Kirjoittaja vaisuliini » 09. Joulu 2021 20:08
*
Perhekuntakasteista Raamatun valossa
Raamattu ei opeta, että pienet lapset tarvitsevat vesikasteen syntien anteeksiantamukseksi. Raamatussa ei ole opetusta, jossa käskettäisiin kastamaan pieniä lapsia perisynnin tähden. Raamattu ei opeta perhekuntakasteella sitä, että sylivauvat tulee kastaa.
Vanhassa liitossa ja Uudessa Liitossa ei ole samanlaista järjestystä seurakunnan jäsenyyteen ja pelastukseen kuin oli vanhassa liitossa. Vanhassa liitossa seurakunnan jäsenyyden merkiksi poikalapset ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä eikä parannuksen tekeminen ollut edellytys vanhan liiton seurakunta yhteyteen.
Jer 31:
31 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
32 en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
Luuk 22:
18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee."
19 Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."
20 Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Room 2:29 vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta.
Herra puhui profeetta Jeremian kautta sanoen tekevänsä Uuden Liiton, joka ei ole samanlainen kuin oli vanha liitto. Herra Jeesus sanoi Uuden Liiton alkavan Hänen verensä vuodatuksesta, kun Hän ristinpuussa tulee kuolemaan ja tuo siten Uuden Liiton mukaisen sovituksen synneistä, joka toteutuu uskon kautta Herran Jeesukseen.
Uuteen Liittoon ei tulla sisälle lihan ympärileikkauksen kautta perhekuntana, vaan henkilökohtaisen parannuksen teon ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta. Uuden liiton ympärileikkaus ei ole enää lihan ympärileikkaus, vaan sydämen ympärileikkaus Pyhässä Hengessä.
Apt 17:
24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 ¶ Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.
Uuteen Liittoon ei voi tulla sisälle ilman parannuksen tekoa. Uudessa Testamentissa ei ole opetusta, että sylivauvat pitää kastaa, koska vanhassa liitossa poikalapset ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä. Uusi Liitto on kokonaan erilainen liitto kuin mitä vanha liitto oli.
Apostoli Paavali julisti Uuden Liiton sanomaa, evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Apostoli Paavali sanoi Jumalan kärsineen tietämättömyyden aikoja, mutta nyt Hän on tehnyt tiettäväksi, että kaikki ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Parannuksen tekemiseen kuuluu katumus ja syntisyyden tunnustaminen Jumalalle sekä Herraan Jeesukseen uskominen.
Paavalin julistuksen ydin on henkilökohtaisessa parannuksen tekemisessä, eikä Uuden Liiton seurakuntaan voi päästä sisälle ilman henkilökohtaista parannusta ja uskoa Herraan Jeesukseen. Tämä tarkoittaa sitä ettei Uuden Liiton seurakuntaan jäsenyyteen tulla mitenkään muuten kuin henkilökohtaisen parannuksen ja Herraan Jeesukseen uskomisen kautta. Kukaan ei tule Uuden liiton seurakunnan jäsenyyteen pelkän vesikasteen kautta eikä sen kautta että hänen vanhempansa ovat uskossa.
Kol 2:
8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
13 ¶ Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
Joh 1:33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: ‘Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä’.
1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Uuden Liiton ympärileikkaus on Messias Jeesuksen ympärileikkaus, jossa uskova "ympärileikataan" Pyhässä Hengessä sisälle Uuden Liiton seurakunnan jäsenyyteen sekä pelastukseen. Kol 2:12 kasteen hauta, ei tarkoita vesikastetta, vaan Pyhän Hengen kastetta, jonka kautta uskova kykenee kasvamaan uskossa Herran Jeesuksen opetuslapsena.
Room 15:16 sitä varten, että minä olisin Kristuksen Jeesuksen palvelija pakanain keskuudessa, papillisesti toimittaakseni Jumalan evankeliumin palvelusta, niin että pakanakansoista tulisi otollinen ja Pyhässä Hengessä pyhitetty uhri.
Room 15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
Herran Jeesuksen opetuslapsi kykenee elämään uskossa vain siten, että Pyhä Henki vaikuttaa hänessä uskoa, koska ihmisen omassa lihassa ei ole Raamatullista uskoa. Kol 2:12 oleva kasteen hauta, josta uskova herätetään uskon kautta voi tarkoittaa vain Pyhän Hengen kastetta, sillä vain Pyhässä Hengessä uskova voi elää ja kasvaa uskossa.
Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
Jumala antaa Uuden liiton järjestyksen mukaan Pyhän Henkensä asumaan uskovan sydämeen uskon kautta Herran Jeesukseen. Paavali puhui samasta lupauksesta kuin Pietari, joka saadaan uskon kautta Herraan Jeesukseen, ei vesikasteen kautta.
Markku Särelä: Perhekuntien kasteet olivat mahdollisia kahdessa tapauksessa. Joko kaikki varttuneet lapset itse halusivat kastetta ja pienet lapset kastettiin vanhempien luvalla tai kaikki lapset olivat pieniä, sillä ketään ei mainita jätetyn kastamatta.(s.32,33)
Raamattu ei tunne edellä olevaa Särelän opetusta. Raamattu opettaa, että kaikki kastetut olivat tehneet parannuksen ja uskoneet Herraan Jeesukseen, koska se oli ehdoton Uuden Liiton järjestys.
Perhekunta käsite. Suomalaisessa Raamatun käännöksessä oleva perhekunta sana on kreikaksi oikos, joka tarkoittaa taloa sekä perhekuntaa, eli talossa asuvia ihmisiä.
Raamatulliseen perhekuntaan kuuluu vanhemmat ja lapset sekä palvelijat ja sukulaiset, jotka asuivat samassa taloudessa. Raamatulliseen perhekuntaan kuului myös avioton, jonka talossa asui palvelijoita tai sukulaisia. Raamatullisen perhekunnan muodostaa myös leski, jonka luona voi asua hänen lapsensa tai myös sukulaisia. Raamatun aikana oli yleistä, että perhekuntiin kuului palvelijoita sekä sukulaisia.
Raamatullinen perhekunta ei siis aina välttämättä muodostu vanhemmista ja pienistä lapsista, vaan perhekunta saattoi muodostua monenlaisista yhdistelmistä.
Kun tutkimme Raamatussa (UT) mainittuja perhekuntakasteita, niin huomaamme että kaikissa perhekuntakasteissa täyttyy Uuden Liiton järjestys, jossa ensin on tapahtunut parannus ja usko Herraan Jeesuksen, jonka jälkeen uskoon tulleet kastettiin.
-PP-
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.