*
Raamattu puhuu seurakunnasta Tiedän, että on saanut kasvaa väärässä seurakuntaopetuksessa, niin silloin on vaikea ymmärtää Raamattua oikealla tavalla, mitä Raamatussa puhutaan seurakunnasta.
Yritän kirjoittaa lyhyesti ja tiivistää ymmärrettävällä kielellä, jotta ymmärrettäisiin Raamattua oikealla tavalla, mitä Raamatussa seurakunta tarkoittaa.
Pidäthän, Jumalan rakas, huoli, että luet loppuun asti, koska Raamatussa ei puhu kahdesta eri seurakunnan käsityksestä.
On yhteensä 17 otsikkoa sisältöineen ja sisällöt ovat lyhyesti tiivistettyjä, jotta jaksaisi lukea loppuun asti.
Ja pidät huoli, että luet ajatuksen kanssa huolellisesti.
Kiitos ja ole siunattu Kristuksen nimessä.
KESKELLÄ ERÄMAATAKun Jumala on vienyt kansansa ulos Egyptistä erämaahan.
Myöhemmin Jumala käski Moosesta kokoamaan kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen, niin seurakunta kokoontui ilmestysmajan oven eteen.
Siellä erämaassa ei ollut seurakuntarakennuksia tai seurakuntarakennusta. Ei mitään rakennusta.
Vain pelkkää hiekkaa keskellä erämaata. Mitä ihmettä Jumala tarkoittaa?
Niin, Jumala tarkoittaa kansaa seurakunnalla. Jumala kutsuu kansaa seurakunnaksi. Siis kansa on Jumalan seurakunta.
3Moos. 8:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
3 ja kokoa
kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen".
8:4 Ja Mooses teki, niinkuin Herra oli häntä käskenyt, ja
seurakunta kokoontui ilmestysmajan oven eteen.
YKSIKKÖMUOTOKansalla oli todella paljon erinimisiä heimoja. Suurilukuinen kansa oli niin kuin tuhansittain muurahasia.
Siellä erämaassa Jumala käski Moosesta kokoamaan sanoen; 'kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen'.
Suurilukuisessa kansassa oli paljon erinimisiä heimoja ja Jumala käski kokoamaan kaikki seurakunta yksikkömuodon mukaan.
3Moos. 8:3 ja kokoa
kaikki seurakunta ilmestysmajan oven eteen".
Jumala tarkoittaa; yksi seurakuntaykseys.
Se sama määrittely 'seurakunta' on edelleen muuttumaton, myös uudessa testamentissa.
USKOON TULEMISEN KAUTTAKun jos on saanut kasvaa ja elää väärän seurakuntaopetuksen mukaan, silloin sitä voi olla vaikea uskoa todeksi, mitä Raamatun Sanassa sanotaan.
Sanassa mainitaan, että jokainen ihminen on pelastunut, juuri heidät Jumala lisäsi seurakuntaan.
Meidän on kasvatettava ulos väärästä seurakuntaopetuksesta ja omaksua tämä opetus, jonka mukaan me kaikki olemme JO HETI USKOONTULTUAMME Hänen seurakunta.
Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja
Herra lisäsi seurakuntaan joka päivä niitä, jotka pelastuivat. Alkuteksti, Toivo Koilo Suuri Ilosanoma
KRISTUKSEN VERI JA SOVITUSTYÖErämaassa Jumala asetti suurilukuisen kansan erinimiset heimot leiriytymään ristin muodon mukaan.
Se risti viittaa Kristukseen, Hänen ristin vereen ja sovitustyöhön. Katso tätä kuvaa, ja siinä kuvassa on se ristin muoto.

Se liittyy yhteen Raamatun kohtaan, jossa puhutaan; 'Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut'.
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan
Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Tämä tarkoittaa, että me kaikki olemme Herran seurakunta, jonka Kristus omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Ja yksikkömuoto siinä mainitaan; 'kaikki lauma on Herran seurakunta, jonka Kristus omalla verellänsä on itselleen ansainnut'.
Tämä tarkoittaa, että Kristuksen veri ja sovitustyö pitää sisällään yhden seurakunnan ykseyden.
Me kaikki olemme Herran seurakunta ykseydestä käsin. Juuri Jumala tarkoittaa tätä, niin kuin Raamatussa puhutaan.
OTTAKAA SIIS VAARI KAIKESTA LAUMASTASiinä taas yksikkömuoto mainitaan, kun Raamatun kohdassa sanotaan; 'ottakaa siis vaari kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on miehet pannut kaitsijoiksi paimentamaan Herran seurakuntaa' (Apt. 20:28).
Ja kun Jeesus puhuu kaikesta laumasta ja siinä yksikkömuoto mainitaan (Joh. 10:16).
Jeesus sanoo; 'Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma.....'
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja
kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
Joh. 10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva
yksi lauma ja yksi paimen.
YKSI RUUMIS JA ARMOLAHJATPaavalille seurakunta oli selkeä asia.
Ja hän sanoo, että me kaikki, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta me olemme kukin toistemme jäseniä (Room. 12:5).
Taas siinä yksikkömuoto mainitaan.
Mitä yhteen ruumiiseen ja armolahjoihin tulee; juuri Paavali tarkoittaa, että me olemme seurakunta, ja meillä on armolahjoja seurakunnan rakentumiseksi.
Tämä tarkoittaa, ettemme jää ilman armolahjoja ja keskinäistä seurakunnan rakentumista.
Room. 12:5 niin me, vaikka
meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta
itsekukin olemme toistemme jäseniä;
6 ja meillä on
erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
KRISTUKSEN RUUMIS JA SEURAKUNTAVIRATMitä Kristuksen ruumiiseen ja seurakuntavirkoihin tulee; Paavali sanoo, että me olemme Kristuksen ruumis ja Jumala asettaa seurakuntaan seurakuntavirat.
'te olette Kristuksen ruumis ja jokainen osaltanne hänen jäseniään. Jumala asetti seurakuntaan ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja kolmanneksi jotkut opettajiksi. Sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa, avustaa, johtaa, puhua eri kielillä' (1Kor. 12:27-28).
Me olemme Kristuksen ruumis. Juuri Jumala tarkoittaa, että me olemme seurakunta, johon Jumala asettaa seurakuntavirat.
Tämä tarkoittaa, ettemme jää ilman seurakuntavirkoja ja keskinäistä seurakunnan rakentumista.
Uudessa testamentissa puhutaan paikkakuntien seurakuntien yhteisestä kokoontumisesta ykseydestä käsin armolahjoineen ja seurakuntaviroineen käytännöllisesti.
1Kor. 12:27 Mutta
te olette Kristuksen ruumis ja
kukin osaltanne hänen jäseniänsä.
28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
HÄN ON 'SE KIVI'Pietari [Petros] oli täynnä Pyhää Henkeä. Hän sanoi kansan hallitusmiehille ja vanhimmille, että Hän on 'se kivi' (Apt. 4:8, 11-12).
Ja Pietari sanoo; 'tulkaa Hänen luo, elävän kiven luo'. Pietari tarkoittaa juuri, että Hän on se elävä kivi.
Pietari sanoo; 'tulkaa Hänen luo'.
Ap.t. 4:8 Silloin Pietari,
Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
4:11
Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'.
4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
1.Piet. 2:4 Ja
tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
2:5 ja
rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
TÄLLE PETRA-KALLIOLLE KRISTUS RAKENTAA SEURAKUNTANSAPienellä alkukirjaimella 'petra' mainitaan.
Nyt tulisi keskittyä huolellisesti tässä kohdassa, mitä Paavali tarkoin tarkoittaa.
Usein on jäänyt huomaamatta se yksi tärkeä opetus. Se täyttää aukollisen opetuksen, siksi on tärkeä keskittyä siihen, mitä siinä Sanassa opetetaan.
Kaikki tiedetään, että petra-kallio on itse Kristus.
Kun me olemme Kristuksen ruumis, yhden paikkakunnan samalla alueella Jeesus rakentaa petra-kalliolle Hänen seurakuntansa ykseydestä käsin. Sitä tuonelan portit eivät voita.
Efesolaiskirjeen Paavali kirjoittaa sanoen, että Hän antaa toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön Kristuksen ruumiin rakentamiseen.
Juuri Jeesus tarkoittaa sitä, kun Hän rakentaa tälle petra-kalliolle seurakuntansa.
Mitä sanaan 'petraan' [πετρα] tulee, Raamatussa mainitaan, että he joivat hengellisestä kalliosta ja Kristus on se kallio, kreik. [πετρα] (1Kor. 10:4).
Raamatussa mainitaan, ettei kukaan voi laittaa mitään muuta perustusta, kuin se, mikä on laitettu, ja se on Jeesus Kristus (1Kor. 3:11).
Matt. 16:18 Ja minä sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan seurakunta
ni, ja tuonelan portit eivät sitä voita.
Ef. 4:11 Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi
12 tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön,
Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
1Kor. 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja
se kallio oli Kristus.
1Kor. 10:4 και παντες το αυτο πομα πνευματικον επιον επινον γαρ εκ πνευματικης ακολουθουσης πετρας η δε
πετρα ην ο χριστος
1Kor. 3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin
mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
PYHÄ HENKIYhden paikkakunnan samalla alueella on eri uskonsuuntaisia seurakuntia, jotka ovat kivenheiton päässä toisistaan.
Se on minun entinen asuinpaikka.
Ne on luterilainen, helluntailainen ja ortodoksinen seurakunta, yhden paikkakunnan samalla alueella ja ne seurakunnat ovat vierekkäin samalla alueella.
On kuultu usein siitä, miten Pyhä Henki johdattaa tiettyyn uskonsuuntaiseen seurakuntaan, missä oma oppi toimii.
Mutta yllättävää on se, että Pyhä Henki ei ole sellainen, joka johdattaisi tietyn uskon suunnan ja opin mukaan.
Pyhä Henki on juuri sellainen, että johdattaa meitä yhden paikkakunnan samalla alueella yhteiseen kokoontumiseen, koska me kaikki olemme Kristuksen omalla verellä ansaittu Herran seurakunta ykseydestä käsin (Apt. 20:28).
Ap.t. 20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon
Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi [επισκοπους], paimentamaan
Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.
VANHAN LIITON PROFEETTOJEN PROFETIAVanhan liiton profeetat profetoivat tulevasta seurakunnasta alkaen ensin Israelin kansalle ja sitten pakanakristityille. Heidän profetia ilmoittaa Messias-seurakunnan, joka on Kristus-seurakunta.
Sana '
kirjoitettu' Raamatussa mainitaan, se on juuri se profetia Rhemalla, joka ei koskaan palaa Jumalan luo tyhjänä, vaan se tulee toteuttamaan, minkä Jumala on puhunut.
Kirjoitettu sanoo; 'Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja joka Häneen uskoo, se ei häpeään joudu', (Room. 9:33, 1Piet. 2:6).
Se seurakunta koskee myös pakanakristittyjä, koska me kaikki olemme Kristuksen omalla verellä ansaittu Herran seurakunta.
Kulmakivi, joka on uskovien yläpuolella, pitää uskovia kasassa, koossa, pystyssä ja yhtä, niin se ei lyyhisty maan tasalle.
Kristus on seurakunnan perustus ja kulmakivi.
Efesolaiskirjeessä mainitaan; 'profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus', juuri se on profetia Rhemalla, joka ei koskaan palaa Jumalan luo tyhjänä, vaan se tulee toteutumaan ja se toteutuu niin kuin Jumala on sen puhunut.
Jes. 28:16 sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä lasken Siioniin peruskiven, koetellun kiven, kalliin kulmakiven, lujasti perustetun; joka uskoo, se ei pakene.
Room. 9:33 niinkuin
kirjoitettu on: "Katso, minä panen Siioniin loukkauskiven ja kompastuksen kallion, ja
joka häneen uskoo, se ei häpeään joudu".
1Piet. 2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja
joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
Ef. 2:20 apostolien ja
profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
ILMESTYSKIRJAN SEURAKUNNATIlmestyskirjassa puhutaan seurakunnista maa- ja paikkakunnittain.
Ne kaikki seurakunnat ovat Aasiassa.
Efeso, Smyrna, Pergamo, Tyatira, Sarde, Filadelfia ja Laodikea ovat Aasian paikkakunnat, missä seurakunnat kokoonnutaan yhteen ykseydestä käsin.
Ilm. 1:4 Johannes
seitsemälle Aasian seurakunnalle: Armo teille ja rauha häneltä, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, ja niiltä seitsemältä hengeltä, jotka ovat hänen valtaistuimensa edessä,
1:11 joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille
seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan".
JEESUS RUKOILI TOTUUDESSA PYHITTÄMISTÄ JA SEURAKUNTAYKSEYTTÄEnnen taivaaseen astumista Jeesus rukoili totuudessa pyhittämistä ja seurakuntaykseyttä. Totuudessa pyhittäminen ja seurakuntaykseys on yhtä, koska herätys syntyy ykseyden kautta.
Usein on jäänyt huomaamatta, että herätys tapahtuu seurakuntaykseyden kautta. Jeesus tarkoittaa seurakuntaykseyttä, jonka kautta herätys tapahtuu.
Rukoillessa Jeesus puhui siitä, että on antanut kirkkauden meille kaikille, että me kaikki olisimme täydellisesti yhtä, niin kuin Isä ja Poika ovat yhtä, niin maailma ymmärtäisi ja uskoisi, että Jumala on lähettänyt Jeesuksen maailmaan.
Pidäthän huoli, että luet ajatuksen kanssa huolellisesti tämän Jeesuksen rukouksen.
Joh. 17:17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
17:18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
17:19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
17:20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös
niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
17:21 että
he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että
maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
17:22 Ja
sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että
he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä -
17:23 minä heissä, ja sinä minussa - että
he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
SUURI IHMISMÄÄRÄJeesus on jo astunut taivaaseen, sitten Hänen opetuslapset ja apostolit olivat yhtä, niin siihen aikaan suuri ihmismäärä tuli elävään uskoon.
Apt 2:47 kiittäen Jumalaa. Ja he nauttivat kaiken kansan suosiota. Ja Herra lisäsi seurakuntaan
joka päivä niitä, jotka pelastuivat. Toivo Koilo Suuri Ilosanoma
Ap.t. 4:4 Mutta monet niistä, jotka olivat kuulleet sanan, uskoivat, ja miesten luku nousi
noin viiteentuhanteen.
Ap.t. 5:14 Ja
yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä että naisia suuret joukot.
Ap.t. 6:7 Ja Jumalan sana menestyi, ja
opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja
lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaisiksi.
Ap.t. 11:21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja
suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
Ap.t. 11:24 Sillä hän oli hyvä mies ja täynnä Pyhää Henkeä ja uskoa. Ja
Herralle lisääntyi paljon kansaa.
KORINTTOLAISTEN KESKUUDESSA PUOLUEITAKINKorinttolaiset olisivat olleet pysyneet muiden kanssa loppuun asti, mutta heissä oli tuleva ilmi, että he eivät olleet yhtä muiden kanssa. He ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä muiden kanssa, sillä jos he olisivat olleet yhtä muiden kanssa loppuun asti.
Sana 'puolueet' tarkoittaa harhaoppia engl. ja kreik. mukaan.
Kommentaariraamatun mukaan sanotaan, jos eroavaisuuksien perusteella aletaan kuitenkin tietoisesti luoda hajaannusta, silloin seurakunta on vaarassa.
1Kor. 11:19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla
puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.
1.Joh. 2:19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
YKSEYDEN USKON KAUTTA KRISTUKSEN TÄYTEYDEN TÄYSI-IKÄISYYDEN MITANEfesolaiskirjeessä puhutaan pari tärkeästä asiasta.
Ensinnäkin meidän tulee pyrkiä rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään Hengen ykseys (Ef. 4:3). Se on Pyhä Henki.
KJV-käännöksen ja Kreik. mukaan se on 'Hengen ykseys'.
Ja myös yllättävästi 1992 puhuu 'Hengen luomasta ykseydestä'. En itse yleensä lue 1992 mutta törmäsin ihan sattumalta siihen, mikä yllätti minua.
Ef. 4:3 Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään
Hengen luoma ykseys. 1992
Kun me säilytämme rauhan yhdyssiteen avulla Hengen ykseys, niin sitten Pyhän Hengen tehtävä on yhdistää meidät kaikki ja johdattaa kaikissa Raamatun opetuksissa ja seurakuntaykseydessä yhteen samaan uskoon (Ef. 4:4-6).
Niin kuin Efesolaiskirjeessä sanotaan; 'yksi ruumis, yksi henki, yksi Herra, yksi usko, yksi kaste ja yksi Jumala'.
Juuri se on ykseys, johon Pyhä Henki yhdistää meidät kaikki.
Silloin meillä ei olisi enää monta erilaista käsitystä, jonka kautta meillä ei olisi enää riidanalainen hajaannus keskuudessamme.
Vaan meillä ykseyden uskon kautta olisi yksimielinen sopu kokonaisen Raamatun opetuksen ja seurakuntaykseyden kanssa.
Ja ykseyden uskon kautta seurakunta pysyy yhä ykseytenä paikkakunnittain, niin kuin Raamatussa opetetaan; 'yksi ruumis'.
Ef. 4:3 Pyrkikää
rauhan yhdyssiteen avulla säilyttämään
Hengen ykseys:
4
yksi ruumis ja
yksi Henki, niin kuin teidät on kutsuttukin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte,
5
yksi Herra,
yksi usko,
yksi kaste;
6
yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien, kaikkien kautta ja kaikissa.
Efesolaiskirjeessä puhutaan seurakunnan rakentamisesta ja siinä on vielä "ykseyden usko" mainittava.
Ykseyden uskoa tarvitaan, niin silloin seurakuntaykseys pysyy ykseytenä.
Jumala valitsee toiset seurakuntavirkoihin tehdäkseen pyhät Kristuksen ruumiin rakentamiseen, se on seurakunta.
Ja ykseyden uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen kautta me kaikki saavutamme kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan.
Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä eksytyksen kavalissa juonissa.
Vaan kasvamme noudattaen totuutta rakkaudessa ja kaikin tavoin Häneen, joka on seurakunnan pää ykseytenä.
Ja Hänessä koko ruumis, joka tarkoittaa meitä uskovia, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruumiinosalla on.
Juuri Raamattu tarkoittaa tätä seurakuntaa ykseydestä käsin paikkakunnittain.
Ef. 4:11 Hän antoi toiset apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi
12 tehdäkseen pyhät valmiiksi palvelutyöhön,
Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki saavutamme
ykseyden uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa,
kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan.
14 Silloin emme enää ole alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja ovat kaikkien opintuulten heiteltävinä ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa,
15 vaan
noudatamme totuutta rakkaudessa ja kaikin tavoin kasvamme häneen, joka on pää, Kristus.
16 Hänessä
koko ruumis, yhteen liittyneenä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa ja rakentuu rakkaudessa sen voiman mukaan, joka kullakin ruumiinosalla on.
UNINÄKY 7 KERTAA ERI ÖINÄOlen aiemmin todistanut ja kirjoittanut uninäystä tuossa osiossa 'Unia, näkyjä, profetioita ja muita asioita koeteltavaksi'. Olen kirjoittanut, mitä uninäyssä minä olen nähnyt vanhurskaan puvun.
Kun katseeni laski puhtaan ja valkoisen vanhurskaan puvun alahelmaan asti ja olen huomannut, että siinä alahelmassa on musta alue.
Se musta alue on enemmän alahelman oikealla puolella. Se tuli mieleeni, että Jeesus istuu Isän oikealla puolella (Kol. 3:1).
Oikea puoli Jeesuksen tuntemisessa tuntuu viittaavan seurakuntaykseyteen.
Pidäthän huoli, että luet ajatuksen kanssa tämän Kol. 2:19 kohdan huolellisesti.
Ja usein on jäänyt pois se, että seurakuntaykseys on Hänen ruumiinsa ja täyteytensä, joka täyttää kaiken kaikessa (Ef. 1:22-23).
Sitä on tärkeä ymmärtää, että me kaikki seurakuntaykseytenä olemme tuo Kristuksen ruumis ja täyteys, ja Hän täyttää kaiken kaikessa.
Kol. 2:19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
Ef. 1:22 Jumala on alistanut kaiken hänen jalkojensa alle ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle, pääksi
seurakunnalle,
23
joka on hänen ruumiinsa ja täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.
NÄETTE TUON PÄIVÄN LÄHESTYVÄNHebrealaiskirjeessä on kolme tärkeää asiaa.
Nämä ovat:
-yhteinen kokoontuminen,
-kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näemme tuon päivän lähestyvän
-ja seurakuntaykseys.
Kommentaariraamatussa puhutaan, että jos jättää seurakunnan yhteiset kokoontumiset, luopuu toisten rohkaisusta ja avusta.
Uskovat kokoontuvat yhteen jakaakseen uskoaan ja vahvistaakseen toisiaan Herrassa.
Jeesuksen paluun lähetessä kohtaamme hengellisiä taisteluita, jopa vainon aikoja, ja kristinuskoa vastustavat voimat vahvistuvat.
Siksi tulisi entistä suuremmalla syyllä pysyä uskovien yhteydessä.
Hebr. 10:25 Älkäämme jättäkö
yhteistä kokoontumistamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan
kehottakaamme toisiamme entistäkin enemmän, kun näette tuon päivän lähestyvän.
1Kor. 1:10 Kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, että te kaikki olisitte yksimielisiä puheissanne ja ettei teidän keskuudessanne olisi hajaannusta vaan että
olisitte täysin yhtä ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
1Kor. 1:10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen
kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä. 1992
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.