*
Herra Jeesus kehotti ihmisiä tulemaan Hänen luoksensa. Herra Jeesus lupasi antaa levon niille, jotka tulevat Hänen luoksensa. Ne, jotka tulevat Jeesuksen luokse, niin heidän tulee ottaa Jeesuksen ies päällensä. Jeesuksen ies on Jumalan totuuden Henki (Pyhä Henki), joka auttaa meitä elämään ja vaeltamaan totuudessa. Silloin kun ihminen pelastuu Jumalan armosta uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin hänen tulee ottaa oppia Jeesuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla tavalla kuin Jeesus oli kuuliainen Isälleen, niin meidän tulee vaeltaa totuuden kuuliaisuudessa uskoessamme Herraan Jeesukseen.
Matt 11:
28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen (praos - lempeä, sävyisä, hiljainen) ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni (dzygos) on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
Kun Raamattu sanoo Jeesuksen olleen hiljainen ja nöyrä sydämeltään, niin se tarkoittaa, että Jeesus oli lempeä, sävyisä, hiljainen sekä kuuliainen Isälleen, sillä Hän teki Isänsä tahdon, ei omaa tahtoansa. Nöyryys Raamatun kielessä tarkoittaa sitä, että ei etsitä omaa tahtoa, vaan alistutaan ja suostutaan tekemään Jumalan tahtoa. Jeesus lupasi, että ihminen tulee Hänessä löytämään levon. Jos sinä hylkäät oman tahtosi ja haluat tehdä Jumalan tahdon, niin silloin sinun sielusi saa levätä Herrassa.
Dzygos sana, eli ies tarkoittaa kahdenlaista asiaa, poikkipuuta ja puista keppiä. Dzygos sana tarkoittaa poikkipuuta, jolla kaksi härkää yhdistettiin auraan. Poikkipuun alapuolella oli syvennys härkien niskaa varten, jolloin poikkipuu nojasi härän hartioita vasten, jonka tähden työ pellolla ei käynyt raskaaksi härille, kun he vetivät auraa. Auran aisa oli kiinni poikkipuun keskiosassa ja näin työ pellolla oli tasapuolisesti yhtä kevyttä härille. Kun härät olivat valjastettu ikeellä auraan, niin ohjainten kautta isäntä ohjasi härkiä halumaansa suuntaan ja ikeen avulla härkien työ ei käynyt raskaaksi härille.
Jumalan Henki, totuuden Henki tulee asumaan uskovan ihmisen sydämeen. Jumala ohjaa ihmistä totuuden Hengen kautta ja johdattaa hänet sinne minne liha ei halua, eikä kykene menemään. Jumalan totuuden Henki auttaa sillä tavalla, että niin kuin ies oli sopiva härille, eikä työ käynyt raskaaksi, niin samalla tavalla Jumalan totuuden Hengen kautta Jumalan palveleminen tasapuolisesti sopii meille ja on kevyt kantaa, koska sitä ei kanneta lihan voimalla, vaan Jumalan voiman kautta. Jeesuksen ies on sopiva ja kevyt kantaa, koska Jumala vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen meidän sydämissämme ja se tarkoittaa sitä, että Jumalan voima ja Jumalan vaikuttama usko toimii meissä ja se on totisesti sopiva ja kevyt kannettavaksi, jokaiselle joka rakastaa Herraa Jeesusta totuudessa.
Ies sana tarkoittaa myös sellaista iestä, joka oli puinen keppi, joka asetettiin ihmisen harteille. Tämän kepin kumpaankin päähän asetettiin kantamuksia ja taakkoja, jolloin kantaja kykeni kantamaan enemmän kuin hän olisi kyennyt käsillään kantamaan. Näin hänen oli kevyt kantaa se kuorma, mikä olisi ollut mahdotonta kantaa ilman iestä. Ies auttoi häntä kantamaan enemmän kun hän kykeni omin voimin kantamaan.
Pyhä Henki on tämä Ies, joka antaa meille voimia, kykyä ja halun synnin hylkäämiseen. Samoin tämä Pyhän Hengen Ies antaa meille voiman, kyvyn ja halun elää ja kasvaa toimimaan Jumalan tahdon mukaisesti.
Jotkut uskovat väsyvät palvelemaan Herraa sekä he uupuvat kuuliaisuuden tiellä, koska he uskovat Herraan Jeesukseen oman voiman, uskonnollisten perinnäissääntöjen, väärien vaatimusten sekä itse tehdyn väärän uskon elämän kautta. Ihmisen lihan voima uuvuttaa ja väsyttää ja voi olla lopulta ohjaamassa uskovaa luopumaan uskosta Herraan Jeesukseen. Siksi on ehdottoman tärkeätä oppia elämään Pyhän Hengen voiman kautta.
Jos elät lihan voimalla uskon elämää, niin se on kuin kantaisit uskonnollista perinnäissääntöjen taakkaa, joka uuvuttaa ja väsyttää sinut. Kun opit sen, että Jumala vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä Pyhän Hengen kautta Jumalan sanan mukaisesti, niin et uuvu ja väsy, vaan saat virvottua sekä uudistua kuuliaisuuden tiellä.
Herran antama kuorma Pyhässä Hengessä on kevyt kantaa, koska sitä ei tarvitse eikä saa kantaa omin voimin, sillä saat kantaa sitä Pyhän Hengen voimassa Jumalan auttaessa ja tukiessa sinua Jumalan voiman kautta, Jumalan armosta.
-PP-