Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2024 19:34

*
PYHÄN TOTUUDEN LÄPITUNKEVAT NUOLET

Uskon, että Jumalan on saatettava meissä loppuun työnsä, ennen kuin voimme ottaa käyttöömme yhtään uuden liiton lupauksista. Mitä on työ, johon kaikki muut perustuvat? Jeremia sanoo:
”Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu”(Jer.32:40). Jumala tekee työtään edeltä käsin laittamalla meidän sydämiimme pelkonsa Pyhän Hengen kautta.

Jeremia puhuu tässä Jumalan uuden liiton varustuksista, ei vanhan. Jumala sanoo tässä hyvin selvästi, kuinka uuden liiton ensimmäinen työ tapahtuu: ”Minä panen pelkoni heidän sydämiinsä”. Hän antaa meidän tietää, ettemme itse voi saada sitä aikaan kätten päälle panemisella tai omilla yrityksillämme. Sen voi vaikuttaa meissä ainoastaan Jumalan Hengen työ.

Jumala sanoo meille tässä Raamatun kohdassa: ”Aion tehdä sinussa ihmeellisiä tekoja. Minä lähetän oman Henkeni asumaan sinuun ja annan sinulle uuden sydämen. Hän kuolettaa sinussa kaikki lihan teot ja johtaa sinut täydelliseen vapauteen synnistä. Hän jopa vaikuttaa sinussa tahtomisen ja tekemisen, että minun hyvä tahtoni tapahtuisi.

Henkeni tosin täytyy tehdä yksi työ sinussa ennen kaikkia muita töitä. Hän laittaa sydämeesi todellisen Jumalan pelon syntiin nähden. Hän istuttaa sisimpääsi syvän pelon pyhyyttäni kohtaan. Niin et joudu pois käskyjeni tieltä. Muutoin syntisi johtaa sinua jatkuvasti poispäin minusta.”

Yksinkertaisesti, Pyhä Henki muuttaa tapamme nähdä oma syntimme. Hän tietää, että me emme koskaan pääse vapaaksi, jollemme lakkaa katsomasta syntiämme liian kevyesti. Miten Pyhä Henki tekee tämän? Hän käyttää Jumalan Sanan tuomiota, pyhän totuuden läpitunkevia nuolia.

David Wilkerson
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Loka 2024 19:38

*
Pelastettu ihminen on viinipuun oksa. Hän on siis riippuvainen HERRASTA yksin, joka tässä siis on viinipuu. Tämä oksa ei tarvitse mitään muuta kuin elävän yhteyden HERRAAN, silloin hänellä on kaikki, mitä kasvuun ja hedelmän tuottamiseen tarvitaan. Oksa vain lepää tässä puussa kiinni.

Taivaallinen Isä sitten karsii oksista pois sen mikä estää oksan osaksi tulevaa kasvua, puhdistaen sitä ja tarkasti rakkaudella sitä hoitaen. Päämäärä on, että oksa pysyy kiinni viinipuussa - eli pelastettu pysyy yksin Jeesuksessa.

Tämä riippuvuus on elintärkeää ("oksan ja puun välillä"), sillä sen ytimessä on totiseen elämään perustuva yhteys.

P.K
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Marras 2024 17:51

*
Olen nähnyt monien uskovien sortuvan väärien taakkojen alle, joita kohti monia uskovia ruoskitaan. Kun tutkin kreik. UT:a minut valtasi ilo ja suuri riemu. Olemme kuulleet aina opetettavan usko Jeesukseen niin sinä pelastut, tämä opetus opetetaan ja ymmärretään ehkä liian usein ihmisen uskona, joka on ratkaiseva ja ratkaisee taivaspaikan. Melkein poikkeuksetta, kun meidän kirkkoraamatussa on käännetty usko Jeesukseen pelastaa, niin alkutekstissä lukee, Jeesuksen usko pelastaa, mikä valtava vapautus synteihinsä rääkätylle ihmiselle. Jeesuksen uskolla ihminen pelastuu ei omallansa. Jeesuksen usko luetaan siis ihmisen hyväksi, kun ihminen pelastuu. Seuraavaksi tutkimme, mitä tarkoittaa Jeesuksen uskon kautta pelastuminen.

Ihminen pelastuu Jeesuksen uskon ja lunastustyön perusteella. Saatana on vanginnut ihmisen tahtoansa tekemään ja tämän vankeuden seurauksena ihminen on syntinen ja siksi elää synnissä. Golgatalla Jumala valmisti pelastuksen ihmiselle, jotta hän saa yhteyden elävään Jumalaan, joka vapautta ihmisen synnin ja saatanan vallasta. Evankeliumia julistetaan ihmiselle ja kun ihminen kuulee evankeliumin niin evankeliumin kautta Pyhä Henki todistaa ja osoittaa synnin ihmisen sydämelle. Tämän seurauksena ihminen tulee synnintuntoon. Evankeliumin kautta myös Pyhä Henki todistaa ja osoittaa ihmiselle Jeesuksen armon ja vanhurskauden sekä myös tuomion, joko kadotuksen tai armahduksen. Tämä kumman tuomion Pyhä Henki osoittaa ihmiselle ratkaisee se, kumman valinnan ihminen on tehnyt, eli hyljännyt Jeesuksen tai vastaanottanut Jeesuksen. Kun ihminen tulee synnintuntoon (ymmärtää olevansa syntinen) ja ottaa vastaan Jeesuksen elämäänsä, niin hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän saa syntinsä anteeksi Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

Jos ihminen tulee uskoon, niin se on Jumalan teko, koska ilman evankeliumia ja Pyhän Hengen todistusta ei kukaan voi tulla uskoon. Tämän tähden myös Jeesus sanoi: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte” ja ”Ihminen voi mitään ottaa ellei sitä anneta hänelle ylhäältä” sekä myös ” Kukaan ei voi tulla minun Isäni tykö ellei hän vedä.” Kun ihminen on nyt sitten tullut uskoon niin Jumala antaa hänelle Pyhän Hengen. Uskoon tulemisen kautta ihminen saa syntinsä anteeksi Jumalalta.

Jumalan Sanan opetus lepää Golgatan ristinkuolemassa, syntien anteeksisaamisen paikkana. Ristinkuolema ei tuo ihmiselle automaattisesti syntien anteeksisaamista. Ensin julistetaan ristinsanomaa ja ne, jotka tekevät parannuksen (mielenmuutos) ja ottavat Sanan vastaan ja uskovat Jeesukseen Kristukseen, niille on risti syntien anteeksisaamisen paikka. Niille jotka eivät tee parannusta eivätkä usko Jeesukseen, niille risti julistaa kuolemaa ja kadotustuomiota.

Mark 1:5 ja (Jeesus Kristus) sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi."

Uskomme perusta on Kristuksen uskollisuudessa sekä Golgatan sovitustyössä. Ilman Kristuksen uskoa ei meidän uskomme hyödytä mitään. Kun pelastumme Jeesuksen uskon ja sovituksen ansiosta, niin meidän täytyy vastaanottaa pelastus sekä uskoa Häneen, joka on meidät pelastanut, muuten emme voi pelastua. Jumala synnyttää uskon ihmiseen Pyhän Hengen ja sanan kautta. Ihminen sitten vastaanottaa pelastuksen uskomalla Kristukseen. Eli ilman Pyhää Henkeä ja Hänen todistustansa on mahdotonta tulla uskoon, mutta ei tietenkään Pyhä Henki ole vielä sinetöitynä (ei asu) siinä vaiheessa, kun ihminen on jumalaton ja Henki näyttää todeksi synnin, vanhurskauden sekä tuomion. Kun ihminen tekee parannuksen ja uskoo Kristukseen, niin sitten vasta Hänet sinetöidään Pyhällä Hengellä eli Pyhä Henki tulee asumaan ihmiseen.

Uskon elämässä Jumala vaikuttaa tahtomisen sekä tekemisen Pyhän Hengen sekä sanan kautta. Me uskomme, koska Hän vaikuttaa meissä uskoa. Ihmisen ei ole pakko uskoa Jeesukseen Kristukseen, sillä se on vapaaehtoista, mutta ei meidän uskomme ansio, vaan Hänen armoansa. Meidänkin uskoamme siis tarvitaan, mutta sekin on Hänen vaikuttamaansa ei siis yksin meidän omaamme, vaan Hänen vaikuttamaansa

Uskon vastaanottaja eli ihminen on vastuussa siitä, että suostuu uskomaan Jumalan tahdon mukaisesti. Mutta ilman uskon antajan vaikutusta ei vastaanottaja voi uskoa.

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Kol 1:29 Sitä varten minä vaivaa näenkin, taistellen hänen vaikutuksensa mukaan, joka minussa voimallisesti vaikuttaa.

Jumalan tulee saada vaikuttaa uskovassa tahtomista ja tekemistä, että Jumalan tahto toteutuu. Uskova ei omasta voimastaan voi vaikuttaa jumalista tahtomista ja tekemistä, vaan tarvitsee siihen Pyhän Hengen voiman.

Ef 2:
8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Olemme armosta pelastetut uskon kautta, emme tekojemme kautta, ettei kukaan kerskaisi. Uskovina olemme Hänen tekonsa, jossa olemme luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten ei siis yksin uskostamme, vaan uskossa, jossa Kristus asuu meissä ja sitä kautta Hän valmistaa meidät vastaanottamaan hyvät teot, joissa saamme vaeltaa.

Uskolla on siis aina vaikuttaja ja vastaanottaja. Kristus on sen vaikuttaja ja minä ihmisenä sen vastaanottaja.

Hebr 12:2 silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle.

Me pelastumme juuri sen vuoksi kun Jeesus uskoi Isäänsä ja sovitti meidät. Me sitten Jumalan armosta vastaanotamme pelastuksen ja uskomme Häneen. Me vastaanotamme ja uskomme siksi, koska Kristus uskoi, muuten ei meilläkään ole uskoa. Jeesuksen Kristuksen usko sekä Jeesuksen Kristuksen sovitus toi pelastuksen maailmalle, jonka saamme armosta uskon kautta vastaanottaa.

Tämä jälkeen uskomme Häneen siksi, koska Hän vaikuttaa meissä uskoa.

Room 15:18 sillä minä en rohkene puhua mistään muusta kuin siitä, mitä Kristus, saattaakseen pakanat kuuliaisiksi, on minun kauttani vaikuttanut sanalla ja teolla,

1 Tess 2:13 Ja sentähden me myös lakkaamatta kiitämme Jumalaa siitä, että te, kun saitte meiltä kuulemanne Jumalan sanan, otitte sen vastaan, ette ihmisten sanana, vaan, niinkuin se totisesti on, Jumalan sanana, joka myös vaikuttaa teissä, jotka uskotte.

Meidän uskomme on aina ankkuroitu Kristukseen Pyhässä Hengessä. Emme voi uskoa ilman Pyhän Hengen vaikutusta. Voimme luopua uskosta, mutta emme voi koskaan uskoa ilman Pyhän Hengen vaikutusta.

Hebr 13:21 hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.

Minun tehtäväni on uskoa Jeesukseen Kristukseen, koska Hän vaikuttaa minussa sen mikä on Hänelle otollista.

1 Kor 4:7 Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?

Eli; me pelastumme koska Kristus on uskonut ja sovittanut meidät ja olemme Hänen armostansa vastaanottaneet pelastuksen ja uskomme Häneen.

Gal 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Uudestisyntynyt uskova ei enää elä lihassa oman voiman mukaan, vaan Jumalan Pojan uskossa ja siinä oppien ja kasvaen Jumalan tuntemista. Näin Kristus elää meissä. Ihmisen lihassa ei ole uskoa, siksi tarvitsemme Pyhän Hengen voiman ja uskon, joka Jumalan Pojan uskoa (Jeesuksen). Tarvitsemme uskoa, jonka voima ja motiivi ei nouse lihasta, vaan uskon Alkajasta ja sen Täyttäjästä Jeesuksesta Kristuksesta.

Uskovilla on vaara etsiä itsestään (omasta lihasta) uskoa, joka johtaa helposti sielunvoimien käyttämiseen sekä sielunvihollisen eksytyksiin. Terve ja oikea usko ei ole koskaan pelkästään ihmisen omaa uskoa, vaan uskoa jota Jumala itse meissä vaikuttaa Pyhän Hengen kautta. Terve ja Raamatullinen uskovan usko on sellaista, jossa uskova suostuu uskomaan siten kuinka Jumala vaikuttaa meissä uskoa (tahtoa ja tekemistä). Uskon tulee siis aina olla Jumalan Hengen vaikuttamaa ja innoittamaa. Uskovan tulee myös uskoa, mutta sen mukaan miten Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Marras 2024 23:04

*
Koetteleminen ja pyhitys

1 Tess 5:
21 mutta koetelkaa (dokimadzo) kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;
22 karttakaa kaikenkaltaista pahaa.
23 ¶ Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
24 Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.

Room 12:
1 ¶ Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; tämä on teidän järjellinen jumalanpalveluksenne.
2 Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne (dokimadzo), mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä.

Kreikankielen dokimadzo sana tarkoittaa tutkia ja koetella. Klassisessa kreikassa dokimadzo sanaa käytettiin metallien tai rahojen tutkimisesta, jossa pyrkimys oli tutkia ja koetella metallien ja rahojen aitoutta, jonka tarkoitus oli erottaa aito väärennöksistä. Dokimadzo sana merkitsisi myös hyväksyttyä ja tunnustettua tutkimisen ja koettelemisen seurauksena.

Raamattu opettaa koettelemaan kaiken minkä sanotaan olevan Jumalasta ja tapahtuvan Herran Jeesuksen kautta. Koettelemisen ja tutkimisen tarkoituksena on erottaa Jumalan hyvä tahto (totuus, Pyhän Hengen vaikutus) kaikenalaisesta pahasta (synti, väärä opetus, eksytys jne.). Toisin sanoen koettelemisen tarkoitus on oppia pitämään kaikki se hyvä mikä on Jumalasta ja oppia karttamaan kaikenlaista pahaa ja sen seurauksena Jumala pyhittää uskovan ihmisen kokonaan, eli hänen henkensä, sielunsa ja ruumiinsa. Jumala on uskollinen ja pyhittää meidät, jos me teemme oman osuutemme koettelemalla kaiken, pitäen sen mikä hyvää on ja hylkäämme ja kartamme kaikenlaista pahaa.

Jos emme koettele asioita, joiden sanotaan olevan Jumalasta, niin emme kykene erottamaan hyvää pahasta, emmekä opi uskomaan Herraan Jeesukseen totuudessa ja hylkäämään syntiä, vääriä opetuksia, jne., emmekä silloin myöskään pysty elämään ja kasvamaan pyhityksessä. Raamatun sanan opetuksen kaiken koetteleminen ja sen kautta hyvän ja pahan erottaminen toisistaan on edellytys pyhityselämässä kasvamiseen ja ojentautumiseen. Jos emme toimi Raamatun opetuksen mukaan koskien koettelemista sekä pyhitystä ja jos laiminlyömme koettelemisen, niin emme kykene erottamaan hyvää pahasta, jonka seurauksena eksymme eksytyksen kavaliin juoniin. On todella tärkeätä, että yksilöuskovina ja seurakuntina opimme, sallimme ja hyväksymme kaiken sen koettelemisen, jonka sanotaan olevan Jumalasta, koska ilman sitä emme opi erottamaan hyvää pahasta.

Lihan ja synnin haluille kuollut uskova voi ainoastaan tutkia ja koetella oikealla tavalla sitä mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Lihan himoista ja haluista huolta pitävä uskova ei etsi Jumalan tahtoa, vaan lihan tahtoa, etsien korvasyyhynsä mukaista valheeseen perustuvaa opetusta. Elävä ja pyhä Jumalalle otollinen uhri tarkoittaa suostumista lihan kuolemaan, että Jumalan tahto voisi tapahtua uskovan ihmisen elämässä. Vain sellainen uskova voi muuttua mielen uudistuksen kautta, joka suostuu kuolemaan lihallensa, koska silloin hän tutkii ja koettelee asioita Jumalan tahdon mukaisella tavalla.

1 Piet 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.

Suostuminen Jumalan Hengen pyhitykseen on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan. Jos emme ole kuuliaisia Herralle Jeesukselle ja koettele asioita ja opetuksia, niin emme voi kasvaa pyhityksessä, armossa ja rauhassa. Kuuliaisuus Herraa Jeesusta kohtaan johdattaa meidät tutkimaan ja koettelemaan kaikki asiat joiden sanotaan olevan Jumalasta, että voimme kasvaa Jumalan tuntemisessa sekä Jumalan sanan totuuden tuntemisessa.

1 Kor 1:
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Eräs asia on tärkeä ymmärtää oikein, joka on se, että Herra Jeesus on annettu meille vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kerskauksemme olisi Herra, eikä minä itse. Pyhitys ei nouse ihmisen lihan voimasta, vaan on Herran Jeesuksen vaikuttamaa uskon kautta, jonka Herra Jeesus vaikuttaa. Tämä on hyvä muistaa, sillä Herra Jeesus on pyhityksen peruskivi ja pyhityksen alkuunpanija, jonka uskova ihminen vastaanottaa Jumalan armosta. Herran Jeesuksen sovitustyö verensä vuodattamisen kautta kun Hän kuoli syntien anteeksiantamiseksi ristillä on pyhityksen perusta ja edellytys, jota ilman ei voi olla pyhitystä. Kun tutkimme Jumalan sanan opetusta, niin näemme, että kaikki Uuden Liiton uskon opetus on kytketty Herran Jeesuksen lunastukseen ja saa voimansa Herran Jeesuksen sovitustyöstä.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Marras 2024 15:07

*
Jumalan sanan ilmoittamat profetiat lopunajan tapahtumista alkavat yhä enemmän toteutumaan meidän silmiemme edessä. Raamatun sanan opetuksen mukaan maailmassa velloo pelko ja epävarmuus ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta. Maailman ihmisillä on suuri ahdistus maan päällä lopunaikana, koska he näkevät kaiken ympärillään järkkyvän. Herran Jeesuksen opetuslapsen ei tarvitse pelätä ja olla ahdistunut, koska Hyvä Paimen, Herra Jeesus on luvannut olla sinun kanssasi tämän armotalouskauden maailmanajan loppuun asti. Jumala on luvannut pitää omistaan hyvää huolta.

Matt 28:
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Vaikka kuinka maailma järkkyy meidän ympärillämme tässä lopunajassa, niin meidän, Herran Jeesuksen opetuslasten on hyvä muistaa, että Isä Jumala on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Herra Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, ja Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä, joka tarkoittaa sitä ettei sinun tarvitse pelätä ja olla ahdistunut sen kaiken keskellä mikä tulee kohtaamaan maan piiriä tässä lopunajassa sen tähden, koska jumalaton ihmiskunta on avoimessa kapinassa Jumalaa vastaan.

Raamatussa on ehto Jumalan hyvälle huolenpidolle, jonka me voimme unohtaa tai jota me emme aina ymmärrä. Herra Jeesuksen opetuksesta ja sanoista käy ilmi, että meidän tulee vastaanottaa Jumalan sanan totuuden opetus (Pyhässä Hengessä) ja pitää totena ja uskoa sekä elää käytännössä sen mukaisesti mitä Jumala käskee ja opettaa meille Hänen sanansa opetuksessa.

Jaak 1:12 Autuas on se mies, joka kiusauksen kärsii; sillä koska hän koeteltu on, niin hänen pitää elämän kruunun saaman, jonka Herra niille luvannut on, jotka häntä rakastavat.

1 Joh 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Jos rakastat Herraa Jeesusta totuudessa ja haluat uskossa ojentautua sen mukaan mihin saakka olet saanut Jumalan armosta kasvaa, niin silloin rakastat Jumalaa ja Jumala tulee pitämään oman lupauksensa, sillä Hän on luvannut johdattaa sellaisen uskovan perille iankaikkisen elämän lopulliseen päämäärään Uuteen Jerusalemiin, joka käytännössä rakastaa totuudessa Jumalaa. Jumala on antanut sinulle lahjaksi Pyhän Hengen sydämeesi, jonka kautta Hän vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä, niin että opit koko ajan syvällisemmin rakastamaan Jumalaa ja ojentautumaan uskossa Jumalan sanan totuuden mukaisesti.

Me olemme pelastetut Jumalan armosta, emme tekojen kautta, sillä pelastus Herrassa Jeesuksessa on Jumalan lahja. Jumala ei kuitenkaan ole pelastanut meitä siten, että meillä olisi lupa elää jatkuvassa synnissä, vaan Jumalan armon ja pelastuksen seuraamus on, että Jumalaan uskova ihminen alkaa elämään sen mukaisesti miten Jumala vaikuttaa hänessä tahtomista ja tekemistä. Jumalan vaikuttama tahtominen ja tekeminen on Pyhän Hengen vaikutusta ja kun uskova ihminen vastaanottaa Jumalan vaikuttaman tahtomisen ja tekemisen, niin hän Jumalan voimassa, Pyhän Hengen vaikutuksesta kasvaa rakastamaan Jumalaa sekä kasvaa uskomaan Jumalan sanan totuudessa ojentautuen sen mukaan aina siihen saakka, mihin hän on saanut uskossa kasvaa Jumalan armosta.

Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Apt 3:16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.¨

Room 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Room 3:26 osoittaakseen vanhurskautensa nykyajassa, niin että Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, joka on Jeesuksen uskoa. Aapeli Saarisalo UT

Raamattu puhuu (Room 3:26) alkutekstin mukaan, että Jumala vanhurskauttaa ja pelastaa sen ihmisen, jolla on Jeesuksen uskoa. Moni käännös kääntää sanoen, että jolla on usko Jeesukseen, mutta alkuteksti sanoo, jolla on Jeesuksen uskoa. Raamattu puhuu tässä kohden Jeesuksen uskosta, koska silloin kun Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, niin on kyse on uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa meidän sydämissämme. Pyhityselämä ja mielenmuuttuminen palvelemaan Jumalaa totuudessa, ei ole ihmisen lihan ponnistelun ja pinnistelemisen tulos, vaan Jumalan vaikuttamia uskon tekoja uskovan ihmisen sydämessä Pyhän Hengen voiman kautta. Oi, kuinka ihanaa on tietää ja ymmärtää, että Jumalan pelastus ja sen seuraamus on loppuun saakka Jumalan teko ihmisen sydämessä: Jumala pelastaa armosta ihmisen ja Jumala armostaan vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan ihmisen sydämessä. Herra Jeesus on Pyhässä Hengessä sinun kanssasi joka päivä maailman loppuun asti.

Jumala ei ole luvannut pitää huolta sellaisesta uskovasta, joka ei rakasta Jumalaa, eikä halua uskoa ja elää totuuden mukaisesti. Jos sinä tässä kohtaa tunnet piston sydämessäsi ja teet parannusta haluten rakastaa ja uskoa totuudessa Herraa Jeesusta, niin sinä olet Jumalan hyvän huolenpidon kohteena. Todellinen usko Jumalaan johdattaa meidät jokaisen, myös minut aina silloin parannuksen paikalle kun siihen ilmenee tarvetta. Tämä on hyvä muistaa, että kun Jumalan armosta saamme koko ajan kasvaa yhä syvällisempään Jumalan tuntemiseen, niin se tarkoittaa minulle ja sinulle tulemista yhä uudestaan parannuksen paikalle, että yhä runsaammin Kristus saisi elää meidän sydämissämme ja Hänen tekonsa saisivat myös yhä runsaammin tulla meistä esille, Kristuksen ihanaa tuoksua.

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Herra Jeesus puhui merkeistä, jotka edeltävät Hänen toista tulemustansa. Herra Jeesus antoi meille monta merkkiä, mutta tuon esillä kirjoituksessani yhden todella vakavan merkin koskien meitä Herran Jeesuksen opetuslapsia.

Herra Jeesus toi esille kuinka paha palvelija sanoo sydämessään, minun Herrani viipyy, jonka tähden hän rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa. Ymmärrän edellä olevan kohdan siten, että ennen Herran Jeesuksen tulemusta, Herran "viipyessä" (Herra ei viivyttele, vaan tulee ajallansa), eli lopunaikana kun odotamme Herra Jeesusta, niin jotkut uskovat alkavat käyttäytymään pahan palvelijan tavoin, jonka seurauksena he alkavat lyömään, syyttämään ja panettelemaan kanssapalvelijoitaan. Tämä lyöminen, syyttäminen ja panetteleminen voi ilmetä monella tavalla, joista eräs muoto on sellainen kun paha palvelija vääristelee toisten sanomisia ja väärin perustein syyttää sekä levittää panettelevia vääriä puheitansa muidenkin keskuuteen.

Tällainen pahan palvelijan asenne on selkeästi nähtävissä sellaisissa uskovissa, jotka uskoessaan ihmisten uskonnollisia perinteitä alkavat lyömään ja panettelemaan niitä, jotka pysyvät Jumalan sanan totuudessa. Sitten on myös sellaista pahan palvelijan lyömistä ja panettelua, jossa he ovat valhehenkien manifestaatioiden vallassa sekä väärissä opeissa ja sitä kautta he lyövät totuudessa vaeltavia Herran Jeesuksen opetuslapsia.

Herra Jeesus sanoi, että paha palvelija syö ja juo juopuneiden kanssa, jonka ymmärrän tarkoittavan sellaista, että paha palvelija on juovuksissa valheenhengestä ja syö väärennettyä sanaa, jonka takia hän alkaa lyömään niitä, jotka palvelevat Herraa Jeesusta totuudessa. Herran Jeesuksen sanojen mukaan lopunajan paha palvelija voi mennä lyömisessään niin pitkälle, että hän päätyy lopulta paikkaan, jossa on itku ja hammasten kiristys.

Emme saa kieltää koettelemista seurakunnan keskuudessa, mutta sen tulee perustua Jumalan sanan totuuteen. Raamattu kehottaa meitä jokaista tutkimaan ja koettelemaan kaiken hengellisen toiminnan, jonka sanotaan olevan Jumalasta. Tämä tarkoittaa sitäkin, että minunkin kirjoitukseni ja opetukseni tulee koetella onko se Jumalasta vai ei. Kun tutkimme ja koettelemme Raamatullisesti, niin silloin emme saa vääristellä sitä mitä toinen on sanonut, emmekä saa levittää kenestäkään valheisiin perustuvia juoruja. Silloin kun osoitamme, jonkun olevan erehtynyt Raamatun opissa tai, että joku on eksyttäjä, niin se pitää tehdä Jumalan sanan totuuden kautta, ei uskonnollisten perinnäissääntöjen tai muiden valheellisten opetusten kautta.

Olkaamme toinen toisillemme armollisia ja rakastakaamme toisiamme totuudessa. Meidän tulee muistaa se, että sisaremme ja veljemme Herrassa Jeesuksessa ovat elämän armon perillisiä, niin kuin mekin olemme Jumalan armosta, Herran armosta pelastettuina. Herra Jeesus on vuodattanut verensä, kuollut ja lunastanut sekä pelastanut meidät Jumalan armosta, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet Herraan Jeesukseen, antaen meille syntimme anteeksi sekä osallisuuden iankaikkiseen elämään.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Marras 2024 16:41

*
Jumalan sanan ilmoittamat profetiat lopunajan tapahtumista alkavat yhä enemmän toteutumaan meidän silmiemme edessä. Raamatun sanan opetuksen mukaan maailmassa velloo pelko ja epävarmuus ennen Herran Jeesuksen toista tulemusta. Maailman ihmisillä on suuri ahdistus maan päällä lopunaikana, koska he näkevät kaiken ympärillään järkkyvän. Herran Jeesuksen opetuslapsen ei tarvitse pelätä ja olla ahdistunut, koska Hyvä Paimen, Herra Jeesus on luvannut olla sinun kanssasi tämän armotalouskauden maailmanajan loppuun asti. Jumala on luvannut pitää omistaan hyvää huolta.

Matt 28:
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

Vaikka kuinka maailma järkkyy meidän ympärillämme tässä lopunajassa, niin meidän, Herran Jeesuksen opetuslasten on hyvä muistaa, että Isä Jumala on antanut Jeesukselle kaiken vallan taivaassa ja maan päällä. Herra Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, ja Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä, joka tarkoittaa sitä ettei sinun tarvitse pelätä ja olla ahdistunut sen kaiken keskellä mikä tulee kohtaamaan maan piiriä tässä lopunajassa sen tähden, koska jumalaton ihmiskunta on avoimessa kapinassa Jumalaa vastaan.

Raamatussa on ehto Jumalan hyvälle huolenpidolle, jonka me voimme unohtaa tai jota me emme aina ymmärrä. Herra Jeesuksen opetuksesta ja sanoista käy ilmi, että meidän tulee vastaanottaa Jumalan sanan totuuden opetus (Pyhässä Hengessä) ja pitää totena ja uskoa sekä elää käytännössä sen mukaisesti mitä Jumala käskee ja opettaa meille Hänen sanansa opetuksessa.

Jaak 1:12 Autuas on se mies, joka kiusauksen kärsii; sillä koska hän koeteltu on, niin hänen pitää elämän kruunun saaman, jonka Herra niille luvannut on, jotka häntä rakastavat.

1 Joh 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

Jos rakastat Herraa Jeesusta totuudessa ja haluat uskossa ojentautua sen mukaan mihin saakka olet saanut Jumalan armosta kasvaa, niin silloin rakastat Jumalaa ja Jumala tulee pitämään oman lupauksensa, sillä Hän on luvannut johdattaa sellaisen uskovan perille iankaikkisen elämän lopulliseen päämäärään Uuteen Jerusalemiin, joka käytännössä rakastaa totuudessa Jumalaa. Jumala on antanut sinulle lahjaksi Pyhän Hengen sydämeesi, jonka kautta Hän vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä, niin että opit koko ajan syvällisemmin rakastamaan Jumalaa ja ojentautumaan uskossa Jumalan sanan totuuden mukaisesti.

Me olemme pelastetut Jumalan armosta, emme tekojen kautta, sillä pelastus Herrassa Jeesuksessa on Jumalan lahja. Jumala ei kuitenkaan ole pelastanut meitä siten, että meillä olisi lupa elää jatkuvassa synnissä, vaan Jumalan armon ja pelastuksen seuraamus on, että Jumalaan uskova ihminen alkaa elämään sen mukaisesti miten Jumala vaikuttaa hänessä tahtomista ja tekemistä. Jumalan vaikuttama tahtominen ja tekeminen on Pyhän Hengen vaikutusta ja kun uskova ihminen vastaanottaa Jumalan vaikuttaman tahtomisen ja tekemisen, niin hän Jumalan voimassa, Pyhän Hengen vaikutuksesta kasvaa rakastamaan Jumalaa sekä kasvaa uskomaan Jumalan sanan totuudessa ojentautuen sen mukaan aina siihen saakka, mihin hän on saanut uskossa kasvaa Jumalan armosta.

Apt 3:16 Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus vaikuttaa, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.¨

Room 3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.

Room 3:26 osoittaakseen vanhurskautensa nykyajassa, niin että Hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, joka on Jeesuksen uskoa. Aapeli Saarisalo UT

Raamattu puhuu (Room 3:26) alkutekstin mukaan, että Jumala vanhurskauttaa ja pelastaa sen ihmisen, jolla on Jeesuksen uskoa. Moni käännös kääntää sanoen, että jolla on usko Jeesukseen, mutta alkuteksti sanoo, jolla on Jeesuksen uskoa. Raamattu puhuu tässä kohden Jeesuksen uskosta, koska silloin kun Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä, niin on kyse on uskosta, jonka Jeesus vaikuttaa meidän sydämissämme. Pyhityselämä ja mielenmuuttuminen palvelemaan Jumalaa totuudessa, ei ole ihmisen lihan ponnistelun ja pinnistelemisen tulos, vaan Jumalan vaikuttamia uskon tekoja uskovan ihmisen sydämessä Pyhän Hengen voiman kautta. Oi, kuinka ihanaa on tietää ja ymmärtää, että Jumalan pelastus ja sen seuraamus on loppuun saakka Jumalan teko ihmisen sydämessä: Jumala pelastaa armosta ihmisen ja Jumala armostaan vaikuttaa tahtomista ja tekemistä uskovan ihmisen sydämessä. Herra Jeesus on Pyhässä Hengessä sinun kanssasi joka päivä maailman loppuun asti.

Jumala ei ole luvannut pitää huolta sellaisesta uskovasta, joka ei rakasta Jumalaa, eikä halua uskoa ja elää totuuden mukaisesti. Jos sinä tässä kohtaa tunnet piston sydämessäsi ja teet parannusta haluten rakastaa ja uskoa totuudessa Herraa Jeesusta, niin sinä olet Jumalan hyvän huolenpidon kohteena. Todellinen usko Jumalaan johdattaa meidät jokaisen, myös minut aina silloin parannuksen paikalle kun siihen ilmenee tarvetta. Tämä on hyvä muistaa, että kun Jumalan armosta saamme koko ajan kasvaa yhä syvällisempään Jumalan tuntemiseen, niin se tarkoittaa minulle ja sinulle tulemista yhä uudestaan parannuksen paikalle, että yhä runsaammin Kristus saisi elää meidän sydämissämme ja Hänen tekonsa saisivat myös yhä runsaammin tulla meistä esille, Kristuksen ihanaa tuoksua.

Matteuksen evankeliumin luvussa 24 Herra Jeesus puhui merkeistä, jotka edeltävät Hänen toista tulemustansa. Herra Jeesus antoi meille monta merkkiä, mutta tuon esillä kirjoituksessani yhden todella vakavan merkin koskien meitä Herran Jeesuksen opetuslapsia.

Herra Jeesus toi esille kuinka paha palvelija sanoo sydämessään, minun Herrani viipyy, jonka tähden hän rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan ja syö ja juo juopuneiden kanssa. Ymmärrän edellä olevan kohdan siten, että ennen Herran Jeesuksen tulemusta, Herran "viipyessä" (Herra ei viivyttele, vaan tulee ajallansa), eli lopunaikana kun odotamme Herra Jeesusta, niin jotkut uskovat alkavat käyttäytymään pahan palvelijan tavoin, jonka seurauksena he alkavat lyömään, syyttämään ja panettelemaan kanssapalvelijoitaan. Tämä lyöminen, syyttäminen ja panetteleminen voi ilmetä monella tavalla, joista eräs muoto on sellainen kun paha palvelija vääristelee toisten sanomisia ja väärin perustein syyttää sekä levittää panettelevia vääriä puheitansa muidenkin keskuuteen.

Tällainen pahan palvelijan asenne on selkeästi nähtävissä sellaisissa uskovissa, jotka uskoessaan ihmisten uskonnollisia perinteitä alkavat lyömään ja panettelemaan niitä, jotka pysyvät Jumalan sanan totuudessa. Sitten on myös sellaista pahan palvelijan lyömistä ja panettelua, jossa he ovat valhehenkien manifestaatioiden vallassa sekä väärissä opeissa ja sitä kautta he lyövät totuudessa vaeltavia Herran Jeesuksen opetuslapsia.

Herra Jeesus sanoi, että paha palvelija syö ja juo juopuneiden kanssa, jonka ymmärrän tarkoittavan sellaista, että paha palvelija on juovuksissa valheenhengestä ja syö väärennettyä sanaa, jonka takia hän alkaa lyömään niitä, jotka palvelevat Herraa Jeesusta totuudessa. Herran Jeesuksen sanojen mukaan lopunajan paha palvelija voi mennä lyömisessään niin pitkälle, että hän päätyy lopulta paikkaan, jossa on itku ja hammasten kiristys.

Emme saa kieltää koettelemista seurakunnan keskuudessa, mutta sen tulee perustua Jumalan sanan totuuteen. Raamattu kehottaa meitä jokaista tutkimaan ja koettelemaan kaiken hengellisen toiminnan, jonka sanotaan olevan Jumalasta. Tämä tarkoittaa sitäkin, että minunkin kirjoitukseni ja opetukseni tulee koetella onko se Jumalasta vai ei. Kun tutkimme ja koettelemme Raamatullisesti, niin silloin emme saa vääristellä sitä mitä toinen on sanonut, emmekä saa levittää kenestäkään valheisiin perustuvia juoruja. Silloin kun osoitamme, jonkun olevan erehtynyt Raamatun opissa tai, että joku on eksyttäjä, niin se pitää tehdä Jumalan sanan totuuden kautta, ei uskonnollisten perinnäissääntöjen tai muiden valheellisten opetusten kautta.

Olkaamme toinen toisillemme armollisia ja rakastakaamme toisiamme totuudessa. Meidän tulee muistaa se, että sisaremme ja veljemme Herrassa Jeesuksessa ovat elämän armon perillisiä, niin kuin mekin olemme Jumalan armosta, Herran armosta pelastettuina. Herra Jeesus on vuodattanut verensä, kuollut ja lunastanut sekä pelastanut meidät Jumalan armosta, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet Herraan Jeesukseen, antaen meille syntimme anteeksi sekä osallisuuden iankaikkiseen elämään.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 06. Joulu 2024 21:39

*
Jumala alusta alkaen valitsi Häneen uskovat ihmiset uskonkuuliaisuuteen

2 Tess 2:
13 ¶ Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.

Room 16:
25 ¶ Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
26 mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

2 Piet 1:
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,

Jumala pelastaa ihmisen armonsa kautta, Herran Jeesuksen ansion tähden. Raamattu sanoo Jumalan valinneen ihmisen alusta alkaen pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Pelastus on lahja ja armoa, mutta pelastuksen seuraus on uskonelämä Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Raamattu sanoo, että evankeliumi on saarnattu uskonkuuliaisuuden aikaansaamiseksi. Raamattu sanoo, että Jumalan armosta saamme osallisuuden Jumaliseen luontoon (elämä Pyhässä Hengessä - osallisuus Pyhään Henkeen), jonka kautta pelastumme synnin turmeluksesta, joka vallitsee maailmassa himojen tähden, kun ojentaudumme uskossa Jumalan sanan totuuden opetuksen mukaisesti.

On tärkeää ymmärtää, että pelastumme iankaikkisen kadotuksen tuomiosta iankaikkiseen elämään Jumalan armosta Jeesuksen ansion tähden, emmekä pelastu omien tekojen, emmekä uskon tekojen kautta iankaikkiseen elämään. Raamatun opetuksen mukaan uskonkuuliaisuuden kautta, kun elämme ja kasvamme Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen, niin silloin pelastumme tässä maailmassa vaikuttavasta synnin turmeluksesta. Uskonkuuliaisuus ei pelasta meitä iankaikkisen kadotuksen tuomiosta iankaikkiseen elämään, vaan synnin tuhovoimista, jotka vallitsevat tässä maailmassa. Kenestäkään uskovasta ei tule täydellistä tai synnitöntä tässä nykyisen maailmanajan armontalouskaudessa, mutta Jumalan armosta saamme kasvaa kohti täydellisyyttä (Fil 3:12).

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2024 18:42

*
Vanhan liiton varjokuvat ovat saaneet täyttymyksensä Messias Jeesuksen veren kautta Uuden Liiton aikakaudessa. Samoin myös vanhan liiton pappeus oli vain varjokuvaa, joka on saanut täyttymyksensä Uuden Liiton aikakaudessa Messias Jeesuksen veren kautta.

4 Moos 25:
11 "Piinehas, pappi Aaronin pojan Eleasarin poika, on kääntänyt minun vihani pois israelilaisista, kun hän on kiivaillut minun puolestani heidän keskuudessaan, niin ettei minun ole tarvinnut kiivaudessani tehdä loppua israelilaisista.
12 Sano siis: Katso, minä teen hänen kanssansa liiton hänen menestymiseksensä.
13 Ja se tulee hänelle ja hänen jälkeläisillensä ikuiseksi pappeuden liitoksi, koska hän kiivaili Jumalansa puolesta ja toimitti sovituksen israelilaisille."

2 Moos 19:
3 Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: "Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille:
4 ‘Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni.
5 Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun.
6 Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.’ Sano nämä sanat israelilaisille."

Ex 19:6 and ye shall be unto Me a kingdom of priests, and a holy nation. These are the words which thou shalt speak unto the children of Israel.' Jewish Publication Society Bible

2 Moos 29:9 Ja vyötä heidät vyöllä, sekä Aaron että hänen poikansa, ja sido päähineet heidän päähänsä, että pappeus olisi heillä ikuisena säätynä. Vihi näin virkaansa Aaron ja hänen poikansa.

Ex 29:9 And thou shalt gird them with Avnet, Aharon and his banim, and put the migba’ot on them; and the Kehunnah shall be theirs for a chukkat olam; and thou shalt ordain [i.e. fill their hands (invest them with authority as ministers)] Aharon and his banim. Orthodox Jewish Bible

5 Moos 18:
1 ¶ "Leeviläisillä papeilla, Leevin koko sukukunnalla, älköön olko osuutta tai perintöosaa muun Israelin rinnalla; Herran uhreista ja siitä, mikä hänen osakseen tulee, he saakoot elatuksensa.
2 Heillä ei ole oleva perintöosaa veljiensä keskuudessa; Herra itse on heidän perintöosansa, niinkuin hän on heille puhunut.
3 Ja tämä olkoon papeilla oikeus saada kansalta, niiltä, jotka uhraavat teurasuhrin, raavaan tai lampaan: papille annettakoon lapa, leukaluut ja maha.
4 Uutiset jyvistäsi, viinistäsi ja öljystäsi ja lammastesi ensimmäiset kerityt villat anna hänelle.
5 Sillä hänet Herra, sinun Jumalasi, on valinnut kaikista sukukunnistasi, että hän ja hänen poikansa alati seisoisivat ja palvelisivat Herran nimessä.

Raamattu opetti vanhan liiton aikakauden järjestyksessä kuinka Jumalan asettamaan pappeuteen kuuluivat vain miehet Leevin sukukunnasta. Kaikki miehet eivät olleet vanhan liiton järjestyksen pappeja. Jumala asetti vanhan liiton pappeuden Aaronille ja hänen pojilleen sekä leeviläisille iankaikkiseksi asetukseksi, joka sekin oli vain tulevan hyvän varjo, jossa ei ollut itse asian olemusta. Tämäkin iankaikkinen käsky muuttui ja sai toisenlaisen muodon lain muutoksen kautta.

Hebr 7:
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.

1 Piet 2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja," joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

Ilm 5:
9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista
10 ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi ja papeiksi, ja he tulevat hallitsemaan maan päällä".

Ilm 1:
5 ja Jeesukselta Kristukselta, uskolliselta todistajalta, häneltä, joka on kuolleitten esikoinen ja maan kuningasten hallitsija! Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
6 ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti! Amen.'

Uudessa Liitossa pappeus on muuttuneessa tilassa. Vanhan liiton pappeus on kumoutunut Herran Jeesuksen veren ja sovitustyön kautta ja sen tilalle on tullut Melkisedekin järjestyksen mukaan kuninkaallinen papisto, johon kuuluvat kaikki uskovat ihmiset, niin veljet kuin sisaret Messias Jeesuksessa. Messias Jeesus on Melkisedekin järjestyksen mukaan Uuden Liiton Ylimmäinen Pappi.

Uuden Liiton järjestyksen mukaan jokainen, jonka Herra Jeesus on ostanut verellänsä Jumalalle kaikista kansoista kuuluu Uuden Liiton kuninkaalliseen papistoon. Herra Jeesus on vuodattanut verensä syntien anteeksisaamiseksi niin miesten kuin naistenkin syntien tähden ja tämän tähden Messias Jeesus on tehnyt kaikista pappeja, jotka uskovat Häneen, joka tarkoittaa sitä, että uskon sisaret Messias Jeesuksessa kuuluvat myös kuninkaalliseen papistoon. Tämä on todella selvä Raamatun opetus.

Tiit 1:
5 Jätin sinut Kreetaan sitä varten, että järjestäisit jäljelle jääneet asiat ja asettaisit, niin kuin sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,
6 jos on joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jolla on uskolliset lapset, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.

Johtajuus ja pappeus on eri asia Uuden Liiton aikakaudessa. Raamatun opetuksen mukaan Uuden Liiton paikkakunnalla olevaa seurakuntaa johtaa ryhmä miehiä, jotka ovat vanhimpia, paimenia ja kaitsijoita (Ylipaimen Jeesus johtaa koko seurakuntaansa kaikkialla). Raamatun opetuksen mukaan seurakunnan johtamisen palvelutehtävä ei ole tarkoitettu naisille, vaan miehille. Uuden Liiton seurakunnassa kaikki uskovat, niin miehet kuin naiset kuuluvat kuninkaalliseen papistoon ja kuninkaallinen papisto on eri asia kuin Uuden Liiton paikkakuntien seurakunnan johtaminen.

Jos emme ymmärrä sitä, että Uuden Liiton pappeus kuuluu kaikille uskoville niin uskon sisarille kuin veljille, niin voimme väärin perustein vanhan liiton järjestyksen mukaan sulkea uskon sisaret pois kuninkaallisesta papistosta, joka on todella väärä ajatus, koska Herra Jeesus on verensä kautta tehnyt Häneen uskovista sisarista ja veljistä Uuden Liiton kuninkaallista papistoa. Uskon sisaret ja veljet Messias Jeesuksessa ovat Jeesuksen veren kautta kuninkaallista papistoa. Jos joku sanoo ettei uskon sisaret kuulu Uuden Liiton kuninkaalliseen papistoon, niin he pyrkivät tekemään tyhjäksi Messias Jeesuksen veren ja sovitustyön, jonka perusteella kaikki uskovat, niin uskon sisaret kuin veljet kuuluvat kuninkaalliseen papistoon lain muutoksen kautta. On todella vaarallista ajatella, uskoa ja opettaa, että uskon sisaret eivät kuuluisi Uuden Liiton kuninkaalliseen pappeuteen.

1 Piet 2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja," joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;

Uuden Liiton kuninkaallisen papiston tehtävä on julistaa (kertoa, todistaa) Jumalan jaloja tekoja, joka on pimeydestä (synnin orjuudesta) kutsunut Uuden Liiton papiston Jumalan ihmeelliseen valkeuteen (pelastukseen ja Jumalan kuningaskuntaan). Jokaisen Herran Jeesuksen opetuslapsen tulisi tietää ja ymmärtää, että kaikkien Jumalan pelastamien ihmisten tehtävänä on kertoa ja todistaa Jumalan pelastuksesta Messias Jeesuksessa. On siten päivänselvää ja kristallin kirkasta, että kaikki kuninkaalliseen papistoon kuuluvat ihmiset, niin uskon sisaret kuin veljet kertovat ja todistavat jumalattomille ihmisille Herrasta Jeesuksesta.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Joulu 2024 20:06

*
Katolisen kirkon kirottu "evankeliumi"
(Julkinen haaste Herran Jeesuksen opetuslapsille) osa 1

Monet protestanttiset uskovat ajattelevat, että Rooman katolinen kirkko on ainoastaan opillisesti erehtynyt muutamissa kohdin, mutta siitä huolimatta katolinen kirkko edustaisi Raamatun kristinuskoa. Raamatun sanan valossa sekä katolisen kirkon oman todistuksen valossa Rooman katolinen kirkko ei ole Raamatun kristinuskoa, vaan antikristillinen lahko, joka pyrkii jäljittelemään Raamatun kristinuskoa. Kirjoitukseni on kirjoitettu erityisesti sellaisille uskoville ihmisille, jotka toimivat vanhimpina ja paimenina, julistus- ja opetustyössä seurakunnissa ja erilaisissa uskovien ylläpitämissä yhdistyksissä. Toki kirjoitukseni on tarkoitettu erityisesti kaikille, mutta koskettaa voimakkaasti Jumalan sanan opetustyössä olevia uskovia. Tulevina päivinä jokainen uskova ihminen joutuu ottamaan kantaa, joko puolesta tai vastaan antikristilliseen ekumeeniseen työhön, jossa katolisella kirkolla on merkittävä rooli.

Perustelen Jumalan sanan sekä Rooman katolisen kirkon opetuksen kautta miksi katolinen kirkko on antikristillinen lahko, ja miksi totuutta rakastavan Herran Jeesuksen opetuslapsen tulisi ottaa julkisesti kantaa tähän asiaan ja miksi hänen pitäisi uskaltaa kertoa totuus tässä asiassa.

Rooman katolisen kirkon valhe-evankeliumi kiirastulesta:

Katolinen katekismus:

III Lopullinen puhdistuminen – kiirastuli (purgatorium)

1031. Kirkko kutsuu tätä valittujen lopullista puhdistumista purgatoriumiksi (kiirastuleksi). Se on täysin eri asia kuin kadotukseen tuomittujen rangaistus. Kirkko on määritellyt kiirastulta koskevan uskon opin ennen kaikkea Firenzen622 ja Trenton623 kirkolliskokouksissa. ....

1472. Ymmärtääksemme tämän kirkon opin ja käytännön meidän on tiedettävä, että synnin seuraus on kahdenlainen. Raskas synti riistää meiltä yhteyden Jumalaan ja tekee meidät sen kautta kykenemättömiksi iankaikkiseen elämään, jonka menettämistä kutsutaan ”synnin iankaikkiseksi rangaistukseksi”. Toisaalta jokainen synti, lieväkin, sisältää epäterveen luotuihin kiinnittymisen, joka tarvitsee puhdistumisen joko täällä maan päällä tai kuoleman jälkeen, olotilassa, jota kutsutaan puhdistuspaikaksi (purgatorium, ”kiirastuli”). Tämä puhdistuminen vapauttaa siitä, mitä kutsutaan synnin ajalliseksi rangaistukseksi. Näitä kumpaakaan rangaistusta ei pidä ymmärtää jonkinlaiseksi kostoksi, jonka Jumala panisi toimeen ulkopuolelta, vaan itse synnin olemuksesta lähteväksi. Palavasta rakkaudesta nouseva kääntymys voi johtaa synnintekijän täydelliseen puhdistumiseen synnistä, niin ettei kärsittäväksi jää enää mitään synnin rangaistusta.82
1030. Ne, jotka kuolevat Jumalan armossa ja ystävinä, mutta eivät ole täydellisesti puhdistuneet, saavat kyllä olla varmoja ikuisesta pelastuksestaan, mutta he joutuvat kuolemansa jälkeen läpikäymään puhdistuksen saavuttaakseen sen pyhyyden, joka on välttämätön taivaan iloon pääsemiseksi.

Mark 2:10 Mutta tietääksenne, että Ihmisen Pojalla on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, niin" -hän sanoi halvatulle-

Katolinen katekismus opettaa, että ihminen voi puhdistua synneistään vielä kuolemansa jälkeen. Raamattu opettaa että Ihmisen Pojalla (Jeesus) on valta maan päällä antaa syntejä anteeksi, joka tarkoittaa sitä ettei yksikään ihminen saa enää syntejä anteeksi kuolemansa jälkeen. Katolisen kirkon oppi kiirastulesta ei ole enää pelkkä opillinen erehdys, vaan valhe-evankeliumin julistamista, johon uskominen ei johda pelastumiseen, vaan kadotukseen.

Me emme jaa kenellekään "taivaspaikkoja" tai kadotustuomioita, mutta meillä on oikeus Jumalan palvelijoina kertoa millä perusteella Jumala pelastaa ihmisen ja millä perusteella Jumala on asettanut iankaikkisen kadotuksen tuomion.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Joulu 2024 21:51

*
Katolisen kirkon kirottu "evankeliumi"

(Julkinen haaste Herran Jeesuksen opetuslapsille) osa 2

Katolisen kirkon opetus Maria sovittaa syntiset Jumalalle:

The Catholic Encyclopedia (Hail Mary): Finally, the petition "Holy Mary, Mother of God, pray for us sinners now and at the hour of our death. Amen." is stated by the official "Catechism of the Council of Trent" to have been framed by the Church itself. "Most rightly", says the Catechism, "has the Holy Church of God added to this thanksgiving, petition also and the invocation of the most holy Mother of God, thereby implying that we should piously and suppliantly have recourse to her in order that by her intercession she may reconcile God with us sinners and obtain for us the blessing we need both for this present life and for the life which has no end."

Catholic Encyclopedian mukaan terve Maria rukous on kiitosta, anomusta sekä avuksi huutamista Marialle, sisältäen ajatuksen että katolinen hurskaasti, kunnioittavasti ja anovasti turvautuu Marian esirukoukseen, että hän (Maria) sovittaisi syntiset Jumalalle, että he saisivat siunauksen nykyisessä elämässä ja elämässä, jolla ei ole loppua.

Katoliset raamatunkäännökset käyttävät Room 10,11 ja Ef 2:16 kohdissakin sanaa reconcile, missä puhutaan Jeesuksen veren ja kuoleman kautta syntien sovituksesta, eli samaa sanaa kuin katolinen kirkko käyttää Mariasta syntien sovittajana.

Ro 5:
10 For if, when we were enemies, we were reconciled to God by the death of his Son: much more, being reconciled, shall we be saved by his life.
11 And not only so: but also we glory in God, through our Lord Jesus Christ, by whom we have now received reconciliation. Douay Rheims 1899

Eph 2:16 And might reconcile both to God in one body by the cross, killing the enmities in himself. Douay Rheims 1899

Romans 5:
10 For if while we were enemies, we were reconciled to God through the death of his Son, much more surely, having been reconciled, will we be saved by his life. 11 But more than that, we even boast in God through our Lord Jesus Christ, through whom we have now received reconciliation. New Revised Standard Version Catholic Edition (NRSVCE) 1989

Eph 2:16 and might reconcile both groups to God in one body[a] through the cross, thus putting to death that hostility through it.[b] New Revised Standard Version Catholic Edition (NRSVCE) 1989

Romans 5:
10 For if while we were enemies we were reconciled to God by the death of his Son, much more, now that we are reconciled, shall we be saved by his life.
11 Not only so, but we also rejoice in God through our Lord Jesus Christ, through whom we have now received our reconciliation. Revised Standard Version Catholic Edition (RSVCE)

Eph 2:16 and might reconcile us both to God in one body through the cross, thereby bringing the hostility to an end. Revised Standard Version Catholic Edition (RSVCE)

Romans 5:
10 Indeed, if, while we were enemies, we were reconciled to God through the death of his Son, how much more, once reconciled, will we be saved by his life.
11 Not only that, but we also boast of God through our Lord Jesus Christ, through whom we have now received reconciliation. New American Bible

Eph 2:16 and might reconcile both with God, in one body, through the cross, putting that enmity to death by it. New American Bible (vatikaanin virallisella sivulla oleva versio: vatican.va/archive)

Katolisen kirkon raamatut käyttävät englanninkielistä sanaa reconcile merkitsemään syntien sovittamista. Katoliset käyttävät reconcile sanaa kun he opettavat Marian sovittavan (reconcile) syntiset Jumalalle, joka ei ole enää pelkkä opillinen erehdys, vaan on harhaoppia ja väärää evankeliumia, kadotustuomion alla olevaa valhe-evankeliumia.

Katolisen kirkon virallisen opetuksen mukainen sivusto catholic.org opettaa prayer to our lady mother of mercy rukouksesta seuraavasti:

Blessed Virgin Mary, who can worthily repay you with praise and thanks for having rescued a fallen world by your generous consent! Receive our gratitude, and by your prayers obtain the pardon of our sins. Take our prayers into the sanctuary of heaven and enable them to make our peace with God.

Katolisen kirkon virallisen sivuston rukouksen mukaan katolilainen pyytää Mariaa vastaanottamaan heidän kiitollisuutensa ja että Maria rukoustensa kautta hankkisi katolilaiselle hänen syntinsä anteeksisaamisen. Katolinen rukous jatkaa sanoen, että hän (Maria) vie rukouksemme taivaan pyhäkköön ja mahdollistaa niiden tekevän rauhan Jumalan kanssa.

On täysin selvää, että katolisuus opettaa Marialla olevan pelastajan asema ja rooli esirukoustensa kautta, jonka opetetaan tuovan katolilaiselle pelastuksen sekä syntien anteeksiantamuksen ja johdattavan hänet Jeesuksen luokse. Katolisuus ei edusta Raamatun kristinuskoa, vaan sen valhejäljitelmää.

Jokaisen Raamattuun uskovan ihmisen tulisi uskaltaa sanoa, että katolinen kirkko on antikristillinen lahko, ei Raamatun kristinuskoa, koska se opettaa esimerkiksi, kuoleman jälkeen kiirastulessa synnissä puhdistumista, ja oppia, että Maria sovittaa syntiset Jumalalle jne. Tämän lisäksi katolinen kirkko opettaa monia muitakin vääriä pelastusteitä, mutta kirjoituksessani esillä olleet katolisen kirkon väärät pelastustiet riittävät osoittamaan sen ettei katolinen kirkko edusta Raamatun kristinuskoa.

Gal 1:
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

Katolinen kirkko opettaa myös Jeesuksen sovittavan syntiset Jumalalle, mutta katolinen kirkko lisää Jeesuksen rinnalle useita erilaisia pelastusteitä syntien sovitukseksi, joka ei ole enää pelkkä opillinen erehdys, vaan kadotukseen johtavaa valhe-evankeliumia. Raamatun sanan opetuksen mukaan katolisen kirkon valhe-evankeliumi on kirottu evankeliumi, johon uskominen johtaa iankaikkiseen kadotukseen. Minä en ole tuomitsemassa ketään kadotukseen, eikä minulla ole sellaista valtaa. Minulla on kuitenkin uskovana ihmisenä oikeus kertoa, että Jumala on sanassaan sanonut tuomitsevansa sellaisen ihmisen kadotukseen, joka julistaa valhe-evankeliumia, eli ei usko pelastuksen olevan yksin Herran Jeesuksen veressä ja sovitustyössä.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta