Erityisherkkyys?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Erityisherkkyys?

ViestiKirjoittaja Maaret » 08. Maalis 2021 07:48

Tämä onkin näköjään tosi vanha ketju...

Tässä yks päivä huomasin kun sukulainen soitti niin ihan vapisin kun mun piti "avautua" juttelemaan tämän hetken hoidettavista asioista.

Toisaalta nautin ihmisten seurasta välillä koska tykkään kommunikoida mutta kiintymys heihin kuolee kun äkisti joutuu raivon kohteeksi.

Sellaista on ollut lapsuudesta asti ja koen että oman mielenterveyteni takia on vain hyväksyttävä ettei mulla oikeasti ole perhettä. On vain ryhmä johon pitää velvollisuudesta yhteyttä kun Raamattukin KÄSKEE pitämään huolta perheväestä.

Silloin miettii että se on jopa armoa niille muslimeille jotka uskoontultuaan joutuu perheensä hylkäämiksi kokonaan. Se on kuitenkin parempi kuin kitua 50 vuotta teeskennellyssä vihasuhteessa.
Katso, minä pakenisin kauas ja yöpyisin erämaassa.
Ps. 55:7
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 08. Maalis 2021 08:13

vaisuliini kirjoitti: "Väsyn itse helposti jos pidäydytään perinnäissäännössä ja muissa hapatuksissa siellä seurakunnan kokouksessa, siitä ei voi virkistyä eikä uudistua ja vahvistua uskossa."

Tätä olen itsekin valittanut vuosikausia. Kun herkkä ottaa todesta jokaisen sanan joka saarnataan niin se on yhtä "maailmanlopun odotusta" aina ja ikuisesti.
Muille ne on vain"ajanvietettä" tai rituaalia ja unohtavat "maailmanlopun" heti kun lähtevät kokouksesta.

Mietin nykyään miksi mulla on koko uskossaoloajan ollut tämä maailmanlopun odotus päällä vuosikymmeniä. Mutta muistin että esim aikoinaan Wurmbrandt kävi seurakunnissa kertomassa hirveyksistä ja jo silloin opin ajattekemaan, että meidän vuorokin tulee joskus. Toisille se oli vain kokous muiden joukossa.

Nykyään olen jo kasvanut hyväksymään, että "maailma on pahan vallassa" koko ajan eikä siltä kuulukaan odottaa mitään hyvää.
Poliitikot ovat jo valehdelleet vuosikymmeniä ja valehtelevat joka viikko TVssä. Nykyään jopa YLE kysyy niiltä "miksi viime viikolla puhuit toisin?" Herääköhän YLEkin huomaamaan ikuiset valheet?

No, .... mitäköhän mä olinkaan sanomassa .....?

Ainiin, kun vieläkin saarnaajat selittää usein "pitää antaa anteeksi ja on väärin olla antamatta anteeksi". Tätä ne jaksaa ja jaksaa... mietin kenelle ne oikein puhuu? Onko ne huolissaan hupenevista kolehdeista? Ei niitä mikään muu synti huoleta niin paljon kuin tämä anteeksi antamattomuus. Miksi ne ei ole huolissaan niistä vääryyksistä joita poisajetuille on tehty? Pitäisikö laumojen vain palata "hakattaviksi peloteltaviksi"?

Täysin sama arvomaailma kuin maailmassa missä koulkiusatuiden on vain oltava hiljaa ja kiltisti kunnes ehkä joutuvat murhatuiksi.

Eikö ole hassua että Jeesus sanoi "antakaa sille joka anoo" mutta saarnaajat sanoo "antakaa vaikka kukaan ei ano".
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 08. Maalis 2021 08:25

nmn kirjoitti:Maaret kuulostaa tosi rankalta. Ei ole helppoja noi rajanvedot oman perheen kanssa. Itselläni myös vaikeaa välillä sen suhteen. Jeesus on minua opettanut väkevästi, että Hänen käsiinsä kaikki.

Kyllä, minäkin olen oivaltanut miten kiitollinen saa olla, että voi asua rauhassa ja turvassa. Pääsee latautumaan ja hahmottamaan hieman itseäänkin Jeesuksen suojassa kahden.

Ei sille mitään mahda jos ainoa turva on yksinolo. Suurin pelkoni onkin nykyään vanheneminen jos joutuu muiden ihmisten armoille. Rukoilen päivittäin, että Jeesus armahtaisi sellaisesta tulevaisuudesta.

Ihmissuhteet on tosi vaikeita kun ensin ne haluaa tutustua muhun ja sit ne saa "jotain selville" musta ja lopettaa yhtäkkiä yhteydenpidon.
En koskaan tiedä mihin ne suuttui kun eivät ole rehellisiä.

