Lopunajan uskovien erityisherkkyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Lopunajan uskovien erityisherkkyys

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 22. Maalis 2021 12:11

*
Olisi korkea aika ymmärtää ja tuntea erityisherkkyyttä. Uskovien joukossa on viidennes uskovista joka kuuluu erityisherkkiin. Se on ominaisuus eli Jumalan lahja - näyttämään julmalle ja sairaalle maailmalle Jumalan todellisen tuntemuksen ja rakkauden. Jumalan istuttamaa ominaisuutta erityisherkkyyttä tässä maailmassa ja kristillisessä maailmassa tarvitaan niinkuin sen Jumala on nähnyt hyväksi. Se on osa uskovien tasapainoa.

Olen koko iän kertonut kaikenlaisille ihmisille Jumalan todellisesta Sanalla koetellusta tuntemuksesta ja sitten olen huomannut että ihmiset ovat kuunnelleet minua korvat höröllä kun olen kertonut heille Sanalla koetellusta Jumalan tuntemuksesta. Jos vanhemmilla on erityisherkkä lapsi niin vanhemmilla olisi hyvä tietää oman lapsen erityisherkkyyden ja tietäisi miten käsitellä erityisherkkää lasta oikealla tavalla.

Olen lukenut seurakuntalaisen.fi:n linkkiä lainaten osittain tekstejä tänne että erityisherkkyys ilmenee yleensä myös hengellisenä herkkyytenä. Hengellinen herkkyys on oikein käytettynä lahja, josta on apua hengellisissä palvelutehtävissä, esimerkiksi esirukoustyössä ja ihmisten puolesta rukoilemisessa. Myös ekstrovertti ja aktiivinen ihminen voi olla erityisherkkä. Ulospäin suuntautunut saattaa vain tajuta herkkyytensä hitaammin, ja hänen voi olla erityisen vaikea osata ottaa aikaa palautumiseen.

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/lahjana-herkkyys/

Myös ulkopuolisten on vaikea uskoa sosiaalisen ja puheliaan ihmisen herkkyyttä, kuten minulle on käynyt usein kun moni ei tiennyt erityisherkkyydestäni koska se ei näy ulkoa päin. Erityisherkillä on herkkä havainto asioita ja myös herkkä vaisto. Noin 15-20% prosenttia kaikista ihmisistä on erityisherkkiä. Erityisherkät ihmiset ovat herkkiä havaitsemaan asioita voimakkaasti ja herkästi esim. pystyvät lukemaan enemmän ihmisiä rivien välistä ja aistii sen, mitä toinen ei sanota ääneen.

Olen tilannut kirjan nimeltä erityisherkkä kristitty. Odotan että se toimitetaan perille niin sitten voin lukea sitä kirjaa. Harmi, uskovien keskellä ei ole paljon puhuttu siitä erityisherkkyydestä kuin erityisherkkien kristittyjen keskellä mutta Raamatun henkilöistäkin voi usein tunnistaa herkät. Esimerkiksi lopunajan lohduttaminen, se on yksi piirteen tunnusmerkki erityisherkkyyteen liittyvästä asiasta. Se tulee aina Kristuksen tuntemisesta, se on osa terveellistä tasapainoa.

Ilman Kristuksen tuntemista, maailman tapahtumiin liiallisesti keskittyminen on sama asia kuin vaelletaan näön ja oman lihan mukaan. Siltä puuttuu terveellinen tasapaino Kristuksen tuntemisen rinnalla. Mutta lopunajan uskovien erityisherkkyyttä ei pidä sivuttaa pois koska se on osa tasapainoa uskovien keskellä ja lohduttaminen on osa siitä niinkuin Sanassaan sanotaan.

1Tess. 4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

Elävän uutisen käännöksen mukaan Jumala lohduttaa ja vahvistaa meitä aina koetuksissamme ja vaikeuksissamme. Tarkoitus on että me puolestamme voisimme samalla tavoin auttaa muita ahdistuneita ja tukea tarvitsevia. Voitte olla varmoja että mitä enemmän joudumme kärsimään Kristuksen vuoksi, sitä enemmän Hän auttaa ja rohkaisee meitä.

Olemme kokeneet suuria vaikeuksia välittäessämme teille Jumalan apua ja tietoa pelastuksesta. Mutta Jumala on antanut meille uutta rohkeutta ja voimaa, mikä on välillisesti avuksi teillekin. Kun näette, miten Hän auttaa meitä, ymmärrättehän myös, että Hän lohduttaa teitäkin, kun joudutte näihin samoihin kärsimyksiin. Hän auttaa teitä kestämään ne.

Teidän on varmasti hyvä tietää että Paavalilla ja hänen kohtalotovereilla oli Vähässä-Aasiassa todella suuria vaikeuksia. Tilanne oli heidän mukaan ihan mahdotonta, he eivät edes uskoneet selviävänsä hengissä ja heistä tuntui että he olivat kuolemaan tuomittuja. He huomasivat olevansa voimattomia auttamaan itseänsä ja selviytymään siitä tilanteesta. Sitten he uskoutuivat itsensä kanssa Herran käsiin kokonaan. Hän joka herättää kuolleetkin oli ainoa heidän toivo joka voi pelastaa heidät. Niin, Hän auttoi heitä silloin selviytymään ihmeen kaupalla ja auttaa yhä uudestaan (2Kor. 1:1-10)

Siinä se Kristuksen tunteminen on, se on terveellinen tasapaino ja Hän on ainoa toivo. Emme omissa lihassa voi auttaa selviytymään itsemme kanssa. Kaikki on maksullista kuten mökin tiehuoltomaksu, jokavuotinen kiinteistövero jne. Jättäminen maksamatta tietää jotain ulosottoa, ehkä poliisivoimin. Mutta siitä meillä ei ole asia huolestua etukäteen millä maksamme. On turvauduttava eniten Herraan kuin omaan lihan käsivarteen, joka ei pysty auttamaan meitä ja selviytymään mitään.

Siksi Kristuksen tuntemista tarvitaan aina, jonka kautta usko Häneen ojentautuu, sisäinen rauha ja luottamus Häneen vahvistuu. Hänen käskyjä pitämällä varjellutaan pois onnettomuuksilta. No minulle tuli uni. Näin unta että yksi uskova "opetti" juoksemaan ja pakenemaan tulevia vainoja. Näin unta että metsässä lähdin uskovan kanssa juoksemaan mutta olen hämmentynyt ja huomannut sen olevansa osa lahkoutta. Minä pysähdyin enkä voinut juosta vaille Kristuksen tuntemista joka on osa tärkeää tasapainoa. Näin unta että se uskova yksin jatkoi juoksemaan pois ilman minua.

Painostan vielä keskittymään Jeesukseen Hänen tuntemisen rinnallaan. Lohduttamiseen liittyviä sanoja tulee siitä. Kuunnellaan Häntä, älkää uskovia joilla ei ole lohduttamiseen liittyviä tunnusmerkkejä. He eivät voi olla sellaisia kristuskeskeisiä uskovia jos eivät keskity Häneen Hänen tuntemisen rinnallaan. Kristus on ainoa toivo ja pelastus.

Uskovien voi auttaa itseään ja uloskasvaa pois liiallisesta minäkeskeisyydestä kristuskeskeisyyteen päin ja löytää itsensä lepäämästä Hänessä. Hänen tuntemisen rinnallaan löydetään levon sielulle, sanoo Sanassaan.

Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

Re: Lopunajan uskovien erityisherkkyys

ViestiKirjoittaja Juhani » 22. Maalis 2021 23:22

En tiedä kuuluuko tämä tälle osastolle, mutta kerron kuitenkin.

Olen ollut pitkään sairauden takia masentuneena ja pettynyt itseeni, sekä omaan vaellukseeni. Olen ollut viime ajan kokenut olevani kuin erämaassa janoisena ilman vettä. Olen katsonut vain itseeni ja arvostellut muita. Langennut ja rypenyt synnissä. Katunut syntejäni ja rukoillut taas anteeksiantoa. Vaellukseni ei varmaan todista minun olevan uskova uskomattomien silmissä.
Ajatellessani näitä kaikkia ongelmiani viime yönä tunsin Herran puhuvan minulle. Miksi katsot omaan itseesi? Miksi hahmosi synkistyy? Katso minuun etkä omaan vajavaisuuteesi ja ala kiittää ja ylistää minua!
Juhani

ViestiKirjoittaja Roksi » 23. Maalis 2021 20:20

Olin 2 vuotta sitten masentunut ja uupunut työssäni, koska en nähnyt poispääsyä töistä, jota en jaksanut ja halunnnut enää tehdä. Peittelin kuitenkin töissä oloani, kunnes se tuli esiin kehityskeskustelussa. Siitä lähtikin pikku hiljaa tapahtumasarja, että pääsin opiskelemaan uuden ammatin. Heti kun "sain" sanoa ääneen, että en enää halua olla hoitaja, aloin päästä masennuksesta. Se oli minun kokemukseni.

En jaksa olla koko ajan ihmisten kanssa, jos pitäisi puhua kauan. Siltikään en halua täysin yksinkään olla. Tarvitsen siis ihmisiä,mutta tarvitsen myös yksinäisyyttä, tai hiljaisuutta, että saan ajatella rauhassa. Kaipaisin niin toista seurakseni kuitenkin esim luontoon, että saisi jakaa hetkiä, vaikka ääneti ihastellen. Äskenkin pyöräillessäni mietin, miten kivaa olisi yhdessä ihmetellä, mikä lintu lauloi.
Roksi

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Maalis 2021 22:38

*
Kiitos Juhani ja Roksi rohkeasta jutusta! :) Muutama erityisherkkä kristitty kehui siitä kirjaa ja sanoi että se on hyvä kirja jonka kautta osaa elää erityisherkkyyden kanssa. En ole vielä täysin 100 % perehtynyt erityisherkkyyteen. Minun täytyy lukea se kirja ja odotan koska se saapuu postilla. Ekstrovertti voi olla erityisherkkä vaikka on itse ulospäin suuntautunut ja sosiaalisempi ihminen.

Tarvitsen aina hiljaisuutta, ilman siitä en pysty keskittymään enkä kuuntelemaan ajatuksiani. Jeesus on aina vetäytynyt yksinäisyyteen ja saanut siellä vuorella olla yksin, se puhuttaa minua vielä. Ehkä Jeesus tahtoo näyttää että erityisherkkyyttä ei pidä väheksyä. Yksinäisyys on ikäänkuin latauspaikka että voimat palautuu ja sisäinen tasapaino kanssa.

Mark. 6:31 Niin hän sanoi heille: "Tulkaa te yksinäisyyteen, autioon paikkaan, ja levähtäkää vähän." Sillä tulijoita ja menijöitä oli paljon, ja heillä ei ollut aikaa syödäkään.

Arvaa mitä minua harmittaa? Sellainen kristillinen tukiverkosto esim. nettisivuston kautta puuttuu. Joskus silmäilin nettisivustoa 'Hidasta elämää', oli siinä hyviä tekstejä luettavaa mutta sitten törmäsin joogaan ja meditaatioon. Jos haluat, voi muistaa rukouksin erityisherkkien kristittyjen puolesta kristillistä tukiverkostoa Raamatun pohjalla vaikka nettisivuston kautta.

:prayer4:

Anteeksi, olen vaisuuntunut kun minua vielä vaisuttaa. Se ei kai tule erityisherkkyydestä vaan siitä että olen introvertti. En voi silleen mitään. Olen muuten ambivertti noin 10 %. :) Siunausta kaikille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Mariini » 24. Maalis 2021 13:51

Kuukletin tuon kirjan erityisherkkä kristitty. Minuakin kiinnostaa lukea.
Tilaan myös, jos jostain löytyy halvalla.
Kiinnostaa hengelliset näkökulmat näihin asioihin. Niistä ei puhuta juurikaan missään.

Tunnistan itseäni noista kuvauksista paljon, mutta minulla kun on muitakin neuropsykologisia
juttuja, joiden kanssa osa menee ristiin. Jotkut asiat ovat tosi raskaita kantaa.
Tuntuu että mitä vanhemmaksi tulee, sitä voimakkaammiksi osa oireista muuttuu.
Menee paljon asioita umpisolmuun.
Mariini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Huhti 2021 21:54

*
Sovin yhden siskon kanssa paastosta. Sitten pidimme paaston pääsiäiseen asti. Huomasin että se sopii hyvin erityisherkille kristityille. No kerron kohta miksi pidin paaston. Kahvi oli liiallinen riippuvuusongelma ja se tuntui hallitsevan minua. Niin päätin paastota ja söin paaston aikana normaalisti mutten pistänyt jotain herkullista syötävää suuhuni enkä juonut kahvia.

Minulla on sellainen tee joka on luomu ja kofeiinitonta, niin join vain teetä. Huomasin jotain erikoista muutosta. Ihmeellinen rauha vallitsi sisintä. Se oli valtava rauha. Se tuntui uskomattoman hyvältä kuin mikään rauhoittava luontaistuote.

Paastoni oli tällainen, kun minusta tuntui niinkuin Jeesus olisi kanssani veneellä kaksistaan ja järven pinta olisi tyyni. Paasto oli niinkuin sielunhoito ja paaston kautta Jeesuksen kanssa suhde olisi syventynyt. Mielenrauha valloitti minut. Sisäiset silmät oli kiinnitetty Kristuksessa. Rakkaus yhtyi Häneen.

Ennen paastoa kahvi alkoi hallita minua, paaston avulla sain takaisin tahdon voiman, jolla pidin liiallista kahviriippuvuutta kurissa. Paaston kautta sain takaisin tahdon voiman ja lisäksi Herran ihmeellisen ja mahtavan tuntuisen rauhan. Paaston aikana koin teen tuoksun voimakkaaksi. Ihana tuoksu joka painautui mieleeni Kristuksen tuoksun.

1Kor. 6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita. 33/38

Selitys: Vallita = hallita.

Paastolla lähestytään Herraa ja suhde Jeesuksen kanssa syventyy ja rakkaus yhtyy Häneen paaston kautta ja mieli puhdistuu Jumalan Sanoilla. Niin suosittelen sen erityisherkille kristityille. Post-traumaattinen stressihäiriö häviää, sisäinen myrsky tyynnyttää ja tasaantuu paaston avulla.

Joh. 15:3 Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Aktiivikristinuskon nettisivusto sopii erityisherkälle kristitylle kun siinä puhutaan paljon lempeästi kun jos luetaan sen paaston aikana.

Nyt olen mökillä. Otin yhteyttä kirjakauppaan ja kysyin milloin tilaamani kirja tulee. Kuulemma se on jo minun kotipostilaatikossa. Kun ensi maanantaina olen menossa kotiin niin näen sen kirjan. Toivottavasti postilaatikko ei ole täynnä posteja....

Herran siunausta kanssasi! :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja tuulikki » 10. Huhti 2021 09:53

Vaisuliini tuossa edellä ottikin kahvin puheeksi, ja jatkan nyt kahvista... :)
Itse en voi juoda enää tavallista kahvia lainkaan, se aiheuttaa monenlaisia ongelmia minulle mm. ahdistusta, rytmihäiriöitä, unettomuutta yms... ja jopa paniikkikohtauksia.
Kun siirryin cofeiinittomaan kahviin on nämä epämiellyttävät tuntemukset hävinneet pois. Kiitos Jumalalle!
Toki paras vaihtoehtohan olisi lopettaa koko kahvi! :) Mutta nyt kun olen lopettanut myös sokerin käytön on kahvinjuonnin lopettaminen liian vaikeaa, ehkä jonkin ajan päästä sitten...
-Siunausta kaikille- :wave:
"Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
tuulikki

ViestiKirjoittaja Anton » 10. Huhti 2021 11:54

tuulikki kirjoitti:Vaisuliini tuossa edellä ottikin kahvin puheeksi, ja jatkan nyt kahvista... :)
Itse en voi juoda enää tavallista kahvia lainkaan, se aiheuttaa monenlaisia ongelmia minulle mm. ahdistusta, rytmihäiriöitä, unettomuutta yms... ja jopa paniikkikohtauksia.
Kun siirryin cofeiinittomaan kahviin on nämä epämiellyttävät tuntemukset hävinneet pois. Kiitos Jumalalle!
Toki paras vaihtoehtohan olisi lopettaa koko kahvi! :) Mutta nyt kun olen lopettanut myös sokerin käytön on kahvinjuonnin lopettaminen liian vaikeaa, ehkä jonkin ajan päästä sitten...

Kahvissa on itse asiassa paljon terveysvaikutuksia. Esim kversetiiniä joka on neuroprotektiivinen ja suojaa tulehduksilta ym. Itsellenikin kofeiini ei sovi, mutta kofeiinitonta kahvia juon paljon sen terveysvaikutustensa johdosta.
Anton

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Huhti 2021 10:44

tuulikki kirjoitti:Vaisuliini tuossa edellä ottikin kahvin puheeksi, ja jatkan nyt kahvista... :)

Kiitos, Tuulikki! Joskus epäilin että ylivireys tulee kahvista joka ei sovi adhd:n kanssa. Mutta kaverini joka on erityisherkkä, sanoi että ylivireys tulee kahvista. Se osoittaa ettei sovi erityisherkkyyden kanssa.

En käytä ollenkaan sokeria kahvin ja teen kanssa, mutta en ole selvästi kahvi-ihminen koska kaadan aina kuppiin vähemmän kahvia ja enemmän maitoa. Eli olen "maitokahvi-ihminen". Mutta maidossa on oma sokeri. Sitä sanotaan "maitosokeriksi" joka saa minut ylivireäksi. Jos juon kofeiinitonta kahvia, en voi juoda pelkästään mustaa kahvia. Olen joskus juonut mustaa kahvia, vatsasta tuli kipeä.

Katsoin yhtä päivää sitten puutarhakausia että poimittu kamomilla yrttitee luonnosta maistuu että teekupissa olisi sokeria mutta siinä ei ole yhtään sokeria. Luonnonmukainen kamomilla yrttitee maistuu luonnonsokerilta. Kaupasta ostama kamomillatee ei maistu samalta kuin luonnosta poimittu kamomilla yrttitee.

Puolet erityisherkistä kristityistä käyttää rauhoittavaa lääkitystä ja osa rauhoittavaa luontaistuotetta ja osa CDB-öljyä.

Siunausta! :pc:
vaisuliini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Huhti 2021 12:55

*
Kun toissapäivänä eli viime maanantaina kotiuduin niin ilahtuessani huomasin että tilaamani kirja 'Erityisherkkä kristitty' odotti minua postilaatikossa. Niin luin sen. Siinä lukee, että Sinä olet Jumlaan suunnittelema vakioyksilö. Sinun hermojärjestelmäsi vain on erilainen kuin useimmilla muilla. Sinut on suunniteltu hyvin herkäksi ihmiseksi tekemään Jeesuksen kanssa Hänen aloittamaansa ja jatkamaansa työtä: saattamaan ihmisiä sovintoon Jumalan kanssa ja itsensä kanssa sekä korjaamaan ihmisten välisiä rikkoutuneita suhteita (sivulta 16). :wtf: Että vau!!!

En tiennyt että erityisherkillä on erilainen hermojärjestelmä kuin normaaleilla kristityillä. :roll:
vaisuliini

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu