*
Jumalakuva määrittää uskosi suuntaa osa 3
2 Kor 11:14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
Olen ollut sielunhoidollisten asioiden kanssa tekemisissä yli 20 vuotta ja olen huomannut muutamia asioita, joita on tärkeä käsitellä. Olen myös itse saanut heti uskonelämäni alusta olla sielunhoidollisen opetuksen ja tuen parissa. Kun uskova on vasta alussa uskontiellä ja hyvin rikkinäinen, niin todella usein saatana vaikuttaa uskovan mieleen siten, että saatana esiintyy Jumalana, Jeesuksena tai Pyhänä Henkenä. Koska uskova ei ole vielä oppinut tunnistamaan Jumalan Hengen ja saatanan välistä eroa hengenmaailmoissa, niin saatanan tekeytyessä Jumalaksi hänen tarkoituksensa on eksyttää uskovaa.
Silloin kun uskovan vanhemmat tai jokin muu ihmisauktoriteetti on ollut ankara, rakkaudeton ja vaativa, niin saatana luo Jumalasta tällaisen vääristyneen kuvan uskovan sydämeen.
Toki saatana luo Jumalasta vääristyneen ankaran ja rakkaudettoman kuvan useissa tapauksissa muutenkin, mutta silloin kun ihminen on rikkinäinen ja kokenut vanhempiensa tai muiden taholta paljon vääryyttä, rakkaudettomuutta ja ankaruutta, niin silloin uskova helpommin eksyy uskomaan saatanan luomaa vääristynyttä kuvaa Jumalasta, jossa saatana luo Jumalasta kuvan ankarana ja vaativana, joka on vihan vallassa oleva koston Jumala (joka ei tietenkään ole totta, sillä Jumala on rakkaus).
Sekin täytyy tuoda esille, että jokainen uskova voi eksyä ja erehtyä riippumatta siitä kuinka kauan aikaa hän on ollut uskossa. Tämä tarkoittaa sitä, että myös pitemmän aikaa uskossa ollut ihminen voi ymmärtää joitakin Raamatun opetuksia väärin sekä muodostaa itselleen vääristyneen kuvan Jumalasta. Myös tämän tähden sinun tulisi tutkia ja koetella kirjoitukseni Raamatun sanan kautta rukouksen kera.
Mark 7:
21 Sillä sisästä, ihmisten sydämestä, lähtevät pahat ajatukset, haureudet, varkaudet, murhat,
22 aviorikokset, ahneus, häijyys, petollisuus, irstaus, pahansuonti, jumalanpilkka, ylpeys, mielettömyys.
23 Kaikki tämä paha lähtee sisästä ulos ja saastuttaa ihmisen."
San 4:23 Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee.
2 Tim 2:
25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden
26 ja selviävät perkeleen pauloista, joka on heidät vanginnut tahtoansa tekemään.
Raamatun sanan opetuksen mukaan saatana on vanginnut jumalattoman ihmisen synnin orjuuteen, jossa hän vaikuttaa synnin orjuutta ihmisen mielenalueen (sydän) kautta. Vaikka ihminen on tullut uskoon, niin saatana pyrkii puhumaan hänen sydämeensä vääristäen totuutta esiintymällä Jumalana. Mitä rikkinäisempi uskova on, niin sen helpommin hän joutuu saatanan petoksen kohteeksi, jossa saatana uskottelee olevansa Jumala ja tämän valheen kautta hän vaikuttaa väärää Jumalakuvaa uskovan sydämessä.
2 Kor 2:
10 Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut-jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa-sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,
11 ettei saatana pääsisi meistä voitolle; sillä hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat.
2 Tess 1:3 Me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, niinkuin oikein onkin, koska teidän uskonne runsaasti kasvaa ja keskinäinen rakkautenne lisääntyy itsekussakin, kaikissa teissä,
Room 8:29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
2 Kor 3:18 Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki.
Uskon kasvun kautta opimme tunnistamaan Jumalan Hengen ja saatanan vaikutuksen, jolloin opimme tunnistamaan Jumalan teot ja saatanan eksytyksen. Uskon kasvun kautta myös Jumalankuva tervehtyy ja alkaa suuntautumaan Raamatun opetuksen mukaisesti. On erittäin tärkeätä, että annat Jumalan johdattaa sinut tervehenkisen Raamatullisen seurakunnan yhteyteen (uskovien yhteys - myös muutaman uskovan yhteys on tärkeää, sillä tänä aikana monilla paikkakunnilla voi olla vaikeaa löytää tervehenkistä seurakunta yhteyttä). Yksin ja rikkinäisenä et kykene kasvamaan uskossa terveellä tavalla, vaan tarvitset raitishenkisen uskovien yhteyden, jossa sinua tuetaan ja autetaan uskon kasvussa.
Yksin ollessasi rikkinäisyys ja vääristynyt kuva Jumalasta ahdistaa sinun siten, että vääristymä, joka tuottaa sinulle ahdistusta on elämäsi keskipiste. Siksi olet jatkuvasti ahdistunut, etkä pääse siitä eroon. Tämän tähden saatana tekee kaikkensa, että saisi sinut eristettyä uskovista pitämällä sinut yksinäisyydessä, koska saatana haluaa tuhota sinut. Sellainen rikkinäinen ihminen, joka kokee elämässään ahdistuksia elää usein ahdistuskeskeistä elämää ja hyvin usein saatana hänen haavojensa kautta pyrkii eristämään hänet muista uskovista ja varsinkin silloin kun ja jos hän pelkää eksytyksiä, eikä ole vielä kyennyt erottamaan Jumalan tahtoa ja eksytyksiä toisistaan. Älä anna saatanan tuhota itseäsi.
Rukoile johdatusta löytääksesi tervehenkisen seurakunta yhteyden (muutamankin tervehenkisen uskovan löytyminen on todella tärkeää). Terveessä seurakunta yhteydessä sinut ohjataan uskon kasvuun, jossa elämäsi keskipiste on Herra Jeesus, Jumalan sanan totuus ja Jumalan rakkaus Pyhässä Hengessä. Kiitos Jumalalle Hänen hyvyydestään ja Herran Jeesuksen verestä ja sovitustyöstä.
-PP-