*
Oikeassa Sanan valossa seurakuntaykseys Kristuksessa on Raamatun opettamansa
Meillä on ylimmäinen pappi Jeesus Melkisedekin järjestyksen mukaan (Hebr. 5:6,10, 7:17)
Hän ravitsee ja vaalii seurakuntaa (Ef. 5:29). Hän rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä seurakunnan puolesta (Ef. 5:25).
Hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut Herran seurakuntaa (Apt. 20:28).
Herran seurakunta on uloskutsuva ekklesia (Apt. 20:28).
Hän pitää huoli eli huolehtii seurakunnasta eli meistä (Kol. 2:19).
Seurakunta ykseydestä käsin on Jumalan puhuttu sana Rhemalla, joka ei koskaan palaa Jumalan tykö tyhjänä, vaan se tulee toteuttamaan niin kuin Jumala on sen puhunut (Ef. 2:20, 1Piet. 2:6, Room. 9:33, Jes. 28:16)
Pyhän Hengen ykseys rauhan sitein ja uskon ykseys seurakuntaykseyden kanssa (Ef. 4:3-6, 13)
Seurakunnan ykseys tulee siitä, että olemme kukin toistemme jäseniä ja olemme Kristuksen ruumis, siinä ykseydessä saadaan Jumalan antamaa kasvua (Room. 12:5, 1Kor. 12:27, Kol. 2:19).
Seurakuntaa ykseydestä käsin Jumalan Sanat ohjaa ja Sanan kautta seurakunta asetetaan kirkastettuna Ylkää varten (Ef. 5:26-27).
Niin kuin ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoillessaan sanoi, että on antanut meille kaikille kirkkauden, jotta me kaikki olisimme yhtä, jotta maailma uskoisi Jeesukseen ykseyden kautta ja ymmärtäisi Jumalan lähettäneensä Jeesuksen ja saisimme nähdä Kristuksen kirkkauden ykseyden perusteella niin kuin morsiusseurakunta asetetaan kirkastettuna Sanan kautta (Joh. 17:21-24, Ef. 5:26-27).
Seurakunta ykseydestä käsin on morsiusseurakunta Ylkää varten (Jooel 2:16).
Joh. 17:22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
Hebr. 10:25 Älkäämme jättäkö yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän.