Päivän sana

Raamatun tutkiminen

Re: Päivän sana

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Loka 2022 18:25

*
Jumalan täydelliset teot ja numero seitsemän osa 6

Jumalan sanan kirjoitetulla todistuksella on ehdoton painoarvo todistaa totuudesta sekä synnyttää Pyhän Hengen kautta pelastava usko. Tämä on ehdoton ja kiistaton totuus, eikä minkään muun todistuksen painoarvoa, voi verrata Jumalan sanan kirjoitettuun ilmoitukseen, joka on kaikkein tärkein Jumalan sanan ilmoitus.

Hepreankielen kirjainten symboli ja kirjaimellisen merkityksen kautta 1 Moos 1:1 tuo todella mielenkiintoisen sanoman. Tämä todistus ei mene ohi ja yli sen mitä Raamatun sana todistaa, mutta tuo mielenkiintoisen ulottuvuuden Raamatun sanaan sekä sen alkukieleen. Tässä kohden täytyy myös muistaa se, että juutalaiset ovat antaneet symboliset ja kirjaimelliset merkitykset hepreankielen kirjaimille tietämättä Herrasta Jeesuksesta. Jumala on edeltä nähnyt minkälaisia merkityksiä juutalaiset antavat kirjaimille, siksi on todella merkittävää se minkälainen sanoma muodostuu kun käymme läpi 1 Moos 1:1:ssa olevat kirjaimet symbolisen ja kirjaimellisen merkityksen kautta.

1 Moos 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan. - 1 Moos 1:1 hepreaksi seitsemällä sanalla: Bereshit bara Elohim eth HaShamajim veth HaArets

Bereshit -alussa sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. Beit keho teltta talo tai huone; Resh pää; Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala; Shin tuhota kivi ja huippu; Jod käsi ja teko; Tav merkki liitto risti ja sinetöidä.

Bara -luoda sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. Beit keho teltta talo tai huone; Resh pää; Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala.

Elohim -Jumala sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala; Lamed sauva; He aitaus ja paljastaa; Jod käsi ja teko; Mem vesi ja mahtava.

Eth -itse sekä viittaa verbin tai preposition kohdetta. Eth sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala; Tav merkki liitto risti ja sinetöidä.

HaShamajim - taivas (mon. taivaat) sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. He aitaus ja paljastaa; Shin tuhota kivi ja huippu; Mem vesi ja mahtava; Jod käsi ja teko; Mem vesi ja mahtava.

Veth -itse sekä viittaa verbin tai preposition kohdetta. Veth sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. Vav naula liittää ja turvallisuus; Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala; Tav merkki liitto risti ja sinetöidä.

HaArets -sanan hepreankielen kirjainten merkitykset ovat. He aitaus ja paljastaa; Alef voima johtaja ensimmäinen tai Jumala; Resh pää; Tsadi koukku halu toivomus ja oikeamielinen.

Kirjainten merkitysten perusteella saamme seuraavanlaisen sanoman. Jumala tapetaan ja tämän teon kautta risti on merkki liitosta (Uusi Liitto). Jumala on huoneensa (kansan) voima ja johtaja. Jumalan paimensauvan voiman kautta paljastuu mahtavia tekoja. Jumala sinetöi liiton ristin kautta. Luotu materia (kivi) paljastavat mahtavan teon veden kautta (luomisteon todistus). Jumala naulittiin ristille liiton merkiksi. Jumala paljastaa oikeamieliselle tahtonsa.

Edellä oleva sanoma oli tulkinnallinen, jonka voi saada hepreankielen kirjainten merkitysten perusteella. Sanoma oli Raamatun sanan totuuden mukainen sillä Herra Jeesus on Jumala, mutta ei Isä. Herra Jeesus tapettiin Golgatan ristillä, jonka seurauksena astui voimaan Uusi Liitto. Jumalan voima kautta tapahtuu mahtavia tekoja. Jumala todellakin sinetöi Uuden Liiton Herran Jeesuksen kautta. Raamattu opettaa että kaikki luodut asiat ovat rakennettu veden kautta. Herra Jeesus naulittiin ristille Uuden Liiton merkiksi, Jumala paljastaa ja opettaa oikeamieliselle tahtonsa ja Jumalan sanan totuuden.

En kehota ketään syventymään pääsääntöisesti hepreankielen kirjainten merkityksiin, vaan yksinomaan Jumalan sanan kirjoitettuun ilmoitukseen. Hepreankielen kirjainten kirjalliset merkitykset saakoon vähemmän aikaa Herran Jeesuksen opetuslapsen elämässä kuin Jumalan sanan kirjaimellisen sanan ilmoituksen tutkiminen, koska pelastava sekä uskoa kasvattava usko syntyy Jumalan sanan kirjaimellisen ilmoituksen kautta:

Room 10:
16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Loka 2022 18:28

*
Jumalan täydelliset teot ja numero seitsemän osa 7 (viimeinen osa)

Tohtori Ivan Panin tutki 50 vuoden ajan Raamatun numerollisuutta. Hän huomasi että Raamatun teksti on täynnä erilaisia seitsenjärjestelmään perustuvia tekstikuvioita. Panin tutkimukset osoittavat kiistattomasti ettei Raamattu voi olla vain ihmisen kirjoittama, vaan ihmisten jota Jumalan henki inspiroi ja johdatti kirjoittamaan Raamattua. Paninin mukaan Raamatun numerollisuutta ei ole voinut saanut aikaan kuin yli kaiken yltävä Matemaattinen Äly, Luonnon Matemaattinen Kirjailija, eli Raamatun Kaikkivaltias Jumala. Ivan Paninin mukaan Raamatun Jumalan olemassaolon kieltävät ihmiset ovat leimautuneet mieleltään, ei järjelliseksi, vaan järjettömiksi ihmisiksi.

Genesis todistaa kiistattomasti Jumalan asettaman Raamatun numerollisuuden, joka jatkuu esimerkiksi numero seitsemän kohdalla kautta koko Raamatun tekstin aina Uuden Testamentin todistuksen puolelle

1 Mooseksen kirjan 1 luvussa jakeessa 1 on kolme sanaa, joista muodostuu lukuarvo 777. Jumala on Elohim (lukuarvo 86), taivaat on HaShamajim (395) ja maan on HaArets (296). 86+395+296=777. Jumala sana opettaa, että kaiken todistuksen tulee nojata kahden tai kolmen todistajan todistukseen. Jumala itse asetti kolmen sanan kautta todistuksen luomistyöstänsä, joiden yhteislukuarvo on 777. Jumala sinetöi todistuksensa kolme kertaa, jonka todistuksen perusteella tuli kolmesti luku seitsemän. Raamatun Jumalan sinetti kolminkertaisesta todistuksesta päättyen lukuun 777 on todella vahva osoitus ja todiste siitä, että luominen on totta ja on tapahtunut juuri niin kuin Raamatussa kerrotaan.

1 Mooseksen kirjan ensimmäisessä luvussa jakeessa 1 on 28 kirjainta, eli neljä kertaa seitsemän. 1 Moos 1:1 tulee esille kuinka Raamatun sanan todistus on vahvistettu useamman kuin kolmen todistuksen kanssa, koska kyseessä on totisesti Kaikkivaltiaan Jumalan sana.

Edellä esillä ollut DNA:n ja luomisen yhteys kytkeytyy myös numeroon seitsemään, jonka kolmen todistuksen nojalla annettu lukuarvo 777 kiistattomasti todistaa.

5 Moos 19:15 Yksi ainoa todistaja älköön olko pätevä ketään vastaan, olkoonpa mikä pahateko tai rikkomus, mikä synti tahansa, jonka joku tekee. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on asia vahva.

Seitsemän on täydellisyyden luku, siksi se esiintyy niin monella tavalla 1 Moos 1:1 kohdassa todisteena Jumalan luomistyöstä ja teoista. Raamatussa on monia asioita, joissa esiintyy luku seitsemän todistaen Jumalan täydellisistä teoista. Otan tässä kohden esille niistä vain muutaman.

Kultainen lampunjalka

2 Moos 37:
17 Hän teki myös seitsenhaaraisen lampun puhtaasta kullasta. Kohotakoista tekoa hän teki seitsenhaaraisen lampun jalkoineen ja varsineen; sen kukkakuvut, nuput kukkalehtineen, olivat samaa kappaletta kuin se.
18 Kuusi haaraa lähti lampun sivuista, kolme haaraa toisesta sivusta ja kolme haaraa toisesta sivusta.
19 Toisessa haarassa oli kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen, ja toisessa haarassa samoin kolme mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen; näin oli jokaisessa kuudessa haarassa, jotka lampusta lähtivät.
20 Mutta itse seitsenhaaraisessa lampussa oli neljä mantelinkukan muotoista kukkakupua, nuppua kukkalehtineen.
21 Yksi nuppu oli aina jokaisen haaraparin alla niistä kuudesta haarasta, jotka lampusta lähtivät.
22 Nuput ja haarat olivat samaa kappaletta kuin se; se oli kokonaan samaa kohotakoista tekoa, puhdasta kultaa.
23 Ja hän teki siihen seitsemän lamppua ja siihen kuuluvat lamppusakset ja karstakupit puhtaasta kullasta.
24 Yhdestä talentista puhdasta kultaa hän teki sekä sen että kaikki sen kalut.

Ilm 1:
11 joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet, ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle, Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan".
12 Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui; ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
13 ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen, pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.

Vanhan liiton aikana ilmestysmajassa oli seitsemän kultaista lampunjalkaa. Kultainen lampunjalka on esikuvaa seurakunnasta Jumalan kansasta. Kultaisessa lampunjalassa oli seitsemän haaraa, koska Jumala on lunastanut, pelastanut ja pyhittänyt kansansa Herran Jeesuksen sovitusuhrin kautta. Jumalan kansan on täydellinen Jumalan silmissä, ei oman vaelluksensa tähden, vaan Herran Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta, siksi seurakunnan esikuva ja symboli oli seitsenhaarainen kultainen lampunjalka, joita oli ilmestysmajassa seitsemän kappaletta.

Matt 12:40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

Herra Jeesus oli kolme päivää ja kolme yötä (72 tuntia) maan povessa. Jumalan seurakunta on merkitty numerolla seitsemän ja Herran Jeesuksen sovitusuhrin ja kuoleman jälkeen Hän oli kolme päivää ja yötä maan povessa. Sama todistus kuin luomisessa, jossa kolmen todistajan kautta vahvistettiin kolmesti numero seitsemän.

Syntien anteeksiantaminen

Matt 18:
21 ¶ Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.

Herra Jeesus osoitti, että Jumalan anteeksiantamus synteihin nähden toimii seitsemän numeron kautta, sillä synnin rikkojalle annetaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän anteeksi hänen rikkomuksensa. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että 490 kertaa ihmisellä on mahdollisuus saada syntinsä anteeksi, vaan sitä että kun vuodessa 365 päivää, niin Jumalan armoa riittää yllin kyllin syntinsä katuvalle ja tunnustavalle ihmiselle.

Jumalan sanan seitsenkertainen puhtaus

Ps 12:6 (12:7) Herran sanat ovat selkeitä sanoja, hopeata, joka kirkkaana valuu sulattimesta maahan, seitsenkertaisesti puhdistettua.

Jumalan sanan totuus on täydellinen, siksi se on vertauskuvallisesti kuin seitsenkertaisesti puhdistettua. Jumala vahvistaa ja todistaa Raamatun sanan numero seitsemän kautta.

Jumalan huolenpito

Matt 15:
32 Ja Jeesus kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi: "Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää; enkä minä tahdo laskea heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla".
33 Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?"
34 Jeesus sanoi heille: "Montako leipää teillä on?" He sanoivat: "Seitsemän, ja muutamia kalasia".
35 Niin hän käski kansan asettua maahan.
36 Ja hän otti ne seitsemän leipää ja kalat, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa, ja opetuslapset antoivat kansalle.
37 Ja kaikki söivät ja tulivat ravituiksi. Sitten he keräsivät jääneet palaset, seitsemän täyttä vasullista.
38 Ja niitä, jotka aterioivat, oli neljätuhatta miestä, paitsi naisia ja lapsia.

Raamattu todistaa Jumalan huolenpidon numero seitsemän kautta. Neljätuhatta miestä sekä iso joukko naisia ja lapsia ruokittiin Herran Jeesuksen toimesta seitsemän leivän ja muutaman kalan kautta ja kun kaikki olivat syöneet, niin seitsemän korillisen verran oli vielä jäänyt syömistä. Herran Jeesuksen ruokkimisihme ja osoitus Jumalan huolenpidosta liittyi numero seitsemään.

Parantuminen sairauksista

2 Kun 5:
10 Ja Elisa lähetti hänen luokseen sanansaattajan ja käski sanoa: "Mene ja peseydy seitsemän kertaa Jordanissa, niin lihasi tulee entisellensä, ja sinä tulet puhtaaksi".
11 Mutta Naeman vihastui ja meni matkaansa sanoen: "Katso, minä luulin hänen edes tulevan ja astuvan esiin ja rukoilevan Herran, Jumalansa, nimeä, heiluttavan kättänsä sen paikan yli ja niin poistavan pitalin.
12 Eivätkö Damaskon virrat, Abana ja Parpar, ole kaikkia Israelin vesiä paremmat? Voisinhan minä yhtä hyvin peseytyä niissä tullakseni puhtaaksi." Ja hän kääntyi ja meni tiehensä kiukustuneena.
13 Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: "Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: ‘Peseydy, niin tulet puhtaaksi’."
14 Niin hän meni ja sukelsi Jordaniin seitsemän kertaa, niinkuin Jumalan mies oli sanonut; ja hänen lihansa tuli entisellensä, pienen pojan lihan kaltaiseksi, ja hän tuli puhtaaksi.

Naeman sairasti pitalia ja tuli terveeksi, kun hän toimi Jumalan käskyn mukaisesti ja peseytyi seitsemän kertaa Jordan-virrassa. Numero seitsemän oli Jumalan todistus siitä, että kun Hän parantaa ihmisen sairaudestaan, niin ihminen tulee silloin täysin terveeksi.

Jumalan Henki

Ilm 5:6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.

Raamattu kuvaa Herran Jeesuksen (teurastettu Karitsa) sellaisena jolla on seitsemän sarvea sekä seitsemän silmää. Sarvi kuvaa Raamatunkielessä voimaa ja seitsemän silmää yhdistettynä Jeesukseen, että Jumala näkee ja tietää kaiken. Seitsemän sarvea ja seitsemän silmää on vertauskuvallinen opetus, joka opettaa seitsenluvun kautta Jumalan täydellisestä voimasta sekä Kaikkivaltiudesta, joka näkee ja tietää kaiken täydellisesti.

Ilmestyskirjan luvun 5 ja jakeen 6 kuvaus Herrasta Jeesuksesta teurastettuna Karitsana, jolla on on seitsemän sarvea ja silmää tuo myös esille, että Herran Jeesuksen sovitusuhri on täydellinen, jonka kautta syntinsä tunnustava ja Häneen uskova saa syntinsä täydellisesti anteeksi, eikä Jumala niitä enää muista ja muistele.

Jes 65:
17 ¶ Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.

Jes 43:25 Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.

Hebr 10
16 "Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan," sanoo Herra: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
17 ja: "heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
18 Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
19 ¶ Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija,"
22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä;
23 pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen;

Jumala sinetöi syntien anteeksiantamuksen Herran Jeesuksen sovitusuhrin ansiosta numero seitsemän todistuksen kautta. Jumala ei enää muista niitä syntejä, jotka Hän on antanut anteeksi. Jumalan anteeksiantamus vapauttaa ihmisen täydellisesti syyllisyydestä, jota synti aiheuttaa ihmisen sydämessä. Jos sinä et tunne vielä Herraa Jeesusta, et usko Häneen, et ole pelastettu ja saanut syntejäsi anteeksi, niin tänään on pelastuksen päivä syntinsä tunnustavalle ihmiselle, joka tekee parannuksen ja uskoo Jeesuksen oleva Herra, Pelastaja ja Messias.

Jumalan todistus numero seitsemän kautta on kiistaton alkaen luomisesta, jatkuen Hänen hyvään huolenpitoonsa sekä tuoden syntien anteeksiantamuksen ja yhteyden Jumalaan uskon kautta Herraan Jeesukseen.

- PP -
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Loka 2022 19:18

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 1

Kirjoituksessani tuon esille muutamia asioita, jotka tapahtuivat ennen ristiinnaulitsemista sekä millä tavalla ristiinnaulitseminen tapahtui. Herran Jeesus ristiinnaulittiin Golgatalla ihmisten syntien tähden myös sinun ja minun syntieni tähden. Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ihminen saa syntinsä anteeksi, vapauden synnin orjuudesta ja uuden elämän Jumalan lapsena.

Suurin osa maapallon ihmisistä on kuullut Herran Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta sekä kuolemasta, mutta silti kaikista maapallon ihmistä vain vähemmistö on ymmärtänyt sen mitä Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja kuolema merkitsee ja tarkoittaa. Monille ihmisille Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja kuolema on vain tarina muiden tarinoiden joukossa.

Tutkimalla Herran Jeesuksen kärsimystä, ristiinnaulitsemista sekä ylösnousemusta eteemme avautuu koko maailmanhistorian suurin ja merkittävin pelastusteko sekä tapahtuma, jonka seurauksena ihminen voi vastaanottaa iankaikkisen pelastuksen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Sinulla on mahdollisuus saada synnit anteeksi sekä uusi iankaikkinen elämä Herrassa Jeesuksessa.

Herran Jeesuksen kärsimyksen ja rakkauden kautta sinulle voi avautua Raamatullisen pelastuksen ihanuus sekä Herran Jeesuksen ristinkuoleman merkitys uudella tavalla, joka voi johdattaa sinut sisälle pelastukseen uskon kautta Herraan Jeesukseen.

Luuk 22:
39 ¶ Ja hän meni ulos ja lähti tapansa mukaan Öljymäelle, ja hänen opetuslapsensa seurasivat häntä.
40 Ja tultuaan siihen paikkaan hän sanoi heille: "Rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen".
41 Ja hän vetäytyi heistä noin kivenheiton päähän, laskeutui polvilleen ja rukoili
42 sanoen: "Isä, jos sinä tahdot, niin ota pois minulta tämä malja; älköön kuitenkaan tapahtuko minun tahtoni, vaan sinun".
43 Niin hänelle ilmestyi taivaasta enkeli, joka vahvisti häntä.
44 Ja kun hän oli suuressa tuskassa, rukoili hän yhä hartaammin. Ja hänen hikensä oli niinkuin veripisarat, jotka putosivat maahan.

Herran Jeesuksen kärsimys alkoi Getsemanen puutarhassa. Luukas kirjoittaa Jeesuksen olleen suuressa tuskassa, rukoillen yhä hartaammin ja Jeesuksen maahan pudonneet hikipisarat näyttivät olevan ikään kuin veripisaroita.

Lääketiede tuntee ilmiön nimeltä hematidrosis (hematohidrosis), joka tarkoittaa erittäin harvinaista olotilaa, jossa ihminen kokee äärimmäisen voimakkaan henkisen kiputilan tai valtavaa pelkoa kohdatessaan oman kuolemansa.

Kun tapahtuu voimakas verisuonten laajentuminen ihonalaisissa hiusverisuonissa saavuttaen kontaktin kehossa olevien miljoonien hikirauhasten kanssa, niin veri sekoittuu hien kanssa (hematidrosis). Tämä ilmiö synnyttää iholle veripisaroita ja kun hikoilu on voimakasta, niin veripisarat tippuvat ihmisen keholta maahan.

En usko Herran Jeesuksen pelänneen tulevaa ja lähestyvää kuolemaansa. Miksi Herra Jeesus koki Getsemanessa niin sanotun hematidrosis ilmiön?

Jes 53:
4 ¶ Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.

Raamattu opettaa, että Herran Jeesuksen täytyi kärsiä koko maailman syntien tähden. Herran Jeesus joutui kantamaan päällänsä koko maailman syntien rangaistuksen. Tässä on syy miksi Jeesus hikoili veripisaroita Getsemanessa, sillä Hän tiesi joutuvansa kärsimään ja kantamaan päällänsä koko maailman synnit. Herra Jeesus tiesi mikä Häntä odotti, eli ristiinnaulitsemisen kautta kärsiminen sekä rangaistus synneistä, koko maailman synneistä, myös sinun syntiesi tähden. Ei ole ihme, että Hän hikoili veripisaroita.

Lääketieteen mukaan "verihikoilu" ilmiö kertoo suunnattoman suuresta henkisestä kärsimyksestä ja kivusta. Ennen ristiinnaulitsemista Herra Jeesus kävi läpi erittäin harvinaisen sekä henkisesti kivuliaan prosessin, eli "verihikoilun" koska Hän rakastaa sinua ja otti päällensä sinun syntisi rangaistuksen.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Loka 2022 19:17

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 2

Juudas Iskariot kavalsi Herran Jeesuksen kolmestakymmenestä hopearahasta. Jeesuksen kavaltaminen tapahtui poskisuudelman kautta, sillä Juudas oli sopinut kavaltamisen merkiksi antavansa suudelman sille, joka (Jeesus) pitää ottaa kiinni.

Herran Jeesuksen tie Golgatan ristille alkoi Getsemanen puutarhasta, jossa yksi hänen opetuslapsistansa petti ja kavalsi Hänet. Petoksen hinta oli kolmekymmentä hopearahaa. Juudaksen petos osoittaa sen miten monet ihmiset suhtautuvat Jeesuksen, joiden sydämen rakkaus on maallinen mammona, jotka teeskentelevät uskovansa Jeesukseen, mutta sydämessään he eivät usko Häneen, vaan kavaltavat Hänet rahan, ylpeyden ja ihmispelon tähden.

Juudas katui (metamelomai) ja vei kolmekymmentä hopearahaa takaisin ylipapeille ja vanhimmille. Sen jälkeen hän meni pois ja hirttäytyi. Juudas katui tekoaan, mutta alkutekstin sana metamelomai, tarkoittaa murhetta siitä mitä on tehnyt ja jonka toivoisi tekemättömäksi. Metamelomai esiintyy UT:n tekstissä kuusi kerta, mutta se ei yhdessäkään kohtaa esiinny todellisen parannuksen, Jumalan puoleen kääntymisen ja pelastavan uskon yhteydessä. Juudaksen katumus oli murhe ja mielen pahoitus, mutta hän ei katunut etsien synnillensä Jumalan anteeksiantamusta, siksi hän ei pelastunut

Monille ihmisille käy niin että he ovat kiinnittäneet sydämensä maailman mammonaan, ylpeyteen sekä ylpeyteen. Heille käy samalla tavalla kuin Juudakselle (eivät pelastu), sillä tämän maailman mammona ei hyödyttänyt hänen sielunsa pelastusta, rahan kautta ei voi ostaa pelastusta.

Todellinen katumus johdattaa ihmisen aina synnintuntoon, parannukseen ja uskon kautta Herraan Jeesukseen syntien anteeksiantamukseen ja iankaikkiseen elämään. Kirjoituksessani käyn seuraavaksi läpi niitä asioita, joita Herra Jeesus joutui kokemaan, että sinulla olisi parannuksen teon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen mahdollisuus pelastua.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Loka 2022 20:20

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 3

Herra Jeesus vietiin suuren neuvoston (Sanhedrin) kuulusteltavaksi. Suuren neuvoston muodostivat, ylimmäinen pappi ja muut pappien päämiehet, vanhimmat, saddukeuksia ja kirjanoppineet. Suuri neuvosto kuulusteli Herraa Jeesusta kolme kertaa. Raamattu opettaa Jumalan kutsuvan ja antavan etsikkoajan kahdesti sekä kolmesti, että ihminen voisi löytää Jumalassa pelastuksen.

Uskonnolliset johtajat eivät tunnistaneet Messias Herraa Jeesusta ja siksi he kulkivat ohi Jumalan valtakunnan sekä Jumalan pelastuksen. Suuren neuvoston jäsenet olivat sen ajan teologeja ja Raamatun "asiantuntijoita", mutta siitä huolimatta he eivät tunnistaneet Jumalan pelastusta, Messias Herraa Jeesusta, koska he olivat keksineet itselleen uskonnollisia perinnäissääntöjä, joiden kautta he kumosivat sydämessään Jumalan sanan (Raamattu) opetuksen.

Nykyaikana on sama tilanne, että monet teologit uskovat ja pitävät kiinni uskonnollisista perinnäissäännöistä, jonka tähden he eivät ole Jumalan valtakunnan sisäpuolella. Sen tähden nämä teologit väärien opetuksiensa kautta eksyttävät ihmisiä pois Jumalan sanan (Raamattu) totuudesta.

Raamattu opettaa, että usko Jumalaan tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta. Ihminen ei voi pelastua uskonnollisten perinnäissääntöjen kautta. Ihmisen on tultava uskoon henkilökohtaisesti Jumalan sanan opettamalla tavalla uskon kautta Herraan Jeesukseen.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Loka 2022 12:48

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 4

Pilatus oli Juudean maakunnassa Rooman maaherrana (prokuraattori), Rooman keisarin käskynhaltijana. Jeesus seisoi syytettynä Pilatuksen edessä. Juutalaiset syyttivät Jeesusta kansan villitsijäksi, kieltävän antamasta veroja keisarille ja sanovan itseään Messiaaksi, kuninkaaksi. Herra Jeesus oli ja on Messias ja kuningasten Kuningas. Muut syytteet olivat valhetta ja vääristelyä.

Pilatus kysyi Jeesukselta: ”Oletko sinä juutalaisten kuningas.” Johon Jeesus vastasi: ”Sinäpä sen sanot” eli vastaus oli myöntävä. Pilatuksen kysymys oli maallinen ja poliittinen ja Jeesuksen vastaus oli Jumalan valtakunnasta katsottuna hengellinen. Pilatuksella ei ollut edes aavistusta, että Jumalan suurena tuomiopäivänä hänen ja Jeesuksen osat vaihtuisivat siten, että Jeesus on Isänsä kanssa Tuomarina ja Pilatus on heidän edessään syyllisenä synnin tähden. Pilatus lähetti Herran Jeesuksen kuningas Herodeksen luokse.

Pilatus toimitti poliittista ja maallista tärkeää yhteiskunnallista virkaa Rooman valtion korkeana virkamiehenä. Jos sinä olet mukaan politiikassa ja toimit vastuullisesti hoitaessasi yhteiskunnassa ihmisten asioita, niin et kuitenkaan voi päästä Jumalan valtakuntaan politiikan kautta, siitäkin huolimatta että politiikan kautta voi saada aikaan todella tärkeitä asioita, niin politiikan kautta et voi pelastua Jumalan valtakuntaan.

Politiikan ja maallisten asioiden hoidon tehtävä ja tarkoitus on taata kansalaisille hyvät ja oikeudenmukaiset oltavat yhteiskunnassa, mutta politiikan ja maallisen asioiden kautta ei voi pelastua Jumalan valtakuntaan, ei vaikka kuinka hyvin olisi hoitanut yhteiskunnan asioita. Ainoa mahdollinen tapa pelastua Jumalan valtakuntaan on tehdä parannus ja uskoa Herraan Jeesukseen.

Herodes oli kauan aikaa halunnut nähdä Jeesuksen, koska hän oli kuullut Jeesuksesta ja ihmeistä, joita Herra Jeesus oli tehnyt. Kun Herodes sai tavata Jeesuksen, niin hän halusi nähdä Jeesuksen tekevän jonkun ihmeen. Herodes esitti myös kysymyksiä Jeesukselle, joihin Hän ei vastannut.

Kun Herra Jeesus ei tehnyt ihmeitä eikä vastannut Herodeksen kysymyksiin, niin hän joukkoineen alkoi pilkkamaan Jeesusta sekä lähetti Jeesuksen takaisin Pilatuksen luokse. Monet ihmiset haluavat kokea vain ihmeitä ja mukavia sielullisia kokemuksia. Jos ihminen haluaa kokea vain ihmeitä, eikä halua tehdä parannusta synneistä ja uskoa Herraan Jeesukseen, niin hänelle käy kuin Herodekselle, joka ei saanut minkäänlaista yhteyttä Jeesukseen.

Herodeksen käyttäytymisestä tulee myös esille eräs ikävä piirre. Kun ihminen lähestyy Jeesusta väärän motiivin kautta, eikä saa vastakaikua, niin ihminen pettyessään saattaa alkaa pilkkaamaan Jeesusta ja uskonasioita. Herraan Jeesukseen saa kyllä ihan oikeasti yhteyden, mutta sen ehtona on parannuksen tekeminen synneistä ja uskominen Herraan Jeesukseen.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Marras 2022 14:06

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 5

Pääsiäisjuhlan aikana oli tapana vapauttaa yksi vanki. Raamatun opetuksen mukaan Pilatus tiesi juutalaisten uskonnollisten johtajien antaneen Jeesuksen hänen käsiinsä kateuden tähden. Pilatus tarjosi juutalaisille Jeesusta ja Barabbasta, kysyen heiltä kumman he tahtoivat päästää vapaaksi. Uskonnolliset johtajat kiihottivat kansaa Jeesusta vastaan vaatien Barabbasta vapaaksi. Kansa valitsi uskonnollisten johtajien yllytyksen seurauksena Barabbaan vapautettavaksi.

Pilatus kysyi mitä hän tekisi Jeesukselle, jota juutalaiset sanoivat pilkallisesti juutalaisten kuninkaaksi. Uskonnollisten johtajien kiihotuksen ja yllytyksen seurauksena kansa huusi; Ristiinnaulitse hänet! Pilatus kysyi heiltä: Mitä pahaa hän sitten on tehnyt? Kansan huuto yltyi vain kovemmaksi: Ristiinnaulitse hänet!

Pilatus sanoi myös ettei hän löytänyt mitään syytä Jeesuksesta ja pyysi juutalaisia itse ristiinnaulitsemaan Jeesuksen. Uskonnolliset johtajat vastasivat Pilatukselle, että lain mukaan Jeesuksen pitää kuolla, koska on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi. Kun kansa huusi Pilatukselle ettei hän ole keisarin ystävä, jos hän päästää Jeesuksen vapaaksi, niin Pilatus sanoi juutalaisille Jeesuksesta: Katso, teidän kuninkaanne! Kansa huusi: Vie pois, vie pois, ristiinnaulitse hänet! Pilatus kysyi heiltä: Onko minun ristiinnaulittava teidän kuninkaanne? Ylipapit vastasivat Pilatukselle sanoen: Ei meillä ole kuningasta, vaan keisari. Pilatus pelästyi ja luovutti Jeesuksen ruoskittavaksi ja sen jälkeen ristiinnaulittavaksi.

Koska juutalaisten uskonnolliset johtajat olivat kumonneet sydämessään Jumalan sanan (Raamattu) opetuksen ja uskoivat sekä olivat kiinni ihmisten uskonnollisissa perinnäissäännöissä, niin he eivät tunnistaneet Messias Herraa Jeesusta, Pelastajaa. Tämän tähden he valitsivat Rooman keisarin ja ihmisviisauden omaksi kadotuksekseen.

Jos sinä olet tämän päivän uskonnollinen johtaja, korkeasti koulutettu teologi ja olet sydämessäsi kumonnut Jumalan sanan (totuuden) ja valinnut sen sijaan ihmisviisauden ja uskonnolliset perinteet, niin sinä et voi pelastua Jumalan valtakuntaan. Sinun tulee tehdä parannus ja hylätä valheen tie ja uskoa Herraan Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa, että voit saada syntisi anteeksi ja pelastua Jumalan valtakuntaan.

Jos sinä olet ihminen, joka olet uskonut korkeasti koulutettujen teologien opetuksia uskonnollisista perinnäissäännöistä sekä ihmisviisaudesta, niin et voi pelastua Jumalan valtakuntaan, koska sinut on petetty ja eksytetty uskomaan valheita ja vääriä oppeja. Sinun tulee tehdä parannus ja hylätä valheen tie ja uskoa Herraan Jeesukseen, niin Raamattu opettaa, että voit saada syntisi anteeksi ja pelastua Jumalan valtakuntaan.

Kansa valitsi Barabbaan vapautettavaksi Herran Jeesuksen sijasta uskonnollisten johtajien yllytyksen ja kiihotuksen takia. Herra Jeesus, pyhä, synnitön ja viaton totisen Jumalan Poika joutui kaikkein syvimmän loukkauksen ja halveksunnan kohteeksi, sillä uskonnollisen kiihkon ja valheen vangitessa ihmisten sydämet he valitsivat Barabbaan, kapinoitsijan ja murhamiehen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin Jeesuksen.

Silloin kun valhe pettää ihmisen sydämen, niin hän synnin pettämänä valitsee mieluummin synnin saastan kuin Raamatun Jumalan rakkauden, armon, totuuden ja pyhyyden. Synnin valhe tuo ihmisen sydämeen ylpeyden ja halveksunnan Herraa Jeesusta ja Jumalan sanan totuutta kohtaan. Älä anna synnin ja valheen pettää sinua, vaan valitse syntien anteeksiantamus uskon kautta Herraan Jeesukseen.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Marras 2022 19:34

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 6

Herra Jeesus oli otettu kiinni Getsemanen puutarhassa, niin kuin "rikollinen", vaikka hän oli synnitön ja viaton. Herra Jeesus vietiin ylimmäisen papin, pappien, vanhimpien ja kirjanoppineiden kuulusteltavaksi, jonka jälkeen Hänet vietiin Pilatuksen luokse.

Pilatus ruoskitti Herran Jeesuksen. Jeesus ruoskittiin roomalaisen tavan mukaan pylväässä tai pilarissa. Ruoskittava riisuttiin usein alasti ja hänen kätensä sidottiin (pylvääseen). Ruoska oli kolmihaarainen (tai useampia haaroja), jossa oli teräviä luun ja metallin palasia sekä joskus jopa lasin palasia. Ruoskinnan seurauksena ihmisen ihosta irtoili lihansuikaleita, toisinaan verisuonet sekä sisälmykset tulivat esiin. Tämä ruoskiminen oli jo niin hirvittävä, että jotkut kuolivat siihen ja toiset menettivät jopa järkensä tässä käsittelyssä.

Juutalaisen lain mukaan 39 ruoskaniskua oli sallittua. Emme tiedä varmuudella lyötiinkö Herraa Jeesusta ruoskalla yli sallitun määrän. Ruoskittava oli selin ruoskijaan ja kun ruoska viilsi ruoskittavan ihoa, niin ruoskassa olevat useat nahkasiimat luun tai metallinpaloineen kiertäytyivät ruoskittavan kehon ympäri. Ruoska lyötiin täydellä voimalla ruoskittavan olkapäihin, selkään ja jalkoihin. Iskujen jatkuessa ne repivät ja leikkasivat auki ihon alla olevan syvemmän kudoksen. Tämän seurauksena lihasten verisuonien kautta tapahtui voimakasta verenvuotoa.

Ruoskan päässä olevat pienet metallin tai luun palaset saivat aikaan isompia ja syvempiä haavoja ja ruhjevammoja, kun ne yhä uudestaan ja uudestaan jokaisella iskulla tunkeutuivat syvemmälle ihmisen kehoon. Lopputulos oli karmaiseva, sillä ruoskinnan seurauksena tuli esille pitkät ja roikkuvat ihon palaset sekä vertavuotava lihaskudos.

Ruoskittavan kehosta valui veri alas maahan muodostaen verilammikon hänen allensa. Ruoskittavan voimat ovat poissa, hän kokee voimakkaan heikkouden sekä huimauksen ja pahoinvoinnin. Ruoskinnan jäljiltä hän kehonsa vapisee, eikä hän pysy enää jaloillaan. Tästä syystä ruoskittavat sidottiin kiinni, koska muuten he olisivat kaatuneet omaan verilammikkoonsa.

Tällä karmealla tavalla Herra Jeesus ruoskittiin. Muista se, että Herra Jeesus oli synnitön, syytön ja viaton ja Hänet ruoskittiin sinun syntiesi tähden. Herra Jeesus kärsi suunnattoman suuret ruoskimisen aiheuttamat kivut, koska Hän rakastaa sinua ja haluaa pelastaa ja vapauttaa sinut synnin orjuudesta.

- PP -
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2022 19:53

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 7

Kun Herra Jeesus oli ruoskittu, niin sotamiehet veivät Hänet sisälle palatsiin Rooman kuvernöörin (Pilatus) tuomiohuoneeseen (praetorium). He kutsuivat paikalle lisää sotilaita ivaten ja pilkaten Jeesusta tervehtimällä Häntä ivallisesti juutalaisten kuninkaaksi. Sotilaat pukivat Jeesuksen ylle purppuravaipan (tulipunainen). He väänsivät orjantappuroista kruunun (pilkallisesti kuvasi kuninkaan kruunua), jonka he laittoivat Jeesuksen päähän. Sotilaat laittoivat Jeesuksen oikeaan käteen ruokokepin, jonka tarkoituksena oli ivallisesti kuvata kuninkaan valtikkaa.

Sotilaat ivasivat ja pukivat Jeesuksen "kuninkaan vaatteisiin", sillä purppuranpunainen (tulipunainen) oli kuninkaan väri ja kuninkaalla oli kruunu päässä ja valtikka kädessä. Sotilaat ivallisesti polvistuivat Jeesuksen edessä ja pilkkasivat Häntä. Sen kaiken lisäksi sotilaat sylkivät Jeesuksen päälle ja löivät ruokokepillä Jeesusta päähän.

Orjantappurankruunun pitkät ja terävät piikit pureutuivat Jeesuksen päähän aiheuttaen voimakkaan verenvuodon. Ihmisen julkeus ja ylpeys Raamatun Jumalaa vastaan sai sotilaat tekemään kauhistuttavan ja väkivaltaisen pilkan, jonka kohteena oli Herra Jeesus.

Silloin kun ihminen on synnin orja ja valheen pettämä, niin hän voi toimia yhtä ivallisesti kuin sotilaat. Silloin kun ihmisen sydän on valheen sokaisema, niin hän ei näe Herran Jeesuksen kirkkautta, rakkautta, pyhyyttä ja totuutta. Siksi synnin orjat pilkkaavat Jeesusta, Raamatun sanan totuutta ja Herran Jeesuksen opetuslapsia.

Jos sinä olet pilkkaaja ja halveksut Raamatun totuutta, niin Herra Jeesus alistui pilkattavaksi sekä ristiinnaulittavaksi, että sinä saisit syntisi anteeksi tekemällä parannuksen ja uskomalla Herraan Jeesukseen. Pilkkaaja joutuu viimeisenä tuomiopäivänä Kaikkivaltiaan Isä Jumalan ja Herran Jeesuksen eteen, jossa ei voi enää pilkata, vaan joutuu tuomittavaksi syntiensä tähden. Sen tähden nöyrry parannukseen ja usko Herraan Jeesukseen, niin saat syntisi anteeksi sekä iankaikkisen elämän.

-PP-
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Marras 2022 11:15

*
Herran Jeesuksen ristiinnaulitseminen osa 8

Kun sotilaat olivat saaneet tarpeeksi Jeesuksen pilkkaamisesta he lähtivät viemään Häntä Golgatalle ristiinnaulittavaksi. Kuolemaantuomitun täytyi kantaa itse oma ristinsä teloituspaikalle. Risti jota kuolemaantuomitut kantoivat oli ristin poikkipuu (patibulum), joka asetettiin ristin pystypuuhun, joka odotti valmiina teloituspaikalla.

Raamattu käyttää alkutekstissä kahta sanaa rististä; teloituspaikalla ollut ristin pystypuu (ksylon) sekä risti (stauros), jota kuolemaantuomittu joutui kantamaan. Raamatun ja historiallisten todisteiden valossa kuolemaantuomitut eivät kantaneet ristin pitkää pystypuuta, vaan ns. patibulimia (stauros).

Jeesuksen täytyi kantaa ristiä (patibulum) noin 600 metrin pituisen matkan. Patibulum painoi lähes 60 kiloa. Herra Jeesus oli ruoskimisen jäljiltä hyvin huonossa ja heikossa kunnossa. Hän joutui kantamaan kauhistuttavan kidutuksen heikentämänä 60 kilon painoa selässään, kävellen paljoin jaloin vasten kovaa kivien peittämää tietä ylöspäin Golgatan kummulle. Jeesus koki mielettömän kovaa kipua ja tuskaa ruoskimisen takia, siitä huolimatta Hän selässään olevan 60 kilon ylimääräisen painon rasittamana joutui ottamaan askeleita kohti Golgataa, paikkaa jossa Hänet ristiinnaulittaisiin. Kidutuksen heikentämänä Jeesuksen oli äärimmäisen vaikeata kantaa ristiänsä. Jeesuksen voimat olivat jo heikentyneet raa’an ruoskimisen jälkeen ja sen seurauksesta sotilaat pakottivat Simon kyreneläisen kantamaan Jeesuksen ristiä.

Ristin kantaminen tehtiin julkisesti ihmisten nähden, sillä matkalla Golgatalle, tienvarsi oli täynnä ihmisiä. Ristinkantaja oli tuomittu kuolemaan ja hän lähti matkalle, josta ei ollut enää paluuta takaisin, sillä matkan pää johti kuolemaan. Ristin tehtävänä oli tuoda kuolema, eli tappaa ristinkantaja.

Herra Jeesus kärsi sinun ja minun syntiemme tähden. Jokainen raskas ja kivun täyttämä askel kohti Golgatan teloituspaikkaa johti lähemmäs paikkaa, jossa Herra Jeesus sovitti synnit verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksen kautta. Herra Jeesus rakastaa sinua ja minua ja siksi Hän suostui kidutettavaksi ja pilkattavaksi, että ihmisillä olisi mahdollisuus vastaanottaa syntien anteeksiantamus. Herra Jeesus meni vapaaehtoisesti kuolemaan, koska Hän rakastaa sinua, että sinä saisit syntisi anteeksi parannuksenteon ja uskon kautta Herraan Jeesukseen.

-PP-
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Raamattupalsta