Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 27. Elo 2025 08:20

*
Jotkut sanovat, että kun Raamattu sanoo, että kolmas päivä tai kolmantena päivänä tai viikon ensimmäisenä päivänä, niin se viittaisi siihen, että Jeesus olisi kuollut perjantaina. Asia ei kuitenkaan ole näin.

Mark 16:9 Kun Jeesus oli varhain sapatin jälkeisenä päivänä noussut kuolleista, hän ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän pahaa henkeä. 1992

1992 käännös niin kuin lähes kaikki Raamatunkäännökset kääntävät Mark 16:9 kohdan perjantai kuolinpäivä perinteen mukaisesti. Tällä tavalla käännettynä saadaan näyttämään siltä, niin kuin Jeesus olisi noussut kuolleista sunnuntaina, mutta asia ei ole kuitenkaan näin. Kolme päivää ja kolme yötä kumoaa tuon kääntämistavan.

Mark 16:9 Ylösnousemisensa jälkeen Jeesus varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi ensiksi Magdalan Marialle, josta hän oli ajanut ulos seitsemän riivaajaa. Jumalan Kansan Raamattu

Jumalan Kansan Raamatun kääntäjä Uuras Saarnivaara kääntää Mark 16:9 Raamatun kokonaisopetuksen sekä alkutekstin valossa lähes oikein. Mark 19:9 sanoo aluksi, ylösnoustuaan, alkutekstissä ei ole sanaa jälkeen, vaan ja, eli ylösnoustuaan ja (sen jälkeen) varhain aamulla (alkutekstissä ei tässä jakeessa ole sanaa Jeesus) viikon ensimmäisenä päivänä ilmestyi Maria Madgaleenalle.

Toisin sanoen Mark 16:9 sanoo ja tarkoittaa, että ylösnousemisen jälkeen Messias Jeesus, varhain aamulla ilmestyi ensiksi Maria Madgaleenalle. Jeesus oli jo noussut kuolleista ennen varhaista sunnuntai aamua, koska Hän nousi kuolleista sapatinpäivänä (lauantaina). Näin Raamatun kokonaisopetus kolme päivää ja kolme yötä pysyy kasassa.

Luuk 24:21 Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin. Ja onhan kaiken tämän lisäksi nyt jo kolmas päivä siitä, kuin nämä tapahtuivat.

Tämä jae on tulkittu ja käännetty "pitkäperjantain" perinteen mukaisesti ja siksi se on käännetty siten, että sunnuntai olisi ollut kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta. Tämä on kuitenkin kääntäjien perinteen mukainen käännös jakeesta.

Luke 24:21 - But we had hoped that it was he who shall redeem Isroel; and, lo, three days (have passed) since all these things were done. Dr. John W. Etheridge's English Peshitta translation

Luke 24:21 - But we expected that he was to deliver Israel. And lo, three days [have passed], since all these things occurred. James Murdock's English Peshitta translation

Etheridgen ja Murdockin käännökset Luuk 24:21 kohdasta vastaavat alkutekstin sanomaa. Jakeen loppuosan oikeampi käännös on; tämä kolmas päivä on jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. Luuk 24:21 kohdan päivä sanan jälkeen on sana agei (perusmuoto ago), joka tarkoittaa päivistä puhuttaessa päivien kulumista ja päättymistä; samoin se voidaan kääntää menneeseen sijamuotoon silloin jos on kysymyksessä joku historiallinen tapahtuma, jossa silminnäkijä on nähnyt tapahtuman (lähde Online Bible Greek Dictionary). Nämä Emmauksen tien kulkijat olivat ristiinnaulitsemisen silminnäkijöitä. Kaiken edellä sanotun ja tutkitun valossa Luuk 24:21 ei ole ristiriidassa Jeesuksen sanojen kolmen päivän ja yön kanssa. Luuk 24:21 vahvistaa Jeesuksen sanat, sillä Emmauksen tien kulkijat sanoivat, että kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun nämä tapahtuivat. He eivät siis tarkoittaneet viikon ensimmäisen päivän olevan kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan että kolmas päivä oli jo kulunut, eli ylösnousemus oli jo tapahtunut, koska se oli tapahtunut sapatinpäivänä. Miksi he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen? Tämä selviää luvun alkujakeista.

Luuk 24:
6 Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa,
7 sanoen: ‘Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös’."
8 Niin he muistivat hänen sanansa.

Enkelit kertoivat naisille ettei Jeesus ole enää haudassa, vaan Hän on noussut ylös. Hänet pitää ristiinnaulittaman ja Hän on kolmantena päivänä nouseva ylös. Opetuslapset tiesivät Jeesuksen nousevan kuolleista ylös kolmantena päivänä. Juutalainen päivä alkoi illalla noin klo 18.00 aikaan ja päättyi (näiden iltojen välissä oli yö; eli yhden päivän sisällä oli yö) seuraavan iltaan noin klo 18.00. Juutalainen päivä piti sisällään myös yön, joka alkoi pikaisesti päivän alkamisesta, koska päivä alkoi vasta illalla. Jeesus sanoi olevansa maan povessa kolme päivää ja kolme yötä, ja vain keskiviikosta lauantaihin sopii kolme päivää ja kolme yötä, sillä tuon ajanjakson sisälle mahtuu juutalaisen ajanlaskun mukaan juuri kolme päivää ja kolme yötä.

Meidän ajanlaskumme hämää tässä, koska meidän päivämme päättyy yöhön, mutta juutalaisen ajanlaskun mukainen päivä ei pääty yöhön, vaan iltaan ja yksi päivä sisältää myös yhden yön. Jeesus nousi kuolleista viikkosapatin päivänä ennen ensimmäisen päivän alkamista, ensimmäinen päivä alkoi klo 18.00 meidän aikaamme lauantaina, jolloin juutalainen viikkosapatti päättyi.

Kaksi opetuslasta kulki viikon ensimmäisenä päivänä Emmauksen tiellä ja he sanoivat kolmannen päivän jo kuluneen eli Jeesuksen kuolleista nousemisen päivä oli jo tapahtunut, eli kolmas päivä oli jo kulunut siitä kun ristiinnaulitseminen oli tapahtunut. Kysymys ei ollut siis siitä, että se päivä oli kolmas päivä ristiinnaulitsemisesta, vaan siitä että Jeesuksen kuolleista nouseminen kolmantena päivänä oli jo tapahtunut tosiasia. Näin Herran Jeesuksen sanat kolmesta päivästä ja kolmesta yöstä pysyvät kasassa ja todistavat meille sen, että Jeesus todellakin oli maan povessa (haudassa), eli kuoleman tilassa kolme päivää ja kolme yötä. Tosin Jeesus oli vain ruumiillisesti kuollut, mutta Hengessään elävä. Herra Jeesus nousi ruumiillisesti kuolleista sapatin päivänä, viikon viimeisenä päivänä.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Elo 2025 10:08

*
Mitä pelastuminen todella merkitsee sinulle, joka väität olevasi kristitty? Tunnustat suullasi ekumeenisia kirkon uskontunnustuksia, osallistut kirkon kautta tehtävään hyväntekeväisyyteen ja olet mielestäsi siksi pelastettu, kun teet mielestäsi hyviä tekoja, ja liityt kirkon uskontunnustuksiin.

Näillä ei ole mitään tekemistä synnistä pois pelastumisen kanssa. Mitään muuta pelastusta Jeesus ei tuonut, kuin pelastumisen pois synnistä, sen iankaikkisesta tuomiosta ja siihen liittyvästä Jumalan vihasta. Kaikki muut "pelastukset" ovat vääriä, väärä evankeliumi ja väärä opetus, jolla johdetaan ihmisiä kadotukseen.

Pelastus on yksin armosta Herrassa Jeesuksessa; se on Jumalan teko. Ja tämän kautta pelastus on todellisuutta vain niille, jotka ovat todella HERRAN omia.

Hoet ehkä suullaasi "Herra, Herra!", mutta et tee Hänen tahtoaan. Olet uskonnollisuuden pettämä, jossa kirkko ja sen teologia määrittelee uskosi, ei Jumalan Sana ja sen totuus. Hokemisesi "jeesuksen" tai "isän ja pojan ja pyhän hengen" nimessä ovat tuuleen huutamista, ellet todella sydämestäsi käänny HERRAN luo ja nöyrry HÄNEN tahtoonsa.

Jeesus on Hyvä Paimen. Ne jotka kuulevat HÄNEN ääntään; seuraavat HÄNTÄ ja tekevät HÄNEN tahtonsa - ovat HÄNEN lampaitaan. Jeesuksella on vain yksi lauma - ei tuhansia eri kirkkokuntia, seurakuntia - ristiriitaisine oppeineen ja tulkintoineen. Uskonnollisuus on synnyttänyt hajaannuksen, jossa saatana leikkii jumalaa, ja vääristelee evankeliumin uskonnolliseksi traditioksi, pappien ja teologien vallankäytöksi, jossa he vääristelevät Jumalan Sanaa omaksi kadotuksekseen.

Ketä tänään seuraat? Mitä sydämessäsi Pyhä Henki sanoo? Kutsuuko Hän sinua Sanan totuuteen, Jumalan lasten vapauteen - YHDEN Hyvän Paimenen, eli Jeesuksen suojaan; HÄNEN johdatettavaksi? Vai kuiskiiko korvaasi käärme - eli saatana - ja kutsuu sinua seuraamaan kirkkoja, pappeja, piispoja, paaveja ja muita perkeleen lapsia, jotka vääristelevät Jumalan Sanan omaksi kadotuksekseen?

Onko korvissasi ääni; "älä seuraa Jumalan Sanaa - se on vaarallinen harhaoppinen lahko - vaan seuraa kirkon oppeja ja perinnäissääntöjä"?
Älä anna saatanan pettää sydäntäsi; käänny pois pimeyden lasten tieltä, valkeuden lasten tielle - jossa Jeesus on tie, totuus ja elämä. Silloin saat lupauksen Hänen sanoissaan:

JOHANNEKSEN EVANKELIUMIN 10 LUKU

27 Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28 Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. 29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä. 30 Minä ja Isä olemme yksi."

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Elo 2025 14:57

*
Vain rakastavalla sydämellä on oikeus nuhdella, ojentaa ja sanoa suoraan toiselle.

On mahdollista sanoa asioista suoraan toiselle ja samalla kertaa kokea syvää rakkautta häntä kohtaan

Lihallinen ärtyneisyys ja viha ei johda kuin riitaan ja tuhoaa ihmisten välit. Jos tunnemme näin meillä ei ole oikeutta "sanoa suoraan" asioita toiselle

Näin emme toimi jos olemme käyneet Jumalan koulussa ja ahjossa jossa Jumala on näyttänyt meille omat lihalliset motiivimme.
Siellä olemme alkaneet näkemään asioita Jumalan sydämellä ja sen jälkeen näemme myös toiset ihmiset enemmän Jumalan silmin.
Nämä koulut ovat tuoneet kipua ja murtumista mutta se on myös tie täyttyä Hänen rakkaudellaan ja tie toimia Hänen rakkaudessaan.

Kun Jumala on saanut paljastaa meille meidän omat itsekkäät motiivimme ja olemme antaneet tuomion käydä niiden yli, seurauksena on armon ja rakkauden vastaanottaminen Jumalalta itseämme kohtaan. Sen jälkeen katsomme lähimmäisiämmekin uusin silmin; koemme rakkautta heitä kohtaan

Motiivimme tehdä ja toimia vaikuttaa rakkaus. Kun näemme epäkohtia, toimimme rakkaudessa. Sanomme suoraan asioita rakkaudessa.

Rakkaus näkee tarkemmin. Rakkaus ajattelee aina toisen parasta. Rakkaus havaitsee vaaran ja varoittaa. Uskova, jonka motiivina on rakkaus sanoo niin lujaa kuin on tarvis ilman pelkoa maineestaan.

Rakkaudeton luikkii pakoon peläten omaa mainettaan. Hänelle on tärkeää minä itse.

Olen nähnyt myös miten helposti jotkut uskovat ovat laumasieluisia. He ilmestyvät paikalle missä on hälinää ja erimielisyyttä ja ottamatta selkoa mistä on kysymys alkavat tuomaan esille näkemyksiään motiivinaan puhtaasti pinnalla olevat tunteet ja riidat ja kuppikunnat on pystyssä.

Ihminen katsoo ja vilkuilee kenen puolelle kannattaisi mennä ja motiivina oman lihan halu mielistellä jotain tai toimia oman antipatian johdattamana.

Kristus ei ole jaettu. Eri seurat on ihmisen lihan ja rakkaudettomuuden tuote. Rakkaus toimii totuudessa .
Sen jälkeen kun rakkaus on ollut motiivina toimia ei jää katkeruus ja pettymys ketään kohtaan vaan seuralaiseksi jää rauha .

Hannu Enbuska
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Elo 2025 09:10

*
Raamattu puhuu ja kertoo Isästä ja Jeesuksesta

Joh 13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.

Joh 6:38 Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.

Joh 5:30 En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.

Raamattu sanoo lähettäjän olevan lähetettyä suurempi, joka kertoo lähetetyn olevan alamainen lähettäjälleen. Kyse ei siis ole siitä, että Jeesuksen alamaisuus Isälleen, kun Isä on Jeesusta suurempi tarkoittaisi Jeesuksen olevan pienempi Jumala, vaan Jumalan hierarkkista järjestystä, Jeesuksen alamaisuutta Isälleen, koska Jumala (Isä) on Jeesuksen pää (1 Kor 11:3).

Herra Jeesus itse sanoi Isän olevan Häntä suurempi. Herra Jeesus sanoi tulleensa taivaasta, ei tekemään omaa tahtoaan, vaan Hänen (Isä) tahtonsa, joka on Hänet lähettänyt. Raamatun opetuksen mukaan Isä lähetti Jeesuksen taivaasta maan päälle, joka tarkoittaa sitä, että Jumaluudessa myös taivaan kirkkaudessa Isä on Jeesusta suurempi ja Jeesus on alamainen Isälleen. Tämä ei tee Jeesuksesta pienempää, alempaa tai vähemmän Jumalaa, vaan kertoo Raamatun opettamasta Jumaluuden hierarkiasta. Herra Jeesus on Raamatun opetuksen mukaan Jumala, Kaikkivaltias suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä.

1 Kor 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

Ef 5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.

Raamattu opettaa myös vaimon alamaisuutta miehelleen, koska mies on vaimonsa pää. Se, että vaimo on miehellensä alamainen ei tarkoita vaimon olevan vähemmän ihminen kuin mies tai alempi ihminen, sillä kyse on Jumalan asettamasta hierarkkisesta järjestyksestä. Se, että Isä on Jeesuksen pää, ja että Jeesus on alamainen Isälleen ei tee Jeesuksesta pienempää Jumalaa tai vähemmän Jumalaa kuin Isä, vaan kertoo Jumaluuden hierarkiasta, jossa Isä on Poikansa pää.

Isä on Jeesusta suurempi tarkoittaa Pojan alamaisuutta Isälleen. Jos joku ajattelee, että koska Jeesus on Jumala, niin silloin Isä ei voi olla Jeesusta suurempi, koska se tekisi Jeesuksesta pienemmän Jumalan, niin hän ei ole ymmärtänyt Raamatun opetusta Jeesuksen alamaisuudesta Isäänsä kohtaan.

Matt 28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

1 Kor 15:
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu," niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. (33/38)

1 Cor 15:28 And when all things shall be subdued unto him, then shall the Son also himself be subject unto him that put all things under him, that God may be all in all. (King James Version 1769 - KJV)

1 Cor 15:28 Now when everything has been subjected to the Son, then he will subject himself to God, who subjected everything to him; so that God may be everything in everyone. (Complete Jewish Bible - CJB)

1 Kor 15: 28 Kun kaikki on tullut alistetuksi Pojan valtaan, sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa. (Uuras Saarnivaara - Jumalan kansan Raamattu)

1 Kor 15:28 Kuin nyt kaikki hänen allensa heitetyksi tulevat, silloin myös itse Poika hänen allensa heitetään*, joka kaikki hänen allensa heitti, että Jumala kaikki kaikessa olis. (Biblia 1776)

Jeesuksen itsensä sanomana ja Raamatun opetuksen mukaan Isä on antanut kaiken vallan Jeesukselle taivaassa ja maan päällä. Raamatun sanan opetuksen mukaan Jeesuksen Kaikkivaltius on Isän antamaa, ei Jeesuksen itsensä omistamaa, eikä Jeesuksen itse itselleen ottamaa, vaan Isän antamaa, koska Isä on Jeesusta suurempi ja Isä on Jeesuksen pää. Jeesus ei ole silti pienempi Jumala tai vähemmän Jumala kuin Isä, vaikka Jeesus on Isälleen alamainen ja lopulta myös alistuu Isän vallan alle, koska kyseessä on Jumaluuden hierarkkinen järjestys. Herra Jeesus on toki Kaikkivaltias Jumala suhteessa luomakuntaan, mutta ei Isäänsä.

1 Kor 15:26-28 jakeista tulee selkeästi ilmi, että kun Jeesus on alistanut kaiken itsensä valtaan, niin sen jälkeen Jeesus alistuu Isän vallan alle. Alkutekstin mukaan on oikein kääntää: sitten itse Poikakin alistuu Hänen valtaansa, niin kuin Uuras Saarnavaaran Raamatunkäännös kohdan oikein kääntää. Kun Raamattu sanoo Jeesuksen alistuvan Hänen valtaansa, että Jumala olisi kaikki kaikessa, niin Hänen valtaansa, jonka valtaan Jeesus alistuu tarkoittaa tietenkin Isää, koska ei ole ketään muuta, jonka vallan alle Jeesus voisi alistua. Isän antaessa kaiken vallan Jeesukselle, niin Jeesuksella ei ole kuitenkaan valtaa yli Isänsä, vaan Jeesus on myös Kaikkivaltiudessaan Isälleen alamainen.

Jeesuksen alamaisuus Jumaluudessa Isäänsä kohtaan tulee siitä selkeästi esille, että Isä lähetti Jeesuksen taivaasta maan päälle. Lähettäjä on Lähetettyä suurempi, jonka takia myöskin Jeesus lopulta alistuu Isän vallan alle, koska Isä on Jeesuksen Lähettäjänä myös Jumaluudessa Jeesusta suurempi.

Katolisen kirkon alullepanema kolminaisuusoppi opettaa, että Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhtä suuria ja yhtä Kaikkivaltiaita ja se joka uskoo tämän katolisen kirkon alullepaneman opetuksen, ei kykene ymmärtämään ja näkemään Jeesuksen iankaikkista alamaisuutta Isälleen, vaikka Raamattu opetus on selkeä tässä asiassa.

Joh 20:17 Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

Yllä olevassa Raamatun kohdassa Jeesus sanoi Isäänsä, Hänen Jumalakseen, sanomalla minun Isäni ja minun Jumalani. Koska Jeesus on Isälleen alamainen, niin siksi Jeesus sanoi Isän olevan Hänen Jumalansa.

Se, joka ei usko Raamatun opetusta Jeesuksen alamaisuudesta Isälleen voi sanoa Jeesuksen sanoneen Isäänsä, Hänen Jumalakseen, koska Jeesus ei ollut vielä mennyt Isän luokse, mutta kun Jeesus palasi Isänsä luokse, niin Hän ei ole enää Isälleen alamainen. Raamattu kumoaa edellä esitetyn kaltaisen väitteen ja osoittaa sen vääräksi.

2 Kor 1:3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,

Ef 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,

1 Pie 1:3 Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka suuren laupeutensa mukaan on uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta,

Kun Paavali ja Pietari kirjoittivat kirjeensä, niin Herra Jeesus oli jo noussut takaisin Isänsä luokse, ja Jeesus oli tietenkin Jumalana taivaassa Isänsä luona. Paavali ja Pietari ymmärsivät Jeesuksen olevan myös taivaassa Jumalana Isälleen alamaisena, sillä he kiittivät Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumalaa ja Isää. Jos Jeesus ei olisi Isälleen alamainen myös taivaassa, niin Raamatussa ei lukisi, että Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä. Sanat Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä kertovat ja todistavat Jeesuksen olevan alamainen Isälleen, koska Isä on Jeesuksen pää.

Ilm 3:
11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.
12 Joka voittaa, sen minä teen pylvääksi Jumalani temppeliin, eikä hän koskaan enää lähde sieltä ulos, ja minä kirjoitan häneen Jumalani nimen ja Jumalani kaupungin nimen, sen uuden Jerusalemin, joka laskeutuu alas taivaasta minun Jumalani tyköä, ja oman uuden nimeni.

Ilmestyskirjan kolmannessa luvussa jakeissa 11 ja 12 on Herran Jeesuksen sanat ja sanoma seurakunnalleen, jossa Jeesus taivaassa ollessaan puhui Hänen Jumalastaan, sanoen seuraavat sanat: Jumalani nimen ja minun Jumalani tyköä. Taivaassa olevan Herran Jeesuksen oma todistus on, että Hän on Isälleen alamainen, sillä Hän itse sanoi taivaasta käsin, että Isä on Hänen Jumalansa, joka tarkoittaa Jeesuksen alamaisuutta Isälleen.

Ihan lopuksi haluan tuoda esille, että Raamattu opettaa Jumalan olevan yksi, josta näemme yhden Jumalan kolminaisuuden eri Persoonissa, Isässä, Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä. Raamatusta näemme myös sen kuinka Herra Jeesus lopulta alistuu Isän valtaan, koska Isä on Kaikkivaltias Jumala yli kaiken. Kiitos Herralle Jumalan pelastuksesta, Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta, amen.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Syys 2025 19:16

*
Osa 2 JEESUS, MEIDÄN YLIPAPPIMME

Huokaatko usein, miten pääsisin lähemmäksi Jumalaa?

MIKÄ MERKITYS SILLÄ ON MEILLE, ETTÄ JEESUS ON YLIPAPPIMME?

1) JEESUS YLIPAPPINA AVASI MEILLE TIEN SUORAAN TAIVAASEEN JA JUMALAN YHTEYTEEN.

Meillä on nyt suora yhteys Jumalaan Ylimmäisen Pappimme kautta. "Mutta Kristus ilmestyi tulevan hyvän ylipappina...hän meni, ei pukkien, eikä mullikoiden veren kautta vaan oman verensä kautta kertakaikkisesti kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankikkisen lunastuksen," Hepr. 9:12

Vanhassa Liitossa Jumala hyväksyi syntisen ihmisen yhteyteensä uhrieläimen ja sen vuodatetun veren kautta. Tehtävään valittu ylimmäinen pappi meni kerran vuodessa temppelissä sijaitsevaan kaikkeinpyhimpään, Jumalan läsnäoloon, eläimen verta mukanaan. Tämä veri peitti Jumalan kansan synnit. vuodeksi kerrallaan.

Uudessa Liitossa meidän Ylipappimme Jeesus uhrasi itsensä ristillä ja meni itse taivaaseen oman verensä kautta ja kanssa Jumalan eteen.

2) YLIMMÄISENÄ PAPPINA JEESUS EI MENNYT TAIVAASEEN YKSIN VAAN VEI MEIDÄT MUKANAAN JUMALAN LÄSNÄOLOON.

Vanhan Liiton ylimmäinen pappi kantoi vaatetuksessaan rinnan päällä kahtatoista kiveä, jotka edustivat Israelin kahtatoista heimoa. Mennessään kaikkein pyhimpään hän kantoi näin koko Israelin seurakunnan Jumalan eteen.

Jeesus ylimmäisenä pappina vei meidät itsessään Jumalan eteen taivaaseen.
Jumala asetti meidät Kristukseen. Olimme hänessä kun hän meni Jumalan eteen.

Monet uskovat sanovat: haluaisin lähemmäksi Jumalaa. Kuinka lähelle oikein haluat? Me olemme jo Hengessä niin lähellä Jumalaa kuin mahdollista. Omista kohdallesi Raamatun sana.

"Mutta nyt Kristuksessa Jeesuksessa
olette te, jotka ennen olitte kaukana,
päässeet lähelle Kristuksen veressä" Ef.2:13

"Hänessä meillä on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan luo, uskon kautta häneen." Ef. 3:12.

"Hänen kauttaan on meillä molemmilla pääsy yhdessä ja samassa Hengessä Isän luo." Ef.3:18

Paavali puhuu "meistä molemmista" tarkoittaen sitä, että juutalaisetkin yhdessä pakanoiden kanssa uskoessaan Jeesukseen pääsevät Jumalan yhteyteen ilman Vanhan Testamentin rituaaleja.

Olemme seurakuntana kaikkein pyhimmässä jo nyt, eikä vasta kuoltuamme. Tämä on hyvä tietää kun rukoilemme.
Kun olet Jeesuksessa, olet aina lähellä Jumalaa.

Hannu Enbuska
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Syys 2025 10:51

*
Olen lapsesta asti nähnyt unia, joka yö, jotka aamulla muistan. Lapsena näin tosi monta kertaa aina saman unen, jossa minä olin valkoinen hahmo ja minun alapuolellani oli pimeitä ja mustia olentoja, jotka yrittivät saada minua kiinni, mutta ne eivät kyenneet saamaan minua kiinni. Kun olen saanut tulla Jumalan armosta uskoon, niin Jumala on avannut ymmärryksen tuohon uneen. Jumala pelastaa minut armostaan ja sielunvihollisen joukot pyrkivät hyökkäilemään, mutta eivät voi mitään, jos Jumalan armosta pysyn Herrassa Jeesuksessa.

Viime yönä aamuyöstä näin unen, jonka koen olleen Jumalan antama. Usko Raamatun Jumalaan ei saa perustua uniin ja näkyihin, vaan Raamatun Jumalaan ja Jumalan sanan totuuteen. Jumala kyllä antaa uninäkyjä omilleen, mutta kaikki tulee koetella onko se Herrasta vai ei. En perusta uskoa uninäkyihin, vaan Jumalan sanan totuuteen. Tutki ja koettele tämä uninäky Jumalan sanan totuuden kautta rukouksen kera.

Uninäky alkoi siten, että olin eräässä suomalaisessa kaupungissa (Kotka) kaduilla kertomassa pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta jumalattomille ihmisille. Mukanani oli muitakin uskovia. Jaoimme trakuja ja kerroimme pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Tässä uninäyssä oli valtava hieno asia, että monet jumalattomat ihmiset ottivat trakuja vastaan. Uninäyssä tuli ryhmä nuoria miehiä, jotka eivät aluksi halunneet kuulla Jeesuksesta, mutta kun juttelin heille, niin he halusivatkin kuunnella ja alkoivat kysellä minulta erilaisia kysymyksiä, joihin sain vastailla Jumalan sanan totuuden kautta.

Kävelin luterilaisen kirkkorakennuksen ohitse tai sen vierestä ja kuulin kuinka kirkkorakennuksen sisältä kuului kovaäänistä musiikkia ja ääniä. Sitten yhtäkkiä kirkosta ja kirkon piha-alueelta alkoi lentelemään minua kohti epämuodostuneita ristejä. Näytti siltä niin kuin näitä epämuodostuneita ristejä olisi ammuttu todella kovalla voimalla ja nopeudella. Näitä epämuodostuneita ristejä lensi minua kohti todella paljon. Ne lensivät yksittäin, aina kun toinen lakkasi lentonsa, niin ikään kuin seuraava ammuttiin minua kohti.

Nämä ristit olivat epämuodostuneita ja todella kieroon vääntyneitä moneen suuntaan. Epämuodostuneiden ristien väritys oli vaaleanharmaa ja niiden maalipinta oli rapistunut ja maalista lohkeileva.

Aluksi nämä epämuodostuneet ristit eivät osuneet minua kohti, vaan menivät ohitseni. Sitten yhtäkkiä nämä ilmassa lentelevät epämuodostuneet ristit alkoivat lentämään suoraan minua kohti. Kun ensimmäinen minua kohti lentävä epämuodostunut risti oli juuri osumassa minuun, niin nostin käteni sitä kohti ja epämuodostunut risti hajosi siihen paikkaan eikä kyennyt vahingoittamaan minua. Sen jälkeen yksi toisensa jälkeen suoraan minua kohti ammuttu epämuodostunut risti hajosi ja meni rikki kun se osui minun käteeni, jonka nostin niitä kohti.

Uninäky loppui siihen, että näitä epämuodostuneita ristejä ammuttiin minua kohti todella paljon, mutta kaikki ne menivät rikki ja hajosivat kun ne osuivat käteeni, jonka nostin niitä vastaan.

Kun aamulla heräsin, niin uninäky oli tuoreessa muistissani ja rukoilin Herralta haluaako Hän vielä puhua mitä tuo uninäky tarkoittaa.

Sain tällaisia ajatuksia sydämelleni Herran edessä ollessani. Nyt on otollinen aika evankelioida ihmisiä ja pitää esillä Jumalan sanan totuutta. Maailma on jo lähes täyden synnin laittomuuden pimeyden vallassa ja Jumalan voima on ainoa voima, joka voi pelastaa ja muuttaa tämän maailman ihmisiä, jotka ovat syvällä synnin ikeen orjuudessa monin tavoin.

Epämuodostunut risti kuvaa kirkkolaitoksen uskonnollisuutta ja uskonnollisia perinteitä sekä täysin jumalattomuuden synnin vallassa olevia ihmisiä tämän kirkkolaitoksen sisäpuolella sekä sellaisia ihmisiä, jotka Jeesuksen nimessä seuraavat uskonnollisia perinteitä, jotka eivät perustu Jumalan sanan totuuteen.

Minussa itsessäni ei ollut voimaa torjua näitä epämuodostuneita ristejä, sillä Jumalan voima rakkauden totuudessa varjeli minua niin etteivät nuo epämuodostuneet ristit kyenneet vahingoittamaan minua.

Näiden epämuodostuneiden ristien lähtönopeus kun ne ammuttiin oli valtava nopeus ja ne tulivat valtavalla voimalla ja nopeudella minua kohti, mutta Jumalan voima rakkauden totuudessa sai ne pysähtymään ja hajoamaan sekä menemään rikki. Kun nostin käteni näitä epämuodostuneita ristejä vastaan, niin minussa itsessäni ei ollut voimaa pysäyttää ja hajottaa niitä, vaan sen teki Jumalan voima, joka asuu minussa ja jokaisessa Jumalan pelastamassa ihmisessä.

Vain Jumalan voima voi pysäyttää ja hajottaa maahan uskonnollisen perinteen ja valheen "voimannäytöksen", joka saa voimansa pimeyden voimilta ja ihmisen sielullisuudesta. Uninäyssä tunsin valtavan voiman, joka saattoi nuo epämuodostuneet ristit ilmalentoon, koska valhe saa voimansa sielunviholliselta ja hänen joukoiltaan. Mutta, epämuodostuneiden ristien voima oli todella mitätön ja olematon, kun se kohtasi Jumalan voiman.

Minä ymmärrän, että uninäky ei tarkoittanut minua yksin, vaan kaikkia niitä uskovia ihmisiä, jotka rakastavat Herraa Jeesusta totuudessa. Uskonnollisuus ja siinä oleva "voima" on sellainen ettei sitä voi voittaa ihmisvoimin, koska sen takana oleva voima on pimeyden voima. Vain ja ainoastaan Jumalan voima voi murskata pahan voimat ja vallan.

Jos uskovina pieninä ja itsessämme heikkoina elämme Jumalan armosta Jumalan rakkauden totuudessa, niin meissä oleva Jumalan voima torjuu ja murskaa kaikki vihollisen hyökkäykset sekä voi vapauttaa perinteen ja valheen vallassa olevat uskomaan totuuteen, Messias Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa.

Nyt on tullut aika, jossa Jumala kehottaa Hänen omiaan, Hänelle rakkaita uskovia ihmisiä tulemaan ulos uskonnollisesta Baabelista, joka on juovuksissa pimeyden synneistä sekä valheeseen perustuvista uskonnollisista perinteistä.

Jokainen Jumalan pelastama ihminen on itsessään pieni ja heikko ja tarvitsee joka päivä Jumalan armoa, rakkautta, voimaa ja totuutta elämässään. Itsessään pieni ja heikko uskova ihminen turvautuu Jumalaan ja Häneen voimaansa ja totuuteensa. Valheen pettämä ihminen turvautuu uskonnollisiin perinteisiin ja hyvin usein käyttäytyy niin kuin fariseukset ja kirjanoppineet, jotka hyökkäsivät perinteidensä kautta Jeesusta ja Hänen opetuslapsiaan vastaan.

Uninäyssä kun se ensimmäinen epämuodostunut risti tuli valtavalla voimalla minua kohti, niin tunsin pientä pelkoa sydämessäni, mutta mitä lähemmäs se lensi, niin koin sydämessäni Jumalan rauhaa. Tämän jälkeen yksikään minua kohti ammuttu epämuodostunut risti ei aiheuttanut pelkoa minussa, koska minulla oli Jumalassa rauha, koska näin Jumalan voiman murskaavan ja tuhoavan nuo epämuodostuneet ristit. En tuntenut vihaa kun epämuodostuneet ristit lensivät minua kohtaan, koska Jumalan armosta minulla oli Jumalan rauhaa sydämessäni.

Kuitenkin Jumala tarjoaa evankeliumin ja totuutensa kautta pelastusta, armoa sekä totuuden tietä uskonnollisten perinteiden vallassa oleville. Epämuodostuneet ristit, jotka olivat vaaleanharmaita ja maalipinnoiltaan lohkeilevia viestittää sitä kuinka uskonnollisuus, valheet ja perinteet pyrkivät vääristämään Jumalan sanan totuutta. Tällaisen uskonnollisuuden loppu oli täydellinen tuhoutuminen.

Jos olet Jumalan armosta pelastettu rakkauden totuudessa, niin Jumala haluaa että Hänen omansa julistaisivat pelastuksen evankeliumia jumalattomille ihmisille sekä kertoisivat totuutta uskonnollisten perinteiden vallassa oleville. Kiitos Isä Jumalalle ja Herralle Jeesukselle, Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä, jonka kautta syntejänsä katuva ja tunnustava saa syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän uskon kautta Messias, Herraan Jeesukseen.

Tämä kirjoitus on myös kotisivullani:

-PP-

https://www.kotipetripaavola.com/epamuodostunutristijajumalanvoima.html?fbclid=IwY2xjawMjgSpleHRuA2FlbQIxMQABHpCH91AqMahdBwx7P5klKvObvmeQnkDCP_oLk4HGV23hwNfdfRog8hx_Vw5s_aem_TcgcH14lQyl00ZUhpTCskg
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Syys 2025 19:22

*
HENGESTÄ SYNTYNYT JUMALAN SEURAKUNTA ODOTTAA HERRAN JEESUKSEN TULEMUSTA

Ilm.22:17 "Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi."

Mitä RAAMATULLINEN Herran tulemuksen odottaminen on?

Tiit.2:11 Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille
Tiit.2:12 ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa,
Tiit.2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
Tiit.2:14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Se siis on oikeassa Jumalan armossa kasvamista pois synnistä ja jumalattomuudesta - jotta uskova eläisi jumalisesti nykyisessä maailmanajassa - ODOTTAESSAAN Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä, eli HERRAN tulemusta. Pääkohteena on siis kasvu Jumalan armossa - eli pyhitys - ei loputtomat väittelyt "tempauskaavioista" ja muista. Herran Jeesuksen oma omistaa Jumalan rauhan ja Pyhän Hengen todistuksen - että hän on Jumalan lapsi, ja näin hän on valmis Herran tulemukseen. Keskiössä on myös Herran palveleminen, rakkaudesta nousevat hyvät teot, sekä Jeesuksen todistuksen esillä pitäminen.

Kannattaa välttää turhia väittelyjä ns. "salaisen-tempauksen" opista, ja pysyä selvässä Jumalan Sanassa. Tärkeintä NYT (tässä luopumuksen ajassa!) on säilyttää raamatullinen usko, kasvaa Jumalan armossa sekä pyhityksessä - ja siten olla valmis HERRAN tulemukseen - sillä tämä on RAAMATUN mukaista HERRAN tulemuksen odottamista.

P.K
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Syys 2025 17:14

*
Jumalan rakkaus Herrassa Jeesuksessa

Joh 3:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."

Raamattu opettaa Jumalan rakastavan maailmaa ja lähettäneen Poikansa Jeesuksen maailmaan ettei yksikään, joka Jeesukseen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi uskon kautta Herraan Jeesukseen iankaikkinen elämä. Sanonta Jumala rakastaa maailmaa tarkoittaa, että Jumala rakastaa ihmisiä, jotka asuvat ja elävät Jumalan luomassa maailmassa.

Raamattu opettaa jokaisen ihmisen olevan synnin ja saatanan orja, jonka seurauksena he ovat matkalla kohti iankaikkista kadotusta. Synti rikkoo ja tuhoaa ihmisen tässä maailmanajassa sekä johdattaa hänet lopulta iankaikkiseen kadotukseen. Jumala rakastaa ihmisiä, niin paljon, että Herra Jeesus kuoli syntiemme tähden ja jokainen joka uskoo Herraan Jeesukseen saa Jumalan armosta vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa.

Joh 19:
30 Kun nyt Jeesus oli ottanut hapanviinin, sanoi hän: "Se on täytetty," ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
31 ¶ Koska silloin oli valmistuspäivä, niin-etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri-juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
32 Niin sotamiehet tulivat ja rikkoivat sääriluut ensin toiselta ja sitten toiselta hänen kanssaan ristiinnaulitulta.
33 Mutta kun he tulivat Jeesuksen luo ja näkivät hänet jo kuolleeksi, eivät he rikkoneet hänen luitaan,
34 vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä, ja heti vuoti siitä verta ja vettä.
35 Ja joka sen näki, on sen todistanut, ja hänen todistuksensa on tosi, ja hän tietää totta puhuvansa, että tekin uskoisitte.
36 Sillä tämä tapahtui, että kirjoitus kävisi toteen: "Älköön häneltä luuta rikottako".
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet".

Jeesuksen sanat ristillä se on täytetty tarkoitti ilon ja riemun huutoa, jonka esim. sotilaat huusivat lähestyessään kotikyläänsä palatessaan voittajina sodasta.

Ristiinnaulitseminen on tuskallinen tapa kuolla, sillä ihminen kuoli ristillä hitaan ja tuskallisen tukehtumiskuoleman. Ristiinnaulitseminen on eräs tuskallisimmista tavoista kohdata kuolema. Herra Jeesus ei kuitenkaan keskittynyt valtaisaan tuskaansa ja kipuunsa, sillä Hän ristillä iloitsi ja riemuitsi siitä, että sinä saat Jumalan armosta mahdollisuuden iankaikkiseen elämään sekä saat kokea Jumalan rakkauden.

Kun ajattelen Herraa Jeesusta ristillä ja sitä ettei Hän keskittynyt ristillä kantamaan omaa kipuansa, vaan sinun ja minun syntejäni, että me saisimme iankaikkisen elämän, niin sydämeni murtuu Jumalan rakkauden edessä. Jumala ja Herra Jeesus ovat sellaisia etteivät he keskity itseensä, sillä sinä ja minä olemme Heidän rakkautensa keskipiste. On suurta armoa saada olla tällaisen Jumalan lapsi, joka ei ajattele itseään ja omaa etuaan, sillä Herra Jeesus uhrasi oman elämänsä meidän tähtemme, että me saisimme pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

Herran Jeesuksen ristillä vuodattama veri pesee puhtaaksi kaikista synneistä. Herran Jeesuksen verenvuodatus ristillä ja kuolema sekä ylösnousemus on osoitus Jumalan suuresta rakkaudesta ihmistä kohtaan. Herran Jeesuksen veri, kuolema ja ylösnousemus on meidän pelastuksemme ja lunastuksemme perustus sekä osoitus Jumalan äärettömän suuresta rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

Herran Jeesuksen uhri Golgatan ristillä on uskon elämän perusta ja keskipiste, jonka kautta usko saa elämän voimansa, koska kaikki mitä uskon elämässä tapahtuu perustuu Herran Jeesuksen sovitustyöhön. Tästä syystä esimerkiksi apostoli Paavali julisti seuraavasti: "Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan. Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna."

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Syys 2025 14:41

*
Evankeliumin tärkein asia

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Evankeliumin tärkein asia on pelastuksen vastaanottaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jesaja 61 luku kertoo Jeesuksesta sekä siitä mitä ja miten evankeliumin ilosanoma vaikuttaa Jumalan pelastamissa ihmisissä. Pelastumisen jälkeen evankeliumin tärkein asia on sitoa särjettyjä sydämiä, joka tarkoittaa että Jumala parantaa ja eheyttää ihmisen mielen, jonka synti on rikkonut.

Olen kokenut sydämelläni Herran puheen, että me seurakuntana olemme laiminlyöneet hengellisen työn, jonka kautta Jumala eheyttää ja parantaa rikkinäisiä sydämiä, jotka ovat täynnä syviä ja tuskallisia synnin haavoja.

1 Kor 3:
9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
11 ¶ Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.

2 Kor 6:
¶ Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
2 Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä.

Jumala eheyttää ja parantaa ihmisen rikkinäisen mielen. Raamattu opettaa, että Jumala kutsuu uskovia työtoveruuteen Hänen kanssaan. Tämä tarkoittaa silloin sitä, että Jumala toimii myös seurakuntansa kautta kun Hän parantaa ja eheyttää synnin rikkomia sydämiä.

Seurakunta on tänä päivänä keskittynyt tekemään paljossa kaikkea muuta, mutta ei auttamaan ja tukemaan uskovia uskon kasvussa, jonka kautta heidän rikkinäinen sydämensä voisi eheytyä ja parantua. Toki varmasti on niitäkin uskovia, jotka ovat mukana työssä ja palvelussa, jonka kautta hoidetaan rikkinäisiä sydämiä, mutta liian paljon nykyiset seurakunnat laiminlyövät tätä tärkeää työtä.

Itsekeskeisyys, itse tehty voitelu ja palvelutehtävä ovat asioita, jotka johtavat uskovia väärään suuntaan pois evankeliumin ytimestä. Tämä on eräs niistä syistä, jonka tähden seurakunta ei kykene auttamaan ja hoitamaan rikkinäisiä ihmisiä. Silloin kun seurakunta keskittyy ohjelman pyörittämiseen (ohjelmakeskeisyys), niin kaikkein tärkeimmäksi tulee se kuinka ihminen itse onnistuu omalla paikallaan suoriutumaan ohjelman pyörittämisestä.

Tämä johdattaa uskovat pois todellisesta lähimmäisen rakastamisesta. Silloin kun ohjelma ja oma suoritus on kaiken keskipiste, niin uskova ei kykene näkemään ihmisten rikkinäisyyttä, eikä hän silloin kykene rakastamaan eikä tuomaan esille Jumalan sanan totuutta, joka parantaisi ihmisten sydämissä olevat syvät synnin haavat.

Jesajan kirjan luku 61 tuo esille sen kuinka evankeliumin ensimmäinen (pelastumisen jälkeen) tehtävä on parantaa ja eheyttää ihmisen rikkinäinen mieli (sydän). Tämä tarkoittaa silloin sitä, että seurakunnassa tulisi olla valmius Jumalan rakkauden ja totuuden kautta kohdata rikkinäisiä ihmisiä siten että he voisivat eheytyä ja parantua sydämessään olevista haavoista.

Room 12:
1 ¶ Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.
3 Sillä sen armon kautta, mikä minulle on annettu, minä sanon teille jokaiselle, ettei tule ajatella itsestänsä enempää, kuin ajatella sopii, vaan ajatella kohtuullisesti, sen uskonmäärän mukaan, minkä Jumala on kullekin suonut.

Raamattu opettaa, että Jumala muuttaa ihmisen mielen. Nykypäivän seurakunnan tulee opettaa samaa opetusta kuin mitä Paavali opetti Rooman seurakunnan uskoville. Silloin kun ihminen suostuu kuolemaan oman lihansa himoille ja haluille, eli synneille, niin hän antaa itsensä Jumalalle eläväksi, pyhäksi ja otolliseksi uhriksi, joka on hengellistä Jumalan palvelusta.

Uskovan ihmisen uhri on luopuminen synnin teoista, eli lihan teoista. Jumala haluaa, että uhraamme synnin vallassa olevan elämämme Jumalan palvelemiseen. Rikkinäinen mieli ei voi muuttua millään muulla tavalla kuin suostumalla uskomaan Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa. Silloin kun uskova antaa Jumalan Pyhän Hengen kuolettaa meidän lihaamme, niin mielenuudistuksen kautta rikkinäinen sydän (mieli) alkaa eheytymään ja parantumaan.

Jos uskova mukautuu tämän maailmanajan mukaan, eli haluaa elää ja täyttää mielensä maailmassa vallitsevilla synnillisillä ajatuksilla, teoilla ja opetuksilla, niin hänen mielensä ei pääse eheytymään ja parantumaan. Jos uskova uskoo väärään ja epäraamatulliseen opetukseen, niin hänen mielensä ei parannu eikä eheydy, vaan hyvin usein menee entistä sekavammaksi ja rikkinäisemmäksi.

Todellinen Jumalan tahdon mukainen muuttuminen ja mielen parantuminen sekä eheytyminen tapahtuu Jumalan sanan tutkimisen kautta ja todellinen muuttuminen sekä eheytyminen tapahtuu sen jälkeen kun uskova uskoo Jumalan sanan totuuteen ja elää käytännössä sen mukaan.

Mielenmuutos Jumalan armosta johdattaa uskovan sellaisella paikalle, jossa murheellinen kokee saavansa Jumalan lohdutusta, murheellinen oppii iloitsemaan ja riemuitsemaan Herrassa, masentunut oppii ylistämään ja kiittämään Jumalaa. Silloin kun uskovan mieli on ihan oikeasti parantunut ja eheytynyt mielenmuutoksen kautta, niin ilo, riemu ja ylistys eivät ole enää pelkästään sielullista tunnelmointia seurakunnan kokouksissa, vaan aito ilo, riemu ja ylistys vaikuttaa ihan oikeasti uskovan elämän kaikissa tilanteissa.

Mielenmuutos joka johtaa sydämen (mielen) parantumiseen Pyhän Hengen voimasta Jumalan sanan totuuden kautta tuo ihmisen sydämelle aidon Pyhän Hengen vaikuttaman ilon, riemun ja ylistyksen. Aito Pyhän Hengen vaikutus johdattaa ihmisen kokemaan, tuntemaan ja ymmärtämään Jumalan läsnäoloa, rakkautta, armoa sekä pyhyyttä, joka perustuu totuuteen. Aito Pyhän Hengen vaikutus näkyy kaikessa myös kiusauksen ja koetuksen hetkissä, eikä aito Pyhän Hengen työ ole samanlaista kuin mitä jotkut uskovat kokevat sielullisesti kokouksissa.

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan pyrkiä tuomaan esille se, että jos joku kokee vain hengellisissä kokouksissa iloa ja riemua, mutta ei arkielämässään, niin silloin on kyse sielullisen ilon ja riemun kokemisesta, ei aidosta Pyhän Hengen työstä ihmisen sydämessä. Aito Pyhän Hengen työ sydämessä vaikuttaa iloa ja riemua myös arkielämän haasteiden keskellä.

Todellinen rikkinäisen sydämen (mielen) eheytyminen ja mielenmuutos johdattaa meidät ymmärtämään syvällisesti Jumalan rakkautta sekä saa meidät entistä enemmän palvomaan ja rakastamaan Jumalaa. Jumalan palvominen tarkoittaa ensisijassa Jumalan rakastamista ja kunnioittamista sekä Hänen sanansa ja opetuksiensa noudattamista.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Syys 2025 12:56

*
Joka rakastaa Jumalaa rakastaa myös sisariaan ja veljiään Herrassa Jeesuksessa

1 Joh 4:
13 Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.
14 ¶ Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.
15 Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16 Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17 ¶ Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
18 Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.
20 Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa," mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Raamatun opetuksen mukaan uskova voi tietää Jumalan asuvan ja pysyvän hänessä, koska Jumala on antanut Pyhän Henkensä asumaan uskovan sydämeen. Kun uskomme Jeesuksen olevan Jumalan Poika, niin opimme tuntemaan Jumalaa sekä kykenemme uskomaan sen, että Jumala rakastaa meitä, koska Jumala on rakkaus.

Pelko estää kokemasta ja elämästä Jumalan rakkaudessa. Pelkoja on monenlaisia; joku voi pelätä sielunvihollista; toinen voi pelätä enemmän ihmisiä kuin Jumalaa; kolmas voi pelätä epäonnistumista, jonka tähden hän ei uskalla uskoa ja luottaa Jumalaan jne. Oli pelon syy mikä tahansa, niin Raamatun opetuksen mukaan täydellinen rakkaus karkottaa (alkutekstin mukaan heittää ulos) pelon, koska pelossa on rangaistusta (alkutekstin mukaan rangaistusta, tuskaa ja piinaa). Sanonta se joka pelkää ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa tarkoittaa, että hän ei ole vapautunut peloistaan ja pelko kahlitsee sekä hallitsee häntä.

Ihminen jonka elämää pelko hallitsee elää rangaistuksen pelossa, eli syyllisyyden alla, jossa pelko ja syyllisyys piinaa ja tuottaa tuskaa ihmisen sydämelle. Silloin kun uskovan sydäntä jäytää ihmispelko, niin hän kokee syyllisyyttä ihmisten edessä, jos hän ei toimi ja elä ihmisten vaatimusten mukaan. Hyvin usein uskovien elämässä on ihmispelkoa, jossa uskovat elävät uskonnollisten perinteiden kahlitsemina. Tällaisen ihmispelon ikeen ja orjuuden alaisena eläminen tuo sellaisen syyllisyyden tunteen sydämelle, jossa uskova kokee olevansa vastuussa yhteisölle ja ihmisille, jotka taakoittavat uskovia epäraamatullisilla perinnäissäännöillä.

Ihmispelko ja uskonnollinen perinnäissääntö tuovat sellaisen taakan ihmisen sydämelle, että hän joutuu elämään valheen varassa. Monet heistä ovat vilpittömiä, mutta lujasti taakoitettuja ihmisten perinnäissäännöillä, joiden kautta he vieroksuvat Jumalan sanan totuutta. He luulevat perinnäissäännön olevan Raamatun totuus, vaikka se todellisuudessa edustaa valhetta ja petosta. Väärä pelko tuo tuskan ja piinan ihmisen sydämeen.

Jos elät vuodesta toiseen uskonelämääsi siten, että asiat piinaavat sinua ja sinulla on tuska sydämessäsi, etkä koe Jumalan rauhaa ja rakkautta sydämessäsi, niin olet pelon vankina ja orjana tai elät synnissä, joka estää sinua kokemasta aitoa Jumalan rakkautta ja totuutta. Silloin kun pääset tekemisiin aidon Jumalan sanan totuuden ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta, niin pääset vapaaksi peloistasi sekä kokemaan Jumalan rakkautta.

Raamattu opettaa Jumalan rakkauden järjestyksen. Me voimme rakastaa Jumalaa vain siksi, koska Hän on ensin rakastanut meitä. Koska Jumala rakastaa sinua, niin vasta tämän ymmärrettyäsi voit oppia rakastamaan Jumalaa. Miksi tämä järjestys on tärkeä ymmärtää? Jumalan rakkaus on lähtöisin Jumalasta, ei ihmisen lihasta. Jos ihminen ei ymmärrä Jumalan rakkauden järjestystä, niin hän pyrkii omassa voimassaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään.

Kun ymmärrät Jumalan rakastavan ensin sinua ja vasta sen jälkeen sinä voit rakastaa Häntä, niin se johdattaa sinut kokemaan Jumalan rakkauden aitoa vaikutusta, jonka seurauksena sinun ensimmäinen rakkautesi kohde on Jumala, jonka jälkeen tulee rakkaus lähimmäisiin. Silloin kun sinä rakastat ensin Jumalaa, niin sinä pelkäät (kunnioitat) vain Raamatun Jumalaa ja kaikki muu pelko pysyy (ihmispelko jne.) poissa sydämestäsi. Jumalan rakastaminen auttaa sinut pysymään poissa väärän pelon aiheuttamasta ikeestä.

Jos sanot suullasi rakastavasi Jumalaa, mutta vihaat tai halveksut uskon sisaria ja veljiä, niin silloin sinä elät valheessa ja valehtelet. Todellinen Jumalan rakkaus sydämessäsi johdattaa sinut rakastamaan ja kunnioittamaan uskon sisaria ja veljiä. Raamattu sanoo Jumalan käskyn olevan että se joka rakastaa Jumalaa, niin hänen tulee myös rakastaa uskon sisariaan ja veljiään.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta