oli Betesdan laakso. Giihon maanalainen vesilähde sijaitsi temppelistä itään Kidronin laaksosta. Giihonin lähteen ympärille oli rakennettu torneja suojaamaan vesilähdettä.

Daavidin kaupunki rakennettiin vuorelle, jossa on kovaa kalkkikiveä, johon maanalainen vesi muodosti luolia. Giihonin lähde oli Daavidin kaupungin (Jerusalem) ainoa vesilähde, joka oli ja on maanalainen virtaava vesilähde. Giihonin vesilähde purskauttaa vettä jaksoittain vuodenaikojen ja sateiden mukaan. Giihonin lähde on maanalaisessa luolassa, joka sijaitsee Daavidin kaupungin itäisellä rinteellä Kidronin laakson yläpuolella.

Giihonin vesilähde on esikuva Herrasta Jeesuksesta, sillä Herra Jeesus on elävän veden (virtaava vesi) lähde, johon tulee uskoa, niin kuin Raamattu sanoo. Herra Jeesus ei toimi ihmisen syntisen mielen mukaan, vaan Jumalan tahdossa ja Jumalan sanan totuuden mukaisesti. Jumala toimii Herrassa Jeesuksessa Jumalan aikataulujen mukaan, ei ihmisen aikataulun ja halun mukaan. Herran Jeesuksen armo ulottuu pienimmän ja heikoimman ja kurjimmankin syntisen luo, siksi Giihonin lähde oli maan alla, mutta virtasi Daavidin kaupunkiin mahdollistaen siellä elinolosuhteet Jumalan kansalle.

Muinainen Daavidin kaupunki oli nykyistä Jerusalemin kaupunkia paljon pienempi. Seitsemän vuorta ympäröi muinaista Daavidin kaupunkia vuorten nimet ovat nykyään tunnettuja seuraavilla nimillä:Scopusvuori, Öljymäki, Turmiovuori, Ophel vuori, Moorian vuori, Siionin vuori, Antonian linnoituksen kukkula.

Nämä seitsemän vuorenhuippua ovat kaikki korkeammalla kuin Daavidin muinainen kaupunki. Seitsemän on Jumalan täydellisyyden luku ja siksi seitsemän vuorta ympäröivät Daavidin kaupunkia, koska se opettaa meille siitä kuinka Jumala teot ovat täydellisiä ja Jumalan kansa asuu turvassa Jumalansa kanssa.

Psa 125:
1 ¶ Matkalaulu. Jotka Herraan turvaavat, ovat kuin Siionin vuori: se ei horju, vaan pysyy iankaikkisesti.
2 Vuoret ympäröivät Jerusalemia, ja Herra ympäröitsee kansaansa, nyt ja iankaikkisesti.
3 Sillä jumalattomuuden valtikka ei saa vallita vanhurskasten arpaosaa, että vanhurskaat eivät ojentaisi käsiänsä vääryyteen.

Daavidin muinainen kaupunki oli rakennettu siten, että se oli todella vaikea valloittaa ja voittaa. Silloin kun juutalaiset olivat uskollisia Jumalalle, niin Jerusalemia (Daavidin kaupunkia) ei voitu vallata ja voittaa, sillä kaupunki oli voittamaton, mutta silloin kun juutalaiset eivät olleet uskollisia Jumalalle, vaan tekivät syntiä Jumalaa vastaan, niin vihollinen kykeni voittamaan voittamattoman kaupungin ja tuhoamaan sen kokonaan. Niin kuin seitsemän vuorta (laaksoineen) ympäröivät Jerusalemia, niin samalla tavalla Herra ympäröitsee kansaansa, antaen kansallensa turvan ja rauhan, kun ja jos kansa on uskollinen Herralleen. Jerusalem tarkoittaa hepreaksi rauhan opetus. Herra Jeesus on kansansa Opettaja, joka opettaa totuudesta, rakkaudesta ja armosta sekä Herran hyvyydestä. Herra Jeesus tuo kansalleen rauhan, sillä Hän on Rauhanruhtinas,

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 21. Loka 2025 15:19

*
Valmiit kivet louhimosta

1 Kun 6:
1 ¶ Neljäntenäsadantena kahdeksantenakymmenentenä vuotena siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, neljäntenä vuotena siitä, kun Salomo oli tullut Israelin kuninkaaksi, alkoi hän siiv-kuussa, joka on toinen kuukausi, rakentaa temppeliä Herralle.
.........

4 Ja hän teki temppeliin sisäänpäin avartuvat ikkuna-aukot.
4 Ja teki akkunan huoneen päälle, sisältä avaraksi ja ahtaaksi ulkoa. Biblia 1776
1 Kings 6:4 And for the house he made windows broad within, and narrow without. Jewish Publication Society Bible - JPS
........

7 Ja kun temppeli rakennettiin, tehtiin se kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta temppeliä rakennettaessa.

Raamattu kertoo paljon Salomon rakennuttamasta temppelistä ja siinä on esikuvallista opetusta monenlaista, mutta tässä kirjoituksessa keskityn vain tiettyihin asioihin.

Vanha Biblia 1776 ja JPS käännökset kääntävät 1 Kun 6:4 jakeen alkutekstin mukaisesti. Salomonin temppelin ikkunat olivat sisältä päin avarat, mutta ulkoa päin ahtaammat (kapenivat). Raamatun tutkijoiden mukaan kun ikkunat olivat kapeammat ulkoa päin, niin ulkona olevat sään aiheuttamat haitat eivät päässeet sisälle temppeliin ja kun ikkunat laajenivat sisältä päin, niin ikkunat hajauttivat valoa paremmin sisälle temppeliin. Ikkunat oli tehty sellaisiksi, että sisäpuolelta näkyi hyvin ulos, mutta ulkopuolelta oli vaikea nähdä sisälle.

Salomonin temppelin ikkunat sisältävät esikuvallisen sanoman. Ulkoa päin olevat ikkunat eivät päästäneet sään haittoja sisälle temppeliin, joka on esikuva siitä kuinka Jumala suojaa Häneen uskovan ihmisen maailmassa vaikuttavalta synniltä Jumalan tahdon mukaisen näkökyvyn kautta (rakastaa totuutta). Sisältä päin laajenevat ikkunat ovat esikuvaa siitä kuinka Jumalan tahdon mukainen näkökyky (rakastaa totuutta) osaa erottaa hyvän ja pahan ja valitsee hyvän (Jumalan tahto ja totuus), joka valaisee laajasti uskovan ihmisen ymmärrystä, jolloin hän näkee asiat Jumalan sanan totuuden kirkkaassa ja puhtaassa valossa. Jumalaton ihminen ei kykene näkemään Jumalan kirkkauden valoa, josta oli esikuvana se kuinka Salomonin temppelin sisälle oli vaikea nähdä temppelin ulkopuolelta. Herra Jeesus antaa lahjaksi ja armosta taivaallista näkökykyä sen jälkeen kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo evankeliumin Herrasta Jeesuksesta.

Raamattu sanoo temppelin kivien tulleen suoraan louhimosta valmistettuina, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rauta-aseen kalketta, kun temppeliä rakennettiin. Juutalainen historioitsija Josefus kertoi kirjassaan Juutalaisten muinaisajat (Josephus Antiquites of the Jews Book VIII chapter 2) kuinka temppelin suuret peruskivet valmistettiin vuorella, jossa ne sovitettiin yhteen ja kun ne sopivat yhteen, niin ne tuotiin vuorelta alas kaupunkiin. Josefus ja Raamattu antaa hyvin samanlaisen todistuksen.

Kun Raamattu sanoo, että kun temppeliä rakennettiin, niin se tehtiin kivistä, jotka tulivat valmiina louhimosta, niin ettei kuulunut vasaran, ei minkään rautaisen työkalun kalketta. Tämä on voimakas esikuva siitä, kun Herra Jeesus pelastaa uskovan ihmisen, niin Jumala katsoo uskovaa ihmistä Kristuksen täydellisyyden kautta, siksi kivet valmistettiin vuoristossa, sillä korkeat vuoret ovat esikuvaa Herrasta. Kun kivet oli tehty valmiiksi vuoristossa ja tuotiin sekä asetettiin paikoilleen temppelissä ilman ihmistyökalujen kalsketta ja kopinaa, niin se oli esikuva siitä, että Jumalan kansan tulee elää hiljaisen ja rauhaisan Hengen vaikutuksesta käsin (1 Piet 3:4). Samalla se on esikuva siitä ettei Jumalan seurakunnassa saa olla riitoja ja taisteluja, eikä Herran Jeesuksen opetuslapset saa vaeltaa lihan voimalla (synnin omavoimaisuus), vaan Jumalan etukäteen ennalta valmistetuissa teoissa Pyhän Hengen voiman kautta.

Kun Salomonin temppelin tuotiin valmiina louhimosta, niin kivet sopivat täydellisesti omille paikoillansa, eikä kiviin tarvinnut tehdä muutoksia, eikä kivistä tarvinnut ottaa mitään pois, joka on esikuvaa Herran Jeesuksen täydellisestä sovitustyöstä, jonka kautta uskova pelastuu ja kelpaa Jumalalle. Uskonelämän pyhityselämäkin ja uskonkuuliaisuus, joka muuttaa ihmisen sydämen on Jumalan vaikuttamaa uskovan sydämessä.

Jotkut tutkijat ovat todenneet Salomonin temppelin kivien olleen niin taidokkaasti tehty ettei niissä näkynyt ihmisen työkalun jättämiä merkkiä tai jälkiä. Kun Jumala vaikuttaa uskossa totuuteen uskovan ihmisen sydämessä, niin siinä tulee esille Jumalan kirkkaus, eikä ihmisvoimin tehtyjä tekoja ole lainkaan näkyvissä. Uskovasta ihmisestä ei tule täydellistä tässä maailmanajassa, mutta Jumalan armosta hän voi ajoittain vaeltaa Jumalan ennalta valmistetuissa teoissa, niin että Jumalan kirkkauden vaikutuksesta, ei havaita merkkejä ihmisen teoista, vaan Jumalan teoista.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Loka 2025 10:10

*
Uskovan kaste upottamalla on uudesti syntymisen jälkeen, tärkeä osa uskovan elämässä. Kaste ei kuitenkaan pese ihmisen menneitä syntejä pois. Tämän tekee ainoastaan Herran Jeesuksen uhriveri.

Jos opetetaan, että uskovan kaste pesee pois ihmisen menneet synnit niin ollaan siirrytty pois elävästä Kristuksesta, joka uhrasi itsensä ja vuodatti verensä meidän syntiemme anteeksi saamisen tähden. Opettamalla veden pesevän menneet synnit pois, tehdään mitättömäksi Herran Jeesuksen puhdistava Veren voima ja tallataan Herran Jeesuksen sovitustyö ristillä häpeällisesti lokaan.

Vesikasteelle meno on osoitus siitä, että on tahto seurata Herraa Jeesusta ja olla kuuliainen Hänelle ja pitää Hänen käskyt.

Vesikasteessa (Herran Jeesuksen Veressä, syntien anteeksi saanut) uskova haudataan kasteenhautaan Herran Jeesuksen nimessä, yhtäläiseen kuolemaan ja yhtäläiseen ylösnousemukseen, jonka Hän itse on käynyt läpi, kun Hän kuoli ristillä ja nousi kolmantena päivänä ylös kuolleista, sekä astui ylös taivaaseen ja istuu Isän Jumalan oikealla puolella.

Vesikaste on myös merkki maailmalle, että on Herran Jeesuksen opetuslapsi ja on irtautunut tästä maailmasta seuraamaan Herraa Jeesusta.
Uskovan kaste on tärkeä osa uskovan elämässä, joka myös on kuuliaisuuden askel ja kuuliaisuuden osoitus Jumalaa kohtaan.

Ihminen joka ei ole käynyt uskovien kasteella on kuitenkin pelastunut, jos Hän uskon kautta uskoo Herraan Jeesukseen ja Hänen uhrityöhönsä ristillä, kun Hän vuodatti Verensä meidän syntiemme anteeksi saamiseksi ja pelastaakseen meidät pimeyden valtakunnasta Herran Jeesuksen kuningaskuntaan.

S.M
Sirpa Myyryläinen
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2025 13:51

*
Jumalan lupaukset siunauksesta tai kirouksesta ihmisen valinnan mukaan

1 Kun 9:
1 ¶ Kun Salomo oli saanut rakennetuksi Herran temppelin ja kuninkaan linnan ja kaiken, mitä Salomo oli halunnut tehdä,
2 ilmestyi Herra Salomolle toisen kerran,
3 niinkuin hän oli ilmestynyt hänelle Gibeonissa. Ja Herra sanoi hänelle: "Minä olen kuullut sinun rukouksesi ja anomisesi, kun sinä anoit armoa minun edessäni. Minä olen pyhittänyt tämän temppelin, jonka sinä olet rakentanut sitä varten, että minä sijoittaisin nimeni siihen ainiaaksi; ja minun silmäni ja sydämeni tulevat alati olemaan siellä.
4 Ja jos sinä vaellat minun edessäni, niinkuin sinun isäsi Daavid vaelsi, vilpittömällä sydämellä ja oikeamielisesti, niin että teet kaiken, mitä minä olen käskenyt sinun tehdä, ja noudatat minun käskyjäni ja oikeuksiani,
5 niin minä pidän pystyssä sinun kuninkaallisen valtaistuimesi Israelissa ikuisesti, niinkuin minä puhuin isällesi Daavidille sanoen: ‘Aina on mies sinun suvustasi oleva Israelin valtaistuimella’.
6 Mutta jos te käännytte pois minusta, te ja teidän lapsenne, ettekä noudata minun käskyjäni ja säädöksiäni, jotka minä olen teille antanut, vaan menette ja palvelette muita jumalia ja kumarratte niitä,
7 niin minä hävitän Israelin siitä maasta, jonka olen antanut heille, ja temppelin, jonka minä olen pyhittänyt nimelleni, minä heitän pois kasvojeni edestä; ja Israel tulee sananparreksi ja pistopuheeksi kaikille kansoille.

Jumala lupasi Salomolle siunauksen pysyvästä kuninkuudesta jos Salomo noudattaa Jumalan käskyjä. Jumala sanoi kirouksen kohtaavan Israelin kansaa jos se kääntyy pois Jumalasta eikä noudata Jumalan käskyjä, vaan alkaa palvelemaan ja kumartamaan epäjumalia, niin sen seurauksena Jumala hävittää Israelin pois omasta maastaan sekä hävittää temppelin, jonka Jumala on pyhittänyt nimelleen.

Vuonna 70 jKr. Israelin kansa joutui pois omasta maastaan sekä samalla Jerusalem ja sen temppelin tuhottiin, koska he eivät kansakuntana ottaneet vastaan pelastusta uskon kautta Messias Jeesukseen. Israelin kansa palveli epäjumalia ja siksi se myös hävitettiin pois maastansa ja temppeli tuhottiin.

Sak 13:
1 ¶ Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan.
2 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.
....................

8 Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9 Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani," ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Raamatussa on myös lohdullinen profetia Israelin kansan kääntymisestä Jumalan puoleen päivien lopulla uskon kautta Messias Jeesukseen. Lopunaikana, päivien lopulla Israelin kansan jäljelle jäänyt jäännös kolmasosa nöyrtyy ja tunnustaa syntinsä ja ottaa vastaan pelastuksen uskon kautta Messias Jeesukseen. Daavidin jälkeläinen Jeesus kuningasten Kuninkaana ja Rauhanruhtinaana hallitsee Israelia ja maailmaa tulevassa tuhannen vuoden valtakunnan ajassa.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Loka 2025 19:34

*
Vanhan liiton syntiuhrien esikuvat ja niiden täyttymys

Vanhan liiton syntiuhrit olivat esikuvia Uuden Liiton Herran Jeesuksen syntiuhrista. Kun tutkimme vanhan liiton syntiuhrien esikuvia niin näemme, että ne poltettiin tietyssä paikassa ulkopuolella leirin syntien anteeksisaamiseksi.

3 Mooseksen kirjan luvussa 16 kerrotaan suuren sovituspäivän syntiuhrista, joka piti uhrata jokavuotisena uhrina seitsemännen kuun kymmenentenä päivänä. Suurena sovituspäivänä oli kaksi vuohta syntiuhriksi ja yksi oinas polttouhriksi. Toinen vuohi oli syntiuhrina Herralle ja toinen vuohi oli Asaselille (syntipukki). Asasel, eli syntipukki asetettiin elävänä Herran eteen ja sille toimitettiin sovitus, jonka jälkeen se päästettiin erämaahan. Erämaahan päästetty syntipukki vei kansat synnit pois erämaahan.

Ylimmäinen pappi Aaron laski molemmat kätensä elävän vuohen pään päälle ja tunnusti kaikki israelilaisten pahat teot ja kaikki heidän syntinsä ja pani ne siten vuohen pään päälle ja lähetti sen, sitä varten varatun miehen viemänä, erämaahan. Syntipukki kantoi kaikki israelilaisten pahat teot autiolle seudulle erämaassa.

Herralle annettu syntiuhri vuohi teurastettiin ja sen verta vietiin kaikkein pyhimpään, jossa verta pirskotettiin seitsemän kertaa armoistuimelle ja armoistuimen eteen. Syntiuhrimullikka ja syntiuhrivuohi, joiden veri oli tuotu sovitukseksi pyhäkköön, vietiin leirin ulkopuolelle, ja niiden nahka, liha ja rapa poltettiin tulessa. Tällä tavalla israelilaisille toimitettiin syntien sovitus heidän puhdistamiseksi ja he tulivat tällä tavalla puhtaiksi kaikista synneistään Herran edessä. Tämä suuren sovituspäivän syntiuhri ja syntien anteeksisaaminen oli iankaikkinen säädös.

Veren pirskotus seitsemän kertaa armoistuimen päälle oli esikuva Jumalan täydellisestä teosta syntien anteeksisaamiseksi ja tämä oli esikuva Herran Jeesuksen syntiuhrista Golgatalla. Ruoskinnan jäljiltä Jeesuksen keho oli yltäpäältä veressä, sillä Herra Jeesus on Jumalan armoistuin syntien anteeksisaamiseksi. Kaksi vuohta, josta toinen uhrattiin Herran edessä ja toinen päästettiin elävänä erämaahan oli esikuva Herrasta Jeesuksesta. Herra Jeesus vuodatti verensä syntien anteeksisaamiseksi ja kuoli sekä otti meidän syntimme päällensä. Asasel, syntipukki sai päällensä kansan synnit ja kantoi ne elävänä pois erämaahan. Herra Jeesus kantoi meidän syntimme ja Hän nousi kuolleista elämään asettuen Isänsä valtaistuimen oikealle puolelle.

Vanhan liiton suuren sovituspäivän syntiuhri oli voimassa iankaikkisesti ja kun Herra Jeesus kuoli ristillä syntien anteeksisaamiseksi, niin sillä tavalla VL:n esikuva tuli täyttymykseen ja näin Jeesuksen syntiuhri on voimassa iankaikkisesti. Tällä tavalla tämä VL:n syntiuhri on voimassa ikuisesti, koska se sai täyttymyksensä Herrassa Jeesuksessa. Herran Jeesuksen syntiuhri poisti VL:n eläinuhrin ja Herran Jeesuksen syntiuhrin kautta tämä käsky jää voimaan iankaikkisesti.

Herralle uhrattu syntiuhrivuohi poltettiin leirin ulkopuolella ja myös Herra Jeesus kärsi ja ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi ulkopuolella leirin. Herra Jeesus pyhitti oman verensä kautta Uuden Liiton kansan ulkopuolella leirin, joka oli sama paikka, missä suuren sovituspäivän syntiuhri poltettiin.

4 Mooseksen kirjan luvussa 19 kerrotaan punaisen hiehon syntiuhrista (alkuteksti puhuu punaisesta hiehosta), joka oli esikuva Herran Jeesuksen syntiuhrista. Tämä oli Herran lakimääräys, että piti tuoda punainen virheetön hieho, jossa ei ole mitään vammaa ja jonka päälle iestä ei vielä ole pantu. Punainen hieho piti antaa papin haltuun ja viedä ulos leiristä (ulkopuolelle leirin) ja se tuli teurastaa papin edessä leirin ulkopuolella. Papin tuli leirin ulkopuolella pirskottaa punaisen hiehon verta seitsemän kertaa ilmestysmajan (temppeli) etupuolta kohti.

Punainen hieho poltettiin leirin ulkopuolella papin nähden, nahkoinensa, lihoinensa ja verinensä ynnä rapoinensa (sisälmykset). Papin tuli ottaa setripuuta, isoppikorsi ja helakanpunaista lankaa ja viskata ne tuleen, missä hieho palaa.

Se, joka oli israelilaisista puhdas, niin hänen tuli ottaa punaisesta hiehosta jäljelle jäänyt tuhka ja panna se talteen leirin ulkopuolelle puhtaaseen paikkaan. Tuhka piti säilyttää puhdistusvettä varten ja tämä oli syntiuhri. Puhdistusveteen laitettiin punaisen hiehon tuhka ja puhdasta vettä. Se, joka koski kuolleen ihmisen ruumiiseen, niin hänen tuli puhdistaa itsensä kolmantena ja seitsemäntenä päivänä ja niin hän tuli puhtaaksi. Se, joka koski kuollutta ihmistä ja ei puhdistautunut kolmantena ja seitsemäntenä päivänä, niin hän ei tullut puhtaaksi.

Kun joku kuoli telttamajassa ja jokainen, joka meni siihen majaan tai oli siinä majassa, niin hän oli saastainen seitsemän päivää. Jokainen, joka ulkona kedolla koski miekalla surmattuun tai muulla tavoin kuolleeseen tai ihmisluuhun tai hautaan, oli saastainen seitsemän päivää.
Saastuneita varten piti ottaa poltetun punaisen hiehon syntiuhrin tuhkaa sekoitettuna puhtaaseen veteen, johon isoppikorsi kastettiin ja sitä pirskotettiin saastuneisiin kolmantena ja seitsemäntenä päivänä, jolloin hän tuli puhtaaksi seitsemäntenä päivänä. Tämä punaisen hiehon syntiuhrin tuhkavesi oli annettu israelilaisille ikuiseksi säädökseksi.

Raamattu puhuu syntisistä ihmisistä, että he ovat Jumalalle kuolleita ja näin punaisen hiehon syntiuhrin tuhkavesi, joka pirskotettiin kosketuksesta kuolleisiin on esikuva syntisistä ihmistä, jotka ovat Jumalalle kuolleita. Herran Jeesuksen syntiuhrin kautta punaisen hiehon syntiuhri sai täyttymyksensä ja enää ei tarvitse uhrata punaista hiehoa, koska tämän säädös on nyt voimassa iankaikkisesti sen täyttymyksessä, Herran Jeesuksen syntiuhrissa.

Punaisen hiehon syntiuhriin liittyi setripuun palanen, isoppikorsi ja helakanpunainen lanka, jotka viskattiin tuleen palamaan. Punaisen hiehon syntiuhri oli esikuvaa Herran Jeesuksen syntiuhrista ja sen perusteella setripuu oli esikuva ristinpuusta, jossa Herra Jeesus vuodatti verensä ja kuoli syntien anteeksisaamiseksi. Isoppi oli lääkinnällinen kasvi, joka on esikuvaa siitä kun Jumala eheyttää ja parantaa ihmisen Herran Jeesuksen sovitustyön ansion tähden. Messias Jeesukselle annettiin iisoppia Hänen ollessaan ristillä. Helakanpunainen lanka oli esikuvaa Messias Jeesuksen verestä.

Punaisen hiehon esikuvan kolme päivää ja seitsemän päivää puhdistumisessa oli esikuvaa Herran Jeesuksen sovitustyöstä, johon sisältyi kolme päivää ja yötä maan povessa oleminen, jonka jälkeen Jeesus nousi kuolleista. Seitsemän kuvaa punaisen hiehon esikuvassa Jumalan täydellistä työtä ja tekoa, kun Herra Jeesus sai aikaan kuolemansa ja sovitustyönsä kautta täydellisen ja iankaikkisen lunastuksen ja syntien anteeksiantamuksen.

On todella mielenkiintoista, että Jumala on valinnut setripuun osaksi punaisen hiehon syntiuhrin toimittamista. Setri kasvaa todella hitaasti ja aloittaa kukkimisensa vasta kypsässä kolmenkymmenen vuoden iässä. Herra Jeesus aloitti Messiaan palvelutehtävän kolmenkymmenen vuoden iässä. Muinaiset kansat sanoivat setripuiden olevan ikuisia puita, koska ne voivat elää maan päällä yli tuhat vuotta. Herra Jeesus on iankaikkinen Jumala. Jumalan Poika ja Hänen sovitustyönsä, Hänen veressään on iankaikkisesti voimassa.

Punaisen hiehon tuhka toi puhdistuksen kuolleesta saastumisesta sekä sovitti synnit. Tuhka kestää maan päällä tuhansia vuosia, eikä tuhka mätäne tai saastu. Vesi on maan päällä "ikuinen aine", joka ei häviä, eikä katoa. Jumala valitsi punaisen hiehon syntiuhriin kaksi "ikuista" ainetta tuhkan ja veden, joka on esikuva Herran Jeesuksen iankaikkisuudesta ja puhtaudesta. Niin kuin VL:n kansa sai puhdistuksen ja synneistä sovituksen punaisen hiehon tuhkaveden kautta, niin Uuden Liiton kansa saa puhdistuksen ja synneistä sovituksen Jeesuksen veren kautta, koska Jeesus on iankaikkinen Jumala, jossa on iankaikkinen puhtaus. Tuhka ja vesi olivat esikuvia Messias Jeesuksen ikuisesta puhtaudesta, jonka kautta vain voidaan saada synneistä iankaikkinen puhdistus (sovitus).

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Loka 2025 16:10

*
Totuus Rodney Howard-Brownesta ja River-liikkeestä.

Haluan jakaa oman todistukseni ja samalla vakavan varoituksen, sillä Rodney Howard-Browne on jälleen tulossa Suomeen.
Joten jaan oman kokemukseni ja varoituksen sydämestäni, sillä olen itse ollut mukana Rodney Howard-Brownen tilaisuuksissa ja River-liikkeessä.

Ensimmäisen kerran olin hänen konferenssissaan jo 2000-luvun alussa Helsingissä. silloin lapsena En vielä osannut erottaa, mikä oli Jumalasta ja mikä ei. Mutta myöhemmin, kun Rodney tuli Suomeen uudelleen2015, minussa heräsi voimakas levottomuus ja minua alkoi oksettamaan.

Tunnelma oli hyvin kaoottinen ja pelottava, ihmiset käyttäytyivät hysteerisesti, ääntelivät ja kiljuivat kuin olisivat menettäneet järkensä. Joten ymmärsin silloin lähteä pois.

Myöhemmin Patrick Tiaisen tilaisuuden kautta päädyin mukaan samaan äärikarismaattiseen ilmapiiriin. Kävin Nouse suomi tapahtumassa jossa oli mukana Heidi Baker, ja löysin siellä Riverin raamattukoulun. Pian koulu alkoi muuttua paikalliseksi seurakunnaksi, jossa lojaalisuutta seurakunnan johtoon ja toimintaan alettiin vaatia yhä enemmän.

Seurakunta alkoi vaatia täydellistä sitoutumista ja kuuliaisuutta, ihmiset käytännössä pakotettiin mukaan kaikkeen toimintaan. Voin omasta kokemuksestani sanoa, että River ja Rodney Howard-Browne eivät edusta tervettä karismaattisuutta, vaan heidän toimintansa muistuttaa pyramidirakennetta, jossa menestys perustuu ihmisten manipulointiin ja kontrolloimiseen.

Menestysteologia viedään äärimmilleen. Ihmiset uupuvat ja hajoavat henkisesti, heistä tehdään ”hengellisiä robotteja”, jotka tekevät Mitö vaan ansaitakseen pastoreiden hyväksynnän. Todellinen Jumalan rakkaus puuttuu. Julistuksessa puhutaan kyllä rakkaudesta, mutta käytännössä kaikki perustuu kontrolliin, vallankäyttöön ja vääristyneeseen Raamatun tulkintaan.

Rodneyn koko palvelutyö nojaa hänen omaan näkyynsä, ei Jumalan sanan kokonaisuuteen. On hyvä muistaa, että jopa hänen oma evankeliointinsa kumpuaa hänen henkilökohtaisesta menetyksestään. hänen tyttärensä kuolemasta jonka jälkeen hän teki Jumalalle ikään kuin lupauksen voittaa miljardi sielua. Ajatus on inhimillisesti ymmärrettävä, mutta jos evankeliointi pohjautuu katkeruuteen tai ihmisen omaan kunnianhimoiseen agendaan, niin sillä ei ole enään mitään tekemistä Jeesuksen lähetyskäskyn kanssa.

Evankeliointi Riverissä on tarkkaan kontrolloitua. Sieluista, jotka toistavat valmiin rukouksen, pidetään kirjaa, aivan kuin pelastus olisi numeroita ja tilastoja ja tavoitteita. Tällainen toiminta ei ole Pyhän Hengen työtä vaan inhimillistä viisautta ja laskentaa. Olen nähnyt läheltä, miten ihmiset joutuvat henkisesti sidotuiksi tällaiseen järjestelmään ja heikoimmat putoaa ja musertuu.

Itse jouduin vaikeaan eksytyksen kahleeseen, mutta Jumala vapautti minut Sanansa kautta. Kaikki väärät istutukset revittiin vain totuuden ja nöyryyden kautta kun ihminen suostuu tulemaan Jumalan väkevän käden alle.

Raamattu varoittaa.

Rakkaani, älkää uskoko kaikkia henkiä, vaan koetelkaa, ovatko ne Jumalasta, sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.” 1. Joh. 4:1

Sama eksytys on toistunut kautta historian. Eksytys ei tule pimeytenä, vaan valkeuden enkelin kaavussa. saatana osaa siteerata Raamattua, kuten hän teki jo paratiisissa, ja myöhemmin Jeesukselle erämaassa. Eksytys näyttää aina hurskaalta, mutta sen hedelmä on ylpeys, kontrolli ja totuudesta irtautuminen.

Siksi sanon tämän rakkaudella ja varoituksena. valvokaa ja koetelkaa kaikki. Älkää uskoko jokaista, joka puhuu Pyhästä Hengestä, mutta sivuuttaa Raamatun kokonaisuuden ja Kristuksen nöyryyden.

Minä sain armon päästä ulos, ja toivon, että jokainen, joka on samanlaisten siteiden alla, saa sen saman vapauden Kristuksessa Jeesuksessa.
Varoitan nyt rakkaudella, älkää sokeasti juosko ihmeiden, tunne elämysten ja “hengellisten kokemusten” perässä. Saatana ei eksytä karkealla synnillä, vaan hurskauden ja rakkauden valepuvussa pukeutuneena.

Olkaa siunattuja Jeesuksessa

Romeo Lehtonen
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Loka 2025 19:23

*
Vanhan liiton syntiuhrit ja Öljymäki

The Red Heifer ceremony was performed on the Mount of Olives. Ashes from the heifer were used to purify those defiled by contact with the dead during the Temple period and afterwards. jewishvirtuallibrary

Juutalaiset tietolähteet sanovat, että vanhan liiton aikainen punaisen hiehon seremonia (syntiuhri ja puhdistus) suoritettiin Öljymäellä.

All the walls that were there [in the Temple] were high except the eastern wall, for the priest who burned the red heifer would stand on the top of the Mount of Olives and direct his gaze carefully see the opening of the Sanctuary at the time of the sprinkling of the blood. Mishnah -
Middot 2:4

Juutalainen Mishnah kirjallisuus sanoo, että kaikki temppelin muurit olivat korkeita paitsi itäinen muuri, koska papin, joka poltti punaisen hiehon piti seisoa Öljymäen huipulla ja sieltä katsoa Pyhäkön (temppeli) sisälle, silloin kun verta vuodatettiin (temppelin etupuolella). Punaisen hiehon syntiuhri ja puhdistus suoritettiin Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Koska punaisen hiehon syntiuhri oli esikuva Jeesuksesta, joka sai täyttymyksensä Jeesuksessa, niin silloin tämä esikuva täyttyi Jeesuksessa myös siten, että Jeesus uhrattiin syntiuhrina samassa paikassa, eli Öljymäen huipulla, paikassa, joka oli suoraan kohti temppeliä. Kaikki tärkeät syntiuhrit poltettiin Öljymäellä (ulkopuolella leirin).

The Eastern gate over which was a representation of the palace of Shushan and through which the high priest who burned the red heifer and all who assisted with it would go out to the Mount of Olives. Mishnah - Middoth 1:3

Juutalainen Mishnah kirjallisuus sanoo, että itäinen portti oli kuvaa Shushanin palatsista ja sen (itäisen portin) kautta ylimmäinen pappi, joka poltti punaisen hiehon ja hänen kanssaan sitä avustaneet kulkivat Öljymäelle. Juutalaiset lähteet sanovat, että itäistä porttia kutsuttiin myös nimellä Shushan portti, koska se oli kohti Persian kaupunkia idässä (Shushan) (nykypäivän Iran). Jotkut sanovat, että nimitys Shushan itäiselle portille oli kunnianosoitus Persian kuningas Kyyrokselle, joka salli juutalaisten palata Jerusalemiin rakentamaan temppeliä.

3 Moos 16:
14 Ottakoon hän sitten mullikan verta ja pirskottakoon sitä sormellaan armoistuimen päälle itäpuolelle. Armoistuimen eteen hänen on pirskotettava verta sormellaan seitsemän kertaa. Raamattu kansalle

Hebrew Interpolated Study Biblessa on 3 Moos 16:14 jakeessa sana kedemah (perusmuoto qedma, qedmah), joka tarkoittaa itä, itäänpäin, muinainen, alku, edessä.

3 Mooseksen kirja luku 16 kertoo suuren sovituspäivän syntiuhrista. Alkutekstin mukaan syntiuhrin verta pirskotettiin armoistuimen päälle itäänpäin seitsemän kertaa. Temppelistä ja armoistuimesta itäänpäin oli Öljymäki, jossa syntiuhrin ruumis poltettiin. 3 Moos 16:14 oli esikuva Herran Jeesuksen syntiuhrista, joka ristiinnaulittiin temppelistä itäänpäin Golgatalla, joka sijaitsi Öljymäellä. Tällä tavalla VL:n esikuva syntiuhrista poltettiin samassa paikassa, missä Herra Jeesus ristiinnaulittiin syntien anteeksisaamiseksi.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Loka 2025 13:46

*
Kekri - Pyhäinpäivä - Halloween osa 1

Kekrin, pyhäinpäivän ja Halloweenin juuret ulottuvat muinaiseen Babyloniaan. Raamatun opetuksen mukaan ihmiskunnan ensimmäinen uskonto syntyi Babyloniaan syntiinlankeemuksen seurauksena. Pahuutta täynnä oleva saatana eksytti ihmiset uskonnon pauloihin, jonka opetuksilla pyritään kumoamaan Raamatun Jumalan opetukset. Asiat esitettiin päinvastoin kuin Raamatussa sekä sielunvihollinen kehitteli kaikenlaisia uskomuksia ja taikamenoja, jonka kautta hän eksytti ihmisiä. Babyloniassa alkanut uskonnollisuus on kulkeutunut kautta historian myös nykypäivään, jonka vaikutus näkyy monissa asioissa, muun muassa tietyissä nykyisin juhlittavissa juhlissa.

Babylonian uskonnon jumalan temppeli oli seitsenkerroksinen rakennus, jonka viisi alinta kerrosta oli omistettu viidelle kiertotähdelle ja kuudes kerros, eli hopeinen torni oli omistettu kuulle sekä temppelin ylin kerros, kultainen torni oli pyhitetty auringolle. Ylin kerros oli omistettu Marduk jumalalle (epäjumala), josta hän hallitsi maailmaa. Jokaisen Babylonian kuninkaan tuli tässä temppelissä langeta polvilleen epäjumalan kuvan edessä ja kuninkaan tuli ottaa vastaan valtansa epäjumalansa kädestä.

Babylonian Marduk epäjumala (jonka taustalla oli todellisuudessa saatana) julisti hallitsevansa maailmaa temppelistänsä käsin. Babylonian temppelin eri kerrokset paljastavat meille sen minkä kautta saatana pitää valtaansa yllä maailmassa, orjuuttaen ihmisiä synnin kauheuksilla.

Temppelin viisi alinta kerrosta oli omistettu viidelle kiertotähdelle, joka kuvaa tiedettä, eli ihmisviisautta. Kaksi ylintä kerrosta oli pyhitetty uskonnoille, sillä kuudennen kerroksen hopeinen kuu torni kertoo muinaisesta kuunpalvonnasta, joka vallitsi Babyloniassa. Temppelin ylin kerros oli pyhitetty auringolle, jota palvottiin myös jumalana. Monet muinaiset kansat palvoivat auringonjumalia sekä aurinkoa.

Tämän maailman pimeyden ruhtinas piti yllä maailmanvaltaansa Babyloniassa yhdistäen tieteellisen ihmisviisauden ja uskonnot olemaan yhtä. Kun saatana rakentaa lopun aikana antikristillisen uuden maailman järjestyksen (Baabelin tornin), niin hän yhdistää ekumenian ja valheen kautta tieteellisen maailmankuvan ja vääristyneen uskonnon olemaan yhtä ja pitämään yhtä, tunnustaen toinen toisensa totuudeksi, vaikka kyse on valheesta ja eksytyksestä. Babylonian sotaisa luonne on myös mukana kuvioissa, joka huipentuu lopulta maailmanlaajuiseen sotaan, jossa muun muassa ekumenian yhteydessä mukana olevat tahot sotivat aseellisesti toinen toisiaan vastaan liittolaisten kera.

Pahuuden vallassa oleva saatana on rakentanut suunnitelmaansa koko ihmiskunnan historian ajan. Babyloniassa vietettiin Arakhsamma-kuun (marraskuu) ensimmäisestä päivästä kahteentoista päivään kestävän akitu-seremonioita, minkä yhteydessä tuotiin esille kohtalo- arpomisjuhlassa ennustuksia tulevan vuoden kuukausille. Akitu-seremoniajuhlassa kunnioitettiin Babylonin uskonnon Marduk ja Anu jumalia (epäjumalia). Juhlassa näyteltiin luomakunnan luominen jumalan (epäjumalan) kunniaksi sekä jumalan ja jumalattaren pyhä avioliitto maan hedelmällisyyden (menestys, hyvinvointi) varmistamiseksi. Akitu juhla oli ohran kylvämisen juhla.

Babylonian marraskuun juhlan tarkoituksena oli, että pahat henkivallat olivat konkreettisesti tekemisissä ja yhteydessä ihmisten kanssa. Marduk epäjumalan taustalla on saatana ja muut jumalat ovat demoneita ja riivaajahenkiä, jotka ihan oikeasti vaikuttavat maailmassa eksyttäen ihmisiä pois Raamatun Jumalan pelastuksesta. Paha saatana haluaa alistaa ihmiset palvelemaan häntä ja hän on valmis antamaan voimaansa niille ihmisille, jotka antautuvat palvelemaan häntä. Uskonnoissa ja okkultiikassa vaikuttavat yliluonnolliset voimat ovat saatanallista voimaa, jonka kautta saatana eksyttää maan päällä asuvia ihmisiä.

Paha saatana on tekeytynyt jumalaksi ja valon enkeliksi tarkoituksenaan eksyttää ihminen. Pahan saatanan tarkoitus on vääristää Raamatun Jumalan sana sekä muuttaa totuus valheeksi. Raamatun Jumala on ainoa, joka voi antaa syntejä anteeksi, siksi saatana vääristää totuuden ja haluaa, että ihmiset turvautuisivat häneen ja vastaanottaisivat valheellisen syntien anteeksiantamuksen.

Paha saatana vääristää maailman ja ihmisen luomisen tarkoituksenaan eksyttää ihminen uskomaan saatanaan sekä pitämään häntä jumalana.
Pahan saatanan tahto on alistaa ja nöyryyttä ihminen palvelemaan häntä. Raamatun Jumala ei alista, eikä nöyryytä ihmistä, vaan rakastaa ihmisiä ja haluaa vuorovaikutteisen vapaaseen tahtoon perustuvan suhteen. Paha saatana ei kunnioita ihmistä, vaan alistaa ja orjuutta ihmisen monenlaisilla synneillä.

Raamatun Jumala on Kaikkivaltias Isä Jumala, jonka Poika Herra Jeesus on alamainen Isälleen. Paha saatana vääristää Isän ja Pojan suhteen tehden isästä heikon jumalan, jonka poika vapauttaa.

Raamatun Jumala nostaa Poikansa kuolleista kolmantena päivänä. Paha saatana pilkkaa ja vääristelee (muuttaa päinvastaiseksi) asioita opettamalla pojan vapauttavan isän vankeudestaan kolmantena päivänä.

Koko luomakunta on alamainen Raamatun Luoja Jumalalle. Paha saatana vääristää tämän opettamalla, että koko luomakunta on alamainen hänelle.

Raamatun Jumala on voittanut saatanan vallan. Paha saatana vääristää tämän ja opettaa valhetta, että hän on hyvä ja on voittanut pahan vallan. Tällä tavoin hän eksyttää ihmisiä koittaen peittää oman pahuutensa.

Pahan saatanan tahto ja halu on saattaa ihminen kosketuksiin ja tekemisiin riivaajahenkien kanssa, koska siten saatana turmelee ja tuhoaa ihmisen. Siksi saatana on vanginnut ihmisen synnin orjuuteen.

Pahan saatanan tahto on orjuuttaa ihmiset synnin kautta palvelemaan häntä. Paha saatana haluaisi päättää kansojen kohtalosta ja tuhota kansakunnat kaikenlaisilla synneillä. Pahan saatana tahto on, että ihminen elää synnin orjuudessa palvellen saatanaa.

Paha saatana eksyttää ihmiskuntaa käymään sotia ja tappamaan toisiaan. Pahan saatanan tahto on vaikuttaa seksuaalista haureuden hengen syntiä ihmisten sydämissä. Muinaisissa uskonnoissa oli "pyhiä" seksiakteja, jossa opetettiin ihmisten yhdistyvän jumaluuteen seksiaktin kautta. Lopun aikana kaikenlaiset seksisynnit palaavat orjuuttamaan ihmiskuntaa. Kuten Babyloniassa Ishtarin sanottiin harrastavan seksiä monen kanssa, niin riivaajahenget vaikuttavat lopunaikana voimakkaasti seksisyntejä ihmisten sydämissä, jossa he vaihtava alati seksipartneriaan.

Babylonian marraskuun juhla, jossa ihmiset olivat konkreettisesti tekemisissä henkivaltojen kanssa levisi kaikkeen maailmaan. Ihmiskunta on kautta historian ollut tekemisissä riivaajahenkien kanssa, jotkut tietoisesti ja toiset tietämättään. Juhlan tarkoituksena on vahvistaa ja lujittaa kontaktia henkimaailman kanssa.

Alkoholin tai jonkun muun päihteen vaikutuksen alla oleminen juhlassa kuuluu pahan saatanan suunnitelmaan, koska päihteet vievät ihmisen tietoisuuden tilaan, jossa hän on riivaajahenkien manipuloinnin kohteena.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Marras 2025 17:56

*
Kekri - Pyhäinpäivä - Halloween osa 2

Babylonian uskonnon menot ja uskomukset levisivät kaikkeen maailmaan, jonka seurauksena ne myös muuttivat muotoaan, mutta eksyttäjänä toimi yksi ja sama lähde, eli pahuutta täynnä oleva saatana.

Persiassa vietettiin vuodenvaihteessa Naurözia, Ahura-Mazdah-jumalan juhlaa ja päivää, jolloin uskottiin tapahtuneen maailman ja ihmisen luominen. Ihmisen koko kohtalo määrättiin vuodeksi eteenpäin.

Paha saatana on rakentanut vuodenvaihteen juhlan koko ihmiskunnan historian ajan. Tämän tarkoituksena on saattaa koko ihmiskunta palvomaan ja palvelemaan saatanaa ja riivaajahenkiä. Paha saatana on myös rakentanut seurakunnan valhejäljitelmän Rooman katolisen kirkon, jonka tarkoituksena on eksyttää ihmiskuntaa luulemaan, että katolinen kirkko edustaa Raamatun Jumalan uskoa. Paha saatana on kautta katolisen kirkon historian ujuttanut kirkkoon saatanallisia valheita, samoja valheita hiukan erilaisessa paketissa kuin muissa uskonnoissa, sekä osittain suoranaisia kopioita eri uskontojen opetuksista, joiden nimet ja käsitteet on muutettu kristillisyyden näköiseksi, mutta oppi ja alkuperä on pakanauskonnoista.

Pahan saatanan rakentamien juhlien tarkoituksena on saattaa juhlat näyttämään melkein kuin toistensa kopioilta, koska siten ihmiskunta voi yhdistyä yhdeksi palvelemaan saatanaa päivien lopulla. Paha saatana on rakentanut juhlansa siten, että esimerkiksi katolisen kirkon tietyt historiaan saattamat juhlat sisältävät osia pakanajuhlista. Näin ihmiskunnan on helpompi yhdistyä päivien lopulla palvelemaan saatanaa antikristuksen johdolla. Silloin kun on yhteinen tausta, pohja ja perustus, niin sen päälle on helppo yhdessä rakentaa. Tämän tähden kaikkien uskontojen asiat muistuttavat toinen toisiaan, vaikka niissä on eroja, niin silti yhteinen perusta on löydettävissä. Paha saatana on rakentanut ja vaikuttanut siten, että kaikilla synnin orjuudessa olevilla ihmisillä on tietty sama perusta, jonka varassa he päivien lopulla antikristuksen johdolla tulevat yhdessä palvelemaan hetken aikaa saatanaa.

Ilmestyskirjan kuvaama Babylon tarkoittaa uskontoa ja eksytystä, jota saatana johtaa maan päällä. Kun tutkimme kekrin, pyhäinpäivän ja halloweenin juuria ja taustoja, niin huomaamme niiden juurten olevan Babylonian uskonnossa.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta