Kolminaisuuden puolustus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kolminaisuuden puolustus

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Elo 2017 08:19

Joel.A kirjoitti:
eetu kirjoitti:Biblia

8:22 Minä olen ollut \Herran\ oma hänen teidensä alussa: ennenkuin mitään tehty oli, olin minä.

Joh. 1:1. Alussa oli sana, ja se Sana oli Jumalan tykönä, ja Jumala oli se Sana.
2. Tämä oli alussa Jumalan tykönä.
3. Kaikki ovat sen kautta tehdyt*, ja ilman sitä ei ole mitään tehty, joka tehty on.

Mites noi snl: 8:24 ja 25?

Sit mietin tuota esikoisuutta, että eihän esikoisuutta olisi jos ikäänkuin syntymää ei olisi?

"Jeesus on tuotu esiin"

https://www.kotipetripaavola.com/Jumala ... ksi.html#3

"Raamattu opettaa meille, että Jumala Isä ja Poika yhdessä loivat ihmisen omaksi kuvaksensa ja kaltaisekseen. Jotkut Raamatun käännökset sanovat, että Kristus on syntyisin Isästä. Sananlaskuissa 8:24,25 käytetään sanaa khul. Khul tarkoittaa tuoda esiin pulal verbi-vartalossa, jossa sana myös esiintyy Snl 8:24,25. Herra Jeesus ei ole syntynyt tai luotu, vaan on ollut esillä Isänsä kanssa jo ennen Jumalan luomistöitä. Hepreankielen alkutekstin valossa Raamattu ei sano Jeesuksen olevan ainosyntyinen, vaan että Hänet on tuotu esille.

Pro 8:
24 When there were no depths, I was brought forth (khul); when there were no fountains abounding with water.
25 Before the mountains were settled, before the hills was I brought forth (khul);

Yllä oleva jakeet ovat juutalaisten rabbien kääntämästä Raamatusta (JPS1917), joka on käännetty hepreasta englanniksi. Tästä Raamatun käännöksestä näemme sen, että khul todella tarkoittaa hepreaksi tuoda esille. Jos haluamme uskoa Raamatun alkutekstin ilmoitusta, niin meidät tulee uskoa, että Jeesus ei ole Isästä syntynyt, vaan on tuotu esille."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
pekka
Site Admin

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Elo 2017 08:24

Jeesushan on lihaksi tullut Jumalan Sana. Silloinkin, kun Jumala ei vielä ollut sanonut mitään, niin Sana eli Hänessä. Kun Jumala ensimmäisen kerran sanoi jotain, niin Jeesus oli tuona Sanana läsnä. Jeesus ihmisenä syntyi kuitenkin maan päälle vain kolmeksi kymmeneksi vuodeksi meidän ajanlaskumme alun paikkeilla.
Aamu-Usva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Huhti 2022 14:05

*
Herraa rakastamiseen liittyy myös Jumalan laki. Heprean mukaan Jumala on ‏אלהים‎ Elohim - monikkomuodossa. Se löytyy 5Moos. 6:4 kohdasta. Lukekaamme huolellisesti mitä Sanassa sanotaan.

5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, (Elohim) Herra on yksi.

5Moos. 6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.

5Moos. 6:6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.

Yksi keskustelua kuunnellut kirjanoppinut oli pannut merkille Jeesuksen terävän vastauksen ja tuli kysymään; ”Mikä on kaikista käskyistä tärkein?”. Jeesus vastasi; ”Se jossa sanotaan: ’Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, on yksi ja ainoa Jumala. Rakasta Herraa kaikesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi, kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi’."

Mark. 12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Jumalan laki jonka mukaan Elohim on yksi, edellytti täydellistä omistautumista Jumalan ja lähimmäisten rakastamiseen. Jeesus joka on Jumala, oli sinä aikana maanpäällimmäisessä vaelluksessa ja sanoi; "Jumala on yksi ainoa". Vielä lisäksi Jeesus sanoi; "rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi”.

Ja vielä Jeesus sanoi; "Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." Jeesus sanoi, että Herraa rakastaminen koko olemuksestamme ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä. Hänen Sanansa lukeminen ja sen opetusten pohdiskelu arkisten rutiinienkin keskellä auttaa rakkauttamme kasvamaan ja syventymään.

Joh. 14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Joh. 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

1Joh. 3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

1Joh. 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;

2Joh. 1:6 Ja tämä on rakkaus, että me vaellamme hänen käskyjensä mukaan. Tämä on käsky, että teidän, niinkuin olette alusta kuulleet, tulee siinä vaeltaa.

Koska Jeesus joka on itse Jumala, itse omin sanoin sanoi että Isä on Häntä suurempi (Joh. 14:28). Ja lisäksi Jeesus joka on Jumala sanoi; Jumala on yksi ja Hän korotti Herraa rakastamiseen liittyvää käskyä johon Jumalan laki "Jumala on yksi", Herraa koko olemuksellamme rakastaminen, lähimmäistä rakastaminen ja Sanansa pitäminen kiteytyy. Ne saa aikaan sydämessä jumalallista rakkautta todeksi. Mutta kolminaisuus ja kolmiyhteisyys ei voi saada aikaan sydämessä aitoa rakkautta.

Jeesus joka on Jumala, omin sanoin sanoi; Minä ja Isä olemme yhtä (Joh. 10:30).

Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä.”

Joh. 10:30 I and my Father are one. ( one = yksi ).

Ajattelen vähän kertoa omasta kokemuksestani. Mun oli vaikea rakastaa erästä lähimmäistä. Hän oli inhottava ihminen jota mun ei ollut helppo rakastaa. Yhtäkkiä mulle tuli sana mieleen. Se sanoi; jos vihaa veljeään, rakastakoon myös häntä (1Joh. 4:21). Ymmärsin että se oli käsky. Päätin rakastaa häntä käskystä. Jätin pois myös henkilöön katsomisen. Koska henkilöön katsominen vaikeuttaa ja estää rakastamasta häntä.

Siten huomasin jotain pientä muutosta sydämessäni. Se oli niinkuin kipinä. Tunsin lämpöä sydämessäni. Koska Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta (Room. 5:5). Käskystä rakastaa lähimmäistä, se tulee todeksi omassa sydämessä. Niin tunsin omassa sydämessäni kipinän ja lämmön. Siten huomasin ettei mua yhtään inhonnut rakastaa häntä.

1Joh. 4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

Room. 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

:hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Kesä 2024 14:47

*
Jeesus itse, Poika, alistuu Jumalan valtaan:

1Kor. 15:24 Sitten tulee loppu, kun hän luovuttaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
25 Kristuksen pitää näet hallita siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle.
26 Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.
27 Sillä ”kaiken on Jumala alistanut hänen jalkojensa alle”. Mutta kun sanotaan, että kaikki on alistettu, lukuun ei oteta tietenkään häntä, joka on alistanut kaiken Kristuksen valtaan.
28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistuu sen valtaan, joka on alistanut kaiken hänen valtaansa, jotta Jumala olisi kaikki kaikissa. Raamattu kansalle

1Kor. 15:28 Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea. 1992

En itse lue 1992 Raamattua mutta tarkistaessani totesin että tämä oikeinkäännetty kohta on selkokielinen jota ymmärretään.

Kommentaariraamattu:
Kristus päättää nykyisen ajanjakson maailmanhistoriassa. Palatessaan hän kukistaa "kaiken hallituksen" ja luovuttaa valtakunnan Isälle.

Jumala Jeesusta suurempi:

1Kor. 11:3 Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

1Kor. 3:23 Mutta te olette Kristuksen, ja Kristus on Jumalan.

Joh. 14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

Monoteismi, yksijumalaisuus:

Kirjanoppinut omaksui monoteismin, yksijumalaisuuden. Koska Jumalan käskyyn kiteytyy "Jumala on yksi" sekä myös Herraa että lähimmäisiä rakastaminen.

Mark. 12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.

Hepreankielestä löytyy monikonmuotoinen sana 'Elohim' [אלוה)]. Niin kirjanoppinut tietää sanan monikkomuodon, siksi sanoi; 'yksi hän on' (jae 32).

Sitten Jeesus näki hänen olevansa ymmärtäväinen ja sanoi hänelle ettei hän ole kaukana Jumalan valtakunnasta. Niin tämä osoittaa että tämä monoteismiin, yksijumalaisuuteen eli Jumalan ensimmäiseen käskyyn kiteytyy "Jumala on yksi ainoa" sekä myös Herraa että lähimmäisiä rakastaminen.

1Joh. 5:20 Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä.

Yhdeksi yhdistäminen:

Raamatussa puhutaan vahvasti yhdeksi yhdistämisestä että siitä yksi ja tätä yksi ja yksi ja yksi jne.

Kuten kirjanoppinut omaksui monoteismin, yksijumalaisuuden, vaikka hän tiesi hepreankielen sanan Elohim [אלוה] joka on monikkomuodossa ja siksi hän omaksui yksijumalaisuuden.

Eriävyys erottaa toisistaan ja korottaa monikon. Se asettaa ensimmäisen käskyn yläpuolelle ja väheksyy ensimmäisen käskyn ja myös yksijumalaisuuden, koska ensimmäiseen käskyyn kiteytyy "Jumala, Elohim [אלוה], on yksi", sekä Herraa että lähimmäisiä rakastaminen.

Jumalan Sana joka on Logos [λογος], itse Kristus lihaan tulleena Sanana, tuomitsee viimeisenä päivänä Jumalan Sanan yläpuolelle asettumisen. Vakava paikka.

Joh. 12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Herra palvelijaa suurempi & Jumalan Sanaa vaarin ottaminen:

Jeesus sanoi; "Muistakaa tämä Sana, ettei palvelija herraansa ole suurempi". Tämä tarkoittaa ettei tule asettua herransa yläpuolelle korottaen itseään ja omia opetuksiaan.

Ja samassa Raamatun kohdassa on nuo viimeiset sanat mitkä puhuttaa että jos otetaan vaarin Hänen Sanasta, niin silloin ihmiset ottavat vaarin meidän kautta Sanasta, jotka on kirjoituttanut Raamattuun Henkensä kautta.

Ja Jumala on antanut Raamatun elämämme ohjeeksi. Ja nämä Sanat todistavat Hänestä, joka on yksijumalainen vaikka hepreankielen sana tulee monikosta ja ensimmäiseen käskyyn kiteytyy yksijumalaisuus.

Niin meidän tulisi nöyrästi pysyä Raamatussa juuri sellaisena niin kuin Jumalan kirjoituttamansa Sanat todistavat Hänestä ja yksijumalaisuudesta.

Joh. 15:20 Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanastani, niin he ottavat vaarin teidänkin sanastanne.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Kesä 2024 21:52

*
Haluaisin vielä tuoda esille saman aiheen joka on avannut silmiäni.

Kolminaisuusoppi:

Kolminaisuusoppi on yksi niistä ihmisten luoduista opeista.

Koska tämä todistaa että Jumala eli heprean sana 'Elohim' [אֱלֹהִים] tulee monikosta ja siinä Herran ensimmäisen käskyn mukaan yksijumalaisuus, monoteismi mainitaan.

Se on Herran ensimmäinen käsky, mutta kolminaisuusoppi tulee siitä että asettuu tämän käskyn yläpuolelle ja korottaa omaa eriävää kolminaisuusoppia kasvaakseen ulos Jumalan ensimmäisestä käskystä.

Siksi siitä tulee tehdä parannus ja kolminaisuusopista. Sillä eriäväisyys ei ole Herrasta vaan yhdeksi yhdistäminen.

Kirjanoppinut ja yksijumalaisuus, monoteismi:

Kirjanoppinut joka tiesi että 'Elohim' [אלוה] on monikon mukaan, omaksui monoteismin, yksijumalaisuuden. Koska Jumalan käskyyn kiteytyy "Jumala on yksi" sekä myös Herraa että lähimmäisiä rakastaminen.

Niin Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hänelle; 'Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta"

30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi'.
31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta". Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.

Nämä Sanat:

Nämä Sanat puhuvat yksijumalaisuudesta, monoteismista että ne on enemmän Jumalan tuntemista ja puhuu kuuliaisuudesta.

5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme (Elohim) [אֱלֹהִים], Herra on yksi.
5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.

Mark. 12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Mark. 12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."

Hoos. 6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;

1Sam. 15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.
23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Kesä 2024 20:53

*
Jumalan ensimmäinen käsky:

Se on kaikista enemmän "Jumalan tuntemusta" kuin polttouhrit.

Hoos. 6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;

Mark. 12:28 kohdan kanssa kommentaariraamatun mukaan jotkut uskonnollisista johtajista yrittivät erottaa tärkeimmät vähemmän tärkeistä.

Kirjanoppineen ymmärtäväisyys tulee siitä, tiesi että sana 'Jumala' tulee monikosta ja Jumala on yksi, niin Jeesus näki hänen vastanneensa ymmärtäväisesti ja sanoi hänelle että hän ei ole kaukana Jumalan valtakunnasta (Mark. 12:28-34).

Jeesuksen vastaus oli kuitenkin kaikista Jumalan laeista kooste jonka mukaan Jumala (tulee monikosta) on yksi - Jumalan ensimmäisessä käskyssä.

Tämä tarkoittaa että Jumala on isä, Jumala on Poika Jeesus ja Jumala on itse Pyhä Henki, mutta silti Jumala on yksi. Ei ole mitään käskyä suurempaa kuin tämä Jumalan ensimmäinen käsky.

Meidän tulee ymmärtää että sana 'Jumala' tulee monikosta ja silti Jumala on yksi - siinä Jumalan ensimmäisessä käskyssä joka on opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa.

Sana 'Jumala' tulee monikosta, se monikko löytyy heprean sanasta 'Elohim' [אֱלֹהִים] ja se on 5Moos. 6:4 kohdasta.

5Moos. 6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.

Joh. 10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Joh. 10:30 I and my Father are one.

Pyhä Henki johdattaa Raamatun totuuden mukaan koska jokainen kirjoitus on Hänestä syntynyt opetukseksi ja ojennukseksi - vanhurskaudessa. Hän ei ole sellainen että ohittaisi Raamattua jossa mainitaan että Jumala on yksi.

2Tim. 3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

Jumalan käsky:

Jumalan käskyjen pitäminen tulee siitä että pysyy Jumalan rakkaudessa. Se koskee myös Jumalan ensimmäistä käskyä jota noudattaessaan pysyy Herran rakkaudessa. Itse en lue Raamattua 1992 mutta tarkistin onko oikein käännetty Raamatun paikka ja yllätyin että se on oikein käännetty paikka niin tuon kans tänne luettavaksi.

Joh. 15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. 33/38

Joh. 15:10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan. 1992

Jumalan ensimmäisen käskyn muistaminen ja eläminen:

5.Mooseksen kirja:
6:4 Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
6:5 Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi.
6:6 Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.
6:7 Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi.
6:8 Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi.
6:9 Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.

Jumalan Sanoille kuuliaisuus vs. Jumalan Sanojen hylkääminen:

1Sam. 15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.

23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."

Tulee se aika, jolloin ei kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan haalitaan korvasyyhyynsä itselleen lihallisia opettajia joiden ihmisviisautta ihannoidaan palvoen sokeasti ja käännetään korvat pois totuudesta ja jätetään pois Raamatun tutkimisen ja päädytään ihmisviisauden ihannoimiseen opettajien kautta sokeasti (2Tim. 4:3-4).

Korvateologia tulee siitä ettei ota vastaan rakkautta totuuteen voidakseen tutkia, onko asia näin ja tällä tavalla se johtaa rakkauden kylmenemiseen.

Lopultakin luopuu Herran ensimmäisestä käskystä koska ei ota vastaan rakkautta totuuteen, koska Herran ensimmäiseen käskyyn kiteytyy että Jumala (tulee monikosta) on YKSI.

Meidän tulee pysyä Hänen ensimmäisessä käskyssä jota noudattaessamme pysymme Hänen rakkaudessa loppuun asti kunnes Jeesus tulee noutamaan meitä.

Älä juokse hengellisten johtajien perään ihannoiden sokeasti vaan koettele heidän kirjoituksiaan turvautuen ensisijaisesti Jumalan Sanaan jonka kautta pelastut (1Piet. 2:2).

Ei tarkoita että hengelliset johtajat opettaisivat kaikessa aina oikein ja automaattisesti.

Kun Jumala asettaa palvelijan joka nöyrtyy Raamatun eteen ja ymmärtää että pienellä asemalla julistaa Jumalan Sanaa joka on voimallinen rakentamaan meitä korottamatta itseään ja omia opetuksiaan ja pitäytyy Raamattuun juuri sellaisena niin kuin Jumala ilmoittaa tahtonsa Raamatun kautta.

Ap.t. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun, hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.

Lue ajatuksen kanssa huolellisesti:

Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen:

Apostoli noudatti selvästi tätä ensimmäistä käskyä vielä. Jeesuksen taivaalle astumisen jälkeen apostoli joka tiesi että sana 'Jumala' tulee monikosta, puhui; 'Jumala on yksi' - monessa Raamatun paikassa.

Room. 3:30 koska on vain yksi Jumala, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. RK

1Kor. 8:6 meillä on vain yksi Jumala, Isä. Hänestä on kaikki, ja me olemme häntä varten. Ja yksi on Herra, Jeesus Kristus, hänen kauttaan on kaikki, niin myös me. RK

Gal. 3:20 Välimies ei kuitenkaan ole vain yhtä varten, mutta Jumala on yksi. RK

Ef. 4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

1Tim. 2:5 Jumala on yksi, yksi on myös välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus. RK

Jaak. 2:19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin uskovat sen ja vapisevat.

Tuossa Jaakobin kirjeessä sanotaan; 'Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein' (Jaak. 2:19).

Kyse on uskomisesta Jumalan Sanan mukaan joka on syntynyt Henkensä vaikutuksesta, joka on opetukseksi ja ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa (2Tim. 3:16).

Ja 'Jumala, joka tule monikosta, on yksi' on syntynyt Pyhän Hengen vaikutuksesta joka on opetukseksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi vanhurskaudessa.
vaisuliini

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu