Kirjoittaja vaisuliini » 09. Touko 2022 21:27
*
Jeesus on vanhan liiton juhlien täyttymys osa 19
Vanhan liiton pasuunansoiton muistojuhlassa uhrattiin mullikka, oinas ja seitsemän vuoden vanhaa virheetöntä karitsaa polttouhriksi Herralle sekä siihen kuuluvat ruokauhri hienoista jauhoista öljyyn sekoitettuna sekä kauris syntiuhriksi, syntien sovitukseksi. Tämä on esikuva Herran Jeesuksen kärsimyksestä, kun Hän kuoli vuodattaen verensä meidän syntimme tähden. Kun ylöstempaus on tapahtunut ja on alkanut tuhannen vuoden rauhanvaltakunta, niin siellä Herran Jeesuksen opetuslapset saavat olla tilassa, jossa he kulkevat Jumalan voimassa (hienot jauhot öljyyn sekoitettuina) kirkastetussa ruumiissa, eikä kuolema voi enää koskettaa heitä, sillä he tulevat olemaan Jumalan ja Messias Jeesuksen pappeja ja hallitsevat Hänen kanssaan ne tuhannen vuotta. (Ilm 20:6).
Sef 1:
14 ¶ Lähellä on Herran suuri päivä, se on lähellä ja tulee sangen kiiruusti. Kuule, Herran päivä! Silloin sankarit haikeasti huutavat.
15 Vihan päivä on se päivä, tuskan ja ahdistuksen päivä, häviön ja hävityksen päivä, pimeyden ja synkeyden päivä, pilven ja sankan sumun päivä,
16 pasunan ja sotahuudon päivä varustettuja kaupunkeja ja korkeita muurinkulmia vastaan.
Seuraavaksi on käytävä läpi Herran Jeesuksen tulemuksen ja ylöstempauksen opetusta, niin näemme kuinka Raamattu opettaa esikuvallisesti pasuunansoiton muistojuhlan olevan esikuva Herran Jeesuksen tulemuksesta ja ylöstempauksesta. Pasuunansoiton muistojuhla on Raamatun esikuvassa (Sef 1:14-16) asetettu tapahtuvaksi Herran päivänä, mutta emme voi tietää päivää ja hetkeä milloin se tapahtuu. Herran päivällä on useita merkityksiä Jumalan sanan opetuksessa ja eräs niistä on se päivä kun Herra Jeesus tulee toisen kerran takaisin.
Herran Jeesuksen tulemuksen päivä on vihan päivä, koska Jeesuksen tullessa Hän surmaa suunsa henkäyksellä antikristuksen sekä monet jumalattomat tulevat silloin kuolemaan ja jäljelle jää vain pakanakansojen tähteet. Vanhan testamentin todistus opettaa Herran Jeesuksen toisen tulemuksen tapahtuvan Herran päivänä ja Uusi Testamentti vahvistaa tämän saman opetuksen.
1 Tess 5:
1 ¶ Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään," silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
5 sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
6 ¶ Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
Apostoli Paavali opetti, että Herran päivä, eli Herran tulemus tulee tapahtumaan, niin kuin varas yöllä. Kun tutkit tätä Raamatun kohtaa, niin näet Herran päivän tulevan jumalattomille ihmisille kuin varas yöllä, koska he eivät osaa odottaa Jeesuksen tulemusta, eivätkä he usko Jeesuksen tulemukseen. Herran päivän tuleminen niin kuin varas yöllä ei koske Herran Jeesuksen opetuslapsia, sillä vaikka he eivät tiedäkään päivää ja hetkeä milloin Hän tulee, niin he aikainmerkkejä seuraamalla ovat valmiina sinä päivänä kun Hän tulee. Raamattu UT:ssa yhdistää Herran päivän Jeesuksen tulemukseen, eli Herran päivä on myös sama asia kuin Jeesuksen toinen tulemus.
Joh 6:
39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.
40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
41 Niin juutalaiset nurisivat häntä vastaan, koska hän sanoi: "Minä olen se leipä, joka on tullut alas taivaasta";
42 ja he sanoivat: "Eikö tämä ole Jeesus, Joosefin poika, jonka isän ja äidin me tunnemme? Kuinka hän sitten sanoo: ‘Minä olen tullut alas taivaasta’?"
43 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Älkää nurisko keskenänne.
44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
Herra Jeesus sanoi herättävänsä (herättää kuolleista) viimeisenä päivänä jokaisen ihmisen, joka uskoo Häneen. Tämä kuolleista herättäminen tulee tapahtumaan tämän armotalouskauden viimeisenä päivänä, joka on sama päivä kun tapahtuu Herran Jeesuksen toinen tulemus ja samalla tapahtuu maan päällä olevan seurakunnan ylöstempaus. Me emme voi tietää mikä päivistä on tämän armotalouskauden maailmanajan viimeinen päivä, koska emme voi tietää etukäteen tarkkaa päivää ja hetkeä milloin se tapahtuu. Raamattu sanoo sen tapahtuvan armotalouskauden viimeisenä päivänä.
1 Tess 4:
15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
Raamatussa apostoli Paavali opetti kuinka Jeesuksen tulemuksessa Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin (kaikkina aikoina Jumalassa kuolleet), joka on juuri se sama asia kun Herra Jeesus sanoi herättävänsä kuolleista viimeisenä päivänä Häneen uskovat ihmiset. Sen jälkeen kun Kristuksessa kuolleet ovat nousseet ylös ensin Jeesuksen toisessa tulemuksessa, niin maan päällä oleva seurakunta temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin. Raamattu opettaa selkeästi Herran Jeesuksen ja ylöstempauksen tapahtuvan tämän armotalouskauden viimeisenä päivänä, mutta me emme tiedä etukäteen milloin se tapahtuu, meidän tulee valvoa ja odottaa Hänen tulemustaan. Herran Jeesuksen tulemus tapahtuu Jumalan pasuunan äänen kuuluessa, jonka esikuva on pasuunansoiton muistojuhla.
Matt 28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kun Herra Jeesus ilmestyi kuolemansa jälkeen opetuslapsilleen, niin Hän lupasi olla heidän kanssansa aina maailman loppuun asti (tämän maailmanajan armotalouskauden loppuun asti). Herra Jeesus on opetuslastensa kanssa Pyhässä Hengessä tämän maailmanajan loppuun asti ja tulee noutamaan omansa tämän maailmanajan viimeisenä päivänä, jota emme voi etukäteen tietää milloin se on.
Tämäkin Raamatun kohta tarkoittaa sitä, että seurakunta on loppuun asti tässä maailmanajassa. Tämä tarkoittaa sitä, että seurakunta on antikristuksen ajassa, mutta ei antikristusta odottaen, vaan Herraa Jeesusta odottaen rohkealla mielellä, sillä he näkevät aikainmerkeistä Herran Jeesuksen saapuvan pian, vaikka eivät voikaan tietää tarkasti päivää ja hetkeä milloin Herra Jeesus tulee.
Sefanjan kirja sanoi Herran päivän (Jeesuksen toinen tulemus) olevan myös vihan, ahdistuksen ja tuskan päivä, koska silloin antikristus ja monet jumalattomat tulevat saamaan surmansa ja vähän jää jäljelle pakanakansan tähteitä, jotka tuhannen vuoden valtakunnassa joutuvat viettämään lehtimajanjuhlaa (Sak 14:16). Se mikä osa pakanakansain jäänteillä on tuhatvuotisessa valtakunnassa jää nähtäväksi vasta siellä, sillä Raamattu ei anna meille siihen vastausta. Siksi tällä asialla on turha vaivata mieltänsä ja tärkeämpää on keskittyä tässä ajassa vaeltamaan uskossa totuuteen Herraa Jeesusta rakastaen.
Raamatussa Jumala on luvannut pelastaa meidät vihasta, jonka voimme ymmärtää kahdella eri tavalla. Ensimmäiseksi kun Jumala armostaan pelastaa meidät uskon kautta Herraan Jeesukseen, niin silloin me pelastumme Jumalan vihalta, joka on kaikkea jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan (Room 1:18). Toiseksi Jumala pelastaa seurakunnan pois maan päältä Jeesuksen tulemuksessa tämän armotalouskauden viimeisenä päivänä, jonka jälkeen Jumala vuodattaa vihansa maan päälle, jolloin monet jumalattomat tulevat kuolemaan sekä antikristus kuolee Jeesuksen suun henkäyksellä (Dan 8:25, 2 Tess 2:8).
1 Kor 15:
51 ¶ Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
Kuinka ihana osa onkaan sillä uskovalla ihmisellä, joka Jumalan armosta saa kokea Jeesuksen tulemuksen ja seurakunnan ylöstempauksen, sillä hän ei tule kokemaan ruumiillista kuolemaa, koska hän saa kirkastetun ruumiin, jossa katoavaisuus pukeutuu katoavaisuuteen ja kuolevainen kuolemattomuuteen, sillä ylöstempauksessa yhtäkkiä, silmänräpäyksessä Jumalan pasuunan soidessa ylöstemmattu seurakunta on muuttunut kuolemattomuuden tilaan. Mikä ihmeellinen kokemus se tulee olemaan ylöstemmattavalle seurakunnalle. Sitä ei voi ihmisjärki käsittää, mutta se on todellisuutta silloin kun Herra Jeesus tulee ja seurakunnan ylösotto tapahtuu.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.