Kirjoittaja vaisuliini » 04. Syys 2024 16:13
*
Ihmisten perinnäissäännöt:
Mutta mitä ihmeessä ihmisten perinnäissäännöt voi olla?
Englanninkielen mukaan sana on 'tradition', eli traditio. Mutta mitä on traditio?
Selitys:
Perinne eli traditio on peritty tapa, käytänne tai käsitys. Erityisesti perinne viittaa kansanperinteeseen. Perimätapa.
Jeesus:
Hänestä kirjoitukset eli Jumalan kirjoituttamansa Sanat Hengen vaikutuksen kautta todistavat ja Jumalan Sanat saa aikaan sydämessä palavuuden (ks. Luuk. 24:27, 32, 44, Joh. 5:39).
Jumalan Sanojen kautta rakkaus tulee todeksi sydämessä (ks. 1Joh. 2:5).
Hän on lihaan tullut Sana, joka on täynnä armoa ja totuutta, elämän leipä ja happamattomuus. Mutta mitä on happamattomuus?
Luuk. 24:27 Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille, mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu.
Luuk. 24:32 Ja he sanoivat toisillensa: "Eikö sydämemme ollut meissä palava, kun hän puhui meille tiellä ja selitti meille kirjoitukset?"
1Joh. 2:5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
Happamattomuus:
Happamattomuus tarkoittaa; virheetön, väärentämätön, puhdas ja lisäämätön. Ne kirjoitukset pitäytyvät Häneen.
Ja Sanassa sanotaan; "Halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset Sanan väärentämätöntä maitoa jonka kautta kasvaisitte ja pelastuisitte" (1Piet. 2:2).
Ja Sana puhdistaa meitä, ja myös puhdistaa ylpeitä ajatuksia pois (ks. Joh. 15:3).
1Piet. 2:2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
Ihmisten perinnäissäännöt:
Perinnäissääntö eli traditio ei pitäydy Häneen. Koska se tekee Jumalan Sanan tyhjäksi, kumoaa ja hylkää Jumalan käskyn noudattaakseen omaa perinnäissääntöä eli traditiota (ks. Matt. 15:6, Mark. 7:8-9, 13).
Matt. 15:6 Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.
Mark. 7:8 Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Mark. 7:9 Ja hän sanoi heille: "Hyvin te kumoatte Jumalan käskyn noudattaaksenne omaa perinnäissääntöänne.
Huulillaan kunnioittaminen tradition mukaan:
Perinnäissääntö eli traditio puhuu Hänestä ja saa kunnioittamaan Häntä huulillaan, mutta sydän on Hänestä kaukana, koska totuus ei kiinnosta, vaan traditio, joka enemmän kiinnostaa kuin totuus.
Sanassa sanotaan; "He palvelevat Minua (Jeesusta) opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä ja se on turhaa" (ks. Matt. 15:9).
Ja profetia Jesajan eli Esaiaksen kautta on sanonut ihmisistä, ulkokullatuista niinkuin kirjoitettu (profetia) on tämä; "Tämä kansa kunnioittaa Minua (Jeesusta) huulillaan, mutta heidän sydämensä on Minusta kaukana (ks. Mark. 7:6).
Matt. 15:9 mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."
Mark. 7:6 Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;
Mitä perinnäissääntö saa aikaan?:
Se perinnäissääntö eli tradito tekee Jumalan Sanan tyhjäksi, kumoaa ja hylkää Jumalan käskyn noudattaakseen omaa perinnäissääntöä.
Se tarkoittaa, ettei Jumalan Sana saa puhdistaa heitä eikä saa sydämessä palavuuden kirjoitusten kautta. Ja he eivät saa kasvaa väärentämättömän Sanan kautta pelastuakseen (1Piet. 2:2).
Jumalan Sana, jonka Jumalan rakkaus tulee todeksi sydämessä, ei ole sydämensä keskipisteenä, niin rakkaus totuutta kohtaan kylmenee (ks. Matt. 24:12).
Tämä "rakkaus kylmenee" tarkoittaa, että on jo luopunut Hänestä, josta kirjoitukset todistavat ja Hän on itse lihaan tullut Sana ja Hän on täynnä armoa ja totuutta (ks. Joh. 1:1-2, 14).
Matt. 24:12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Sanassa sanotaan että jos ei pidä Jumalan käskynsä, tämä tarkoittaa, ettei elä Jumalan tahdon mukaan Hänen käskynsä kautta, silloin hänessä ei ole totuutta (ks. 1Joh. 2:4).
1Joh. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.
Laittomuus Sanassa mainitaan. Tämä tarkoittaa, että on ilman totuutta ja on ilman Jumalan lakia (Raamattua), se on laittomuus.
Sanassa sanotaan; "laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus (ks. Matt. 24:12).
Tämä tarkoittaa, että laittomuus on jo valloittanut sydämensä ja laittomuus on sydäntä lähellä ja sydämen keskipisteenä, niin useimpien rakkaus totuutta kohtaan kylmenee, eli on luopunut totuudesta.
Matt. 24:12 Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.
Jeesuksen sanat:
Jeesus on kehottanut opetuslapsia välttämään uskonnollista hapatusta joka on oppi (ks. Matt. 16:11-12). Mutta mitä on hapatus? Tämä tarkoittaa "lisäys".
Raamatussa kielletään lisäämästä Raamattuun, Jumalan kirjoituttamiinsa Sanoihin joita Hänen Hengen vaikutuksen kautta Jumala on kirjoituttanut Raamattuun (ks. 5Moos. 4:2).
Jeesuksen sanojen mukaan ihminen joka noudattaa ulkopuolista oppia, joka ei ole Raamatusta, on täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
Jeesus paljastaa että se jota ihminen noudattaa, ei ole Raamatusta vaan täysin ulkopuolista pois Raamatusta ja se on ilman Jumalan lakia ja ilman totuutta eli se on laittomuutta.
Ja Jeesus paljastaa että se jota ihminen noudattaa, tekee hänestä ulkokultaiseksi eli ihminen on täynnä ulkokultaisuutta.
Hän kehotti opetuslapsia välttämään sitä hapatusta eli ihmisten taholta lisäystä. Koska se valloittaa sydämensä ja saa rakkauden kylmenemään totuutta kohtaan.
Matt. 16:11 Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta."
Matt. 16:12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia.
5Moos. 4:2 Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
Matt. 23:28 Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
Paavali:
Hän oli fariseus, joka on tarkkaan noudattanut isiensä perinnäissääntöjen puolesta (ks. Gal. 1:14).
Hän tuli uskoon ja lähti Arabiaan, siellä Jeesus ilmestyi ja opetti Paavalille niin siitä lähtien Paavalin julistamansa evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista (ks. Gal. 1:11-12).
Ja hän varoittaa ihmisten perinnäissäännöistä mitkä eivät pitäydy Häneen vaan perinnäissääntöihin (ks. Kol. 2:8).
Gal. 1:14 ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.
Gal. 1:11 Teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukaista.
1:12 Enhän minä ole sitä keneltäkään ihmiseltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan sain sen ilmestyksessä Jeesukselta Kristukselta.
Kol. 2:8 Varokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, jotka perustuvat ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen.
Maailman alkeisvoimat:
Perinnäissäännön eli tradition mukaan julistetaan, se on "toisenlainen evankeliumi", ja se on täysin voimatonta. Ihmisten perinnäissäännöllä eli traditiolla nälkiinnytään ja vesitetään uskoa Jeesukseen josta kirjoitukset todistavat.
Ihmisten perinnäissäännöillä ei voi lähestyä Jeesusta eikä tuo Hänet esille eikä vie Häntä lähelle, koska se on täysin voimatonta.
Maailman alkeisvoimilla ei voi pelastua. Sanassa sanotaan; "Ei sotaväellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni".
Paavali sanoi nämä sanat (ks. 1Kor. 1:17, 1Kor. 2:1-5). Koska evankeliumi on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle joka uskoo, silloin siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
Tämä tarkoittaa että evankeliumi, totuus ja Raamattu ylläpitää uskoamme Häneen.
1Kor. 1:17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
1.Korinttolaiskirje:
2:1 Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.
2:2 Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.
2:3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
2:4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,
2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.
Room. 1:16 Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itsekullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle.
1:17 Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta".
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.