Mutta toivotaan että Jeesus tulee pian ja kaikki muuttuu hyväksi. Onhan ihminen kuitenkin kai tarkoitettu elämään hyvässä ympäristössä eikä pahassa?
Maaret

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Maalis 2021 10:44

*
Muistan vielä siitä että jokunen vuosi sitten eräs ystävä kutsui minut seurakunnan kokoukselle niin menin sinne ja siellä lipun heilutus alkoi. Muistan vielä miten levottomuuden tunne ja hämmennys nousi voimakkaasti pinnalle, silloin en vielä tiennyt olevani erityisherkkä. Miten teillä erityisherkillä seurakunnan tilaisuuden kanssa vaikuttaa erityisherkkyyteen?

Matt. 11:28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Matt. 12:20 Särjettyä ruokoa hän ei muserra, ja suitsevaista kynttilänsydäntä hän ei sammuta, kunnes hän saattaa oikeuden voittoon.
21 Ja hänen nimeensä pakanat panevat toivonsa."

Itse väsyn helposti jos siellä pitäydytään perinnäissäännössä ja hapatuksissa vuosikalenterin mukaan eikä niistä saa mitään virkistyttävää ja uskon uudistusta. Perinnäissääntö ja hapatukset ei voi korottaa ja kirkastaa meidän Herraa Jeesusta, kuin vain itseään ja uskonsuuntaa edistävää nimellistä seurakuntaa itsevalittuun jumalanpalvelukseen lihan tyydyttämiseksi joka tarjoaa valheellista ja uskonnollista rauhaa. Liturgia kaavan ja vuosikalenterin mukaan myös väsyttää minua.

Mutta uskon virkistyvän siellä missä ammennetaan virkistystä elävän veden lähteestä ja yhteisestä leivän murtamisesta ja ylöspäin nousevista Jumalan Sanoista. Se riittää minulle. En kaipaa lisää kuormitusta. Seurakunnan alamaisuus on erityisherkille elinvoimainen tuki niin alamaisuuden kautta Kristus pääsee ravitsemaan ja vaalimaan ja rakastamaan seurakuntaa. Odotan että se palautuu Herran valvoessaan ja käyttäessään koeteltuja ja karsittuja uskonveljiään jotka panevat Herraa totellen Hänen tahdonmukaisen jakautumattoman seurakuntaykseyden toteutumaan. Muistakaa uskonveljien puolesta rukoilla! Kiitos!

:prayer4:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Maaret » 09. Maalis 2021 12:59

Mä olen jotenkin koko uskossaoloajan käsittänyt että Jeesus on henkilö johon on suhde tai ei ole.
Joten kaikenlaiset perinnäissäännöt on mun silmissä sama kuin jos ystävä tulisi kylään ja sille ruvettaisiin esittämään roolia ja suorituksia tai rituaaleja. Tyhmää! Pelkkä teeskentely on hyvin ahdistavaa ja juuri se vie voimia kun kai tarkoitus olisi kuten sanoit virkistyä toisen seurasta.

Noissa uuskarismaattisissa piireissä huomasin hyvin pian aina alkavani pelätä kun tunteita ryhdyttiin manipuloimaan ja hypettämään. Siitä oikeastaan teinkin sen johtopäätöksen ettei ne ole Jumalasta koska Hänen kokouksissa ei ole pelkoa. Vaan rauha.
Toinen tuntomerkki oli rukous. Siellä ei rukoiltu tai jos rukoiltiin niin huudettiin ja käskettiin. Aika outoa että joku ihmisparka luulee voivansa käskeä Jumalaa. Eli ei tietoakaan nöyryydestä vaikka se on keskeinen teema Raamatussa.

Koen siis että tässä yhteydessä erityisherkkyys ei ole vika vaan etu.
Maaret

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Maalis 2021 11:23

*
Maaret, anteeksi, putosin kärryiltä enkä tiedä, puhummeko samaa asiaa. Kun Jumala asettaa Hänen kutsunsa mukaan muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi Kristuksen ruumiin rakentamiseen. Me olemme tuo ruumis eli seurakunta. Jumalan kutsun mukaan Herra varustaa henkilöitä armolahjoilla, ne ei ole rasitukseksi vaan ne on seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi niin seurakunta rakentuu Kristuksessa ja Kristus kirkastuu seurakunnassa. Silloin se ei ole sielullinen palvelus. Koska se on Herran työtä joka toimii omien kautta noustakseen pystyyn Kristuksessa ja palvellaakseen muita niillä armolahjoilla. Pyhä Henki toimii seurakunnan keskellä Raamatun pohjalla. Pyhä Henki toimii totuuden mukaan, silloin totuus tekee vapaaksi, niin seurakunta ojentautuu kohti Kristusta totuudessa.

Ef. 4:11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

Room. 12:5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;

Liturgia, perinnäissääntö, hapatukset ja vuosikalenterin mukainen liturgia ei pohjaudu Raamattuun, silloin ne on rasitukseksi mutta ne tarjoaa valheellista rauhaa sellaisille uskonnollisille uskoville. Heistä se on "oikea rauha" mutta se on uskonnollinen ja valheellinen rauha huomioon ottaen niistä jotka eivät pohjaudu Raamattuun.

Siunausta! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
vaisuliini

ViestiKirjoittaja Maaret » 10. Maalis 2021 15:52

Niin kyllä me varmaan puhutaan samasta asiasta mutta mä puhun arjen ja ihmisyyden kannalta ja näkökulmasta.

Ja sä puhut Raamatun kirjoituksesta ja opista.
Maaret

ViestiKirjoittaja Maaret » 10. Maalis 2021 19:40

Perinnäissääntöhän on vaikka huivin käyttö. Eli käytännössä jos ystävä (Jeesus) tulee kylään niin pitää nopeasti pukea huivi jotta olisi muka oikea ystävä.

Se on siis käytännössä "sääntö" mutta ei sisällä vanhurskautta eikä uskoa eikä rakkautta vaan pelkkää roolin peluuta rituaalia.

Niin kuin vaikka paavin palvojien kaavut. Ne luulee olevansa vanhurskaita kun käyttävät jotain kaapua. Mutta se on tyhjää seremoniaa eikenellekään.
Maaret

ViestiKirjoittaja jeminaella » 11. Maalis 2021 08:25

anteeksi jos ei liity aiheeseen mutta tietääkö kukaan miksi sauluslahetys sivut on suljettu viimeaikoina? ;_;
jeminaella

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 14. Maalis 2021 22:06

Maaret kirjoitti:Niin kyllä me varmaan puhutaan samasta asiasta mutta mä puhun arjen ja ihmisyyden kannalta ja näkökulmasta.

Ja sä puhut Raamatun kirjoituksesta ja opista.

Okei. ;gladly:

Maaret kirjoitti:Perinnäissääntöhän on vaikka huivin käyttö. Eli käytännössä jos ystävä (Jeesus) tulee kylään niin pitää nopeasti pukea huivi jotta olisi muka oikea ystävä.

Se on siis käytännössä "sääntö" mutta ei sisällä vanhurskautta eikä uskoa eikä rakkautta vaan pelkkää roolin peluuta rituaalia.

Niin kuin vaikka paavin palvojien kaavut. Ne luulee olevansa vanhurskaita kun käyttävät jotain kaapua. Mutta se on tyhjää seremoniaa eikenellekään.

Jokunen vuosi sitten yksi uskonveli kertoi perehtyneensä siihen korinttolaisten aikaan jolloin naiset oli porttoja ja heidän hiukset on ajettu pois. uskoontulon jälkeen he liittyivät seurakuntayhtetyeen niin siksi Paavali kirjoitti heille hiusten jutusta. Muistaakseni hämärästi hän näytti minulle hänen löytämänsä kuvan portoista joilla hiukset on ajettu pois.

Paavali kirjoitti korinttolaisille kirjeen; "Jokainen nainen taas, joka rukoilee tai profetoi peittämättä päätään, häpäisee päänsä. Sehän on aivan sama kuin hänen päänsä olisi ajeltu paljaaksi" (1Kor. 11:5). Jos uskonveljen mukaan se tositarina pitää paikkansa, silloin se on ristiriidassa seuraavan jakeen (6) kanssa kun Paavali kirjoitti; "Ellei nainen peitä päätään, leikkauttakoon hiuksensakin. Mutta jos kerran naiselle on häpeäksi leikkauttaa tai ajattaa pois hiuksensa, peittäköön sitten päänsä".

Ensimmäisellä tekstilauseella nainen leikkauttakoon hiuksensa ellei peitä päätään. Seuraavalla tekstilauseella se on naiselle häpeäksi jos hiukset leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa pois, peittäköön sitten päänsä.

:think2:

Toisaalta hiukset joko leikatetut tai pitkät hiukset ovat tavallaan hunnuksi. Hiuksillaan hunnuksi nainen rukoilee tai profetoi, siksi naisen tulee pitää päässään vallan (voiman biblian mukaan) merkkiä enkelien tähden. Nainen on miehen kunnia ja mies on vaimon pää.

Siunausta! :pc:
vaisuliini

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu